לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
עוף
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''עוף''' הוא שם כללי למין הבעלי חיים שיש להם [[כנפיים]], ועפים בשמים. == בריאתו == העוף נברא ב[[יום חמישי]] מ[[ששת ימי בראשית]], אופן בריאתו [[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] ברא אותו מן ה[[רקק]], ונברא מיד עם נפש חיה{{הערה|ראה הביאור אודות זה תו"א בראשית. }}. == הכשרו == ישנם יותר עופות כשרים, מעופות שאינם כשרים, ולכן התורה מונה{{הערה|ב[[פרשת שמיני]] וב[[פרשת ראה]].}} שת העופות שאינם כשרים. למרות זאת ישנו צורך לקבלה, לדעת אינם עופות אוכלים{{הערה|ראה הביאור בעבודה לקו"ש ח"א פ' שמיני.}}. כדי לאכול עוף צריכים ל[[שחיטה|שוחט]] אותה, ולהוציא את ה[[דם]], על ידי [[מליחה]] ו[[הדחה]], ועוד פרטים{{הערה|[[שולחן ערוך]] יו"ד.}}. מובא בגמרא{{הערה|חולין כז, ב.}} "בהמה שנבראת מן היבשה הכשרה בשני סימנים כו' עוף שנברא מן הרקק הכשרו בסימן אחד". == על פי חסידות == בהמה שנבראת מן העפר (יבשה) שלכן יש לה חיות בריא וחזק, רומז על [[נפש בהמית|נפש הבהמית]] כמו שהיא בתוקף הגסות. ולכן הכשרה הוא בשני סימנים. ועוף שנברא מן הרקק, [[מים]] ו[[עפר]], רומז על נפש הבהמית כמו שהיא בדקות. ולכן הכשרו בסימן אחד. ובפרטיות יותר, בהמה היא נפש הבהמית (עצמה), שהיא ממדריגות תחתונות ד[[קליפת נוגה|נוגה]] (גסות שלה), ועוף הוא [[נפש השכלית]] שהיא ממדריגות עליונות ד[[קליפת נוגה|נוגה]] (דקות שלה), שלכן היא [[ממוצע]] בין [[נפש בהמית|נפש הבהמית]] ו[[נפש אלוקית|נפש האלקית]]. ולכן העוף פורח ב[[אויר]] (מזמן לזמן), שאפשר לבאר את זה בשני אופנים. שהפריחה באויר (של העוף) היא מצד נפש השכלית עצמה. כי טבע השכל (גם השכל דנפש השכלית הגם שהוא שכל טבעי, שכל דנוגה, מכל מקום, כיון שהוא שכל, טבעו) הוא להיות נמשך למה שלמעלה ממנו. ועוד ענין בזה, שעל ידי ההתלבשות דנפש האלקית בנפש השכלית, יכולה היא להשיג עניני אלקות שלמעלה מעולם. אלא שגם אז היא רק מסכימה לההשגה דנפש האלקית אבל היא נשארת במהותה – שכל אנושי. וזה ששמירת בהמות הוא גם בחצר שאינו מקורה ושמירת העופות הוא דוקא בחצר מקורה (אף שעופות הם בדקות יותר), כי דקות דנוגה אינו ניכר כל כך, ולכן צריך לשמירה יתירה. וכמו שבגשמיות, הטעם על זה שהעופות אינם נשמרים בחצר שאינו מקורה הוא לפי שיכולים לפרוח (על גבי המחיצות), על דרך זה הוא ברוחניות, דזה שנפש השכלית צריכה לשמירה יתירה הוא לפי שיש בה התכונה דפריחה באויר. זאת אומרת, שבגלל שהשכל של הנפש השכלית נמשך למה שלמעלה ממנו [ויתירה מזו, שהוא משיג (על ידי התלבשות נפש האלקית בנפש השכלית) עניני אלקות שלמעלה מעולם], לכן, בכדי למצוא הרע שבשכל הוא דוקא על ידי ההתבוננות שאלקות הוא מופלא משכל אנושי [היינו שגם הענינים דאלקות המושגים בשכל אנושי, אין השכל משיג אותם כמו שהם לאמיתתם, כי כיון שהם '''אלקות''', הרי הם '''בלי גבול''', וכמו שהשכל תופס אותם, בהכרח שהוא מגבילם], ועל ידי שנפש השכלית (עוף) מרגישה הפלאת אלקות שלמעלה מהשכל, מקורה ''בגג'', על ידי זה נתברר דקות הרע שבה, נשמרת{{הערה|ד"ה אשרי תבחר תשט"ז, סה"מ מלוקט ה'.}}. == עוף כמשל להמלאכים == הפסוק "ובשתים יעופף" המתאר את פעולתם של המלאכים במונחים של [[רצוא ושוב]], שהיא תנועה מתמדת של התעלות וחזרה, המשולה לתנועת הציפור במעופה. הסבר המשל מעוף הציפור, כאשר ציפור עפה, היא מגביהה את כנפיה למעלה ואז מורידה אותן מטה. השילוב הזה, של העלאה והורדה ברצף, הוא שמאפשר לה לעוף במהירות וביעילות. אם הייתה רק תנועה למעלה או רק למטה, המעוף לא היה אפשרי (וכמו בתנועת בשחייה במים, שמחייבת תנועה מתמדת של הידיים והרגליים – למעלה ולמטה – ממחישה עיקרון דומה של תנועה הדורשת כיוון מנוגד, אך משלים, לשם התקדמות). כמו כן המלאכים - "ובשתים יעופף", תנועת המעוף של המלאכים מתוארת כהשתקפות של עבודה רוחנית המבוססת על "רצוא ושוב" בבחינת אהבה ויראה – תנועה פנימית של התעלות (רצוא, השתוקקות להתקרב לאלוהות) וחזרה (שוב, חזרה למציאות ולמשימה האלוקית בעולם). וה"גדפין" (כנפיים) מייצגות את הכוחות שמניעים את המלאכים להתעלות ולהתדבק בבורא, ושוב לחזור למקום של תפקידם בעשייה האלוקית. התנועה הכפולה של רצוא ושוב היא יסוד מרכזי בעבודת המלאכים, וכך גם ב[[עבודת השם|עבודת האדם]]. בדומה למעוף הציפור, תנועת ההתעלות והחזרה יוצרת דינמיקה רוחנית מתמדת שמובילה לעילוי ולהתקרבות אל הבורא{{הערה|[[תורה אור]] קכג, א.}}. == ראו גם == * [[כנפיים]] * [[ציפור המדברת]] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:בעלי חיים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)