פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
משתמש:קרייזי אבאוט משיח/ירידה לצורך עליה
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''ירידה צורך עליה'''{{הערה|במקור (מכות ז, ב. רמב"ם הלכות רוצח פרק ו' הלכה יב) מופיע כפרט בדין רוצח בשגגה, שאם הרג כאשר הניף את הגרזן בירידה, הרי אם ירידה זו היא לצורך עליה – תנופה – אין הרוצח חייב גלות כדין הורג בדרך עליה.}} הוא הסבר המובא פעמים רבות בחסידות בהקשרים שונים, על מנת לבאר שגם הענינים הנראים לעינינו כירידה ולא טוב, מטרתם האמיתית היא עליה וטוב. ועליה זו שמגיעה לאחר הירידה, גדולה בהרבה מאשר העילוי שלולא הירידה. מכיון שמצד הקב"ה שהוא טוב צריכים להיות רק עליות, ומכיוון שכוונתו בבריאה היא להגיע לעליה, מוכרח להיות שבאמת כל ענין בעולם הוא עליה, וכן שמאז בריאת העולם העולם הולך ומתעלה להגיע לתכליתו. ==בעולמות== האור האלוקי המתלבש להחיות את העולמות יורד בירידה גדולה ועצומה מאוד, יש מאין שהיא ירידה באין ערוך. שהרי קודם שבא להחיות את העולמות האור בבחי' אין, ובחיות העולמות הוא נהיה יש. ובירידה זו כמה מדרגות - מאוא"ס שלפני הצמצום לקו, ומאוא"ס לאצילות, ומאצילות לבי"ע. וככל שהירידה בדרגה גבוהה יותר כך האין ערוך שבין המדרגות גדול יותר. אמנם ירידה זו היא לצורך העליה - ההתחדשות שנעשה ע"י ביטול היש, אתכפיא ואתהפכא{{הערה|1=באריכות בד"ה הבאים ישרש תרפ"ה - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31676&st=&pgnum=134&hilite= סה"מ ע' קכה], ובמאמרים שלאחריו.}}. כיון שעל ידי הירידה בעולמות על לעולם הזה, נעשה העולם הזה דירה בתחתונים - גם העולמות העליונים מקבלים מעלת הדירה בתחתונים{{הערה|1=[http://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/3140459/jewish/-.htm#footnote58a3140459 מאמר באתי לגני תש"ל] ובהנסמן שם. אולי גם לקו"ש חי"ח חה"ש?}}. ==בנשמה== בנוגע לירידת הנשמה למטה, מבואר בחסידות שהיא ירידה עצומה, שהרי לפני ירידתה היתה במעמד ומצב נעלה ביותר (מחשבתו ית', תחת כסא הכבוד) ולאחר מכן ירדה להתלבש בגוף ובמאסר העולם הזה הגשמי. ועל ידי זה הנשמה מתעלית לדרגה נעלית יותר מקודם ירידתה. ===ירידת הנשמה=== *בהשגת האלוקות *בסדר והדרגה *אלוקות בפשיטות ומציאות בהתחדשות/מציאות בפשיטות ואלוקות בהתחדשות *מציאות הגוף ===עליית הנשמה=== בעליית הנשמה שלאחר ירידתה מתגלות כמה מעלות: *העובדה שהנשמה נשארת '''באותו תוקף''' כמו קודם ירידתה למטה וגם בהעלם העולם היא נשארת קשורה לקב"ה, ובכך מתגלה עד כמה עמוק הקשר שלה עם הקב"ה שאינו מוגבל ואינו תלוי דווקא במצב של גילוי. *העובדה שהנשמה מתעסקת עם עניני העולם ומבררת אותם על ידי לימוד התורה וקיום המצוות. *העובדה שהנשמה מתעסקת עם נפש הבהמית עניני הרשות ומבררת אותם ובכך משלימה את הכוונה האלוקית שלמעלה מכל טעם ודעת - "נתאווה הקב"ה להיות לו ית' דירה בתחתונים". מעלות אלו שנפעלות על ידי הנשמה הם עליה גדולה הן בעולם, היינו שמתגלה בעולם הענין של דירה בתחתונים שהוא נעלה יותר משורש הנשמה מצ"ע; והן בנשמה, שגם היא מתעלית (ע"י הדירה בתחתונים) למעלה יותר משרשה מצ"ע. והוא מה שמתווסף בה מעלת בעל תשובה שלמעלה מצדיק. {{הערה|לעיין: ד"ה ושבתי בשלום ל"ח ובלקו"ש חט"ו ויצא עליו, ד"ה ויאמר לו יהונתן תשכ"ח, ד"ה ברוך הגומל תשמ"ג? ד"מ אחרי קדושים תנש"א. סה"מ תרפ"ה הנ"ל. ולחפש כמובן עוד...}} ==בחטא== כאשר יהודי חוטא הרי בגלוי הוא מתנתק מהקב"ה וזו ירידה גדולה, אמנם בפנימיות העובדה שהקב"ה איפשר מציאות של חטא מוכיחה שישנה עליה שניתן להגיע אליה דווקא על ידו – התשובה שמהפכת זדונות לזכויות. וזו המטרה האמיתית של הירידה בחטא ("עלילה נתלה בו"). {{הערה|לעיין: לקו"ש ח"ו לך לך. ד"מ כי תשא תשנ"ב. ועוד...}} ==בייסורים== (שייך לנדו"ד?) כאשר מגיעים ליהודי ייסורים וצרות הנראים כירידה, הרי יש בהם טוב פנימי – וכיון שטוב זה הוא נעלה כ"כ, אינו יכול להגיע באופן הרגיל (עלמא דאתגליא) אלא באופן שנראה כרע (עלמא דאתכסיא). {{הערה|לעיין: בתניא – פכ"ו, סי' י"א וכ"ב. ועוד...}} ==במיתה== כאשר יהודי ל"ע נפטר ונשמתו עוזבת את הגוף, ענין זה נראה כירידה גדולה. אמנם, ככל ירידה, הרי תכליתה ומטרתה היא העליה – חידוש החיות ביתר שאת. הן ע"י "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים", והן ובעיקר בכך שנשמתו תחזור לגוף בחיים נצחיים – בגאולה האמיתית והשלימה. אמנם יש להתאבל ע"פ תורה, אך יש להתייגע ולהיות במדרגה שיוכל לראות גם בשעת האבל העליה והטוב שבזה. {{הערה|לעיין: שיחת י"ט אייר תשי"ב. ד"מ וארא תשנ"ב – רמ"י העכט. ולחפש עוד...}} ==בגלות== ירידת הגלות שהיא ירידה עצומה והעלם והסתר על אלוקות, היא באמת עליה ובה מתגלים האורות העליונים של הגאולה. ומכיוון שהעליה היא גדולה ונעלית כל כך שלמעלה מהתגלות בעולם, לכן כפי שזה משתלשל בעולם נראית הגלות כירידה. אמנם זוהי עבודתו של יהודי לגלות בגלות את כוונתה האמיתית איך שבפנימיותה היא בשביל (ועד חלק מ)הגאולה. {{הערה|1=לעיין: [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3140134/jewish/-.htm ד"ה ונחה עליו תשכ"ה]. ד"מ תזריע מצורע, אחרי קדושים תנש"א. ויחי, שמות תשנ"ב. ועוד.}} ==בתקופתנו== דווקא כשנמצאים לאחרי סיום העבודה וכו', ישנו כח גדול יותר לגלות איך שבפנימיות מלכתחילה כל הירידה בגלות היתה ענין של גאולה, ולראות בכל הירידות שהיו את מטרתם האמיתית – הגאולה. {{הערה|לעיין: ד"מ ויחי, שמות, כ"ב שבט? תשא תשנ"ב. ועוד, לעיין עוד...}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)