עריכת הדף "
צחצוח הכפתורים
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''צחצוח הכפתורים''' (או באידיש - '''פוצן די קנעפלעך''') הוא משל שאמר [[הרבי הריי"צ]] בהגדרת העבודה בדורנו הקרוב לזמן ה[[ימות המשיח|גאולה]]. עבודת זיכוך העולם נמשל לכפתור, שכשם שהכפתור מחבר שני חלקי הבגד כך עבודת האדם היא לחבר את העולם עם אלוקים. אולם למרות זאת הכפתור מחבר שני דברים שבעצם נפרדים, צחצוחו (בעבודת ה') הוא ביטול העולם לאלוקים באופן מוחלט עד שמלכתחילה אינו מציאות לעצמו. הרבי הרבה לצטט משל זה בהקשר לעבודה בדורנו אולם בשנים האחרונות הוסיף ואמר שגם זמן הצחצוח מוגבל ובזמננו סיימנו אף עבודה זו והעבודה כיום היא [[לחיות משיח]]. ==מקורו== ב[[התוועדות]] יום [[שמחת תורה]] [[תרפ"ט]] דיבר [[הרבי הריי"צ]] אודות עבודת ה' הנדרשת בדורנו, בין הדברים התבטא: שבעוד שאנו לא השלמנו עדיין את העבודה, יהודי רוסייה משלימים את העבודה וראויים כבר לקבל את [[אורו של משיח]] והמשיל את עבודתם לצחצוח בגדי הצבא וצחצוח כפתורי ה[[בגד|בגדים]] ("זיי פּוצן שוין דעם מונדיר צו גיין אַנטקעגן משיח'ן זיי פּוצן די קנעפּלעך פון די [[בגד|בגדים]] צו גיין אַנטקעגן משיח'ן") וסיים, שכשאנו נעשה גם כן כלים לאלוקות כעבודתם נזכה לאורו של משיח.{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/688-91/5/4/42.htm ספר השיחות ה'תרפ"ט].}} הרבי ציטט שיחה זו פעמים רבות{{הערה|ראה לדוגמה, תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ב]] ח"א עמוד 138.}} בהקשר לעבודה בדורנו לסיים את העבודה ולהביא את המשיח. בשיחות רבות קישר זאת גם להתבטאות "עמדו הכן כולכם"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31629&st=&pgnum=316&hilite= אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ, חלק ד' ע' רעט]. אמנם שם הביטוי "עמדו הכן כולכם" אינו מופיע בדווקא בקשר לגאולה, אך הרבי ציטט את הביטוי אינספור פעמים כהכרזה-הבטחה להתכונן לקראת משיח.}} שנאמר על ידי [[הרבי הריי"צ]] בהגדרת העבודה בדורנו, שעניינה ההכנה לבואו של משיח. ==משמעות המשל== עבודת האדם בתיקון העולם והפיכתו למציאות קדושה נרמזת במשל לכפתורים, משום שמטרת הכפתור הוא לחבר את שני חלקי הבגד הימני והשמאלי חיבור הבגד נעשה על ידי שתופרים את הכפתור בצד השמאלי ומחוררים בצד הימני וכך מחברים שני הצדדים כשהצד הימני על גבי הצד השמאלי (וחיבור שני הצדדים יחד (גם הצד השמאלי) מרכיבים את שלימות הבגד שעל ידי גילוי ה[[אור]] (ימין) הרי יתרון האור מתוך החושך (שמאל).{{הערה|שם=ה' טבת|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=170&hilite= התוועדויות [[תשמ"ז]] חלק ב עמוד 173].}} כך הוא גם עבודת בני ישראל לחבר את ענייני העולם המתבטא בצד 'שמאל' לצד הימני - צד הקדושה.{{הערה|1=תורת מנחם התוועדויות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=16056&st=%u05E6%u05D7%u05E6%u05D5%u05D7 [[תשד"מ]] חלק ג עמוד 1672].}} גם הדיוק שמדובר בבגדי צבא לפי שכל ישראל אנשי צבא הם "כל יוצא צבא בישראל"{{הערה|במדבר א, ג ועוד.}} וכולם יחד יוצאים בגאולה לקבל את פני "ה' אלוקי הצבאות"{{הערה|הושע יב, ו ועוד.}} עם בגדי הצבא המצוחצחים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15927&st=&pgnum=288 ספר השיחות [[תשמ"ח]] חלק א עמוד 279].}} צחצוח הכפתור הוא על מנת להסיר את האבק ([[סטרא אחרא]]) שעליו, והרמז לכך בדרך הצחות הוא שהתרגום של אבק ל[[אנגלית]] הוא (Dust) "דאסט" - ראשי תיבות '''דא''' [[סטרא אחרא|'''סט'''רא '''א'''חרא]] (תרגום: זהו סטרא אחרא).{{הערה|שיחת שבת פרשת [[ויחי]] [[תשמ"ז]] [[לקוטי שיחות]] חכ"ה ע' 481}} ליתר ביאור בעבודת האדם ביאר הרבי: לפי הידוע שבעבודת האדם בכללות שני אופנים. א. שהעולם תופס מקום והוא מציאות, אלא שהאדם מכיר ויודע שיש אדון לעולם ועליו לעובדו, (נרמז במשנה:{{הערה|[[מסכת קידושין]] בסופה.}} "אני נבראתי לשמש את קוני" כנוסח הרגיל). ב. שבהכרתו אין כלל תפיסת מקום לעולם, מלכתחילה מכיר ומרגיש שאין עוד מלבדו. וממילא כל מציאותו מלכתחילה אינה קיימת אלא לעבוד את ה' (ונרמז בנוסח:{{הערה|גירסת הש"ס כתב יד (ירושלים תשכ"ד) הובא במלאכת שלמה על המשנה שם ועוד.}} "אני לא נבראתי... אלא, לשמש את קוני..!!") וזו המשמעות של עבודת צחצוח הכפתור, הכפתור בא לחבר שני חלקים שמצד עצמם אינם מחוברים ורק על ידי פעולה מתחברים והוא משל לאופן הראשון. אמנם עיקר העבודה בדורנו היא "לצחצח" את הכפתור, כלומר, "להתעלות" בעבודה זו, עד שיורגש בהכרתו שאין עוד מלבדו כלל, ומלכתחילה לא שייך פירוד בין העולם והקב"ה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=47 ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 39 ואילך ובהערה 32].}} ==סיום העבודה== ההדגשה בדברי [[הרבי הריי"צ]] הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. הדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: עבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצעה וכמעט ונשלמה, וכל הנשאר לסיום הינו רק פעולה קטנה ממש{{הערה|שם=ה' טבת}}. בשעה שדיבר הרבי על קרבתנו לזמן הגאולה, התבטא, שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו - בוודאי בוודאי ש[[הקדוש ברוך הוא]] מקרב את הגאולה{{הערה|1=[http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\48\2\B0501.tif&ilIF=G&ilSC=30 שיחת ב' [[ניסן]] תשמ"ח].}}. בשנים מאוחרות יותר התבטא הרבי כמה פעמים{{הערה|שיחת שבת פרשת ויצא [[תשמ"ח]] סעיף ח. כמה פעמים אף אמר זאת בשם [[אדמו"ר הריי"צ]] (ראה לדוגמא שיחת שבת פרשת [[שופטים]] [[תנש"א]] ס"א), למרות שעניין זה נאמר לראשונה על ידי הרבי.}} שהעבודה בבירור העולם ותיקונו הסתיימה, ואפילו עבודת "צחצוח הכפתורים" כבר נעשתה. מה שנשאר זה "עמדו הכן כולכם ל[[קבלת פני משיח צדקנו|קבלת פני משיח]]" ו[[לחיות גאולה|לחיות את הגאולה]] אף בגלות, וכך להביא את הגאולה בפועל. ==ראה גם == *[[עבודת הגלות]] *[[בשורת הגאולה]] *[[לחיות גאולה]] {{הערות שוליים}} {{תבנית:גאולה ומשיח}} [[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]] [[קטגוריה:מגלות לגאולה]] [[קטגוריה:משלים בחסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:גאולה ומשיח
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף