לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
שמואל
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{בעבודה מתמשכת}} {{לפשט|הפסקה "שמואל הנביא בתורת הקבלה"}} {{מפנה|שמואל}} {{דמות | שם = שמואל הנביא | תמונה = שמואל.jpg | תיאור = ציונו של שמואל הנביא | תאריך לידה = ב'תת"ל | תאריך פטירה = ב'תתפ"ג | גיל פטירה = 52 | תקופתו = [[תקופת השופטים|שופטים]] | תפקיד = [[נביא]] ו[[שופט|שופט ישראל]] }} [[קובץ:שמואל הנביא.jpg|ממוזער|הציון מצד הנשים]] '''שמואל הנביא''' היה אחרון מנהיגי [[עם ישראל]] ב[[תקופת השופטים]] והמובחר שבהם{{הערה|כדברי [[האברבנאל]] בהקדמתו לספר יהושע "השלם שבשופטים שמואל ע"ה".}}, ממליך [[שאול]] ו[[דוד]] מלכי עם ישראל הראשונים, [[נביא]], וראש [[שלשלת הקבלה]] שנמסרה לו מ[[עלי הכהן]] והועברה על ידו לדוד המלך{{הערה|לדעת ה[[רמב"ם]] בהקדמה ל[[משנה תורה]]. ולדעות אחרות הועברה ל[[גד הנביא]] או ל[[נתן הנביא]].}}. כתב את [[ספר שופטים]] ו[[ספר שמואל]] מחלק הנביאים שב[[תנ"ך]], ואת [[מגילת רות]] מחלק הכתובים שבתנ"ך{{הערה|עפ"י {{בבלי|בבא בתרא|יד|ב}} ולדעת האברבנאל בהקדמתו ליהושע- כתב גם את [[ספר יהושע]] ואילו ספר שמואל סודר על ידי [[ירמיהו הנביא]].}}. ==תולדות חיים== נולד ל[[אלקנה]] בן ירוחם מהר אפרים המכונה בפסוק "אפרתי". מגורי אביו בהר אפרים היו בעקבות השתייכותו ל[[שבט לוי]] שלא קיבל [[התנחלות השבטים|נחלה]] ב[[ארץ ישראל]] ופוזר בין [[שבטי ישראל|יתר השבטים]]{{הערה|כמופיע ב{{תנ"ך|יהושע|כא}}.}}, ואילו התואר "אפרתי" הוא לשון חשיבות וחן{{הערה|{{תנ"ך|שמואל א|א|א|מפרש=רש"י}}.}}. שמואל הוא מצאצאי [[קורח]] ואביו אלקנה היה אף הוא נביא{{הערה|עיין {{תנ"ך|שמואל א|ב|כז|מפרש=רש"י}}.}} והחשוב מבין יושבי הר אפרים{{הערה|{{תנ"ך|שמואל א|א|א|מפרש=האלשיך}}.}}. הפסוק מתאר את מעשיו של אלקנה וכותב שהיה מארגן עליה המונית ל[[משכן שילה]] למרות שבאותה תקופה ישראל לא הקפידו על מצווה זו, חז"ל דורשים כי בשכר מעשה זה זכה לבנו שמואל{{הערה|ילקוט שמעוני שמואל א רמז ע"ז.}}. אימו של שמואל, [[חנה]], היתה אף היא נביאה והיתה [[עקרות|עקרה]] במשך שנים ארוכות כאשר בעקבות תפילתה במשכן ברך אותה [[עלי הכהן]] שתענה משאלתה והיא תיפקד. בגמרא מובא כי חנה נפקדה ב[[ראש השנה]]{{הערה|{{בבלי|ראש השנה|יא|א}}.}}. שמואל נולד מהול{{הערה|אבות דרבי נתן, פרק ב, ה.}} וכפי שנדרה חנה בתפילתה, היה [[נזיר]] מבטן{{הערה|{{תנ"ך|שמואל א|א|יא}}.}}. חנה קראה לבנה שמואל {{ציטוטון|כי מה' שאלתיו|{{תנ"ך|שמואל א|א|כ|ללא=ספר}}}} רש"י מפרש כי מרומז בשמו שני דברים: האחד שהוא קרוי על שם הא-ל והשני על שם שהוא שאול לאימו מאת ה'. המדרש מספר{{הערה|מדרש שמואל, פרשה ג, ד.}} כי בתקופה שלפני הולדת שמואל היתה יוצאת בכל יום [[בת קול]] ואומרת כי עתיד להוולד צדיק ושמו שמואל, וכל הנשים שבדור היו קוראות לבניהם שמואל בתקווה שבנם הוא הצדיק, אך כשגדל הילד ראו כי מעשיו אינם מתאימים והבינו שלא עליו דיברו, עד שילדה חנה את שמואל וכשראו את מעשיו הבינו שכנראה עליו דיברה הבת קול. בהגיעו לגיל שנתיים{{הערה|{{תנ"ך|שמואל א|א|כב|מפרש=רש"י}}, ובגרסא אחרת בן כ"ב חודש.}} העלתה אותו אימו לבית המקדש{{הערה|עד אז נמנעה מכך משום שהיה מפונק ביותר, עיין {{בבלי|חגיגה|ו|א}}.}}. הגמרא{{הערה|{{בבלי|ברכות|לא|ב}}.}} מספרת כי בהגיעו למקדש לראשונה הורה בפני עלי הכהן כי [[שחיטה]] כשרה בזר ועל כן דן אותו עלי למיתה כדין [[מורה הלכה בפני רבו]] אך הודות לתחנוניה של אימו, ניצל. לאחר מכן אמרה עליו אימו את [[תפילת חנה]]. אלקנה וחנה השאירו את שמואל במשכן שם הוא שירת את עלי הכהן ולמד ממנו תורה ועבודת ה'. עבודתו של שמואל במשכן היתה לשיר בפה ובכלי{{הערה|{{תנ"ך|שמואל א|ב|יח|מפרש=רד"ק}}.}}. מדי שנה כאשר הגיעו הוריו למשכן לזבוח לה' היתה מביאה לו אימו מעיל שהתאים למידת גופו. מעיל זה המשיך ללוות את שמואל גם בהמשך חייו והוא מאוזכר בנביא פעמים נוספות, במדרש מסופר כי הוא גם נקבר במעילו ואף כשהועלה באוב על ידי שאול הוא הופיע כ"איש עוטה מעיל"{{הערה|תנחומא על פרשת אמור: "תנא המעיל בו גדל, בו נקבר, בו עלה".}}. ==שמואל הנביא בתורת [[הקבלה]]== שמואל היה בדרגה הגבוהה ביותר ב[[נשמה|נשמות]] הנביאים, יחד עם משה ואהרן, שנגלה עליהם מבחינת פנימיות דשם [[הויה]]{{הערה|1=[[אדמו"ר האמצעי]], [[תורת חיים]].}}. שמואל הנביא תיקן מעט הפגם ד[[נצח]] ושלימותו יתוקן בביאת המשיח, שזהו טעם אריכות הגלות דעכשיו. האופן שהוא תיקן את הנצח דקדושה, הוא בבזבוז כל האוצרות{{הערה|1=[[אדמו"ר האמצעי]] [[תורת חיים]] שמות [[פרשת בשלח]] צדקת פרזונו בישראל רכח, א.}}. דרך עבודתו של שמואל היה קיום ה[[מצוות]] בשפלות בלא שום טעם רק מפני הרצון לקיים מצוות השם, שעל ידי זה זוכים גם להבין כל הסודות{{הערה|1=[[אדמו"ר האמצעי]] [[תורת חיים]] שמות חלק א' פרשת בשלח וירא ישראל את היד הגדולה קנז, א.}}. ==הרבי על שמואל הנביא== מכתב הרבי מ[[ח' בטבת]] [[תשי"ד]], הפונה אל הד"ר מיכאל איש שלום – שפרסם ספר 'קברי אבות'{{הערה|ירושלים תש"ח}}, ובו הערות על ספרו. תחילה מקדים הרבי: {{ציטוט|תוכן=עד היום באים יהודים למאות ואלפים להשתטח ולהתפלל על הקברים הקדושים בארץ ישראל, והוא ענין שאינו קשור בשכל בלבד אלא גם ברגש פנימי שבנפש, והוא מאורע חשוב בחיי היהודי כשזכה להשתטח על המקומות הקדושים, וגם מחוץ לארץ שולחים בקשות ותפילות לאמרם כידוע ומפורסם..|מרכאות=לא}} בקשר לקביעה ובירור מקומות הקברים הקדושים מדגיש הרבי: {{ציטוט|תוכן=היא נמסרה מהאר"י הקדוש ב"שער הגלגולים", וגם ספר 'גלילות ארץ ישראל" אשר בעל סדר הדורות פרסמם בכל תפוצות ישראל בדורות שעברו.. אשר ל'שער הגלגולים' מצטט הרבי שיסודו למעלה מן השכל – "שהוא היה רואה ומסתכל בנשמות הצדיקים ועל ידי זה.. היה יודע קבר כל צדיק וצדיק"{{הערה|שער הגלגולים הקדמה לז}}|מרכאות=לא}}. כמו כן לגבי קבורת אלקנה (אבי שמואל הנביא) כותב הרבי: {{ציטוט|תוכן=מובא ב'שער הגלגולים' מקום קבורתו, ולא כמו שאומרים העולם שהוא קבור עם בנו שמואל הנביא בעירו ברמתה}}. ==קישורים חיצוניים== *[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=31683 המסר הנסתר בהפטרת ראש השנה] - {{אינפו}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:נביאים]] {{קרד}}
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:Border-radius
(
עריכה
)
תבנית:אינפו
(
עריכה
)
תבנית:אם מכיל אחד מ
(
עריכה
)
תבנית:בבלי
(
עריכה
)
תבנית:בעבודה מתמשכת
(
עריכה
)
תבנית:גרשיים
(
עריכה
)
תבנית:דמות
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:כלום
(
עריכה
)
תבנית:לפשט
(
עריכה
)
תבנית:מילה ראשונה
(
עריכה
)
תבנית:מפנה
(
עריכה
)
תבנית:פירושון
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:ציטוטון
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:קישור אם קיים
(
עריכה
)
תבנית:קרד
(
עריכה
)
תבנית:רווח קל
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
תבנית:שורה ראשונה
(
עריכה
)
תבנית:תיבה
(
עריכה
)
תבנית:תנ"ך
(
עריכה
)
תבנית:תנ"ך/קיצורים
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:String
(
עריכה
)
יחידה:גרשיים
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:ספרי קודש
(
עריכה
)
יחידה:ספרי קודש/בבלי
(
עריכה
)
יחידה:ספרי קודש/תנ"ך
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:חב"דפדיה: ערכים בעבודה מתמשכת