עריכת הדף "שיחה:המכון להפצת תורתו של משיח"

דף זה הוא דף שיחה ויש לשמור בו על כללי דרך ארץ שקדמה לתורה, ועל הנהגתו של חסיד. בסוף כל הודעה נהוג לחתום על ידי ארבעה טילדות (~~~~), או באופן אוטומטי בלחיצה על האייקון: (מופיע מעל חלונית העריכה).

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 31: שורה 31:
::{{נגד}} כיון שאין כמעט הוצאה לאור שאין פגמים בעריכה שלה, וגם אין כמעט אישיות/מוסד שנאמנותו המוחלטת להוראות הרבי אינה מוטלת בספק - לדעתי ביקורת לא צריכה להכתב בכל ערך כזה, אלא אם כן מושא הערך פועל באופן עקרוני ועקבי בצורה בעייתית מאוד. וגם אז צריכה הביקורת להכתב בזהירות.
::{{נגד}} כיון שאין כמעט הוצאה לאור שאין פגמים בעריכה שלה, וגם אין כמעט אישיות/מוסד שנאמנותו המוחלטת להוראות הרבי אינה מוטלת בספק - לדעתי ביקורת לא צריכה להכתב בכל ערך כזה, אלא אם כן מושא הערך פועל באופן עקרוני ועקבי בצורה בעייתית מאוד. וגם אז צריכה הביקורת להכתב בזהירות.


::אם דעתי לא תתקבל, יצטרכו ביקורות להכתב בעשרות ערכים, ומהן נוקבות הרבה יותר מכאן (וגם מגובות במקורות רציניים יותר מכאן...) למשל: [[שיחת הגאולה]] (על כך שהוא אינו מתורגם לעברית עדיין, במקום הערך הנוכחי - "העלון מותאם לכל סוגי רמות המשכל והמגזרים"...). [[שבועון 'כפר חב"ד']] (על מיחזור חומרים מגוחך). [[אהרון דב הלפרין|עורך השבועון]] (על בדיית סיפורים על הרבי). ועוד רבות... [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] 01:10, 5 בפברואר 2016 (UTC)
אם דעתי לא תתקבל, יצטרכו ביקורות להכתב בעשרות ערכים, ומהן נוקבות הרבה יותר מכאן (וגם מגובות במקורות רציניים יותר מכאן...) למשל: [[שיחת הגאולה]] (על כך שהוא אינו מתורגם לעברית עדיין, במקום הערך הנוכחי - "העלון מותאם לכל סוגי רמות המשכל והמגזרים"...). [[שבועון 'כפר חב"ד']] (על מיחזור חומרים מגוחך). [[אהרון דב הלפרין|עורך השבועון]] (על בדיית סיפורים על הרבי). ועוד רבות... [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] 01:10, 5 בפברואר 2016 (UTC)
:::{{ציטוטון|"דבר זה נכון כלפי אנציקלופדיות בכלל וחב"דפדיה בפרט, שכן הן רק אוגרות מידע קיים ולא יוצרות אותו"}}. (מתוך: [[חב"דפדיה:מקורות]]) וממילא פשוט שחבדפדיה אינה מביעה ביקורת אלא רק מצטטת, וממילא פשוט שכשאתה כותב שיש ביקורת חיובית או שלילית עליך לציין מקורות ואם לא אתה חוטא לתפקידה של אנציקלופדיה אמינה ולכללי האתר.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 06:04, 5 בפברואר 2016 (UTC)
::::אם הבנתי אותך נכון, הרי שגם לדעתך מתאים מאוד ההצעה שלי לכתיבת הערך כפי שכתבתי בפיסקה הבאה "הביקורת הנוכחית בגוף הערך". לא? [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] 10:06, 5 בפברואר 2016 (UTC)
:::::אכן אני מסכים, אלא שאני מוסיף שלבד הטעות בתוכן יש גם צורך במקור, ויש לעקוב אחרי כל הערכים שיש בהם ביקורת ולציין '''רק''' את אותם אלו שיש להם מקורות. נוסף לכך יש כלל בכתיבה אקדמאית (שהיא נכונה בכל מאמר) שאין להביע דעות אישיות ואין להשתמש ב'מגבירים' ('מילים מודליות') כלומר מילים שמביעות את הרגש שברעיון שאין עליו הוכחה וכו'. (בנדו"ד אם ימצאו מספר מאמרים של 'בעלי שם' שיבקרו את המכון לטוב ולמוטב יש להביא את דבריהם ולציין אליהם, כל זמן שאין, אין לכתוב כלל ביקורת).--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 13:40, 5 בפברואר 2016 (UTC)
::::::ע"פ דבריך ההגיוניים יש לתקן בעוד כמה ערכים (אף שבד"כ המדיניות הזו מיושמת ב"ה). ולאור זאת הצבתי בקשת מקור בביקורת של [[בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש]]. [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] 04:45, 7 בפברואר 2016 (UTC)
:::::::ראה מה שהשבתי שם. [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 10:45, 8 בפברואר 2016 (UTC)
 
==הביקורת הנוכחית בגוף הערך==
העריכות כעת הובילו למצב מגוחך, שנכתב "מאמרי הרבי שלא נמצאים בדפוס כבר שנים רבות" (כטענת המכון בעצם), ובהערה מוסבר (בשמם) למה הם "לא נמצאים בדפוס" כביכול - בגלל העריכות של תורת מנחם. כולנו מכירים את העורך ויודעים שלא זו הסיבה, והוא מתעלם גם מספרים אחרים שלא עברו עריכה (כמו ספרי רבו"נ שיצאו מגוף כתי"ק) - הסיבה האמיתית היא אי הציות למכתב הרבנים דתשנ"ה בדבר תארי ההסתלקות.
 
אם אכן יש להתעלמות זו חשיבות אנציקלופדית, היא לא שייכת לערך זה אלא לערך [[הוצאת ספרים קה"ת]] - ושם צריך להיכתב כי ישנם התוקפים את קה"ת על אי הציות להוראה והדפסת התוארים שנאסרו. [אלא שלדעתי מיותר, כי אז נצטרך להקדים על כך שיש היום שני קה"ת - שאחת מהם מדפיסה כנ"ל - ומה המניעים לזה, וכל הפוליטיקות המלוכלכות וכו'...]
 
ולדעתי מה שצ"ל הוא להוסיף פיסקה:
 
מקורות המאמרים (וכיו"ב)
 
מאמרי הסדרה נלקטו מתוך ספרי המאמרים הישנים, או הנחות פרטיות שהגיעו לידי המו"ל, ובמאמרי ימות החול (שלא הודפסו בספרים הישנים) - מתוך סרט ההקלטה. המאמרים לא עברו עריכה ונדפסו כפי שנמצאו במאמרים שהגיעו לידי המו"ל, או ברשימה מילולית מסרט ההקלטה.
 
אפשר להוסיף הערה: זאת בשונה מסדרת "תורת מנחם", בה עובדו המאמרים מתוך השוואה למקורות עליהם מבוסס המאמר, וכן עברו עריכה לשונית.
 
כך ייכתבו העובדות בלבד, וכל אחד יבין מה שצריך להבין. לכתוב פרשנויות שיהפכו לביקורת קטנונית, או לדבר בשם אנשים ולחפש סיבה לטענתם - אין זה מתפקידנו. [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] 01:26, 5 בפברואר 2016 (UTC)
:{{בעד}} [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 13:08, 5 בפברואר 2016 (UTC)
::גם אני {{בעד}}. איפה היית עד היום?... --[[משתמש:יוסי ג|יוסי ג]] - [[שיחת משתמש:יוסי ג|שיחה]] 14:27, 5 בפברואר 2016 (UTC)
:::אני? ב770, עפולה, לוד, ירושלים, כפר חב"ד, בית שמש, ועוד... {{קריצה}} [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 10:39, 8 בפברואר 2016 (UTC)
 
==הערות ממערכת המכון==
שלום. כאן העורך ש"כולנו מכירים". הפנו אותי לכאן בעקבות הדיון הסוער דלעיל, והערתי בגוף הערך כמה הערות חשובות השופכות קצת אור על מה שקורה בפועל. זה לא נסיון לכתוב "אוטוביוגרפיה" (בכלל, אני לא בטוח שמר [[משתמש:כתית למאור|כתית]] שי' יודע מה פירוש המילה אוטוביוגרפיה...), פשוט מהצורה שזה כתוב כעת אפשר לטעות בהבנת הדברים.
 
כעת אסביר בצורה מפורטת את ההוספות שהוספתי (ואשר הושמטו ע"י [[משתמש:כתית למאור|הנ"ל]]) ולמה חשוב שזה יהי' כתוב.
* דבר ראשון ענין טכני: הספרים של ועד כתבי קודש כוללים גם סה"מ תש"כ-כא (ולכן הוספתי זאת, ומשום מה נשמט), והספרים של ועד הנחות התמימים אינם כוללים את השנים תש"נ (שבה לא נאמרו מאמרים בכלל) ותנש"א (ששני המאמרים שנאמרו בה נדפסו בסה"מ מלוקט ולא בספרים של ועד הנחות התמימים) (ולכן השמטתי זאת, ומשום מה הוסיפו בחזרה).
* בפיסקא הבאה הי' כתוב: "המאמרים הוקלדו מחדש על ידי המכון, נופו מטעויות דפוס והתווספו להם מראי מקומות להרחבת הדברים. יחד עם זאת, המאמרים לא עברו עריכה ונדפסו כפי שנמצאו ב[[הנחה|הנחות]] שהגיעו לידי המו"ל". ואני הוספתי: "המאמרים לא עברו עריכה יסודית (ורק הוספת פיסוק, מילות קישור, פתיחת ראשי תיבות ותרגום במידת הצורך)". והסיבה: לכתוב שהמאמרים לא עברו עריכה (דמשמע - כלל וכלל, אלא פשוט נעתקו מהספרים וההנחות) אינו אמת, אלא עברו עריכה קלה (כמפורט לעיל בסוגריים). ובמיוחד בהנחות הפרטיות, שנזקקו לעריכה יותר מאשר מה שכבר נדפס (ונערך) בספרים. במילא, אפשר: א) לכתוב איזה עריכה בדיוק זה עבר, או ב) להשמיט את המשפט שזה לא עבר עריכה. אבל לכתוב שזה לא עבר שום עריכה זה פשוט היפך המציאות.
* כמו"כ בנוגע למ"ש "או ברשימה מילולית מסרט ההקלטה" - הרי שום מאמר לא כתוב מילולית מסרט ההקלטה (אלא בתרגום ללה"ק), ואף את"ל שזה מובן מאליו - הרי גם במאמרים אלו נוספו מילות קישור וגם הלשון נערך (קלות) הרבה פעמים במידת הצורך, והקורא את את הערך כפי שזה כתוב כעת יכול להבין שזה כמו "שיחה יומית" והרי אין הדבר כן כלל. ולכן הוספתי "או ברשימה מסרט ההקלטה (מתורגמת ללה"ק ובעריכה קלה)".
* בנוגע למ"ש בהערה (בנוגע לסדרת תו"מ) "שם עובדו המאמרים מתוך השוואה למקורות עליהם מבוסס המאמר, וכן עברו עריכה לשונית על ידי המערכת", הרי זה כמו חצי-אמת, וליהודי תמים העומד מן הצד יכול להצטייר כדבר חיובי (שהרי ודאי שצריך עריכה מסויימת). ולכן לדעתי ראוי להדגיש את השינויים הדרסטיים הנעשים בספריהם, למען ילמדון ההפרש הגדול בין שתי הסדרות (ובודאי שאי"ז במקרה ששינויים אלו נעשים ע"י אותם אנשים הכותבים התוארים המתנגדים למציאות ולשיחות ולפס"ד הרבנים... ואכ"מ). ולכן הוספתי "הכוללת פעמים רבות שינויים גדולים בסדר הענינים שבהמאמר, עריכת מאמרים שלימים בהתבסס על רשימות קצרות (ע"י הוספת ענינים רבים ממאמרי רבותינו נשיאינו שעליהם מבוסס המאמר של הרבי), ואף פתיחת ראשי תיבות והוספת מראי מקומות נוספים במאמרים מוגהים".
[המבקש הוכחות להנ"ל יכול לעיין בעצמו ולהשוות את ההנחות הישנות לחדשות. ובנוגע לעריכת מאמרים שלימים, אפיזודה קטנה: כשחיפשתי את ד"ה חמשה קנינים תש"כ (שחסר בסה"מ תש"כ שנדפס בתשנ"ד), מצאתי כתבה באתר COL משנת תשס"ה הכותב על פרסום ראשון של מאמר הנ"ל מרשימתו של הר"א ששונקין מתענך. בירור קצר אצלו העלה שהנ"ל כתב שורות אחדות באופן דקיצור שבקיצור שממנו לא הצליח בעצמו להבין את מה שנאמר במאמר... אבל חברי הועד כנראה הצליחו לפענח "בין השורות" ולהוציא מתחת ידם מאמר של שבעה עמודים... וידוע לי בבירור שכהנה רבות. כמו"כ יש לציין מה שכתוב בפתח דבר של ספרם משנת תשכ"ה בנוגע למאמרים כעין שיחה שהוגהו בצורת שיחה, שהם פשוט כתבו אותם מחדש בסגנון של מאמר ("ע"פ לקו"ש ח"ה") וככה הדפיסו... (מסיבות טכניות מאמרים אלו נשמטו מסה"מ בראשית, אבל צויין במפתח המאמרים אל מקורם בלקו"ש ח"ה.]
 
סליחה על האריכות. לצערי(?) אין לי כ"כ זמן להישאר כאן ולדון בנושא, ולכן כתבתי את אשר נראה לענ"ד, ואתן לעורכים החשובים שליט"א להחליט איזה מתיקונים הנ"ל להחזיר ואיזה לא. ובכל אופן הרוצה להשכיל יוכל תמיד להכנס לדף השיחה ולקרוא שורות אלו.
 
בברכת הגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש ו"תורה חדשה מאתי תצא",
 
י.ג.
:#הספר נקרא "ספר המאמרים תשמ"ז-תנש"א".
:#העיקרון הוא שלא עברו עריכה. והשינויים שנעשו הינם מזעריים, ולכן תיקנתי בפנים שוב.
:#התרגום ללה"ק אינו רלוונטי, כיוון שזה ברור, ונמחקה רק המילה "מילולית".
:#אם יש לך הערות על המאמרים של תורת מנחם, תכתוב בדף שיחה שם, ולא בערך, כיוון שאתה כותב כמתחרה (ואכ"מ), ותמתין שמישהו אחר יכניס.
:אגב, אני יודע מהו פירוש המושג "אוטוביוגרפיה", וכוונתי היתה לשינויים שנעשו על ידי נשוא הערך בעצמו.. <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> [[משתמש:כתית למאור|מתעקשים]] <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 02:56, 23 בפברואר 2016 (UTC)
 
::כמובן שהעובדות צריכות להכתב במלואן בגוף הערך, אך את תחום הפרשנות יש להשאיר לקוראים. - גם דעתי היא שטעויות מסיבות טכניות בהו"ל מתורת אד"ש, גרועות הרבה פחות מטעויות מסיבות אידיאולוגיות. אך דעתי זו לא צריכה להיות כתובה בערך. - אם מישהו רוצה לחקור את הפרטים המדוייקים, מהם '''בדיוק''' הוראות הרבי לעורכים, ובאיזה פרטים '''בדיוק''' סוטים המו"לים מהוראות אלו, הוא מוזמן להכניס עובדות אלו לערך זה וכן בעיקר לערך על לה"ק. כרגע (לאחר התיקונים) הערך כתוב, לכאורה, בצורה עובדתית ופשוטה וכל אחד יכול להבין מעובדות אלו כיצד צריך להיות היחס אליהן. • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • '''[[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|בואו נרקוד ביחד!]]''' 02:58, 23 בפברואר 2016 (UTC)
 
== אזהרה חמורה ==
 
לא להפיץ לא כדי לכם אתם אשמים לכך שגנבתם את החומרם של קהת לארץ הקודש{{משוב}} [[מיוחד:תרומות/213.151.47.214|213.151.47.214]] 15:06, 12 ביולי 2016 (UTC)
:מי נגד מי??!! <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> [[משתמש:כתית למאור|מתעקשים]] <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 17:59, 12 ביולי 2016 (UTC)
 
== פסקת הביקורת ==
לדעתי ניתן לערוך את הפיסקה - עם התחשבות בכל הנכתב לעיל. יצא לי כמה וכמה פעמים לעיין במאמרים שבסדרה זו, והעריכה בהם אינה מקצועית, ללא הגהות, ומתעלמת מהנחות והקלטות רבות - במכוון.--[[משתמש:Memke|Memke]] - [[שיחת משתמש:Memke|שיחה]], 14:04, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ב 14:04, 5 באוקטובר 2021 (UTC)
:זה נכתב בערך של המאמרים, לגבי הגהה יצאה לפני חצי שנה מהדורה בה תוקנו רבות מטעויות הדפוס. לגבי התעלמות מהנחות והקלטות - לא מה שידוע לי, אולי מתעלמים מהנחות שלא הצליחו להשיג את מקורם ויש להם רק מה שנדפס בספרים אחרים שהם ערוכים וכו' שלא כדרך הוצאת המכון שמוציא במכוון את הספרים רק עם עריכה מינימלית. ויש בזה מה שאין בזה. ● </font>&nbsp;[[User:חלוקת קונטרסים|<span style=><font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 19:15 • כ"ט בתשרי ה'תשפ"ב
::ראה ג"כ לעיל ביקורת (ישנה) בנוגע לכך שלא התחשבו במאמרים שהוגהו (כחלק מההתוועדות כולה) בשנת תשכ"ה (לקו"ש ח"ה בהוספות)--[[משתמש:Memke|Memke]] - [[שיחת משתמש:Memke|שיחה]], 19:24, כ"ט בתשרי, ה'תשפ"ב 19:24, 5 באוקטובר 2021 (UTC)
:::נכתב שם שזה היה מסיבות טכניות, ואולי זה אפילו נכנס במהדורה החדשה ● </font>&nbsp;[[User:חלוקת קונטרסים|<span style=><font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 20:50 • כ"ט בתשרי ה'תשפ"ב
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)
חזרה לדף "המכון להפצת תורתו של משיח".