גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| [[קובץ:שוטר לעקאח.jpg|250px|ממוזער|שמאל|שוטר מקומי עובר ב[[חלוקת לעקאח]] בערב [[יום כיפור]] אצל [[הרבי]].]] | | [[קובץ:שוטר.jpg|300px|thumb|left|רכב משטרה]] |
| [[קובץ:ביקור אדמור הרייצ בארצות הברית.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אדמו"ר הריי"צ יורד לחופי ארצות הברית מלווה במשמר כבוד המורכב מ[[שוטר|שוטרי]] משטרת [[ניו יורק]] בעת [[מסע הרבי הריי"צ לארצות הברית (תר"צ)|ביקורו בשנת תר"צ]]]]
| | '''שוטר''' הוא אדם בעל מקל ורצועה אשר תפקידו לכפות את העם לקיים את דברי ה[[שופט]]. |
| '''שוטר''' הוא אדם שתפקידו לכפות את העם לקיים את דברי ה[[שופט]]. | |
|
| |
|
| איתא במדרש{{הערה|תנחומא שופטים ב.}} 'אם אין שוטר אין שופט'. הסיבה לכך היא כיוון שהשופט לא יכול לכפות על הנשפט לקיים את הפסק. וממילא כאשר אין שוטר שיוציא את הפסק לפועל, הפסק לא שווה כלום | | איתא במדרש{{הערה|תנחומא שופטים ב.}} 'אם אין שוטר אין שופט'. הסיבה לכך היא כיוון שהשופט לא יכול לכפות על הנשפט לקיים את הפסק. וממילא כאשר אין שוטר שיוציא את הפסק לפועל, הפסק לא שווה כלום. |
| {{הערה|[[שיחה|שיחת]] פרשת [[שופטים]] [[תנש"א]]}}. | | {{הערה|שיחת פרשת [[שופטים]] תנש"א}} |
|
| |
|
| ==בהלכה ובעבודת ה'== | | ==בהלכה== |
| [[בית דין]] חייבים להעמיד שוטרים ב[[שלוש רגלים|רגלים]] שיסתבבו ויחפשו בגינות ו[[פרדס|פרדסים]] ועל ה[[נהר|נהרות]] בכדי שלא יתקבצו שם אנשים ונשים לאכול ולשתות ויבואו לידי עבירה{{הערה|[[שו"ע אדמוה"ז]] [[אורח חיים]] סימן תקכ"ט סעיף י"ג}}.
| | ===מפני הצניעות=== |
| | חייבים בית דין להעמיד שוטרים ברגלים שיהיו מסבבין ומחפשין בגנות ופרדסים ועל הנהרות שלא יתקבצו שם אנשים ונשים לאכול ולשתות ויבואו לידי עבירה.{{הערה|[[שו"ע אדמוה"ז]] [[אורח חיים]] סי' תקכט סעיף יג.}} |
|
| |
|
| [[שופט]]- מרמז על [[אהבה]] ושוטר- על [[יראה]]{{הערה|[[אור תורה]] שופטים קעג.}}. ומובא במקומות רבים{{הערה|כגון [https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/3144684/jewish/-.htm בשיחת הרבי בשבת שופטים תנש"א] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=31645&st=&pgnum=354 בשם הש"ך והאור התורה לאדמו"ר הצמח צדק על הפרשה הנ"ל]}} כי יש להעמיד שופטים ושוטרים בכל שערי האדם: על שתי ה[[עינים]], שתי ה[[אוזן|אוזניים]], נחירי ה[[אף]] וה[[פה]]. | | ==בעבודת השם== |
| | [[שופט]]- מרמז על [[אהבה]] ושוטר- על [[יראה]].{{הערה|[[אור תורה]] שופטים קעג.}} ומובא בריבוי מקומות כי יש להעמיד שופטים ושוטרים בכל שערי האדם. דהינו, ב' ה[[עינים]], ב' ה[[אוזניים]], ב' נחירי ה[[אף]] וה[[פה]]. |
|
| |
|
| ==התייחסות הרבי== | | ==ב[[גאולה]]== |
| הרבי נותן לשוטרים תוקף מיוחד של [[דינא דמלכותא דינא]], ופעמים רבות נראה מצדיע לשוטרים, [[חייל|חיילים]] או ילדים במדי [[צבאות ה']] שעוברים לידו{{הערה|על פי [[מעשה מלך]] עמוד 121}}. ניתן לראות דוגמא לכך ב[[שיחה|שיחת]] הרבי בשנת [[תשמ"ח]]{{הערה|[[שיחה|שיחת]] [[פרשת לך לך]] [[תשמ"ח]] בהוספות לסיום שולי הגליון להערה 92}} שם דן הרבי בנוגע לדין רחוב שמתקיימת בו [[שמחת בית השואבה]] שכאשר המשטרה עוצרת את התנועה וסוגרת את הרחוב כדי שיוכלו [[שמחה|לשמוח]] ו[[ריקוד|לרקוד]] - מתבטל ממנו דין [[רשות הרבים]] והוא הופך להיות כרמלית{{הערה|כרמלית היא אחת מארבע רשויות השבת, היא בעיקרה מקום שאינו מוקף במחיצות, ואינו מקום הילוך לרבים, איסור הטילטול ממנה אליה ובתוכה הוא מתקנת [[חכמים]]}}.
| | [[הרבי]] מסביר{{הערה|שיחת פרשת [[שופטים]] תנש"א.}} כי בגאולה לא יצטרכו את השוטרים כיוון שכל ישראל ירצו מעצמם לשמוע להוראות השופטים. זו הסיבה שביעול הגאולה מוחלף השוטר ל[[יועץ]] "ואשיהב שוטיך כבראשונה ו'''יועצייך''' כבתחילה".{{הערה|[[ישעיה]] א, כו.}} |
|
| |
|
| ==ב[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]==
| | בהמשך השיחה מחדש הרבי כי [[דור הגאולה|בדורינו]] לאחר הריבוי ב'מעשינו ועבודתינו' כבר אין צורך בשוטרים, ואותם מתחילים להחלים ה'יועצים'. ועד ל[[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח|יועץ דורינו, שופט דורינו ונביא דורינו, הרבי מלך המשיח שליט"א]]{{הערה|להעיר משיחת י"ב תמוז תשמ"ג, בה מוכיח הרבי כי בדורינו, השוטר כבר לא מועיל.}} |
| {{ערך מורחב|דבר מלכות שופטים}}
| |
| [[הרבי]] מסביר{{הערה|1=[https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://w3.chabad.org/media/pdf/922/KBTE9223930.pdf שיחת פרשת שופטים] [[תנש"א]].}} כי ב[[הגאולה האמיתית והשלימה]] לא יצטרכו את השוטרים כיוון שכל עם ישראל ירצו מעצמם לשמוע להוראות ה[[שופט|שופטים]]. זו הסיבה שביעוד הגאולה מוחלף השוטר ב[[יועץ]] כמאמר הכתוב "[[ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה]]"{{הערה|[[ישעיה]] פרק א', פסוק כ"ו.}}. עם זאת, בעקבות [[נצחיות התורה]] יישאר תפקיד השוטר אם כי לעניני טוב כמו הודעה על הודעת השופט וסיוע לקיום ההוראה וה[[מצווה|מצוות]] בכלל, אומנם שמו לא הוזכר בפסוק נבואת הגאולה היות ועיקר משמעות השם שוטר היא כפייה במובן של סירוב שלילי לקיום הוראת השופט{{הערה|בשיחה שם הערה 23}}.
| |
|
| |
|
| בהמשך ה[[שיחה]] מחדש הרבי כי [[דור הגאולה|בדורינו]] לאחר הריבוי ב'מעשינו ועבודתינו' נשלמה כבר [[עבודת הבירורים]] ואין צורך בעבודת השוטרים, היות והחלה להתממש הנבואה של שיבת השופטים והיועצים.
| | אך בכל זאת מכיוון שכל ענייני התורה נצחיים מסתבר לומר שכן יצטרכו בגאולה את השוטרים, והיינו, כי השוטרים יודיעו על קיום השופטים, וכן יסייעו בסידור הדרכים לעדים של [[קידוש החודש]]{{הערה|שיחת פרשת [[שופטים]] תנש"א, הערב 23.}}. |
|
| |
|
| אך בכל זאת מכיוון שכל ענייני התורה נצחיים מסתבר לומר שכן יצטרכו בגאולה את השוטרים, בכדי שהשוטרים יודיעו על קיום השופטים, וכן יסייעו בסידור הדרכים ל[[עד|עדים]] שיידו על ראיית ה[[לבנה]] על מנת שיוכלו [[קידוש החודש|לקדש את החודש]]{{הערה|[[דבר מלכות|שיחת פרשת שופטים]] [[תנש"א]], הערה 23.}}.
| |
|
| |
| ==קישורים חיצונים==
| |
| [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=83582 שופטים ושוטרים בעבודת האדם]{{וידאו}} {{אינפו}}
| |
| ==ראו גם== | | ==ראו גם== |
| *[[ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה]] | | *[[ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה]] |
| {{הערות שוליים}} | | {{הערות שוליים}} |
| [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
| |