עריכת הדף "פרה אדומה"

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב}}
[[קובץ:פרה_אדומה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פרה אדומה]]
[[קובץ:פרה_אדומה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פרה אדומה]]
'''פרה אדומה''' היא מצוה המפורשת ב[[פרשת חוקת]] ונחשבת מהמצוות שאין להם טעם על פי [[תורת הנגלה]] ולכן הם נקראים חוקים.
'''פרה אדומה''' היא מצוה המפורשת ב[[פרשת חוקת]] ונחשבת מהמצוות שאין להם טעם על פי [[תורת הנגלה]] ולכן הם נקראים חוקים.


==עניינה על פי [[תורת החסידות]]==
==עניינה==
הנפש הבהמית נשתלשלה מ[[פני שור]] מ[[צד השמאל]], וכמו שמבחינת פרה נמשך אחר כך ההשפעה לחיצונים כך מן המדות של [[נפש החיונית הבהמית]] נמשך החשק וה[[תאוה]] ל[[תענוג]]י [[עוה"ז]] בהיתר או באיסור ח"ו.
הנפש הבהמית נשתלשלה מ[[פני שור]] מ[[צד השמאל]], וכמו שמבחינת פרה נמשך אחר כך ההשפעה לחיצונים כך מן המדות של [[נפש החיונית הבהמית]] נמשך החשק וה[[תאוה]] ל[[תענוג]]י [[עוה"ז]] בהיתר או באיסור ח"ו.
===התלבשות הרע בלבושי העבירה===
===התלבשות הרע בלבושי העבירה===
כשהאדם חושק וחפץ לדבר מעניני [[עוה"ז]] הגשמי, אותו הדבר הוא [[כלי]] לה[[רצון]] והתשוקה שב[[לב]] האדם, וכן [[אותיות המחשבה]] וה[[דבור]] שמהרהר ומדבר איך להשיג הדבר הן ג"כ כלים להרצון ההוא, וכל שכן המעשה, שהן כולם בחינת כלים ו[[לבושים]] להרצון, ועצם הרצון הרי אף שכשהוא מלובש ברע הוא רע גמור מ"מ אין בכח הזה חטא ורע מצד עצמו שהרי מהותו הואמרק כח המתאוה והרי הוא יכול להיות כח המתאוה לטוב כמו שהוא עכשיו מתאוה לרע, אלא שהרע הוא מה שהטה והמשיך כח המתאוה להיות מתאוה לרע ונתלבש בלבושי' צואים עד שנמשך לסור ממ"ע או להתאוות לאיסור.
כשהאדם חושק וחפץ לדבר מעניני עוה"ז הגשמי, אותו הדבר הוא [[כלי]] לה[[רצון]] והתשוקה שב[[לב]] האדם, וכן [[אותיות המחשבה]] וה[[דבור]] שמהרהר ומדבר איך להשיג הדבר הן ג"כ כלים להרצון ההוא, וכל שכן המעשה, שהן כולם בחינת כלים ו[[לבושים]] להרצון, ועצם הרצון הרי אף שכשהוא מלובש ברע הוא רע גמור מ"מ אין בכח הזה חטא ורע מצד עצמו שהרי מהותו הואמרק כח המתאוה והרי הוא יכול להיות כח המתאוה לטוב כמו שהוא עכשיו מתאוה לרע, אלא שהרע הוא מה שהטה והמשיך כח המתאוה להיות מתאוה לרע ונתלבש בלבושי' צואים עד שנמשך לסור ממ"ע או להתאוות לאיסור.


אבל מצד כח המתאוה בעצמו הרי יש בכח זה להפוך לבבו מן הקצה אל הקצה להיות מתאוה ואוהב וחפץ לדבקה בה', וכמ"ש נפשי אויתיך, כמו שאוהב ומתאוה לחיי נפשו כו' כי באמת כח המתאוה שבנה"ב מצד עצמו שרשו ויסודתו בקדושה עליונה מבחינת [[פני שור]] שבמרכבה כנ"ל אלא שבירידת המדרגות ונפילתן ב[[שבירת הכלים]] נמשך שיהי' כח המתאוה גם לדבר [[עבירה]].  
אבל מצד כח המתאוה בעצמו הרי יש בכח זה להפוך לבבו מן הקצה אל הקצה להיות מתאוה ואוהב וחפץ לדבקה בה', וכמ"ש נפשי אויתיך, כמו שאוהב ומתאוה לחיי נפשו כו' כי באמת כח המתאוה שבנה"ב מצד עצמו שרשו ויסודתו בקדושה עליונה מבחינת [[פני שור]] שבמרכבה כנ"ל אלא שבירידת המדרגות ונפילתן ב[[שבירת הכלים]] נמשך שיהי' כח המתאוה גם לדבר [[עבירה]].  
שורה 14: שורה 13:
אבל המעשה רע אשר מתאוה לו מחמת שהוא באמת רע גמור מצד עצמו אי אפשר לו להתכלל בקדושה ואין לה תקנה אלא ביטולה והעברתה מן העולם.  
אבל המעשה רע אשר מתאוה לו מחמת שהוא באמת רע גמור מצד עצמו אי אפשר לו להתכלל בקדושה ואין לה תקנה אלא ביטולה והעברתה מן העולם.  


וזהו ענין שריפת הפרה שישאר רק האפר שהוא ענין עצם המדות דנפש הבהמית דהיינו בחינת כח המתאוה, והלבושים צואים שהי' הכח המתאוה מלובש בהן יהיו חולפים וכלים לגמרי דהיינו שלא יהי' כח המתאוה מלובש בהן עוד לא במחשבה שיסיח דעתו לגמרי מלחשוב ולדבר בזה וכ"ש במעשה ח"ו ולהיות עוצם עיניו מראות ברע וכדומה לאכפיא לסט"א לעשות ההפך ונגד תאוות נפש הבהמית בכל החושי' [[ראיה]] וב[[מחשבה דיבור ומעשה]].
וזהו ענין שריפת הפרה שישאר רק האפר שהוא ענין עצם המדות דנפש הבהמית דהיינו בחינת כח המתאוה, והלבושים צואים שהי' הכח המתאוה מלובש בהן יהיו חולפים וכלים לגמרי דהיינו שלא יהי' כח המתאוה מלובש בהן עוד לא במחשבה שיסיח דעתו לגמרי מלחשוב ולדבר בזה וכ"ש במעשה ח"ו ולהיות עוצם עיניו מראות ברע וכדומה לאכפיא לסט"א לעשות ההפך ונגד תאוות נפש הבהמית בכל החושי' [[ראיה]] וב[[מחשבה דיבור ומעשה]].  
 
===שריפת הפרה===
===שריפת הפרה===
ועל ידי אתכפיא כמו שריפת הפרה שהג' יסודות [[אש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[מים]] שהיו בדרך הרכבה בה חלפו וכלו על ידי השריפה, ונשאר רק עצמותה, שהוא ה[[אפר]], כך כשנפרדו הלבושים צואים [[מחשבה דיבור ומעשה]] של האיסור מן הנפש הבהמית, ונשאר רק עצם כח המתאוה דנה"ב כאשר הוא בעצמותו ואינו מורכב ומלובש במחשבה דיבור ומעשה דאיסור, וזהו בחינת האפר ואזי יוכל להפוך אח"כ כח המתאוה זה מהקצה אל הקצה מ[[אהבה]] רעה ל[[אהבת ה']]{{הערה|אור התורה במדבר פרשת חוקת}}.
ועל ידי אתכפיא כמו שריפת הפרה שהג' יסודות [[אש]] [[רוח]] [[מים]] שהיו בדרך הרכבה בה חלפו וכלו על ידי השריפה, ונשאר רק עצמותה, שהוא ה[[אפר]], כך כשנפרדו הלבושים צואים [[מחשבה דיבור ומעשה]] של האיסור מן הנפש הבהמית, ונשאר רק עצם כח המתאוה דנה"ב כאשר הוא בעצמותו ואינו מורכב ומלובש במחשבה דיבור ומעשה דאיסור, וזהו בחינת האפר ואזי יוכל להפוך אח"כ כח המתאוה זה מהקצה אל הקצה מ[[אהבה]] רעה ל[[אהבת ה']]{{הערה|אור התורה במדבר פרשת חוקת}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 24: שורה 22:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:טהרה]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)