עריכת הדף "פטרבורג"
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{עריכה|הערך זקוק לפתיחת פסקאות חדשות בקשר לפעילות החב"דית בפטרבורג כיום. יש להפנות לערכים מורחבים שיווצרו, קישורים פנימיים ועריכה כללית}} | {{עריכה|הערך זקוק לפתיחת פסקאות חדשות בקשר לפעילות החב"דית בפטרבורג כיום. יש להפנות לערכים מורחבים שיווצרו, קישורים פנימיים ועריכה כללית}} | ||
− | [[ | + | [[תמונה:מענדל פבזנר.jpg|left|thumb|225px|הרב מענדל פבזנר, [[שליח]] [[הרבי]] ו[[מרא דאתרא|רבה הראשי]] של פטרבורג]] |
− | + | '''פטרבורג''' היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה. העיר שוכנת בצפון-מערב רוסיה על שפת הים הבלטי בשפך נהר נייבה. פטרבורג מהווה מרכז תרבותי אירופאי חשוב, בעלת מעמד מרכזי בשל הנמל המפותח המהווה חלון למסחר עם אירופה המערבית. | |
− | '''פטרבורג''' היא העיר השנייה בגודלה | ||
− | היסטוריית חב"ד קשורה בעיר זו והיא מהערים היחידות בעולם בה גרו חסידי חב"ד מתקופת | + | היסטוריית חב"ד קשורה בעיר זו והיא מהערים היחידות בעולם בה גרו חסידי חב"ד מתקופת אדמו"ר הזקן ועד ימינו. חלק מ[[רבותינו נשיאנו]] נאסרו בה, [[אדמו"ר הריי"צ]] התגורר תקופה בעיר, וכיום אימפריית השליחות פורחת בה. |
− | == | + | ==מאסר אדמו"ר הזקן== |
+ | בזמן מאסרו של [[אדמו"ר הזקן]] הייתה בפטרבורג קהילה חב"דית שמנתה חסיד אחד, אך במשך השנים התפתחה הקהילה והגיעה לשיאה לאחר ש[[אדמו"ר הריי"צ]] עבר להתגורר בה. עיר זו היא מן הבודדות שכל [[רבותינו נשיאנו]] ביקרו בה (למעט [[אדמו"ר האמצעי]]), וכך הפכה פטרבורג לעיר השזורה בתולדות דברי ימי החסידים, ומופיעה לא מעט בסיפורי החסידים לדורותיהם. התפוררות הקהילה ההיסטורית, החלה עם עזיבת אדמו"ר הריי"צ את העיר בשנת [[תרפ"ח]], והסתיימה במצור הנורא שהפיל מיליון חללים בלנינגרד, ובהם חסידי חב"ד רבים. אולם אחרי המלחמה, קהילת חב"ד בעיר קמה בשנית, קטנה יותר, מחתרתית אבל חסידית ביותר. | ||
− | + | ==פטרבורג-פטרוגרד-לנינגרד-פטרבורג== | |
− | + | העיר נוסדה לפני כשלוש-מאות שנים על ידי הצאר פטר הגדול, ושימשה כעיר הבירה משנת תע"ב. העיר חדלה מלהיות עיר הבירה לאחר [[המהפכה הקומוניסטית]] בשנת [[תרע"ח]], כאשר הבירה עברה למוסקבה. | |
− | + | כשנוסדה, נקראה פטרבורג. בשנת [[תרע"ד]] שונה שמה לפטרוגרד ובשנת [[תרפ"ד]], שונה שמה ללנינגרד, על שם המהפכן הקומוניסטי ולדימיר לנין. עם קריסת ברית המועצות הוחזר לעיר שמה המקורי - פטרבורג. | |
− | הרבי התייחס לשינוי שם העיר כסימן וכחלק של מהלך התממשות סימני הגאולה והתחלתה, שמתבטאת בין השאר בשינוי יחסה של רוסיה ליהדות. שינוי השם מהוה דוגמא לשינוי שחל ברוסיה | + | הרבי התייחס לשינוי שם העיר כסימן וכחלק של מהלך התממשות סימני הגאולה והתחלתה, שמתבטאת בין השאר בשינוי יחסה של רוסיה ליהדות. שינוי השם מהוה דוגמא לשינוי שחל ברוסיה. |
− | == | + | |
− | + | ==קהילה של חסיד יחיד== | |
− | + | בתקופת [[אדמו"ר הזקן]] - תקופת [[תחום המושב]] - חל איסור על יהודים להתגורר בעיר הבירה פטרבורג. אחד מחשובי החסידים, הרב [[מרדכי מליעפלי]], נשא רשיון לשהות בפטרבורג, וזאת בשל מסחרו בעיר שנמשך על פני תקופות ממושכות. בתקופת המאסר שהה בפטרבורג וסייע לאדמו"ר הזקן בדרכים שעמדו בפניו - בעיקר בהכנת מזון כשר ושילוחו לתא הכלא באמצעות שר בית הסוהר. | |
− | בתקופת [[אדמו"ר הזקן]] - תקופת [[תחום המושב]] - חל איסור על יהודים להתגורר בעיר הבירה פטרבורג. אחד מחשובי החסידים, הרב [[מרדכי מליעפלי]], נשא רשיון לשהות בפטרבורג, וזאת בשל מסחרו בעיר שנמשך על פני תקופות ממושכות. בתקופת המאסר שהה בפטרבורג וסייע | ||
− | + | =="לפני פטרבורג" "אחרי פטרבורג"== | |
− | לאחר צאתו ממאסר החל | + | לאחר צאתו ממאסר החל אדמו"ר הזקן לומר חסידות בשפע רב יותר מכפי שהיה לפני המאסר. מפליא כי דרך אמירת החסידות לפני המאסר וזו שלאחריה, מתאפיינת - ב[[השגחה פרטית]] - במושג שטבעו רבותינו נשיאנו "לפני פטרבורג" ו"אחרי פטרבורג". |
− | השינוי שלפני פטרבורג ואחריו, הגיע לידי ביטוי גם בהתגלות השמיימית הנפלאה לה היה זוכה | + | השינוי שלפני פטרבורג ואחריו, הגיע לידי ביטוי גם בהתגלות השמיימית הנפלאה לה היה זוכה אדמו"ר הזקן לראות את [[הבעש"ט]] ו[[המגיד ממעזריטש]], כפי שסיפר [[אדמו"ר המהר"ש]] לבנו [[אדמו"ר הרש"ב]]. תמיד היה אדמו"ר הזקן רואה את רבו המגיד בכל עת שרצה, בהקיץ ולא בחלום, והיה שואל אותו כל ספקותיו, בעוד שאת הבעש"ט ראה רק בחלום ובימי שבת ומועד בלבד, ואף זו, לא בכל עת שרצה - ואילו לאחר פטרבורג התגלה אליו בכל עת שרצה, ובהקיץ. |
− | לאחר שחרורו חזר | + | לאחר שחרורו חזר אדמו"ר הזקן לביתו, אולם שנתיים לאחר מכן שוב הובא למאסר בפטרבורג שנמשך כחודשיים ימים. לאחר שחרורו הוסיף ונשאר בעיר עוד שבעה חודשים נוספים, בהם פעל בענייני הכלל. |
− | + | ==פעילות ציבורית עניפה== | |
− | הנוכחות החב"דית בפטרבורג, החלה כבר בימי | + | הנוכחות החב"דית בפטרבורג, החלה כבר בימי אדמו"ר הזקן בחיי המגיד ממעזריטש, בשנת [[תקל"ב]], כתוצאה מכיבוש רוסיה הלבנה על ידי רוסיה. בעקבות זאת מינה אדמו"ר הזקן שנים-עשר חסידים כדי שיפעלו בקרב נסיכים ופקידי מימשל. כיוון שפטרבורג הייתה בתחום האסור למגורי יהודים, הרי חסידים אלו שהיו סוחרים, נזדמנו תכופות לעיר לרגל מסחרם, וכך הצליחו לפעול רבות למען עם ישראל בהכוונת אדמו"ר הזקן. לראש הועד מונה החסיד ר' [[אברהם יעקב צורף]] ממינסק. |
− | כאשר | + | כאשר התרגשו גזירות על היהודים בשנת [[תקנ"ד]], שוגרו שלוחים נוספים לפעול בפטרבורג, ובהם החסידים הנודעים הרב [[משה מייזליש]] והרב [[משה וילנקער]]. |
בפטרבורג היו האדמו"רים עוסקים בענייני הכלל, משתתפים באסיפות השונות, נפגשים עם רבנים ואישי ממשל בכירים, וזאת כדי להיטיב לכלל ישראל. | בפטרבורג היו האדמו"רים עוסקים בענייני הכלל, משתתפים באסיפות השונות, נפגשים עם רבנים ואישי ממשל בכירים, וזאת כדי להיטיב לכלל ישראל. | ||
שורה 37: | שורה 36: | ||
==אדמו"ר האמצעי== | ==אדמו"ר האמצעי== | ||
− | ישנה שמועה לא מבוססת הטוענת כי כל נשיאי חב"ד ביקרו או גרו בעיר. יש מקורות ברורים לכך | + | ישנה שמועה לא מבוססת הטוענת כי כל נשיאי חב"ד ביקרו או גרו בעיר. יש מקורות ברורים לכך שששה מהם שהו בעיר, אולם אין כל מקור לכך שאדמו"ר האמצעי שהה בעיר. |
==ועידת הרבנים תר"ג== | ==ועידת הרבנים תר"ג== | ||
שורה 45: | שורה 44: | ||
==אדמו"ר המהר"ש== | ==אדמו"ר המהר"ש== | ||
− | בעת שפרצו פוגרומים הידועים "קייב-ניעז'ין" בשנת [[תר"מ]], | + | בעת שפרצו פוגרומים הידועים "קייב-ניעז'ין" בשנת [[תר"מ]], אדמו"ר המהר"ש נסע לפטרבורג ונפגש עם שר הפנים. הרבי דיבר אל השר בתקיפות רבה, ובשל כך ישב במעצר-בית בבית המלון סרפינסקי שבשדרות זבלקנסקי. |
==תקופת אדמו"ר הרש"ב== | ==תקופת אדמו"ר הרש"ב== | ||
− | + | אדמו"ר הרש"ב בימי נשיאותו ביקר בפטרבורג באופן תדיר, ותמיד היה זה לצרכי הכלל. אחת הועידות החשובות שהתקיימה בפטרבורג בהשתתפות הרש"ב, הייתה [[ועידת הרבנים עת"ר]] בהשתתפות עשרות מגדולי רבני רוסיה. | |
− | ב[[חודש שבט]] [[תרע"ז]], פרצה מהפכת פברואר ברוסיה. ממשלת הצאר שישבה בפטרוגרד, כפי שנקראה אז, הופלה, ומיד הוקמה ממשלה זמנית דמוקרטית בראשות אלכסנדר קרנסקי. בזמן המהפכה שהו הרבי הרש"ב ובנו אדמו"ר הריי"צ בעיר בנוגע לענייני הכלל. ממשלה זו לא החזיקה זמן רב, וביום כ"ב [[חשוון]] [[תרע"ח]] החלה [[המהפכה הקומוניסטית]]. עם פרוץ המהפכה היה הרבי הרש"ב בדרך לפטרוגרד, ובגינה לא הגיע אל העיר, ושב לביתו. | + | ב[[חודש שבט]] [[תרע"ז]], פרצה מהפכת פברואר ברוסיה. ממשלת הצאר שישבה בפטרוגרד, כפי שנקראה אז, הופלה, ומיד הוקמה ממשלה זמנית דמוקרטית בראשות אלכסנדר קרנסקי. בזמן המהפכה שהו הרבי הרש"ב ובנו [[אדמו"ר הריי"צ]] בעיר בנוגע לענייני הכלל. ממשלה זו לא החזיקה זמן רב, וביום כ"ב [[חשוון]] [[תרע"ח]] החלה [[המהפכה הקומוניסטית]]. עם פרוץ המהפכה היה הרבי הרש"ב בדרך לפטרוגרד, ובגינה לא הגיע אל העיר, ושב לביתו. |
− | עם פרוץ המהפכה חדלה העיר להיות בירתה של | + | עם פרוץ המהפכה חדלה העיר להיות בירתה של רוסיה, ומאז ועד עצם היום הזה, [[מוסקבה]] היא בירתה של רוסיה. בעקבות המהפכה שונה שמה של העיר מפטרבורג (על שם מייסדה הצאר פטר הגדול) ללנינגרד (על שם מחולל המהפכה לנין). |
− | מלחמת האזרחים הסתיימה שלוש שנים לאחר מכן, כאשר הקומוניסטים השתלטו על | + | מלחמת האזרחים הסתיימה שלוש שנים לאחר מכן, כאשר הקומוניסטים השתלטו על רוסיה, ובמקביל החלו בדיכוי היהדות. באותה תקופה, בלנינגרד כבר התגוררה קהילת ליובאוויטשית נכבדה ומרשימה. |
==מבצרה של חסידות חב"ד== | ==מבצרה של חסידות חב"ד== | ||
שורה 65: | שורה 64: | ||
רבים מהחסידים התגוררו בלנינגרד או בערים הסמוכות אליה יותר, ומה גדולה הייתה שמחתם לנוכח ההעתקה. בשבועיים הראשונים מאז הגיע לעיר, הגיעו המוני חסידים לראות את הרבי, אך בשל החשש מהשלטונות, ביקש הרבי להימנע מלהגיע אליו ככל האפשר. | רבים מהחסידים התגוררו בלנינגרד או בערים הסמוכות אליה יותר, ומה גדולה הייתה שמחתם לנוכח ההעתקה. בשבועיים הראשונים מאז הגיע לעיר, הגיעו המוני חסידים לראות את הרבי, אך בשל החשש מהשלטונות, ביקש הרבי להימנע מלהגיע אליו ככל האפשר. | ||
− | לאחר [[חג השבועות]] השיגו החסידים דירה טובה ברחוב מחוואיא 22. כשבועיים לאחר החג הגיעו שאר בני ביתו של הרבי. מלנינגרד ניצח | + | לאחר [[חג השבועות]] השיגו החסידים דירה טובה ברחוב מחוואיא 22. כשבועיים לאחר החג הגיעו שאר בני ביתו של הרבי. מלנינגרד ניצח הרבי הריי"צ על הפעילות היהודית-חסידית-מחתרתית בכל ערי ברית המועצות. |
− | עם ההעברה, החל גם [[הרבי]] להגיע תכופות לעיר, במטרה לפקוד את בית חמיו-לעתיד. | + | עם ההעברה, החל גם [[הרבי]] להגיע תכופות לעיר, במטרה לפקוד את בית חמיו-לעתיד. הרבי הריי"צ שהכניסו לעבודת הכלל, הטיל עליו תפקידים ציבוריים חשובים. בימי שהותו בעיר, שהה הרבי פעמים רבות בבית הרב [[שמואל נימוטין]], שביתו היה פתוח בפני החסידים בכל עת ובכל זמן. ר' [[רפאל נימוטין]], בנו של הרב שמואל, זכה להתגורר בחדר אחד עם הרבי, אך לצערו כמעט ולא התפתחה שיחה ביניהם, שכן הרבי המעיט בדיבורים. |
==הקהילה מתפלגת== | ==הקהילה מתפלגת== | ||
שורה 78: | שורה 77: | ||
בסוף [[חודש חשוון]] [[תרפ"ו]], פרשו עשרת החברים שומרי המצוות מהנהלת הקהילה. ב[[שבת]] [[ראש חודש]] [[כסלו]] יצאו אלו לבתי הכנסת של לנינגרד (כל אחד מהם לקח על עצמו כמה בתי כנסת), וקראו לכל ירא אלוקים להשתתף באסיפה גדולה שתתקיים בבית הכנסת הגדול ב[[יום ראשון]] בבוקר. | בסוף [[חודש חשוון]] [[תרפ"ו]], פרשו עשרת החברים שומרי המצוות מהנהלת הקהילה. ב[[שבת]] [[ראש חודש]] [[כסלו]] יצאו אלו לבתי הכנסת של לנינגרד (כל אחד מהם לקח על עצמו כמה בתי כנסת), וקראו לכל ירא אלוקים להשתתף באסיפה גדולה שתתקיים בבית הכנסת הגדול ב[[יום ראשון]] בבוקר. | ||
− | בשעה היעודה התמלא | + | בשעה היעודה התמלא בית הכנסת מפה לפה, ונציג העשרה החל לנאום כשקולו רועד מהתרגשות. בדבריו הסביר כי העשרה נבחרו על ידי הקהילה, וכעת, כאשר יו"ר הקהילה וחלק מחבריה רוצים לערוך אסיפה בשותפות עם גורמים לא דתיים, החליטו העשרה לפרוש מהקהילה. בתום נאומו נשמעו קולות רבים המצדדים בדברי הפורשים, ובו במקום החלה התארגנות להקמת קהילה חדשה, קהילת יראים. |
כעבור זמן קצר הקים הרב [[שמעון לזרוב (לנינגרד)|שמעון לזרוב]], רב הקהילה החב"דית בלנינגרד, קהילה חדשה באופן רשמי. החוק קבע כי קהילה בת עשרים חברים מותר לה לקיים תפילות בנפרד, ואילו קהילה בת חמישים חברים ויותר, רשאית גם לערוך אסיפות. הרב לזרוב הגיש לממשלה רשימה של חמישים חברים בקהילתו, וכך הקים את בית המדרש 'צמח צדק'. הרב לזרוב שהיה למדן גדול ובעל מידות תרומיות, כיהן כרב ומנהיג הקהילה החדשה. כל שאלה בעניין הקהילה, הונחה לפתחו של הריי"צ. מדי יום ראשון התאספו בבית המדרש גבאי מנייני החסידים מכל רחבי העיר, וביחד טיכסו עצה בדבר התייסדות ה'חדרים', [[מקווה]], וארגון בתי חרושת זעירים לשומרי השבת, בכדי שיוכלו לעבוד מבלי לחלל את השבת. | כעבור זמן קצר הקים הרב [[שמעון לזרוב (לנינגרד)|שמעון לזרוב]], רב הקהילה החב"דית בלנינגרד, קהילה חדשה באופן רשמי. החוק קבע כי קהילה בת עשרים חברים מותר לה לקיים תפילות בנפרד, ואילו קהילה בת חמישים חברים ויותר, רשאית גם לערוך אסיפות. הרב לזרוב הגיש לממשלה רשימה של חמישים חברים בקהילתו, וכך הקים את בית המדרש 'צמח צדק'. הרב לזרוב שהיה למדן גדול ובעל מידות תרומיות, כיהן כרב ומנהיג הקהילה החדשה. כל שאלה בעניין הקהילה, הונחה לפתחו של הריי"צ. מדי יום ראשון התאספו בבית המדרש גבאי מנייני החסידים מכל רחבי העיר, וביחד טיכסו עצה בדבר התייסדות ה'חדרים', [[מקווה]], וארגון בתי חרושת זעירים לשומרי השבת, בכדי שיוכלו לעבוד מבלי לחלל את השבת. | ||
− | לצד | + | לצד בית הכנסת הגדול והרשמי, הוקם בית מדרש גדול של חסידי חב"ד, הנקרא "קופצ'סקע". בבית כנסת זה נמסרו שיעורי תורה על ידי הרב [[שמריהו ששונקין]], והרב מייזל. |
בימים ההם היו בעיר תלמודי-תורה חב"דיים מחתרתיים שמנו כמאתיים תלמידים, וכן ישיבה מחתרתית עם עשרות תלמידים וכן ארגון '[[תפארת בחורים]]' שנועד לשיעורים בשעות אחר הצהרים והערב לבחורים מבוגרים ואברכים צעירים, שעבדו לפרנסתם לפני הצהרים. | בימים ההם היו בעיר תלמודי-תורה חב"דיים מחתרתיים שמנו כמאתיים תלמידים, וכן ישיבה מחתרתית עם עשרות תלמידים וכן ארגון '[[תפארת בחורים]]' שנועד לשיעורים בשעות אחר הצהרים והערב לבחורים מבוגרים ואברכים צעירים, שעבדו לפרנסתם לפני הצהרים. | ||
− | בקיץ [[תרפ"ז]] שוב התעוררו ראשי הקהילה בלנינגרד לערוך את הועידה, ובי"ג ב[[סיון]] | + | בקיץ [[תרפ"ז]] שוב התעוררו ראשי הקהילה בלנינגרד לערוך את הועידה, ובי"ג ב[[סיון]] תרפ"ז כתב הריי"צ נגדה מכתב ארוך ומפורט, כשאת המכתב ביקש לפרסם בעותקים רבים. אבל הלוחמים שפעלו יד ביד עם השלטונות ואנשי המשטרה החשאית, לא הרפו, ולמחרת כתיבת המכתב, אור ל[[ט"ו בסיון תרפ"ז]], נאסר הרבי. בכך קיוו להשפיע על מערכת הכוחות בלנינגרד כמו בשאר רוסיה. |
לאחר ששוחרר ממאסרו, ב[[י"ב תמוז]], שב הרבי ללנינגרד, ובליל שבת ט"ו בתמוז אמר את ה[[מאמר]] הידוע "ברוך הגומל". רק ימים ספורים שהה הרבי בלנינגרד, אולם בשל איומי הג.פ.או. לאוסרו שנית, נאלץ הרבי לעזוב את העיר ולעבור ל[[מלחובקה]] שבפרברי מוסקבה. | לאחר ששוחרר ממאסרו, ב[[י"ב תמוז]], שב הרבי ללנינגרד, ובליל שבת ט"ו בתמוז אמר את ה[[מאמר]] הידוע "ברוך הגומל". רק ימים ספורים שהה הרבי בלנינגרד, אולם בשל איומי הג.פ.או. לאוסרו שנית, נאלץ הרבי לעזוב את העיר ולעבור ל[[מלחובקה]] שבפרברי מוסקבה. | ||
שורה 94: | שורה 93: | ||
באסרו [[חג הסוכות]] תרפ"ח, גדשו החסידים את תחנת הרכבת של לנינגרד. היו אלו מבטים אחרונים בין הרבי ובין עדת החסידים, כשהם נפרדים בגשמיות זה מזה, חלקם לנצח. | באסרו [[חג הסוכות]] תרפ"ח, גדשו החסידים את תחנת הרכבת של לנינגרד. היו אלו מבטים אחרונים בין הרבי ובין עדת החסידים, כשהם נפרדים בגשמיות זה מזה, חלקם לנצח. | ||
− | == | + | ==מאסרים== |
− | + | הרב לזרוב רב הקהילה החסידית בנו הרב גרשון אליעזר והרב ניסן נמנוב ראש ישיבת תומכי תמימים המקומית, נאסרו בשנת [[תרפ"ט]], ונגזר דינם לעשר שנות גלות. לאחר זמן הוקל עונשם לשלוש שנים, אלא שכוחותיו של הרב לזרוב לא עמדו לו והוא נפטר בגלותו. | |
− | |||
הרב [[שמואל פרוס]], היה מהדמויות הדומיננטיות בקהילה החב"דית בלנינגרד. הוא התגורר ברחוב דייקבריסטוב 50, ואת הכתובת הזו ידעו חסידים רבים, שכן בדירה התקיימו [[התוועדות|התוועדויות]] רבות. | הרב [[שמואל פרוס]], היה מהדמויות הדומיננטיות בקהילה החב"דית בלנינגרד. הוא התגורר ברחוב דייקבריסטוב 50, ואת הכתובת הזו ידעו חסידים רבים, שכן בדירה התקיימו [[התוועדות|התוועדויות]] רבות. | ||
− | אחת המעלות הגדולות של לנינגרד הייתה בהיותה עיר גדולה שמנתה מליוני תושבים. אם בערים הקטנות קשה היה להתחמק מעיניהם של אנשי הג.פ.או. ואנשיהם שבלשו והכירו כל תושב, הרי בערים הגדולות קל היה להטמע בתוך המוני התושבים. מסיבה זו, בשלב מסויים עקרו חסידים רבים את בתיהם מערי הפרפיריה אל הערים הגדולות, בעיקר | + | אחת המעלות הגדולות של לנינגרד הייתה בהיותה עיר גדולה שמנתה מליוני תושבים. אם בערים הקטנות קשה היה להתחמק מעיניהם של אנשי הג.פ.או. ואנשיהם שבלשו והכירו כל תושב, הרי בערים הגדולות קל היה להטמע בתוך המוני התושבים. מסיבה זו, בשלב מסויים עקרו חסידים רבים את בתיהם מערי הפרפיריה אל הערים הגדולות, בעיקר למוסקבה ולנינגרד. בעקבות זאת התפתחו חיי קהילה, חשאיים אמנם, אך מסודרים. |
בערים אלה פעלו בתי כנסת ומקוואות, כן היו מנייני תפילה כמו גם שיעורי תורה והתוועדויות. החסידים שהיו מאוגדים, סייעו זה לזה בפרנסה מבלי שיצטרכו לחלל שבת. אלו שלא הצליחו למצוא עבודה, נעזרו על ידי חבריהם שתמכו בהם ב[[מסירות נפש]] של ממש. | בערים אלה פעלו בתי כנסת ומקוואות, כן היו מנייני תפילה כמו גם שיעורי תורה והתוועדויות. החסידים שהיו מאוגדים, סייעו זה לזה בפרנסה מבלי שיצטרכו לחלל שבת. אלו שלא הצליחו למצוא עבודה, נעזרו על ידי חבריהם שתמכו בהם ב[[מסירות נפש]] של ממש. | ||
שורה 109: | שורה 107: | ||
ביתו היה תמיד מלא באורחים שהגיעו מהערים השונות, ומשום כך היווה המקום למרכז חסידי זוטא. | ביתו היה תמיד מלא באורחים שהגיעו מהערים השונות, ומשום כך היווה המקום למרכז חסידי זוטא. | ||
− | == | + | ==מלחמת העולם השניה== |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
הפלישה הנאצית לרוסיה - ב[[קיץ]] [[תש"א]] - הייתה בלתי צפויה בעליל. הגרמנים התקרבו במהירות גם ללנינגרד, ומליוני תושבים מיהרו להמלט מן העיר. רכבות רבות עזבו את העיר ובתוכן מאות אלפים מתושבי העיר, בהם גם משפחות חסידיות לא מעטות. | הפלישה הנאצית לרוסיה - ב[[קיץ]] [[תש"א]] - הייתה בלתי צפויה בעליל. הגרמנים התקרבו במהירות גם ללנינגרד, ומליוני תושבים מיהרו להמלט מן העיר. רכבות רבות עזבו את העיר ובתוכן מאות אלפים מתושבי העיר, בהם גם משפחות חסידיות לא מעטות. | ||
− | לנינגרד שמצאה את עצמה פתאום על קו החזית, כותרה מצפון ממערב ומדרום. היא פתחה במאבק הישרדות נוכח המצור שגבה מיליוני קרבנות. המצור הנורא הקרוי "בלוקדה" החל ביום ח' | + | לנינגרד שמצאה את עצמה פתאום על קו החזית, כותרה מצפון ממערב ומדרום. היא פתחה במאבק הישרדות נוכח המצור שגבה מיליוני קרבנות. המצור הנורא הקרוי "בלוקדה" החל ביום ח' באלול ונמשך ברציפות עד ב' ב[[שבט]] [[תש"ד]]. ה"בלוקדה" נחשב לאסון האזרחי הגדול ביותר שאירע במקום אחד ברוסיה בימי [[מלחמת העולם השנייה]]. |
− | משפחות [[אנ"ש]] רבות נמלטו באמצעות הרכבות, ורובן מצאו מקלט בערי אוזבקיסטן. | + | משפחות [[אנ"ש]] רבות נמלטו באמצעות הרכבות, ורובן מצאו מקלט בערי אוזבקיסטן. אחת מהן הייתה משפחות רסקין שהצליחה בדרך לא דרך למצוא כרטיסי רכבת ולברוח ל[[אלמא אטא]] שבקזחסטן (שם סייעו לגאון הרב [[לוי יצחק שניאורסון]] שהוגלה לשם). |
− | בעת המצור מתו התושבים ברחובות בהמוניהם, ולא היה מי שיקבור אותם. ההערכות הן, כי לא פחות ממיליון תושבי לנינגרד גוועו ברעב בתקופת המצור, וביניהם רבות ממשפחות אנ"ש בעיר. יהודים רבים הביאו באופן לא מתואם את קרוביהם הנפטרים אל חצר | + | בעת המצור מתו התושבים ברחובות בהמוניהם, ולא היה מי שיקבור אותם. ההערכות הן, כי לא פחות ממיליון תושבי לנינגרד גוועו ברעב בתקופת המצור, וביניהם רבות ממשפחות אנ"ש בעיר. יהודים רבים הביאו באופן לא מתואם את קרוביהם הנפטרים אל חצר בית הכנסת הגדול, ומשם נלקחו לקבורת ישראל. מי שנחלצו להביאם לקבורת ישראל, היו שני הגיסים הרב [[מיכאל ליפסקר]] והרב [[ברוך שיפרין]], שהחליטו כי למרות המחלות המידבקות שהשתוללו, והסכנה להידבק מהנפטרים, הם ידאגו להביא את האלפים הרבים לקבורת ישראל. |
הם דאגו לאסוף את הגופות לבית הכנסת הגדול, ובימי שישי היו שוכרים משאית גדולה, אותה היו ממלאים בשבעים-שמונים גופות ל"ע, ומעבירים ל[[בית עלמין|בית העלמין]] לקבורה, שם היו חופרים בור ענק שהפך עד מהרה לקבר אחים נוסף ל"ע. | הם דאגו לאסוף את הגופות לבית הכנסת הגדול, ובימי שישי היו שוכרים משאית גדולה, אותה היו ממלאים בשבעים-שמונים גופות ל"ע, ומעבירים ל[[בית עלמין|בית העלמין]] לקבורה, שם היו חופרים בור ענק שהפך עד מהרה לקבר אחים נוסף ל"ע. | ||
שורה 159: | שורה 120: | ||
אחד היחידים שזכו לקבורה בקבר יחיד באותם ימים, היה הרב [[יהושע נימוטין]] מחשובי רבני חב"ד באותה תקופה. הוא ורעייתו נפטרו מרעב בשלהי [[חודש שבט]] [[תש"ב]]. ר' ברוך שיפרין, ר' מיכאל ליפסקר והרב [[זלמן שמעון דבורקין]] דאגו לקוברם זה לצד זה בקבר יחיד, אלא שבמהלך המלחמה הסימנים למיקום הקבר אבדו, וכיום אין יודעים את מקום קבורתם. | אחד היחידים שזכו לקבורה בקבר יחיד באותם ימים, היה הרב [[יהושע נימוטין]] מחשובי רבני חב"ד באותה תקופה. הוא ורעייתו נפטרו מרעב בשלהי [[חודש שבט]] [[תש"ב]]. ר' ברוך שיפרין, ר' מיכאל ליפסקר והרב [[זלמן שמעון דבורקין]] דאגו לקוברם זה לצד זה בקבר יחיד, אלא שבמהלך המלחמה הסימנים למיקום הקבר אבדו, וכיום אין יודעים את מקום קבורתם. | ||
− | בעת ההפגזות, נפגע גם | + | בעת ההפגזות, נפגע גם בית הכנסת ולהבות החלו לאחוז בבניין הגדול והמפואר. ניידות מכבי האש היו טרודים בכיבוי שריפות ענק שהשתוללו ברחבי העיר. אחד היהודים שלא יכול היה לראות בשריפת בית הכנסת, העניק להם שתי ככרות לחם, והכבאים ניאותו לעזוב הכל ולבוא לכבות את השריפה שבבית הכנסת המפואר, שהפך לבית הלוויות לאלפים רבים. |
ב[[חורף]] [[תש"ד]] הסתיים המצור, לאחר שהצבא האדום הצליח להדוף את הגרמנים מאזור לנינגרד. המצור הסתיים, אבל קהילת ליובאוויטש בלנינגרד התפוררה. רבים נספו במצור, והניצולים התפזרו בכל רחבי ברית המועצות, ורק בודדים מבני הקהילה שלפני [[השואה]] נותרו בעיר. | ב[[חורף]] [[תש"ד]] הסתיים המצור, לאחר שהצבא האדום הצליח להדוף את הגרמנים מאזור לנינגרד. המצור הסתיים, אבל קהילת ליובאוויטש בלנינגרד התפוררה. רבים נספו במצור, והניצולים התפזרו בכל רחבי ברית המועצות, ורק בודדים מבני הקהילה שלפני [[השואה]] נותרו בעיר. | ||
שורה 174: | שורה 135: | ||
הרב [[מנחם מענדל גלוסקין]] כיהן כרבה הראשי של לנינגרד משנת [[תרצ"ד]] ועד שנת [[תרצ"ו]]. הרב גלוסקין היה מחשובי רבני חב"ד בשנים ההם, וכיהן לפני כן כרבה של [[מינסק]], שם לחם כארי נגד השלטונות הקומוניסטיים. נפטר בשנת [[תרצ"ו]]. | הרב [[מנחם מענדל גלוסקין]] כיהן כרבה הראשי של לנינגרד משנת [[תרצ"ד]] ועד שנת [[תרצ"ו]]. הרב גלוסקין היה מחשובי רבני חב"ד בשנים ההם, וכיהן לפני כן כרבה של [[מינסק]], שם לחם כארי נגד השלטונות הקומוניסטיים. נפטר בשנת [[תרצ"ו]]. | ||
− | במשך שבע שנים לא היה בלנינגרד רב ראשי, ורק בשנת [[תש"ג]], בימי [[שואה|מלחמת העולם | + | במשך שבע שנים לא היה בלנינגרד רב ראשי, ורק בשנת [[תש"ג]], בימי [[שואה|מלחמת העולם השניה]], התמנה הרב אברהם לובנוב לרבה הראשי של לנינגרד. הרב לובנוב היה חסיד קאפוסט, והיחסים בינו לבין קהילת ליובאוויטש בלנינגרד היו חמים וטובים. [[אנ"ש]] היו מפנים אליו שאלות הלכתיות, ובכל עניין ציבורי פעלו עמו ביחד. בשנת [[תש"י]] נעצר, הוגלה ושוחרר מספר שנים לאחר מכן. נפטר בשנת [[תשל"ג]] בלנינגרד. |
הרב [[יצחק קוגן]] פעל במשך שנים רבות בעיר, בעיקר בשנות בין השנים [[תש"מ]] - [[תשמ"ז]], ובמאמצים רבים הצליח לקרב מאות רבות ליהדות ומתוכם עשרות לדרך החסידות. | הרב [[יצחק קוגן]] פעל במשך שנים רבות בעיר, בעיקר בשנות בין השנים [[תש"מ]] - [[תשמ"ז]], ובמאמצים רבים הצליח לקרב מאות רבות ליהדות ומתוכם עשרות לדרך החסידות. | ||
== פטרבורג כיום == | == פטרבורג כיום == | ||
− | + | כיום מכהן [[שליח]] הרבי, הרב [[מנחם מענדל פבזנר]], כ[[מרא דאתרא|רבה הראשי]] של פטרבורג ורב קהילת חב"ד המקומית. תחתיו פועלים בעיר תשעה שלוחים נוספים: הרב חיים טולוצ'ינסקי, הרב חיים שאול ברוק, הרב צבי פינסקי, הרב דניאל אש, הרב בן-ציון ליפסקר, הרב אלעזר גולדברג, הרב שמואל מנדלסון, הרב שמואל סאמינסקי והרב יהודה ברטוקוב. | |
− | |||
− | |||
− | כיום מכהן | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | פועלים בעיר תשעה שלוחים נוספים: הרב חיים טולוצ'ינסקי, הרב צבי פינסקי, הרב דניאל אש, הרב בן-ציון ליפסקר, הרב אלעזר גולדברג, הרב שמואל מנדלסון, הרב שמואל סאמינסקי והרב יהודה ברטוקוב | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | השלוחים מפעילים בעיר רשת עניפה של מוסדות חב"ד, בהם; בית ספר, [[בית כנסת]], בית תבשיל, גני ילדים, ישיבה, [[מקווה]], | |
− | + | שלושה מסעדות ושלוש מכולות כשרות. כמו כן קיים וועד כשרות המפקח על כשרות המסעדות תחת אחריותו של ר' יפרח אברמוב. | |
− | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
− | |||
* [http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/776.pdf קהילה במאסר], [[שבועון בית משיח]] 766 עמ' 34 | * [http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/776.pdf קהילה במאסר], [[שבועון בית משיח]] 766 עמ' 34 | ||
* [[תולדות חב"ד בפטרבורג]] - [[שניאור זלמן ברגר]]. | * [[תולדות חב"ד בפטרבורג]] - [[שניאור זלמן ברגר]]. | ||
שורה 219: | שורה 157: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
* [http://jewishpetersburg.ru/ אתר חב"ד פטרבורג] | * [http://jewishpetersburg.ru/ אתר חב"ד פטרבורג] | ||
− | * [http://jewishpetersburg.ru/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=57 היסטוריית | + | * [http://jewishpetersburg.ru/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=57 היסטוריית בית הכנסת הגדול בפטרבורג] |
* [http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=2949 פטרבורג בשבועון בית משיח] | * [http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=2949 פטרבורג בשבועון בית משיח] | ||
* [http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=3022 פושקינה - פרבר בלנינגרד - בשבועון בית משיח] | * [http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=3022 פושקינה - פרבר בלנינגרד - בשבועון בית משיח] | ||
* [http://www.illustratedmaps.com/IllustratedMaps/Z-StPetersburg-StPeter-Fortress.html St. Petersburg Illustration by Maria Rabinky] | * [http://www.illustratedmaps.com/IllustratedMaps/Z-StPetersburg-StPeter-Fortress.html St. Petersburg Illustration by Maria Rabinky] | ||
+ | [[קטגוריה:קהילות חב"ד ברוסיה]] | ||
{{תבנית:עיירות ברוסיה}} | {{תבנית:עיירות ברוסיה}} |