עריכת הדף "
שיחות רש"י
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''שיחות רש"י''' הם השיחות שאמר הרבי החל משנת [[תשכ"ה]], העוסקות באחד מ[[פירוש רש"י|פירושי רש"י]] ב[[פרשת השבוע]]. במהלך השיחה מקשה הרבי על רש"י כמה וכמה שאלות, ואחר כך מתרצם אחת לאחת בפשטות גאונית, על-פי הכללים של לימוד רש"י. ברוב השנים, פרסם הרבי מראש קודם ההתוועדות את ה'[[דיבור המתחיל]]' של אותו רש"י שיתבאר בהתוועדות היום. ==רקע== ב[[ו' תשרי]] תשכ"ה, [[הסתלקות|נסתלקה]] [[הרבנית חנה]] אם [[הרבי]]. לרב [[יוסף וינברג]] כאב הדבר מאוד, כי הרבנית היתה מקשיבה כל שבוע ל[[שיעורים בספר התניא|שיעורים בתניא]] שהיה מוסר כל שבוע ב[[רדיו]]. בשל כך, עלה לו רעיון לבקש מהרבי ש[[התוועדות עם הרבי|יתוועד]] '''כל''' [[שבת]] (לא כפי שהיה עד אז, שהייתה התוועדות רק ב[[שבת מברכים]]), וכך הוא יחזור בשיעורו בקביעות נקודות מהשיחה, לעילוי נשמת הרבנית. ב[[חול המועד סוכות]] [[כתיבה לרבי|כתב]] על כך הרב ווינברג לרבי, תשובת הרבי היתה: {{ציטוטון|ת"ח ת"ח על הענין ועל ההודעה אודותו. והרי בכ"ע מצפה כל אחד לעניין של נח"ר, בפרט בעת כו'}}. הרבי מתח קו על המילים במכתב הרב ווינברג {{ציטוטון|אולי היה}}, סימן חץ וכתב ש{{ציטוטון|כדאי לסדר}}. כמו כן הקיף בעיגול את המילים {{ציטוטון|במשך השנה}}, והוסיף על מכתבו ב[[כתב יד קודש]]ו: {{ציטוטון|וזה מחזק סברתי להתוועדות - בלי־נדר - בשבת קודש, על כל פנים בקיצור בכמות}}. בהמשך מכתבו של הרב ווינברג, הוא כתב שאין לו מספיק תקציב בשביל להאריך את זמן השידור ברדיו ולמסור את שיחות הרבי. על כך - הקיף הרבי בעיגול את המילים {{ציטוטון|וההוצאות הכרוכות בזה}}, וכתב: {{ציטוטון|מחצה עלי}}! ואכן, מיד לאחר [[חודש תשרי]], בשבת [[פרשת נח]] "מתחיל לבאר (בכל שבת קודש) פירוש רש"י (על התורה) ע"פ "פשוטו של מקרא", ו"יינה של תורה" שבפרש"י"{{הערה|מתוך שלשלת היחס בהקדמה ל[[היום יום]]}}. לקראת סיום שנת ה[[יארצייט]] של הרבנית, ובעקבות החלשת ההתלהבות מאמירת השיחות, הודיע הרבי כי בקרוב יפסיק את אמירת הביאורים בפירוש רש"י. למרות הכאב, לאף אחד מהחסידים לא היה את האומץ לגשת אל הרבי ולבקשו להמשיך באמירת הביאורים. רק חסיד אחד, בשם ר' [[יוסף וולדמן]], שהיה מתלמידי [[ישיבת תורה ודעת]] שהתקרבו לחב"ד - העז וכתב לרבי מכתב בקשה, להמשיך באמירת השיחות. במכתבו התבטא שהפסקת השיחות תגרום לחלישות בכל העניין של [[הפצת המעיינות]]. בתשובה הקיף הרבי בעיגול את דבריו ש"זה מנגד להפצת המעיינות", והורה לו לדבר עם עסקני חב"ד וחברי ה[[ועד המסדר]]. ר' יוסף הלך לדבר עם אותם חסידים, ואחר כך ערך דו"ח מפורט לרבי. תשובת הרבי הייתה "המעשה הוא העיקר", ור' יוסף הבין מכך שמכיוון שלמעשה בפועל יש חלישות אצל החסידים, לכן לא ימשיך הרבי באמירת השיחות. למרות התשובה הנחרצת של הרבי, כעבור כמה שבועות, בשבת [[פרשת שמות]] חזר הרבי לבאר את פירוש רש"י, תוך שהוא מקדים בסיבה לחזרת הביאורים: {{ציטוטון|א יונגערמאן וואס איז אפילו ניט פון [[שפיץ חב"ד]], טענה'ט ער אז מ'קאכט זיך אין די ביאורי רש"י'ס, און ס'איז נאך א געשמאקע זאך}} '''תרגום:''' {{ציטוטון|אברך שאפילו איננו מ'[[שפיץ חב"ד]]', טוען שעוסקים בלהט בביאורי הרש"י, וזה עוד דבר שיש בו תענוג}}. וסיים הרבי, אשר "מכיוון שכן, ימשיכו בביאורי הרש"י"{{הערה|שם=קאך|[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/10/13-10-2016-11-32-13-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%92-%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%94.pdf מתוך חוברת "דעם רבינס קאך"], [[ועד חיילי בית דוד - 770]]}}. ==בחירת הרש"י== בתחלה - בשנת תשכ"ה, נהג הרבי לומר את פירושו על הדיבור המתחיל הראשון והאחרון של הפרשה, ללא הבדל בין רש"י ארוך לקצר, תמיד הייתה זאת שיחה ארוכה עם המון ביאורים. כאשר הפסיק הרבי את אמירת השיחות, ו[[#רקע#המשך|חזר לאמרם בזכות ר' יוסף וולדמן]], החל הרבי לבחור ברש"י מתוך הפרשה, ללא סדר מסוים. בפעמים הראשונות ארע, שר' יוסף וולדמן, שהיה לו 'קאך' [=חביבות מיוחדת] בביאורי הרבי, שלמד היטב לפני ההתוועדות את הרש"י הראשון והאחרון בפרשה, מצא את עצמו עומד בהתוועדות, בלי מושג על הרש"י עליו מדבר הרבי. מתוך צערו על כך, כתב לרבי: {{ציטוטון|כ"ק אדמו"ר שליט"א, בבקשה אולי יואיל בטובו להודיענו, ואם אפשר לפני שבת קודש, איזה פירוש רש"י יפרש במשך ההתוועדות בשבת קודש הבעל"ט?}} הרבי אכן ענה לו, שבדרך כלל ההחלטה על כך נופלת רק לפני ההתוועדות, או בשבת עצמה. ובכל אופן, השבוע יבואר פירוש רש"י על הפסוק "אם כסף תלווה את עמי"{{הערה|שמות כב כד}}. ר' יוסף הודה על כך לרבי, וביקש שכאשר זה אפשרי, יעדכן אותו הרבי לפני ההתוועדות ברש"י המדובר. הרבי אכן שעה לבקשתו, ובבוקר יום השבת, הודיע לו הרבי באמצעות ר' [[שלום ישראל חודקוב]], על איזה רש"י ידבר השבוע. מאותה שבת ואילך, היה ר' יוסף שולח בכל יום שישי את בקשתו הקבועה אל הרבי, ולמחרת בבוקר היה קם מוקדם ונעמד ליד [[חדר הרבי|חדר היחידות]], בשביל שאם הרבי כבר החליט על הרש"י עליו ידבר, יזכה לגעת מהו ולהתכונן אליו. לאחר שהעניין נודע בין החסידים, החלו רבים מאנ"ש, והתמימים לחכות יחד עם ר' יוסף, וכאשר הרבי עדכן את ר' יוסף באיזה רש"י ידובר, פנו כולם לעיין בו ולהכין את עצמם להתוועדות. בהמשך, התחיל הגבאי להכריז בבית הכנסת את הרש"י עליו ידבר הרבי{{הערה|שם=קאך}}. ===הפסקת הכרזת הרש"י=== נוהל זה נמשך עד לשבת [[פרשת ויקרא]] [[תשכ"ט]], אז אירע דבר שכמעט גרם להפסקת הביאורים בפירוש רש"י: כאמור, עם השנים נקבע המנהג, שבשבת בה אמר הרבי איזה רש"י יבאר, היה [[הגבאי 770|גבאי]] מכריז על כך לפני התפילה, בשעה שהרבי נכנס ל[[בית הכנסת]] וצעד לכיוון מקומו הקדוש. בשבת פרשת ויקרא, לא הייתה אמורה להיות התוועדות, אולם ה[[גבאי]] של בית הכנסת, ששמע מספר בחורים שניסו לנחש את ה[[רש"י]] עליו ידבר הרבי, חשב לתומו שהרש"י אותו הם הזכירו "ואם מנחה על המחבת קרבנך{{הערה|ויקרא ב', ה'.}}", זהו הרש"י עליו ידבר הרבי בהתוועדות שתתקיים באותה שבת, וכאשר נכנס הרבי לתפילה - עלה הגבאי על בימת הקריאה והכריז איזה רש"י יבאר הרבי בהתוועדות השבוע. כשמוע הרבי דברים אלו, דרש לדעת מיהו שהמציא את השמועה. באותה שבת כמובן שלא הייתה התוועדות. בשבת הבאה, שבת [[פרשת צו]] תשכ"ט, התוועד הרבי וביאר כמה פירושי רש"י, כולל גם את אותו פירוש רש"י על הפסוק "ואם מנחה על המחבת קרבנך" - באמרו שרש"י אינו אשם... עם זאת אמר הרבי, שמכיוון והכל אירע בהשגחה פרטית, הרי זו הוראה שצריכים להפסיק להכריז אלו ביאורי רש"י יבאר בהתוועדות. הרבי אמר, שאין קפידא על אף אחד, אך מכיון שארע מעשה, זוהי הוראה שיש להפסיק הנהגה זו. שהיא לא היתה מקובלת אצל [[רבותינו נשיאנו]] (להכריז קודם על החומר שיתבאר), אלא זוהי הנהגה של הישיבות הליטאיות קודם הדרשה. הרב וולדמן נבהל וכתב לרבי, שאולי ההוראה מהמאורע היא רק שצריכים להפסיק להכריז על הרש"י השבועי '''ברבים''', אך מדוע ללמוד מכך שצריכים להפסיק עם אמירת ה[[מראי מקומות]] גם אליו באופן אישי?! הרבי לא קיבל את הצעתו, וענה לו ש: {{ציטוטון|אם כן, מהי ההוראה בזה?}}. למרות זאת, לא התייאש ר' יוסף, ולקראת שבת [[פרשת שמיני]] הכניס את מכתבו הקבוע אל הרבי, מתוך תקווה קלושה שאולי ייעתר הרבי לבקשתו וישוב לבאר את פירוש רש"י. למחרת בבוקר, נעמד ר' יוסף כהרגלו ליד חדרו של הרבי, אולם לאכזבתו הגדולה חלף הרבי על פניו ונכנס לחדרו תוך שהוא מתעלם ממנו לחלוטין ר' יוסף התעצב מאוד, ופתאום למרבה הפתעתו, נפתחה הדלת של [[גן עדן התחתון]] כדי סדק צר, בעדו ראה את הרבי עומד ומסמן לו להתקרב אליו. ר' יוסף ניגש במהירות אל הרבי, ומה רבה הייתה שמחתו כאשר הרבי אמר לו: "וישמע משה וייטב בעיניו - ובתנאי שלא יכריז..." סדר זה המשיך עוד שנים רבות, כשהרבי אומר ביחידות לר' יוסף ובתנאי לא יפסיק{{הערה|שם=קאך}}. ==מבנה== את השיחה הרבי פותח בסדרה ארוכה של שאלות, ובמהלכן מקיף את הפירוש מכל צד: שואל עליו בין 8 ל-20 קושיות (!), משווה את הדברים עם מקורם ב[[גמרא]] וב[[מדרש]], עם דברי רש"י במקומות אחרים בפירושו ועם דעות מפרשים אחרים; דן בתוכן הפירוש ונושא ונותן בדברי פרשני רש"י העיקריים. אחר כך הרבי, מדייק בכל פרט בכל תיבה - החל במילים שהעתיק רש"י מן הפסוק ב"דיבור המתחיל" ועד ב[[מראי מקומות|מראה-מקום]] המדויק אם צויין בפירושו. לאחר הפסק של שירת [[ניגון]] (כמובן בהתוועדות), פותח באמירת התשובה. לרוב, התשובה היא פתיחת כיוון הבנה חדש, שעל ידו עונה על כל הפרטים. ==בן חמש למקרא== בשיחות אלו, הרבי תמיד מתעכב על כך, שרש"י אינו מביא את פירושו באופן שרק חכם גדול יכול לעמוד על עומקו ולהבינו היטב. אלא אפילו ילד ש"בן חמש שנים למקרא", יכול להבין (על סמך מה שכבר למד בעבר) את הפירוש ולענות על כל התמיהות המתעוררות לפעמים. להבנה של ה"בן חמש שנים למקרא", יש מעלה לגבי ההבנה של מבוגרים יותר. כי מכיון שהוא למד בינתים רק את המקרא{{הערה|לפי הנהוג פעם, שעד גיל עשר למדו רק מקרא.}}, ולכן מוחו נקי מאופני לימוד של ספרים אחרים, ופנוי ללימוד על פי הפשט. הבן חמש שנים גם שואל הרבה על הפשט של הכתוב, דבר שלא שמים לב אליו מבוגרים יותר{{הערה|[https://toratchabad.com/%D7%9E%D7%9E%D7%A4%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%A0%D7%A7-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%91%D7%90%D7%95%D7%95%D7%99%D7%98%D7%A9-%D7%90%D7%95%D7%A8-%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%95%D7%99%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9-%D7%A8%D7%A9%D7%99-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94 ראה מעיינותיך]}}. ==כללי רש"י== {{ערך מורחב|כללי רש"י}} [[קובץ:כללי רשי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שער הספר 'כללי רש"י']]כללי רש"י הוא ספר שיצא לאור בשנת [[תש"מ]] בהוראתו המפורשת של [[הרבי]] למוציא לאור - הרב [[טוביה בלוי]]. הספר מאגד בתוכו כללים בלימוד פירוש רש"י על התורה, מתוך מאות שיחותיו של [[הרבי]]. בשנת [[תשל"א]] כתב הרב טוביה בלוי מאמר ארוך בעיתון 'שמעתין' על שיטתו החדשה של [[הרבי]] בלימוד [[רש"י]] על התורה, ואת הכללים החדשים שגילה הרבי בשיטתו. לאחר פרסום המאמר בעיתון שלח הרב טוביה בלוי את המאמר לרבי. כעבור זמן-מה קיבל הרב טוביה בלוי טלפון מ[[מזכירות]] הרבי, מעבר לקו היה הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]] והוא מסר לרב בלוי שהרבי מאוד נהנה מהמאמר והרבי אף אמר שכדאי להוציא על-כך ספר המלקט בתוכו את כל הכללים שנלמדו עד-עתה. בפועל, העניין התעכב והרב בלוי לא הוציא את הספר. עד שבשנת [[תש"מ]] בערך, קיבל טלפון בהול מה[[מזכירות]] ומסרו לו שהרבי אמר שאם הספר לא ייצא בתקופה הקרובה, יטילו את התפקיד על מישהו אחר. הרב בלוי החל מיידית בעבודתו על הספר ואף לקח לו לעזר את בנו הרב יעקב מאיר בלוי, בכדי שיוכל להוציא את הספר במהירות האפשרית. ואכן כעבור '''שלשה שבועות (!)''' יצא הספר במהדורתו הראשונה - לקראת י"א ניסן תש"מ. כשהרבי קיבל את הספר החדש הוא שלח מכתב לרב בלוי ובו הוא משבח את הספר:"ת"ח ת"ח במיוחד על כל ששלח בקשר לכללי רש"י וכו', וחכמה (נוסף על המלאכה גדולה) יש כאן וכו' וכו'". ומאחל לו "שיזכה להוציא לאור מהדורא ב', ואחר כך ג' וכו'". (המכתב נדפס בראשיתו של הספר). ==לקריאה נוספת== * שבועון כפר חב"ד, סוכות וה' טבת תשנ"ה *חיי רבי - הרב [[ישראל אלפנביין]], [[שבועון כפר חב"ד]] גיליון 1899 *'''כולם לומדים רש"י''', שבועון [[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]] מס' 317 ע' 44-45 . {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:שיחות אדמו"ר שליט"א]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:ציטוטון
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף