עריכת הדף "עזרה:מדריך לכתיבת ערכים"

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 7: שורה 7:
==איזה ערך אתם רוצים לכתוב?==
==איזה ערך אתם רוצים לכתוב?==
ההחלטה הראשונה שעליכם לבצע היא איזה ערך אתם רוצים לכתוב. ישנן מספר דרישות יסוד, שאם אינכם יכולים לעמוד בהן, כדאי שתימנעו מכתיבת הערך:
ההחלטה הראשונה שעליכם לבצע היא איזה ערך אתם רוצים לכתוב. ישנן מספר דרישות יסוד, שאם אינכם יכולים לעמוד בהן, כדאי שתימנעו מכתיבת הערך:
* '''מקורות''': אם עומד לרשותכם רק מקור אחד, אל תכתבו את הערך. התוצאה, כמעט בוודאות, תהיה בעייתית. אם המקור הוא '''אנציקלופדיה אחרת''', מקוונת או לא, קרוב לוודאי שבמהלך כתיבת הערך תפרו או תתפתו להפר את זכויות היוצרים של הכותבים. אם המקור הוא '''ספר''' או '''מאמר בעיתון''', סביר להניח שהערך שתכתבו יפר גם את זכויות היוצרים וגם את כללי הכתיבה מנקודת מבט ניטרלית. לכן, ודאו שעומדים לרשותכם מספר מקורות: ספרים, מאמרים או כתבות (בעיתונות רצינית) או אנציקלופדיה אחרת ושניים או שלושה מקורות נוספים.  
* '''מקורות''': אם עומד לרשותכם רק מקור אחד, אל תכתבו את הערך. התוצאה, כמעט בוודאות, תהיה בעייתית. אם המקור הוא '''אנציקלופדיה אחרת''', מקוונת או לא, קרוב לוודאי שבמהלך כתיבת הערך תפרו או תתפתו להפר את זכויות היוצרים של הכותבים. אם המקור הוא '''ספר''' או '''מאמר בעיתון''', סביר להניח שהערך שתכתבו יפר גם את זכויות היוצרים וגם את כללי הכתיבה מנקודת מבט ניטרלית. לכן, ודאו שעומדים לרשותכם מספר מקורות: ספרים, מאמרים או כתבות (בעיתונות רצינית) או ערך של חב"דפדיה אחרת (ממנה מותר לתרגם, תוך מתן קרדיט) ושניים או שלושה מקורות נוספים. אם עומד לרשותכם רק ערך של ויקיפדיה אחרת, נקטו משנה זהירות בזמן הכתיבה - ייתכן שהערך מכיל טעויות, ובלי יכולת הצלבה עליכם לנקוט גישה מחמירה כלפי פרטים שאמינותם אינה ברורה. עם זאת, זיכרון אישי של מאורעות אינו מקור מבוסס דיו ויש לגבותו במקורות נוספים.
 
* '''עניין''': כדי לכתוב ערך, גם אם מדובר בתרגום ערך מוויקיפדיה אחרת, עליכם להתעניין בנושא. אחרת, גדולים הסיכויים שתנטשו את כתיבת הערך באמצע.  
כמו כן, זיכרון אישי של מאורעות אינו מקור מבוסס דיו ויש לגבותו במקורות נוספים.
* '''חקר''': כדי לכתוב, לתרגם או לערוך ערך, עליכם להתמצא באופן בסיסי בשפה, בעולם המושגים ובהקשר של הערך. כאשר אתם כותבים (או מתרגמים) ערך בנושא שאינכם בקיאים בו, עלול הערך שכתבתם לכלול טעויות. למעשה, קרוב לוודאי שהוא יכלול טעויות, שיציגו את הערך באופן משונה ויערערו את אמינותו בעיני הקוראים. שגיאה קשה אחת עלולה להאפיל, בעיני הקוראים, על שאר תוכנו של ערך נרחב ומושקע.  
* '''עניין''': כדי לכתוב ערך, עליכם להתעניין בנושא. אחרת, גדולים הסיכויים שתנטשו את כתיבת הערך באמצע.  
* '''חקר''': כדי לכתוב או לערוך ערך, עליכם להתמצא באופן בסיסי בשפה, בעולם המושגים ובהקשר של הערך. כאשר אתם כותבים ערך בנושא שאינכם בקיאים בו, עלול הערך שכתבתם לכלול טעויות. למעשה, קרוב לוודאי שהוא יכלול טעויות, שיציגו את הערך באופן משונה ויערערו את אמינותו בעיני הקוראים. שגיאה קשה אחת עלולה להאפיל, בעיני הקוראים, על שאר תוכנו של ערך נרחב ומושקע.  


בחב"דפדיה ניתן לכתוב שני סוגים של ערכים: '''ערכים ערוכים''', מתוקנים או מורחבים על בסיס ערך קיים; '''ערכים עצמאיים''', שנכתבו כולם על ידיכם.  
בחב"דפדיה ניתן לכתוב שני סוגים של ערכים: '''ערכים ערוכים''', מתוקנים או מורחבים על בסיס ערך קיים; '''ערכים עצמאיים''', שנכתבו כולם על ידיכם.  
שורה 25: שורה 23:


==כתיבת ערכים==
==כתיבת ערכים==
כתיבת ערכים היא התרומה החשובה והמשמעותית ביותר שאתם יכולים להעניק לחב"דפדיה. נוסף על–כך, גם אם אינכם חשים כי אתם מסוגלים לכתוב ערך באופן עצמאי ומעדיפים לערוך ערכים, חשוב שתבינו כיצד נבנה ערך מבחינה טכנית ותכנית, כדי שתוכלו לערוך ערך אחר באופן מוצלח.  
כתיבת ערכים היא התרומה החשובה והמשמעותית ביותר שאתם יכולים להעניק לחב"דפדיה. נוסף על–כך, גם אם אינכם חשים כי אתם מסוגלים לכתוב ערך באופן עצמאי או מעדיפים לתרגם או לערוך ערכים, חשוב שתבינו כיצד נבנה ערך מבחינה טכנית ותכנית, כדי שתוכלו לתרגם ולערוך ערך אחר באופן מוצלח.  


===כיצד ניגשים לכתיבת ערך===
===כיצד ניגשים לכתיבת ערך===
שורה 44: שורה 42:


====פתיח====
====פתיח====
הפתיח הוא חלק חשוב ביותר בערך. הוא חייב לעמוד במשימה הקשה של מתן מענה תמציתי לחמשת המ"מים ולהיבנות כך שמי שיקרא רק את הפתיח יצליח להפיק ממנו את המידע הבסיסי והחשוב ביותר שעליו ללמוד. הפתיח צריך לענות גם על השאלה השישית, הנסתרת - '''מה חשיבותו של הערך'''? מה מייחד אדם זה מאחרים? במה שונה הספר או המחזה מאלפי ספרים אחרים היוצאים לאור מדי שנה? מדוע טרחו הכותבים על הערך, ומדוע הוא עשוי להיות חשוב לקוראים? הימנעו מהתייחסות מפורשת לשאלה ("חשיבותו של המכון לשפיצקייט בכך שגרם לפתיחת בתי חב"ד במאדים") - אם התשובה לשאלה אינה מובנת מאליה בתום הפסקה הראשונה, כנראה שהערך באמת לא ראוי להיכתב.
הפתיח הוא חלק חשוב ביותר בערך. הוא חייב לעמוד במשימה הקשה של מתן מענה תמציתי לחמשת המ"מים ולהיבנות כך שמי שיקרא רק את הפתיח יצליח להפיק ממנו את המידע הבסיסי והחשוב ביותר שעליו ללמוד. הפתיח צריך לענות גם על השאלה השישית, הנסתרת - '''מה חשיבותו של הערך'''? מה מייחד אדם זה מאחרים? במה שונה הספר או המחזה מאלפי ספרים אחרים היוצאים לאור מדי שנה? מדוע טרחו הכותבים על הערך, ומדוע הוא עשוי להיות חשוב לקוראים? הימנעו מהתייחסות מפורשת לשאלה ("חשיבותה של רפורמת הפרמזן בכך שהביאה למרד איכרי גורגונזולה") - אם התשובה לשאלה אינה מובנת מאליה בתום הפסקה הראשונה, כנראה שהערך באמת לא ראוי להיכתב.


תמונה או איור גרפי כלשהו המופיעים בראש העמוד עשויים לעתים קרובות להיות חלק חשוב בפתיח ולמצות עבור הקוראים את הדברים החשובים ביותר בערך.
תמונה או איור גרפי כלשהו המופיעים בראש העמוד עשויים לעתים קרובות להיות חלק חשוב בפתיח ולמצות עבור הקוראים את הדברים החשובים ביותר בערך.  


קחו לדוגמה את הפסקה הפותחת בערך ראובן פוירשטיין:
קחו לדוגמה את הפסקה הפותחת בערך מאו דזה-דונג:
{{ציטוט|תוכן='''מָאוֹ דְזֶה-דוּנְג''' מדינאי סיני, שליטהּ‏ של הרפובליקה העממית של סין בין השנים 1976-1949. בתפקידו כיושב ראש המועצה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית הסינית משנת 1943 ואילך היה גורם מרכזי בעליית המפלגה הקומוניסטית לשלטון בסין אחרי מלחמת האזרחים הסינית ונחשב אבי "הקפיצה הגדולה קדימה", תוכנית פיתוח שגרמה למותם ברעב של עשרות מיליוני סינים.}}


{{ציטוט|תוכן=פרופסור '''ראובן פוירשטיין''' (י"ז מנחם אב תרפ"א – כ"ט בניסן תשע"ד) היה פסיכולוג ופדגוג ישראלי, וידיד חב"ד. ייסד שיטה חינוכית בהוראה, והקים את מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה. שיטתו זכתה לספרים ומחקרים רבים, ולהתייחסויות מהרבי.}}
הפתיח מעניק לקוראים באופן מסודר את התשובה לשאלות המתבקשות: מי (מאו), מתי (שנות חייו, ממתי שירת בתפקיד מסוים), היכן (סין), מה (מה היה תפקידו, מה עשה שמצדיק כתיבת ערך אנציקלופדי העוסק בו) ומעניק רמז מסקרן לגבי ההמשך לשאלה "מדוע" — היינו, הקשר בין תכנית הפיתוח למותם ברעב של עשרות מיליוני סינים.
הפתיח מעניק לקוראים באופן מסודר את התשובה לשאלות המתבקשות: מי (פוירשטיין), מתי (שנות חייו), היכן (ישראל), מה (מה היה תפקידו, מה עשה שמצדיק כתיבת ערך אנציקלופדי העוסק בו) ומעניק רמז מסקרן לגבי ההמשך לשאלה "מדוע" — היינו, מדוע שיטתו זכתה לספרים ומחקרים רבים.


====חלק אמצעי====
====חלק אמצעי====
שורה 63: שורה 61:
# פסקה שכותרתה "'''ראו גם'''" - פסקה זו תכיל קישורים פנימיים לנושאים בעלי חשיבות הקשורים לערך וכן לפורטלים קשורים.  
# פסקה שכותרתה "'''ראו גם'''" - פסקה זו תכיל קישורים פנימיים לנושאים בעלי חשיבות הקשורים לערך וכן לפורטלים קשורים.  
# פסקה שכותרתה "'''לקריאה נוספת'''" - פסקה זו תכיל רשימת ספרים בהם מידע נוסף (שאינה בהכרח רשימה של מקורות של הערך).  
# פסקה שכותרתה "'''לקריאה נוספת'''" - פסקה זו תכיל רשימת ספרים בהם מידע נוסף (שאינה בהכרח רשימה של מקורות של הערך).  
# פסקה שכותרתה "'''קישורים חיצוניים'''" - פסקה זו תכיל קישורים לאתרים חוץ חב"דפדיים.  
# פסקה שכותרתה "'''קישורים חיצוניים'''" - פסקה זו תכיל קישורים לאתרים חוץ ויקיפדיים.  
# פסקה שכותרתה "'''הערות שוליים'''" - פסקה זו תכיל הן הערות שוליים המכילות הערות טקסטואליות, והן הערות המהוות אסמכתאות.
# פסקה שכותרתה "'''הערות שוליים'''" - פסקה זו תכיל הן הערות שוליים המכילות הערות טקסטואליות, והן הערות המהוות אסמכתאות.


שורה 80: שורה 78:
לדוגמה, אם הערך עוסק באדם, מבנה הערך יכול להיצמד לקורות חייו, מלידה ועד מוות (מוקדם למאוחר). אם מדובר בקרב חשוב, יש לתאר קודם כל את הרקע לו, אחר כך את הקרב, את תוצאותיו ואת ההשלכות על המדינות, על הצבאות, ועל האנשים שעמדו בראש הצבאות. אם מדובר במוסד, יש לתאר מתי נוסד, איך עלה לגדולה ואיך דעכה חשיבותו (או נותרה בעינה), אחר כך את השלכותיו העיקריות, ולבסוף את הזוטות, אם יש בהן צורך.  
לדוגמה, אם הערך עוסק באדם, מבנה הערך יכול להיצמד לקורות חייו, מלידה ועד מוות (מוקדם למאוחר). אם מדובר בקרב חשוב, יש לתאר קודם כל את הרקע לו, אחר כך את הקרב, את תוצאותיו ואת ההשלכות על המדינות, על הצבאות, ועל האנשים שעמדו בראש הצבאות. אם מדובר במוסד, יש לתאר מתי נוסד, איך עלה לגדולה ואיך דעכה חשיבותו (או נותרה בעינה), אחר כך את השלכותיו העיקריות, ולבסוף את הזוטות, אם יש בהן צורך.  


דרך טובה לדעת אם המבנה שיצרתם מוצלח, היא לשאול את עצמכם לגבי כל שלב בפיתוח המבנה, האם הוא מוביל באופן טבעי לשלב הבא אחריו. לדוגמה, קחו את המבנה הבא של ערך על הדמות הפיקטיבית '''זונדל לובוויטשאי'''
דרך טובה לדעת אם המבנה שיצרתם מוצלח, היא לשאול את עצמכם לגבי כל שלב בפיתוח המבנה, האם הוא מוביל באופן טבעי לשלב הבא אחריו. לדוגמה, קחו את המבנה הבא של ערך על הדמות הפיקטיבית '''קרל קשקבל'''
:'''פתיח'''
:'''פתיח'''
:'''יצירתו המרכזית'''
:'''יצירתו המרכזית'''
שורה 98: שורה 96:
מילוי החסר הוא השלמת המידע שהותווה בראשי הפרקים בשלב תכנון המבנה. בשלב זה תוכלו לעמוד על טיבו של המבנה שלכם, ובאיזו מידה הוא "עובד". כל פסקה בערך צריכה להיבנות כמו סיפור ממוזער: היא צריכה להיפתח בשאלה מרומזת (אף פעם לא ישירה!) והמשפט האחרון בפסקה צריך לענות על השאלה ולהוביל באופן טבעי לפסקה הבאה. לדוגמה:
מילוי החסר הוא השלמת המידע שהותווה בראשי הפרקים בשלב תכנון המבנה. בשלב זה תוכלו לעמוד על טיבו של המבנה שלכם, ובאיזו מידה הוא "עובד". כל פסקה בערך צריכה להיבנות כמו סיפור ממוזער: היא צריכה להיפתח בשאלה מרומזת (אף פעם לא ישירה!) והמשפט האחרון בפסקה צריך לענות על השאלה ולהוביל באופן טבעי לפסקה הבאה. לדוגמה:


:זונדל לובוויטשאי החל את לימודיו במכון חפבטהרן בשנת תרצ"ו ('''כאן שואלים הקוראים: ומה הוא למד?''') והתמחה בהוראת סוגיות הגאולה ('''מה קרה אחר כך?''')
:מאו קרל קשקבל החל את לימודיו במכללת הגבנ"צ בשנת 1911 ('''כאן שואלים הקוראים: ומה הוא למד?''') והתמחה בהליכי הקממבר והגורגונזולה ('''מה קרה אחר כך?''')
:עם סיום לימודיו, פתח את הישיבה ללימוד על קודש הקודשים ('''מה הוא עשה שם?''') שם לימד על עבודת הכהנים לעתיד לבוא, דבר שגרם לפיטורי רב קהילת חב"ד בדמשק שנכשל בידע בסיסי בהלכות אלו ('''ומה קרה בעקבות זאת?''').  
:עם סיום לימודיו, כבש את איטליה ('''מה הוא עשה אתה?''') והפך אותה לפרובינקיית הגבינה העיקרית של נוער הגבעות, דבר שהחליש מאוד את מעמד הפרומעז במדינה ('''ומה קרה בעקבות זאת?''').  
:חודשיים מאוחר יותר קמו עושי דבריו של הרב הקודם, והכריזו חרם על ישיבתו של זונדל, בטענה שהם מסלפים את ההלכה ('''מה הייתה תגובתו של זונדל?'''). זונדל כתב מכתב בו הבהיר את דעתו, וקרא לשלום בין הצדדים.
:שנתיים מאוחר יותר מרדו חיילים מגדודי הפרומעז ושרפו את מכללת הגבנ"צ עד עפר ('''מה הייתה תגובתו של קשקבל?'''). קשקבל שלח שני לגיונות לדיכוי המרידה, אך אחרי כישלון בקרב גאודה נאלץ להגיע לפשרה עם שבט הפרומעז.  


ישנן שתי בעיות טיפוסיות שכל כותבי ערך נתקלו בהן לפחות פעם אחת בכל ערך:
ישנן שתי בעיות טיפוסיות שכל כותבי ערך נתקלו בהן לפחות פעם אחת בכל ערך:
שורה 107: שורה 105:


דוגמה טיפוסית לבעיות התנצלות וזנבות:
דוגמה טיפוסית לבעיות התנצלות וזנבות:
:ישיבת בית הדין לענייני גבינות דן בפתרונות הלכתיים שהוצעו ואישר אותם בהצבעה, ואחר כך היה אב בית הדין יכול להחליט אם לאשר או לדחות את ההצעות. בזמן המהפכה ההלכתית של זונדל לובוויטשאי בוטלה זכות הוטו של האב"ד.  
:הפרלמנט במדינת פרמזן דן בחוקים ואישר אותם בהצבעה, ואחר כך היה המלך במדינה יכול להחליט אם לאשר או לדחות את החוקים. בזמן הרפורמות של קרל קשקבל בוטלה זכות הוטו של המלך.  
:בית הדין התכנס כל שבוע ואחרי המהפכה ההלכתית פעמיים בשבוע.
:הפרלמנט התכנס כל שבוע ואחרי הרפורמות פעמיים בשבוע.
:חשוב לציין כי בבית הדין ישבו רק נציגים מקהילות חב"ד בזגגדגג, ולרבני בלקיטי וצפריטי נאסר לשבת בו.  
:חשוב לציין כי בפרלמנט ישבו רק נציגים מהאליטה הפטריקים תנובתית ולפלבאים ולשטראוסים היה אסור לשבת בו.  


זנבות והתנצלויות כאלו אפשר לסלק על נקלה באמצעות בניית הפסקה באופן נכון יותר:
זנבות והתנצלויות כאלו אפשר לסלק על נקלה באמצעות בניית הפסקה באופן נכון יותר:
:בכינוסו השבועי דן בית הדין לענייני גבינות בפתרונות ההלכתיים ואישר אותם בהצבעה. אחר כך היה אב בית הדין יכול להחליט אם לאשר או לדחות את ההצעות. זונדל לובוויטשאי כונן בשנת תרי"ט מהפכה הלכתית ששינתה את אופיו של בית הדין. זונדל ביטל את זכות האב"ד לווטו, התיר את כניסת רבני בלקיטי וצפריטי לבית הדין, והגדיל את מספר הישיבות השבועיות של בית הדין לשתיים.
:בכינוסו השבועי דן הפרלמנט במדינת פרמזן בחוקים ואישר אותם בהצבעה. אחר כך היה המלך במדינה יכול להחליט אם לאשר או לדחות את החוקים. קרל קשקבל כונן בשנת 1911 רפורמות ששינו את אופיו של הפרלמנט. קשקבל ביטל את זכות המלך לווטו, התיר כניסת הפלבאים שטראוסים לפרלמנט, והגדיל את מספר הישיבות השבועיות של הפרלמנט לשתיים.  


====כתיבת הפתיח====
====כתיבת הפתיח====
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)