עריכת הדף "תשובה ליכט"

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:נר שעווה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"היו מדייקים לעשות הנרות משעווה", [[אדמו"ר הריי"צ]]]]
{{בעבודה}}
'''תשובה ליכט''' - נר של תשובה - הוא מנהג מיוחד שנהגו בו בבית [[פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאנו]] להדליק נר לכבוד [[שבת תשובה]]{{הערה|ובבית [[אדמו"ר הצמח צדק]] שלושה נרות}} (בנוסף לשני הנרות שמדליקים ב[[ערב יום הכיפורים]], נר החיים ונר נשמה).
'''תשובה ליכט''' - נר של תשובה - הוא מנהג מיוחד שנהגו בו בבית רבותינו נשיאנו להדליק נר לכבוד [[שבת תשובה]] וכן הוא מנהג חב"ד.
 
[[הרבי]] התבטא בשיחותיו שמנהג חב"ד הוא להדליק שלושה נרות לשבת תשובה כנגד שלושת ענייני ה[[תשובה]] "סור מרע" "ועשה טוב" "בקש שלום"{{הערה|שיחת ו' תשרי תשמ"ב ועוד}}.


בשנים ששבת תשובה מגיעה בהמשך ל[[ראש השנה]], מדליקים את הנר על ידי העברת אש מנר דולק לפני כניסת השבת.
בשנים ששבת תשובה מגיעה בהמשך ל[[ראש השנה]], מדליקים את הנר על ידי העברת אש מנר דולק לפני כניסת השבת.
שורה 9: שורה 7:
ב[[ספר המנהגים]] מובא שמנהג בית הרב להדליק ל[[שבת תשובה]] "אַ תשובה ליכט", ול[[יום הכיפורים]] "אַ לעבעדיגע ליכט" ונר נשמה.
ב[[ספר המנהגים]] מובא שמנהג בית הרב להדליק ל[[שבת תשובה]] "אַ תשובה ליכט", ול[[יום הכיפורים]] "אַ לעבעדיגע ליכט" ונר נשמה.


ובספר השיחות{{הערה|1=בסעודת יום ב' דראש השנה תש"ד [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19806&st=&pgnum=15 ספר השיחות תש"ד עמ' 7-8] נדפס גם ב[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31685&st=&pgnum=47&hilite= ספר המאמרים תש"ט עמ' לו]}} של [[אדמו"ר הריי"צ]]:  
ובספר השיחות{{הערה|ספר השיחות תש"ד עמ' 7-8}} של [[אדמו"ר הריי"צ]]:  
 
"ב[[ליובאוויטש]] היו שומרים ביותר על [[מנהג|מנהגים]] ובפרט מנהגים שהם מקובלים מהגאון הצדיק [[מהר"ל מפראג]].


אחד המנהגים המקובלים הוא, שעושים שלושה נרות ב[[עשרת ימי תשובה]]: "נר של תשובה" (תשובה ליכט){{הערה|בהערת [[הרבי]] שם: לעת עתה לא מצאתי מקורו}} בערב [[שבת שובה]], ושני נרות ב[[ערב יום הכיפורים]]: "נר החיים" (אַ לעבעדיגע ליכט) ו"נר נשמה" (נשמה ליכט).
"אחד המנהגים המקובלים [מה[[מהר"ל מפראג]]] הוא, שעושים שלושה נרות ב[[עשרת ימי תשובה]]: "נר של תשובה" (תשובה ליכט){{הערה|ובהערת [[הרבי]] שם: לעת עתה לא מצאתי מקורו}} בערב [[שבת שובה]], ושני נרות ב[[ערב יום הכיפורים]]: "נר החיים" (אַ לעבעדיגע ליכט) ו"נר נשמה" (נשמה ליכט).


היו מדייקים לעשות הנרות משעווה{{הערה|מובא מספר יד אליעזר: כל הנרות כשרים ומכל מקום ליוהכ"פ וליארצייט טוב ליקח נרות של שעווה. (ולהעיר אשר ראשי תיבות של שעוה: ה'קיצו ו'רננו ש'וכני ע'פר)}}.
היו מדייקים לעשות הנרות משעווה.


היה זה כיבוד גדול לשזור את הפתילות, ואפילו להביא את המים להשריית השעווה, וכן להבעיר את העצים לחימום המים היה זה גם כן כיבוד רוחני.
היה זה כיבוד גדול לשזור את הפתילות, ואפילו להביא את המים להשריית השעווה, וכן להבעיר את העצים לחימום המים היה זה גם כן כיבוד רוחני.


בשעה שעשו את הפתילות, היו קוראים בשם האדם שעבורו היו שוזרים את החוט בפתילה".
בשעה שעשו את הפתילות, היו קוראים בשם האדם שעבורו היו שוזרים את החוט בפתילה".
בשיחה אחרת{{הערה|שם=סה"ש תש"ה|}} מוסיף בזה [[אדמו"ר הריי"צ]]:
"..נרות יוהכ"פ היו צרים וארוכים, ואילו הנרות של שבת שובה היו עבים וקצרים.
הוד כ"ק [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] היה מודד בעצמו את חוט הפתילה שהיו מניחים עבורו, ובשעה המדידה היה אומר: "נר הוי' נשמת אדם". גם הוד כ"ק [[אדמו"ר האמצעי|אדמו"ר הרה"ק האמצעי]] שמר על מנהג זה - אף שלא היה מקפיד על עניינים חיצוניים.
הוד כ"ק אאזמו"ר הרה"ק [[הצמח צדק]] שהיה בעל משפחה גדולה, היה עושה בעצמו את הפתילות עבור כולם, עבור בניו, כלותיו, בנותיו וחתניו, ולפיכך היו עושים כמה נרות. פעם אחת היו שלושה "נרות של תשובה".


==בדברי הרבי==
==בדברי הרבי==
[[הרבי]] דיבר כמה פעמים בשיחותיו אודות ה"תשובה ליכט", ובהם נמצאים פרטים נוספים בדבר.
[[הרבי]] דיבר כמה פעמים בשיחותיו אודות ה"תשובה ליכט", ובהם נמצאים פרטים נוספים בדבר.


{{ציטוט|תוכן=עוד סיפר כ"ק מו"ח אדמו"ר{{הערה|שם=סה"ש תש"ה|1=ליל ש"פ וילך שבת שובה תש"ה בסעודה [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38574&st=&pgnum=21 ספר השיחות תש"ה עמ' 14-15]}}, שאצל רבותינו נשיאינו היו עושים בשבת שובה "תשובה ליכט", ופעם אחת היו אצל הצ"צ ג' נרות, ושאלה זוגתו הרבנית: ג' נרות?! – הלואי יהי' לנו כח לעשות תשובה פעם אחת{{הערה|כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבר בקול חנוק מבכי (המו"ל)}}!...
בשיחת ש"פ האזינו, שבת שובה, ה'תשכ"א
בלתי מוגה{{הערה|[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4280004 תורת מנחם התוועדויות תשכ"א]}}:
 
{{ציטוט|תוכן="עוד סיפר כ"ק מו"ח אדמו"ר{{הערה|ליל ש"פ וילך, שבת שובה תש"ה ס"ה (סה"ש תש"ה ע' 14 ואילך)}}, שאצל רבותינו נשיאינו היו עושים בשבת שובה "תשובה ליכט", ופעם אחת היו אצל הצ"צ ג' נרות, ושאלה זוגתו הרבנית: ג' נרות?! – הלואי יהי' לנו כח לעשות תשובה פעם אחת{{הערה|כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבר בקול חנוק מבכי (המו"ל)}}!...


וענה לה הצ"צ: אכן, ישנם ג' תשובות, כמבואר בלקו"ת{{הערה|בלק עג, א ואילך}} שג' התשובות הם "סור מרע", "עשה טוב" ו"בקש שלום"{{הערה|תהלים לד, טו.}}.
וענה לה הצ"צ: אכן, ישנם ג' תשובות, כמבואר בלקו"ת{{הערה|בלק עג, א ואילך}} שג' התשובות הם "סור מרע", "עשה טוב" ו"בקש שלום"{{הערה|תהלים לד, טו.}}.


וכן הוא גם בפשטות – שיש בתשובה ג' ענינים: (א) עיקר התשובה – קבלה על להבא בנוגע לפועל, (ב) תשובה בלב – חרטה על העבר, "שב מידיעתו"{{הערה|שבועות כו, ב. וש"נ}}, (ג) וידוי דברים.|מקור=
וכן הוא גם בפשטות – שיש בתשובה ג' ענינים: (א) עיקר התשובה – קבלה על להבא בנוגע לפועל, (ב) תשובה בלב – חרטה על העבר, "שב מידיעתו"{{הערה|שבועות כו, ב. וש"נ}}, (ג) וידוי דברים.}}
[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4280004 שיחת ש"פ האזינו, שבת שובה, ה'תשכ"א (בלתי מוגה)]|מרכאות=כן}}


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=30510#p=184&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= אוצר מנהגי חב"ד - תשרי] עמ' קסו
*[[מכון הלכה חב"ד]], [https://chabad.info/beis-medrash/531853/ "תשובה ליכט": מה המקור וכמה נרות מדליקים?] {{אינפו}}
*[[מכון הלכה חב"ד]], [https://chabad.info/beis-medrash/531853/ "תשובה ליכט": מה המקור וכמה נרות מדליקים?] {{אינפו}}
*הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=8998&CategoryID=1672 התקשרות גיליון 948]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{אוצר מנהגי חב"ד}}
[[קטגוריה:ימים נוראים]]
[[קטגוריה:ימים נוראים]]
[[קטגוריה:חגים וזמנים]]
[[קטגוריה:חגים וזמנים]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)