עריכת הדף "עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה"

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{סדר ההשתלשלות}}
{{סדר ההשתלשלות}}
העולמות '''אצילות, בריאה, יצירה ועשיה''' (בקיצור ר"ת '''אבי"ע''') הם ארבעת העולמות השייכים ל[[עולם התיקון]], שנוצר לאחר [[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]]. ארבעת עולמות אלו כוללים, החל מ[[חכמה עילאה]] שהיא הדרגא הראשונה של עולם האצילות, בו שורה [[אור אין סוף]], ועד [[עולם העשייה הגשמי]] שהוא העולם הזה בו אנו חיים.
 
העולמות '''אצילות, בריאה, יצירה ועשיה''' (בקיצור ר"ת '''אבי"ע''') הם ארבעת העולמות השייכים ל[[עולם התיקון]], שנוצר לאחר [[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]]. ארבעת עולמות אלו כוללים, החל מ[[חכמה עילאה]] שהיא הדרגא הראשונה של עולם האצילות, בו שורה [[אור אין סוף]], ועד [[עולם העשיה הגשמי]] שהוא העולם הזה בו אנו חיים.


==שמות ארבעת העולמות==
==שמות ארבעת העולמות==
{{תבנית:עולמות אבי"ע}}
{{תבנית:עולמות אבי"ע}}
שמות ארבעת העולמות מיוסד על הפסוק "[[כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו]]"{{הערה|ישעיהו מג, ז}}. עולם האצילות מרומז בכתוב "כל הנקרא בשמי ולכבודי" שכן הוא מאוחד עם [[אור אין סוף]], ונקרא בשמו של הקב"ה. שלושת עולמות [[בי"ע]] מרומזים בהמשך הכתוב: "בראתיו" מרמז על [[עולם הבריאה]] שהוא בבחינת בריאה יש מאין מן עולם האצילות, "יצרתיו" מרמז על [[עולם היצירה]] שהוא בבחינת יצירה יש מיש מן עולם הבריאה, "אף עשיתיו" מרמז על [[עולם העשייה]] שהוא המצומצם והמוגשם מבין העולמות, ובבחינת עשיה גשמית.
שמות ארבעת העולמות מיוסד על הפסוק "[[כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו]]"<ref>ישעיהו מג, ז</ref>. עולם האצילות מרומז בכתוב "כל הנקרא בשמי ולכבודי" שכן הוא מאוחד עם [[אור אין סוף]], ונקרא בשמו של הקב"ה. שלושת עולמות [[בי"ע]] מרומזים בהמשך הכתוב: "בראתיו" מרמז על [[עולם הבריאה]] שהוא בבחינת בריאה יש מאין מן עולם האצילות, "יצרתיו" מרמז על [[עולם היצירה]] שהוא בבחינת יצירה יש מיש מן עולם הבריאה, "אף עשיתיו" מרמז על [[עולם העשיה]] שהוא המצומצם והמוגשם מבין העולמות, ובבחינת עשיה גשמית.


כפי שבואר בקצרה מובן כי שמות ארבעת העולמות קשור למעלתו ומדרגתו של העולמות. שעולם האצילות הוא מלשון "אצלו" וסמוך לו, שעולם זה הוא בבחינת [[ביטול]] גמור להקב"ה, עד ש[[אור אין סוף]] מתאחד בעולם זה באיחוד גמור. עוד מבואר כי לשון אצילות הוא לשון הפרשה והאצלה, כלשון "והאצלתי מן הרוח", שענינו הוא שהפריש [[הקב"ה]] מן [[אור אין סוף]] והוריד והמשיך הארה זו להתלבש בעולם האצילות.
כפי שבואר בקצרה מובן כי שמות ארבעת העולמות קשור למעלתו ומדרגתו של העולמות. שעולם האצילות הוא מלשון "אצלו" וסמוך לו, שעולם זה הוא בבחינת [[ביטול]] גמור להקב"ה, עד ש[[אור אין סוף]] מתאחד בעולם זה באיחוד גמור. עוד מבואר כי לשון אצילות הוא לשון הפרשה והאצלה, כלשון "והאצלתי מן הרוח", שענינו הוא שהפריש הקב"ה מן [[אור אין סוף]] והוריד והמשיך הארה זו להתלבש בעולם האצילות.


עולם הבריאה, המרומז באמור "בראתיו" הוא בבחינת בריאת יש מאין. עולם ענין "בריאה" ב[[לשון הקודש]] מורה על יצירת של דבר חדש מן האין, וזה הוא ענינו של עולם הבריאה, שהוא בבחינת יש לעומת עולם האצילות. שעולם האצילות הוא בבחינת [[ביטול]] גמור, ואף כי הוא נקרא בשם עולם, אין בו בחינת ישות, ולעומתו עולם הבריאה.
עולם הבריאה, המרומז באמור "בראתיו" הוא בבחינת בריאת יש מאין. עולם ענין "בריאה" ב[[לשון הקודש]] מורה על יצירת של דבר חדש מן האין, וזה הוא ענינו של עולם הבריאה, שהוא בבחינת יש לעומת עולם האצילות. שעולם האצילות הוא בבחינת [[ביטול]] גמור, ואף כי הוא נקרא בשם עולם, אין בו בחינת ישות, ולעומתו עולם הבריאה.
שורה 12: שורה 13:
"יצרתיו" מרמז על [[עולם היצירה]] שנוצר יש מיש מן עולם הבריאה. שענין יצירה בלשון הקודש הוא כלשון של "כחומר ביד היוצר", שהיוצר לוקח חומר ועושה ממנו כלי, וכך הוא עולם היצירה, שנוצר בבחינת של יש מיש מן עולם הבריאה. שאף כי עולם היצירה הוא נמוך יותר מן עולם הבריאה, הרי שיש לו יחס אליו, ואין הוא בבחינת בריאה יש מאין.
"יצרתיו" מרמז על [[עולם היצירה]] שנוצר יש מיש מן עולם הבריאה. שענין יצירה בלשון הקודש הוא כלשון של "כחומר ביד היוצר", שהיוצר לוקח חומר ועושה ממנו כלי, וכך הוא עולם היצירה, שנוצר בבחינת של יש מיש מן עולם הבריאה. שאף כי עולם היצירה הוא נמוך יותר מן עולם הבריאה, הרי שיש לו יחס אליו, ואין הוא בבחינת בריאה יש מאין.


"אף עשיתיו" מרמז על [[עולם העשייה]] שהוא המצומצם והמוגשם מבין העולם, ובבחינת עשיה גשמית.
"אף עשיתיו" מרמז על [[עולם העשיה]] שהוא המצומצם והמוגשם מבין העולם, ובבחינת עשיה גשמית.


==עניין העולמות וחלוקתם זה מזה==
==עניין העולמות וחלוקתם זה מזה==
ארבעת עולמות אבי"ע נחלקים זה מזה במעלתם, שעולם האצילות הוא העולם הגבוה ביותר, עולם הבריאה נמוך ממנו, עולם היצירה נמוך ממנו, ועולם העשייה הנמוך מכולם. ומבואר כי ענין האמור שהעולם גבוה יותר, אינו גבוה מבחינת גשמית, אלא שהאור האלוקי המתגלה בו מתגלה בו בגילוי וללא צמצומים והסתרים. שבעולם העליון מביניהם, [[עולם האצילות]], מתאחד [[אור אין סוף]] באיחוד גמור, ומשם בסדר השתלשלות העולמות מצטמצם האור האלוקי להאיר בצמצום ובהסתר, עד [[עולם העשייה הגשמי]].
ארבעת עולמות אבי"ע נחלקים זה מזה במעלתם, שעולם האצילות הוא העולם הגבוה ביותר, עולם הבריאה נמוך ממנו, עולם היצירה נמוך ממנו, ועולם העשיה הנמוך מכולם. ומבואר כי ענין האמור שהעולם גבוה יותר, אינו גבוה מבחינת גשמית, אלא שהאור האלוקי המתגלה בו מתגלה בו בגילוי וללא צמצומים והסתרים. שבעולם העליון מביניהם, [[עולם האצילות]], מתאחד [[אור אין סוף]] באיחוד גמור, ומשם בסדר השתלשלות העולמות מצטמצם האור האלוקי להאיר בצמצום ובהסתר, עד [[עולם העשיה הגשמי]].


בכללות נחלק עולם האצילות מן שלושת עולמות [[בי"ע]], שעולם האצילות הוא בבחינת אין, לעומת שלושת עולמות בי"ע שהם בבחינת יש. עולם האצילות הוא בבחינת איחוד גמור עם אור אין סוף, עד שנאמר על האור האלוקי בו כי "[[איהו וחיוהי וגרמוהי חד]]", שהאור האלוקי מאיר בגלוי גם באורות וגם בכלים של עולם האצילות, ומשום כך הוא בבחינת אין. ולעומת זאת, שלושת עולמות בי"ע הם בבחינת עולמות נפרדים, "טורי דפירודא", שהם בבחינת ישות. כך בכללות שלוש עולמות אלו הם בבחינת לבושים, שהם כנגד שלושת לבושי הנפש: [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]]. שענין הלבושים הוא דבר הנפרד מן האדם, ואינו בבחינת הכוחות הפנימיים שלו, וכך הם עולמות בי"ע עולמות הנפרדים כביכול מ[[הקב]] ובבחינת ישות.
בכללות נחלק עולם האצילות מן שלושת עולמות [[בי"ע]], שעולם האצילות הוא בבחינת אין, לעומת שלושת עולמות בי"ע שהם בבחינת יש. עולם האצילות הוא בבחינת איחוד גמור עם אור אין סוף, עד שנאמר על האור האלוקי בו כי "[[איהו וחיוהי וגרמוהי חד]]", שהאור האלוקי מאיר בגלוי גם באורות וגם בכלים של עולם האצילות, ומשום כך הוא בבחינת אין. ולעומת זאת, שלושת עולמות בי"ע הם בבחינת עולמות נפרדים, "טורי דפירודא", שהם בבחינת ישות. כך בכללות שלוש עולמות אלו הם בבחינת לבושים, שהם כנגד שלושת לבושי הנפש: [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]]. שענין הלבושים הוא דבר הנפרד מן האדם, ואינו בבחינת הכוחות הפנימיים שלו, וכך הם עולמות בי"ע עולמות הנפרדים כביכול מהקב"ה ובבחינת ישות.


חלוקה מהותית זו בין עולם האצילת לעולמות בי"ע היא על ידי בחינת ה[[פרסא]]. ש[[פרסא]] הוא ענין של מסך המסתיר על האור האלוקי שבעולם האצילות להאיר לעולמות בי"ע. והאור המצטמצם בבחינת הפרסא להאיר בעולמות בי"ע הוא בבחינת אור של תולדה, ואינו בערך לעולם האצילות. ואף כי יש פרסות נוספים המתסירים על האור בין עולם הבריאה לעולם היצירה ובין עולם היצירה לעולם העשייה, הרי שפרסא זו שבין עולם האצילות לעולמות בי"ע יוצרת את ההבחנה היסודית בין עולמות אלו.
חלוקה מהותית זו בין עולם האצילת לעולמות בי"ע היא על ידי בחינת ה[[פרסא]]. ש[[פרסא]] הוא ענין של מסך המסתיר על האור האלוקי שבעולם האצילות להאיר לעולמות בי"ע. והאור המצטמצם בבחינת הפרסא להאיר בעולמות בי"ע הוא בבחינת אור של תולדה, ואינו בערך לעולם האצילות. ואף כי יש פרסות נוספים המתסירים על האור בין עולם הבריאה לעולם היצירה ובין עולם היצירה לעולם העשיה, הרי שפרסא זו שבין עולם האצילות לעולמות בי"ע יוצרת את ההבחנה היסודית בין עולמות אלו.


===עולם האצילות===
===עולם האצילות===
{{ערך מורחב|ערך=[[עולם האצילות]]}}
{{ערך מורחב|[ערך=[[עולם האצילות]]}}
עולם האצילות הוא העולם הממוצע בין [[אור אין סוף]] לבין העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]]. בעולם האצילות שורה [[אור אין סוף]], על ידי [[אבא עילאה]], שהוא ספירת ה[[חכמה]] של עולם האצילות. משום כך, עולם האצילות הוא בביטול מוחלט ל[[אור אין סוף]] בניגוד לעולמות [[בי"ע]] שהם עולמות ברואים, שנפרדים כביכול מהקב"ה.[[מלכות דאצילות]] שהיא הספירה האחרונה בעולם האצילות יורדת להחיות את עולמות [[בי"ע]].
עולם האצילות הוא העולם הממוצע בין [[אור אין סוף]] לבין העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]]. בעולם האצילות שורה [[אור אין סוף]], על ידי [[אבא עילאה]], שהוא ספירת ה[[חכמה]] של עולם האצילות. משום כך, עולם האצילות הוא בביטול מוחלט ל[[אור אין סוף]] בניגוד לעולמות [[בי"ע]] שהם עולמות ברואים, שנפרדים כביכול מהקב"ה.[[מלכות דאצילות]] שהיא הספירה האחרונה בעולם האצילות יורדת להחיות את עולמות [[בי"ע]].


===עולם הבריאה===
===עולם הבריאה===
{{ערך מורחב|ערך=[[עולם הבריאה]]}}
{{ערך מורחב|[ערך=[[עולם הבריאה]]}}
עולם הבריאה הוא הראשון מבין עולמות [[בי"ע]], הנחשבים כעולמות הנפרדים, "טורי דפירודא", ולכן נקרא הוא בשם "בריאה". עולם הבריאה נקרא גם בשם עולם הכסא ("כורסיא" בלשון ה[[זוהר]]), שכן עולם זה הוא עולם ה[[מרכבה]] ל[[מלכות דאצילות]] היורדת להחיות את עולמות בי"ע. בעולם זה "מקננת" ומאירה [[ספירת הבינה]] של עולם האצילות. עולם זה הוא התחלת העולמות הנפרדים, אך מכיוון שעולם זה מרגיש את מקורו, הוא רובו טוב ומיעוטו רע. עולם הבריאה הוא מדור של [[נשמה|נשמות]] הצדיקים ב[[גן עדן העליון (בחסידות)|גן עדן העליון]] ושל ה[[שרפים]].
עולם הבריאה הוא הראשון מבין עולמות [[בי"ע]], הנחשבים כעולמות הנפרדים, "טורי דפירודא", ולכן נקרא הוא בשם "בריאה". עולם הבריאה נקרא גם בשם עולם הכסא ("כורסיא" בלשון ה[[זוהר]]), שכן עולם זה הוא עולם ה[[מרכבה]] ל[[מלכות דאצילות]] היורדת להחיות את עולמות בי"ע. בעולם זה "מקננת" ומאירה [[ספירת הבינה]] של עולם האצילות. עולם זה הוא התחלת העולמות הנפרדים, אך מכיוון שעולם זה מרגיש את מקורו, הוא רובו טוב ומיעוטו רע. עולם הבריאה הוא מדור של נשמות הצדיקים ב[[גן עדן העליון (בחסידות)|גן עדן העליון]] ושל ה[[שרפים]].


===עולם היצירה===
===עולם היצירה===
{{ערך מורחב|ערך=[[עולם היצירה]]}}
{{ערך מורחב|[ערך=[[עולם היצירה]]}}
עולם היצירה הוא העולם השני מבין העולמות בי"ע. הוא חציו טוב וחציו רע. [[מלכות דאצילות]] מתלבשת בעולם היצירה ב[[מט"ט]], הנקרא "שרו של עולם". בעולם היצירה "מקננות" ומאירות ה[[מדות]] של עולם האצילות. משום כך עולם זה הוא המדור של ה[[מלאכים]], ושל [[חיות הקודש]].
עולם היצירה הוא העולם השני מבין העולמות בי"ע. הוא חציו טוב וחציו רע. [[מלכות דאצילות]] מתלבשת בעולם היצירה ב[[מט"ט]], הנקרא "שרו של עולם". בעולם היצירה "מקננות" ומאירות ה[[מדות]] של עולם האצילות. משום כך עולם זה הוא המדור של ה[[מלאכים]], ושל [[חיות הקודש]].


===עולם העשייה===
===עולם העשיה===
{{ערך מורחב|ערך=[[עולם העשייה]]}}
{{ערך מורחב|[ערך=[[עולם העשיה]]}}
עולם העשייה הוא האחרון מבין עולמות בי"ע, והוא העולם הנמוך והמצומצם ביותר מבין העולמות. עולם העשייה הוא בכללות מיעוטו טוב ורובו רע. בו "מקננת" ומאירה [[ספירת המלכות]] של עולם האצילות.
עולם העשיה הוא האחרון מבין עולמות בי"ע, והוא העולם הנמוך והמצומצם ביותר מבין העולמות. עולם העשייה הוא בכללות מיעוטו טוב ורובו רע. בו "מקננת" ומאירה [[ספירת המלכות]] של עולם האצילות.


עולם העשייה נחלק בכללות לשני חלקים: הראשון, [[עולם העשייה הרוחני]] הכולל את [[עשר הספירות]] של עולם העשייה, ה[[מלאכים]] וה[[נשמות]] של עולם זה. השני, [[עולם העשייה הגשמי]] הוא עולם הזה הגשמי שבו גופות האדם והארץ הזו הגשמית.
עולם העשיה נחלק בכללות לשני חלקים: הראשון, [[עולם העשיה הרוחני]] הכולל את [[עשר הספירות]] של עולם העשיה, ה[[מלאכים]] וה[[נשמות]] של עולם זה. השני, [[עולם העשיה הגשמי]] הוא עולם הזה הגשמי שבו גופות האדם והארץ הזו הגשמית.


==הקשר בין העולמות==
==הקשר בין העולמות==
שורה 43: שורה 44:
ארבעת עולמות אבי"ע משתלשלים זה מזה באופן שמן הדרגה התחתונה שבעולם העליון, נעשה הבחינה הראשונה בעולם הנמוך יותר. וכך מבואר כי מ[[מלכות דמלכות]] של עולם העליון נעשית [[עתיק יומין]] לעולם שלמטה ממנו. וכך מלכות דמלכות של עולם ה[[אצילות]] נעשית עתיק יומין לעולם ה[[בריאה]], מלכות דמלכות דבריאה נעשית עתיק יומין לעולם היצירה וכו'.
ארבעת עולמות אבי"ע משתלשלים זה מזה באופן שמן הדרגה התחתונה שבעולם העליון, נעשה הבחינה הראשונה בעולם הנמוך יותר. וכך מבואר כי מ[[מלכות דמלכות]] של עולם העליון נעשית [[עתיק יומין]] לעולם שלמטה ממנו. וכך מלכות דמלכות של עולם ה[[אצילות]] נעשית עתיק יומין לעולם ה[[בריאה]], מלכות דמלכות דבריאה נעשית עתיק יומין לעולם היצירה וכו'.


מלבד השתלשלות פרטיות העולמות באופן זה, ישנה המשכה כללית של [[ספירות]] עולם האצילות לארבעת העולמות. באופן זה [[ספירת החכמה]] של עולם האצילות נמשכת לכללות עולם האצילות ("[[אבא עילאה מקנן באצילות]]"{{הערה|תיקוני זוהר, תיקון ו}}), ספירת ה[[בינה]] של עולם האצילות נמשכת לעולם הבריאה ("[[אימא עילאה מקננא בכורסיא]]"). ה[[מידות (ספירות)|מידות]] של עולם האצילות נמשכות לעולם היצירה ("[[שית ספירן מקננן ביצירה]]"), וספירת ה[[מלכות]] של עולם האצילות נמשכת לעולם העשייה ("[[אופן בעשיה]]").
מלבד השתלשלות פרטיות העולמות באופן זה, ישנה המשכה כללית של [[ספירות]] עולם האצילות לארבעת העולמות. באופן זה ספירת החכמה של עולם האצילות נמשכת לכללות עולם האצילות ("[[אבא עילאה מקנן באצילות]]"<ref>תיקוני זוהר, תיקון ו</ref>), ספירת ה[[בינה]] של עולם האצילות נמשכת לעולם הבריאה ("[[אימא עילאה מקננא בכורסיא]]"). ה[[מידות]] של עולם האצילות נמשכות לעולם היצירה ("[[שית ספירן מקננן ביצירה]]"), וספירת ה[[מלכות]] של עולם האצילות נמשכת לעולם העשיה ("[[אופן בעשיה]]").


===בירור העולמות===
===בירור העולמות===
[[עולמות בי"ע]] הם עולמות פרודים, שנפלו ב[[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]]. עבודתו של האדם היא להעלות את הניצוצות שנפלו לעולמות בי"ע, ולבררם שיעלו ל[[עולם האצילות]] שהוא [[עולם התיקון]]. וענין זה נעשה על ידי עבודת האדם בעולם הזה, שעל ידי קיום התורה והמצוות, מתבררים הניצוצות של עולם הזה.
[[עולמות בי"ע]] הם עולמות פרודים, שנפלו ב[[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]]. עבודתו של האדם היא להעלות את הניצוצות שנפלו לעולמות בי"ע, ולבררם שיעלו ל[[עולם האצילות]] שהוא [[עולם התיקון]]. וענין זה נעשה על ידי עבודת האדם בעולם הזה, שעל ידי קיום התורה והמצוות, מתבררים הניצוצות של עולם הזה.


עיקר התיקונים של העולמות נעשית על ידי [[מלכות דאצילות]] הנקראת בשם שכינה, היורדת לעולמות בי"ע להחיותם. ומבואר כי ה[[תורה]] וה[[מצוות]] שאדם עושה בעולם הזה מתקנים את העולמות ונכללים במלכות דאצילות בבחינת תיקון [[שם ב"ן]], וזהו התיקון הראשון הנעשה במשך ימות החול. וב[[שבת]] מתעלה [[מלכות דאצילות]] למקורה בעולם האצילות, ומתתקנת על ידי [[זעיר אנפין]] בבחינת תיקון [[שם מ"ה]].
עיקר התיקונים של העולמות נעשית על ידי [[מלכות דאצילות]] הנקראת בשם שכינה, היורדת לעולמות בי"ע להחיותם. ומבואר כי ה[[תורה]] וה[[מצוות]] שאדם עושה בעולם הזה מתקנים את העולמות ונכללים במלכות דאצילות בבחינת תיקון [[שם ב"ן]], וזהו התיקון הראשון הנעשה במשך ימות החול. וב[[שבת]] מתעלה מלכות דאצילות למקורה בעולם האצילות, ומתתקנת על ידי [[זעיר אנפין]] בבחינת תיקון [[שם מ"ה]].


==הסבר חילוקי המדרגות על החסידות==
==הסבר חילוקי המדרגות על החסידות==
שורה 54: שורה 55:
בחסידות ניתנו הסברים רבים לחילוקי המדרגות בין עולמות אבי"ע.
בחסידות ניתנו הסברים רבים לחילוקי המדרגות בין עולמות אבי"ע.


ארבעת עולמות אבי"ע נרמזים בארבעת [[אותיות]] שם [[הוי"ה]]. שם הוי"ה פירושו שמהוה את הכל, ומכיון שב[[שם הוי"ה]] יש ארבע [[אותיות]], המורות על ארבע מדריגות בשם הוי"ה, לכן גם השתלשלות ה[[עולם (בחסידות)|עולמות]] משם זה - מתחלק לארבע מדריגות אבי"ע.
ארבעת עולמות אבי"ע נרמזים בארבעת אותיות שם [[הוי"ה]]. שם הוי"ה פירושו שמהוה את הכל, ומכיון שב[[שם הוי"ה]] יש ארבע אותיות, המורות על ארבע מדריגות בשם הוי"ה, לכן גם השתלשלות ה[[עולם (בחסידות)|עולמות]] משם זה - מתחלק לארבע מדריגות אבי"ע.


וכן נרמזים הם בארבעת בחינות [[דומם צומח חי מדבר]]. [[עולם העשייה]] שלנו נקרא בשם [[דומם]], שגם החיות הרוחנית של עולם העשייה נקרא בשם [[גשמיות]] מאחר שהוא כח להחיות את הגשמיות, וכמאמר חז"ל: "אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה", ולכן גם הכח רוחני של עולם העשייה בכללו נקרא בשם דומם.  
וכן נרמזים הם בארבעת בחינות [[דומם צומח חי מדבר]]. [[עולם העשיה]] שלנו נקרא בשם [[דומם]], שגם החיות הרוחנית של עולם העשיה נקרא בשם גשמיות מאחר שהוא כח להחיות את הגשמיות, וכמאמר חז"ל: "אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה", ולכן גם הכח רוחני של עולם העשיה בכללו נקרא בשם דומם.  


[[עולם היצירה]] נקרא בשם צומח שהוא אינו בחינת כח להחיות [[גשמיות]] הנבראים. [[עולם הבריאה]] נקרא בשם חי שהוא ענין [[נשמה|נשמות]] יושבין ונהנין מזיו השכינה. ו[[עולם האצילות]] נקרא בשם מדבר כמו שנאמר: "ועל הכסא דמות כמראה אדם כו" שמעל עולם הכיסא (עולם הבריאה) נמצא האדם - [[מין המדבר]].
[[עולם היצירה]] נקרא בשם צומח שהוא אינו בחינת כח להחיות גשמיות הנבראים. [[עולם הבריאה]] נקרא בשם חי שהוא ענין נשמות יושבין ונהנין מזיו השכינה. ו[[עולם האצילות]] נקרא בשם מדבר כמו שנאמר: "ועל הכסא דמות כמראה אדם כו" שמעל עולם הכיסא (עולם הבריאה) נמצא האדם - [[מין המדבר]].


על דרך הכללות עולם האצילות הוא [[עלמא דאתכסיא]] ועולמות [[בי"ע]] הם [[עלמא דאתגליא]]. אך בפרטיות יותר יש הפרש בין עולם הבריאה ועולם היצירה, שאף עולם הבריאה שהוא כנגד מחשבה, היא בכלל [[עלמא דאתכסיא]], ועולמות יצירה שכנגד ה[[מין המדבר|דיבור]], ועשיה שכנגד ה[[מעשה]], הם בכלל [[עלמא דאתגליא]].
על דרך הכללות עולם האצילות הוא [[עלמא דאתכסיא]] ועולמות [[בי"ע]] הם [[עלמא דאתגליא]]. אך בפרטיות יותר יש הפרש בין עולם הבריאה ועולם היצירה, שאף עולם הבריאה שהוא כנגד מחשבה, היא בכלל [[עלמא דאתכסיא]], ועולמות יצירה שכנגד ה[[מין המדבר|דיבור]], ועשיה שכנגד ה[[מעשה]], הם בכלל [[עלמא דאתגליא]].
שורה 67: שורה 68:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://maori.yerushalmi.co.il/Front/NewsNet/reports.asp?reportId=158289 אבי"ע] - מתוך אתר 'מאור החסידות' {{קישור שבור|}}
*[http://maori.yerushalmi.co.il/Front/NewsNet/reports.asp?reportId=158289 אבי"ע] - מתוך אתר 'מאור החסידות'


{{הערות שוליים}}
==הערות שוליים==
<references/>


[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)