עריכת הדף "
תבנית:ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק מ'
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''פרק מ אך''' כל זמן שלא חזר ולמד דבר זה לשמה אין לימודו עולה אפילו ב[[עשר ספירות]] המאירות ב[[עולם היצירה]] וה[[עשיה]] כי הספירות הן בחינת אלהות ובהן מתלבש ומתייחד [[אור אין סוף]] ברוך הוא ממש ובלא [[דחילו ורחימו]] לא יכלא לסלקא ולמיקם קדם ה' כמו שנאמר ב[[תיקונים]] רק לימודו עולה ל[[היכלות]] ו[[מדורין]] שהן חיצוניות העולמות שבהן עומדים ה[[מלאכים]] וכמו שאמר ה[[רח"ו]] ז"ל בשער הנבואה פ"ב שמהתורה שלא בכוונה נבראים [[מלאכים]] ב[[עולם היצירה]] ומהמצות בלי כוונה נבראים מלאכים ב[[עולם העשייה]] וכל המלאכים הם בעלי [[חומר וצורה]] אבל תורה שלא לשמה ממש כגון להיות תלמיד חכם וכה"ג אינה עולה כלל למעלה אפילו ל[[היכלות]] ומדור המלאכים דקדושה אלא נשארת למטה ב[[עולם הזה]] הגשמי שהוא מדור הקליפות* {{תניא הגהה|*(כמו שכתב בזהר ח"ג דף ל"א ע"ב ודף קכ"א עמוד ב' עי' שם ההיא מלה סלקא ובקעא רקיעין כו' ואתער מה דאתער אי טב טב כו' ע"ש ודף ק"ה ע"א מלה דאורייתא אתעביד מיניה קלא וסליק כו' וד' קס"ח ע"ב קלין דאורייתא וצלותא בקעין רקיעין כו'):}} וכמו שנאמר ב[[זהר]] על פסוק מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש דאפילו עמלא דאורייתא אי עביד בגין יקריה כו' וזהו שנאמר אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו פירוש שלא נשאר למטה ב[[עולם הזה]]. ואף ד[[אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד]] שהוא ורצונו אחד הרי קודשא בריך הוא איהו [[ממלא כל עלמין]] בשוה ואף על פי כן אין העולמות שוים במעלתם והשינוי הוא מהמקבלים בשני בחינות האחד שהעליונים מקבלים הארה יותר גדולה לאין קץ מהתחתונים והשנית שמקבלים בלי לבושים ומסכים רבים כל כך כבתחתונים ועולם הזה הוא עולם השפל בשני בחינות כי ההארה שבו מצומצמת מאד עד קצה האחרון ולכן הוא חומרי וגשמי וגם זאת היא בלבושים ומסכים רבים עד שנתלבשה ב[[קליפת נוגה]] להחיות כל דברים הטהורים שבעולם הזה ובכללם הוא [[נפש החיונית]] המדברת שבאדם ולכן כשמדברת דברי תורה ותפלה בלא כוונה אף שהן אותיות קדושות ואין [[קליפת נוגה]] שבנפש החיונית מסך מבדיל כלל להסתיר ולכסות על קדושתו יתברך המלובשת בהן כמו שהיא מסתרת ומכסה על קדושתו יתברך שבנפש החיונית כשמדברת דברים בטלים ושבנפש החיונית שבשאר בעלי חיים הטהורים דאף ד[[לית אתר פנוי מיניה]] מכל מקום איהו [[סתימו דכל סתימין]] ונקרא אל מסתתר וגם ההארה והתפשטות החיות ממנו יתברך מסתתרת בלבושים ומסכים רבים ועצומים עד שנתלבשה ונסתתרה בלבוש נוגה מה שאין כן באותיות הקדושות של דברי [[תורה]] ו[[תפלה]] דאדרבה [[קליפת נוגה]] מתהפכת לטוב ונכללת בקדושה זו כנ"ל מכל מקום ההארה שבהן מקדושתו יתברך היא בבחינת צמצום עד קצה האחרון מאחר שהקול והדבור הוא גשמי אבל ב[[תפלה]] בכוונה ו[[תורה]] בכוונה לשמה הרי הכוונה מתלבשת באותיות הדבור הואיל והיא מקור ושרש להן שמחמתה ובסיבתה הוא מדבר אותיות אלו לכן היא מעלה אותן עד מקומה ב[[עשר ספירות]] ד[[יצירה]] או ד[[בריאה]] לפי מה שהיא הכוונה בדחילו ורחימו שכליים או טבעיים כו' כנ"ל ושם מאיר ומתגלה אור אין סוף ברוך הוא שהוא [[רצון העליון]] ברוך הוא המלובש באותיות התורה שלומד ובכוונתן או בתפלה ובכוונתה או במצוה ובכוונתה בהארה גדולה לאין קץ מה שלא יכול להאיר ולהתגלות כלל בעוד האותיות והמצוה בעולם הזה הגשמי לא מינה ולא מקצתה עד עת קץ הימין שיתעלה העולם מגשמיותו ונגלה כבוד ה' וגו' כנ"ל באריכות* {{תניא הגהה|*(ושם מאיר ומתגלה גם כן היחוד העליון הנעשה בכל מצוה ותלמוד תורה שהוא יחוד מדותיו יתברך שנכללות זו בזו ונמתקות הגבורות בחסדים על ידי עת [[רצון העליון]] אין סוף ברוך הוא המאיר ומתגלה בבחינת גילוי רב ועצום ב[[אתערותא דלתתא]] היא עשיית המצוה או עסק התורה שבהן מלובש [[רצון העליון]] אין סוף ברוך הוא אך עיקר היחוד הוא למעלה מעלה ב[[עולם האצילות]] ששם הוא מהות ועצמות מדותיו יתברך מיוחדות במאצילן אין סוף ברוך הוא ושם הוא מהות ועצמות [[רצון העליון]] אין סוף ברוך הוא והארתן לבד היא מאירה ב[[בי"ע]] בכל עולם מהן לפי מעלתו ואף שנפש האדם העוסק בתורה ומצוה זו אינה מאצילות מכל מקום הרי [[רצון העליון]] המלובש במצוה זו והוא הוא עצמו הדבר הלכה והתורה שעוסק בה הוא אלהות ואור אין סוף המאציל ברוך הוא שהוא ורצונו אחד וברצונו יתברך האציל מדותיו המיוחדות בו יתברך ועל ידי גילוי רצונו המתגלה על ידי עסק תורה ומצוה זו הן נכללות זו בזו ונמתקות הגבורות בחסדים בעת רצון זו):}} ובזה יובן היטב הא דדחילו ורחימו נקראים [[גדפין]] דרך משל כדכתיב "ובשתים יעופף" [וכמו שכתב הרב רבנו [[חיים ויטאל]] זכרונו לברכה בשער היחודים פרק י"א] שהכנפים בעוף הן זרועות האדם כו' ובתיקונים פירש שהעוסקים בתורה ומצות בדחילו ורחימו נקראים בנים ואם לאו נקראים אפרוחים דלא יכלין לפרחא* {{תניא הגהה|*(ובתיקון מ"ה דעופא הוא [[מט"ט]] רישא דיליה [[יו"ד]] וגופא [[וא"ו]] ותרין גדפין [[ה"א]] [[ה"א]] כו' והיינו [[עולם היצירה]] שנקרא מט"ט ובו הן גופי הלכות שבמשנה ורישא דיליה הן המוחין ובחינת [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] שהן פנימיות ההלכות וסודן וטעמיהן ותרין גדפין דחילו ורחימו הן [[ה' עילאה]] שהיא רחימו ו[[ה' תתאה]] היא [[יראה תתאה]] עול מלכות שמים ופחד ה' כפחד המלך דרך משל שהיא יראה חיצונית ונגלית מה שאין כן [[יראה עילאה]] [[ירא בושת]] היא מהנסתרות לה' אלהינו והיא בחכמה עילאה [[יו"ד]] של שם [[הוי"ה]] ברוך הוא כמו שכתב בר"מ):}} כי כמו שכנפי העוף אינם עיקר העוף ואין חיותו תלוי בהם כלל כדתנן ניטלו אגפיה כשרה והעיקר הוא ראשו וכל גופו וה[[כנפיים]] אינם רק משמשים לראשו וגופו לפרחא בהון וכך דרך משל ה[[תורה]] ו[[מצות]] הן עיקר היחוד העליון על ידי גילוי [[רצון העליון]] המתגלה על ידיהן והדחילו ורחימו הם מעלים אותן למקום שיתגלה בו הרצון אור אין סוף ברוך הוא והיחוד שהן יצירה ובריאה* {{תניא הגהה|*(או אפילו ב[[עשיה]] בעשר ספירות דקדושה מקום מצות מעשיות וכן מקרא אבל ב[[משנה]] מתגלה היחוד ואור אין סוף ברוך הוא ב[[יצירה]] וב[[תלמוד]] בבריאה דהיינו שבלימוד מקרא מתפשט היחוד ואור אין סוף ברוך הוא מאצילות עד העשיה ובמשנה עד היצירה לבדה ובתלמוד עד הבריאה לבדה כי כולן באצילות אבל [[קבלה]] אינה מתפשטת כלל מאצילות ל[[בי"ע]] כמו שכתב ב[[פרי עץ חיים]]):}} והנה אף דדחילו ורחימו הם גם כן מ[[תרי"ג מצות]] אף על פי כן נקראין [[גדפין]] להיות כי תכלית האהבה היא העבודה מאהבה ואהבה בלי עבודה היא [[אהבה בתענוגים]] להתענג על ה' מעין עולם הבא וקבלת שכר והיום לעשותם כתיב ולמחר לקבל שכרם ומי שלא הגיע למדה זו לטעום מעין עולם הבא אלא עדיין נפשו שוקקה וצמאה לה' וכלתה אליו כל היום ואינו מרוה צמאונו במי ה[[תורה]] שלפניו הרי זה כמי שעומד בנהר וצועק מים מים לשתות כמו שקובל עליו הנביא הוי כל צמא לכו למים. כי לפי פשוטו אינו מובן דמי שהוא צמא ומתאווה ללמוד פשיטא שילמוד מעצמו ולמה לו לנביא לצעוק עליו הוי וכמו שכתב במקום אחר באריכות:<noinclude>[[קטגוריה:תבניות ספר התניא|א]]</noinclude>
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבנית המופיעה בדף זה:
תבנית:תניא הגהה
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
תבנית
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף