לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
ק"ב ניצוצין
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''ק"ב ניצוצין דתוהו''' הוא מושג מתורת ה[[קבלה]] המוזכר במקומות מועטים בתורת החסידות, העוסק בניצוצות של [[עולם התהו]] שנפלו ב[[שבירת הכלים]] ואינם מתבררים בדרך הרגיל על ידי עבודת השם הרגילה, אלא העלאתם היא על ידי הצדיקים דווקא. ==עניינם ומספרם== בתורת הקבלה מבוארים שני ענינים בק"ב ניצוצות אלו, אחד באופן של מילוי, ואחד באופן של אחוריים. ===ק"ב דמילוי=== כאשר מחשבים '''רק את המילוי''' של אותיות שם הוי' של שמות [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]] ו[[שם מ"ה]], מגיעים למספר ק"ב: *שם ע"ב - (י)וד (ה)י (ו)יו (ה)י = וד-י-יו-י = 46 *שם ס"ג - (י)וד (ה)י (ו)או (ה)י = וד-י-או-י = 37 *שם מ"ה - (י)וד (ה)א (ו)או (ה)א = וד-א-או-א = 19 בפרי עץ חיים מבואר{{הערה|שער חג המצות פרק ז'.}}, שניצוצות אלו הם בחינת הדינים היוצאים לחיצונים, וזהו הרמז בדברי המשנה במסכת שבת{{הערה|סה, ב.}} "קיטע יוצא ב'''קב''' שלו". בתורת החסידות מובא בנוגע לענין זה, שהמילוי של האותיות, הוא המכוון העיקרי שבהם, והמשכה של ק"ב ניצוצות אלו נמשך דווקא לבחינת המלכות (שהיא כנגד השם הרביעי, [[שם ב"נ]]) שמקבלת את המילוי של השמות שמעליה, וזהו 'קב טהור' ועל בחינת קב זה נאמר "רוצה אשה בקב ... מט' ופרישות"{{הערה|עץ חיים שער יט פרק ג. אור התורה פרשת שלח סוף עמוד תקיב ואילך.}}. ===ק"ב דאחוריים=== הקליפות נאחזות ומקבלות חיות מהקדושה בבחינת אחוריים. ואחד האופנים בחישוב האותיות ב[[נוטריקון]] על פי תורה, הוא מילוי דאחוריים, כלומר שלוקחים בכל מילה את האות הראשונה שהיא בבחינת ה'ראש' וה'פנים', ומחשבים אחריה שוב את האות עם זאת שאחריה, ואחרי זה את שניהם עם האותיות שאחריהם, עד סוף המילה. כך לדוגמא, ב[[שם ע"ב]] שהוא יו"ד - ה"י - וי"ו - ה"י: *יו"ד (3) *יו"ד - ה"י (5) *יו"ד - ה"י - וי"ו (8) *יו"ד - ה"י - וי"ו - ה"י (10) *3+5+8+10=26 כשסופרים את כל האותיות יחד (מספר האותיות, לא הגימטריא שלהם), שם ע"ב כולל 26 אותיות בבחינת אחוריים. בדומה לכך בשם ס"ג: *יו"ד (3) *יו"ד - ה"י (5) *יו"ד - ה"י - וא"ו (8) *יו"ד - ה"י - וא"ו - ה"י (10) *3+5+8+10=26 בדומה לכך בשם מ"ה: *יו"ד (3) *יו"ד - ה"א (5) *יו"ד - ה"א - וא"ו (8) *יו"ד - ה"א - וא"ו - ה"א (10) *3+5+8+10=26 ואילו שם ב"נ הוא 25 אותיות בלבד: *יו"ד (3) *יו"ד - ה"ה (5) *יו"ד - ה"ה - ו"ו (7) *יו"ד - ה"ה - ו"ו - ה"ה (9) *3+5+7+9=24 '''בסך הכל: 26+26+26+24=102''', כמספר ק"ב. ניצוצות אלו, שנפלו ב[[שבירת הכלים]] מעולם התוהו, הם בחינת "'''קב''' חרובין", מלשון חורבן, של המלכים מעולם התוהו ("לפני מלוך מלך לבני ישראל"), שנפלו למטה{{הערה|עץ חיים שער יט פרק ג. עץ חיים שער אנ"ך. מאמר הפסיעות לר' חיים ויטאל (נדפס בסוף הספר חסד לאברהם).}}. התוכן של ק"ב ניצוצות אלו רמוז גם בפעולת גוף האדם 'מבשרי אחזה אלוקה' בהוצאת הפסולת שנקרא בלשון הקודש בשם '[[צואה]]' ב[[גימטריא]] ק"ב, הרומז לק"ב ניצוצין דתהו שאינם יכולים להיתקן, ונדחים לחוץ ל'בית הכסא' שהוא בגימטריא של המלך הראשון ממלכי אדום, 'בלע בן בעור (מהעיר) דנהבה', שבהיותו הראשון - כולל את כל המלכים דתהו{{הערה|ובפרטיות, שמו הפרטי בלע, הוא גם בגימטריא 'צואה'.}}, וכן מקום הפסולת שהוא 'בית הכסא' הוא הלעומת זה של 'בית א-להים'{{הערה|שם=לקולויצ|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31679&st=&pgnum=7 לקוטי לוי יצחק חלק ג' עמוד י'].}}. התוכן של ירידת השפע בבחינת אחור, רמוז גם בתוכן המילולי של 'קב', שהוא דפוס רגל שחוקק ומניח ראש השוק בתוכו ובאמצעותו יכול להימשך ולהגביה, ואף שהקב עצמו הוא דומם ואינו מעצמיות גוף האדם ואין בו חיות - באמצעות הוא נמשך ומתגלה. בדומה לכך גם ברוחניות, כדי שהשפע ירד לחיצוניות העולם בחינם, בלא קיום תורה ומצוות, הוא באמצעות הקב, וזהו הרמז בביאור הפנימי בדברי המשנה "קיטע יוצא בקב שלו"{{הערה|אור התורה ענינים עמוד כז. אור התורה נ"ך עמוד שפו. ילקוט לוי יצחק על התורה חלק א' סימן יב. רלט.}}. ==תיקון ק"ב ניצוצות== אף שבכללות בעבודת ה' הרגילה לא מתקנים ניצוצות אלו, זוהי עבודת הצדיק המתקן אותם, והדבר רמוז ב[[גימטריא]] של התיבת 'צדיק' (204), שעולה פעמיים ק"ב הניצוצות, ק"ב ניצוצות שבבחינת פנים וק"ב הניצוצות שבבחינת אחור. כפי שהירידה רמוזה בשמו של המלך הראשון, 'בלע בן בעור', כך גם התיקון רמוז בשמו של המלך האחרון משמונת המלכים, המלך 'הדר' שמורה על שלימות התיקון, והוא בגימטריא 'הצדיק'{{הערה|תורת לוי יצחק, חידושים וביאורים בש"ס עמוד שכא.}}. ==ראו גם== *[[שבירת הכלים]] *[[רפ"ח ניצוצין]] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:עבודת ה']] [[קטגוריה:עולמות]] [[קטגוריה:תורת החסידות]] [[קטגוריה:צמצום]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)