עריכת הדף "תפילת ערבית"

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''תפילת ערבית''' היא ה[[תפילה]] הראשונה שביום, לפי הסדר של [[יום]] הולך אחר ה[[לילה]]. בשונה משאר התפילות, אין בה חזרת הש"ץ.
'''תפילת ערבית''' היא ה[[תפילה]] הראשונה שביום, לפי הסדר של [[יום]] הולך אחר ה[[לילה]].


תפילה זו תיקן [[יעקב אבינו]], ובסדר ה[[קרבנות]] היא מכוונת כנגד הקרבת איברים ופדרים שלא נתעכלו, שקריבים כל הלילה.
תפילה זו תיקן [[יעקב אבינו]], ובסדר ה[[קרבנות]] היא מכוונת כנגד הקרבת איברים ופדרים שלא נתעכלו, שקריבים כל הלילה.
שורה 7: שורה 7:
== תפילת ערבית היא סיום ושלימות ה[[עבודה]] ==
== תפילת ערבית היא סיום ושלימות ה[[עבודה]] ==


בעבודת התפילה ישנם: היגיעה לגלות אור [[נשמה|נשמתו]], על ידי התעוררות [[אהבה|אהבת ה']] [[יראה|ויראתו]] [[לב|בלבו]] (וזוהי ה"עבודה שבלב" שבתפילה); ואחר כך ישנו הדיבור דתפילה, שאין כוונת הלב מספיקה, אלא צריך לבטא את תיבות התפילה בשפתים הגשמיים, וכמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], שזהו לפי שתכלית התפילה היא לזכך את ה[[גוף]] וה[[נפש הבהמית]] שבאדם, שלזה צריכים (גם) ה[[דיבור]] דתפילה.
בעבודת התפלה ישנם: היגיעה לגלות אור [[נשמה|נשמתו]], על ידי התעוררות [[אהבה|אהבת ה']] [[יראה|ויראתו]] [[לב|בלבו]] (וזוהי ה"עבודה שבלב" שבתפלה); ואחר כך ישנו הדיבור דתפלה, שאין כוונת הלב מספיקה, אלא צריך לבטא את תיבות התפלה בשפתים הגשמיים, וכמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], שזהו לפי שתכלית התפלה היא לזכך את ה[[גוף]] וה[[נפש הבהמית]] שבאדם, שלזה צריכים (גם) ה[[דיבור]] דתפלה.


והם שני הסדרים שבג' התפילות:
והם שני הסדרים שבג' התפלות:


בענין [[דביקות]] ה[[נשמה]] ב[[אלקות]], הרי התחלת עבודת היום היא ב[[תפילת שחרית]], יום ו[[אור]]; והסיום ושלימות ד[[דביקות]] זו הם בתפילת ערבית, שאז מגיע האדם לאור הסתום שלמעלה מגדר הנבראים, הפועל בו מצב של [[ביטול]] מוחלט להקב"ה.
בענין דביקות הנשמה ב[[אלקות]], הרי התחלת עבודת היום היא ב[[תפילת שחרית]], יום ו[[אור]]; והסיום ושלימות ד[[דביקות]] זו הם בתפילת ערבית, שאז מגיע האדם לאור הסתום שלמעלה מגדר הנבראים, הפועל בו מצב של [[ביטול]] מוחלט להקב"ה.


ונמצא, שמצד גדר זה שבתפילה, [[תפילת ערבית]] היא למעלה מ[[תפילת שחרית]] ומנחה; וזה מתאים עם הא דדוקא יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית, כי יעקב הוא בחיר שבאבות.
ונמצא, שמצד גדר זה שבתפילה, תפילת ערבית היא למעלה מתפילת שחרית ומנחה; וזה מתאים עם הא דדוקא יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית, כי יעקב הוא בחיר שבאבות.


== סדר התפילות להלכה ==
== סדר התפילות להלכה ==


אף על פי כן, בהלכה נפסק, שסדר ג' התפילות הוא [[ערבית]] [[שחרית]] ומנחה.
אף על פי כן, בהלכה נפסק, שסדר ג' התפלות הוא ערבית שחרית ומנחה.


הסיבה לכך היא, מכיון שתכלית הכוונה של [[בריאת העולם]] וירידת ה[[נשמה]] למטה היא לעשות לו יתברך [[דירה בתחתונים]] דוקא, כמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], דהיינו ב[[עולם הזה]] [[גשמיות|הגשמי]] שהוא "תחתון.. שאין תחתון למטה ממנו, בענין [[צמצום|הסתר אורו ית']] וחושך כפול ומכופל"{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/35/maftechot/2/4/1&search=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%AAלקוטי שיחות פרשת ויצא]}}
הסיבה לכך היא, מכיון שתכלית הכוונה של [[בריאת העולם]] וירידת הנשמה למטה היא לעשות לו יתברך [[דירה בתחתונים]] דוקא, כמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], דהיינו ב[[עולם הזה]] [[גשמיות|הגשמי]] שהוא "תחתון.. שאין תחתון למטה ממנו, בענין [[צמצום|הסתר אורו ית']] וחושך כפול ומכופל"<REF>[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/35/maftechot/2/4/1&search=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%AAלקוטי שיחות פרשת ויצא]</REF>


== מנהגים ==
== מנהגים ==


העובר לפני התיבה ב[[מעריב]] ומנחה - אינו מתעטף בטלית{{הערה|ספר המנהגים.}}.
העובר לפני התיבה במעריב ומנחה - אינו מתעטף בטלית<ref>ספר המנהגים.</ref>
{{תפילה}}
{{תפילה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:תפילה]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)