לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
מקל
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''מקל''' משתמשים בו לרדות ולמשול איתו. נקרא גם '''אַלָּה''', ונחשב גם לכלי זיין. == מקל יעקב == נאמר ש[[קריעת ים סוף]] היה בזכות [[יעקב אבינו]]. אצל יעקב נאמר "כי במקלי עברתי את הירדן הזה{{הערה|בראשית לב, יא.}}", מובא ש "כי במקלי", הוא [[ראשי תיבות]]{{הערה|שלא בסדרו.}} של שמות קדושים "כי במ" הוא השם שיוצא מהמילה "מכבי" - "'''ב'''רוך '''כ'''בוד ה' '''מ'''מקומו{{הערה|יחאזקאל ג, יב.}}, ו"קלי" - "'''ל'''ישועתך '''ק'''ויתי ה'{{הערה|בראשית מט, יח.}}". צדיק הוא בחינת [[יסוד]], וצדיק גוזר והקב"ה מקיים, [[יוסף הצדיק|יוסף]] ענינו יסוד, ויעקב ענינו [[תפארת]]. ומקל הוא גם בחינת [[וא"ו|ו"ו]] שענינו יסוד ותפארת. וקריעת ים סוף הוא על ידי ובזכות שלושה ענינים אלו (יעקב, יוסף [ו"ו], ומקל). המיוחד במקל יעקב הוא שהמשיך המשכות רוחניות על המקל, ועשה אותם בהיותו אצל [[לבן הארמי]], "ויקח לו יעקב מקל לבנה לח ולוז וערמון ויפצל בהן פצלות לבנות מחשף הלבן אשר על המקלות", שענינם ברוחניות{{הערה|בפרטיות יותר, את הפסוק "ויקח לו יעקב מקל לבנה לח", פירש בזהר ש"לבנה" הוא בחינת [[חסד]], ו"לח" הוא בחינת [[מים]] שהוא ההתפשטות של החסדים, "לוז וערמון" מראיהם אדום שהוא בחינת [[גבורה]], וה"מקל" הוא הבחינה שמחבר את שתי הבחינות חסד וגבורה, שזהו ענין של [[רחמים]] שמחבר חסד וגבורה להיות פצלות לבנות נוטה כלפי חסד (כי מידת הרחמים נותנים מקום למידת הדין - הגם כי מצד הדין אינו ראוי - אבל אף על פי כן יש לרחם עליו), "מחשוף הלבן", כי שורש בחינת רחמים אלו נמשך מבחינת [[לובן העליון]] [[י"ג מידות הרחמים]]. ויעקב היה מרכבה לבחינה זו. ד"ה כי במקלי תרל"ג. וש"נ.}} לבנה הוא [[ספירת החסד|חסד]] ולוז הוא [[ספירת הגבורה]], והמקל ענינו חיבור של חסד וגבורה. המקל שהיה ליעקב אבינו, הוא המקל שהיה ביד [[משה רבינו]]{{הערה|על המטה של משה רבינו היה כתוב שמות [[אבות|שלושה האבות]] וששה האמהות ([[שרה אמנו|שרה]], [[רבקה אמנו|רבקה]], [[רחל אמנו|רחל]], [[לאה אימנו|לאה]], [[בלהה]], [[זלפה]]), [[שם הוי"ה|שמא רבא קדישא]], ו[[עשר המכות]]. נתבאר בשיחת י"ט כסלו תש"כ. וש"נ. נדפס גם בהוספה בסה"מ תש"ב.}} וביד [[דוד המלך]]. בעולמות העליונים מקל של [[זעיר אנפין]] הוא [[מט"ט]]{{הערה|[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16087&st=&pgnum=417 ספר הליקוטים להצ"צ ערך מקל]. וש"נ.}}. == מקל לרדות == כמו ש[[כלב]]ים רודים על ידי מקל, כמו כן [[רשע]]ים נמשלו לכלב, שכולו לב, והולך אחרי תאוות ליבו (ההיפך מ[[מוח שליט על הלב]]), ולכן הקב"ה רודה אותם במקל. ובעבודת כל אחד, במלחמת ה[[נפש אלוקית]] עם ה[[נפש הבהמית]] הוא, שיש לרדות את הנפש הבהמית על ידי מקל דווקא, כי "בדברים לא יוסר עבד", שהוא ענין להרגיז את הנפש האלוקים על הנפש הבהמית{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק כ"ט]].}} וירעים עליה בקול רעם ורוגז במחשבתו לומר לו "אתה רע ורשע ומשוקץ ומתועב ומנוול וכו' ככל השמות שקראו לו חכמינו ז"ל באמת עד מתי תסתיר לפני [[אור אין סוף ברוך הוא]] ה[[ממלא כל עלמין]] היה הוה ויהיה בשוה גם במקום זה שאני עליו כמו שהיה אור [[אין סוף ברוך הוא]] לבדו קודם שנברא העולם בלי שום שינוי כמו שנאמר "אני ה' לא שניתי" כי הוא למעלה מהזמן וכו' ואתה מנוול וכו' מכחיש האמת הנראה לעינים דכולא קמיה כלא ממש באמת בבחינת ראייה חושיית", ורק אחרי שרודה את נפשו הבהמית על יד המקל (כנ"ל), אז יועיל לו ה[[התבוננות]] באופן של התלבשות הנפש האלוקית בנפש הבהמית לפעול שגם הנפש הבהמית יהיה לו [[אהבה]] לאלקות - "ואהבת . . בכל לבבך" - בשני יצריך{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58846&st=&pgnum=176 ד"ה ת"ר נר חנוכה תרנ"ט].}}. == מקל נועם ומקל חובלים == כשהרע הוא בתוקפו יש צורך לברוח מהרע, כמו ב[[יציאת מצרים]], ולהשתמש במקל חובלים, מקל לרדות (כנ"ל). [[לעתיד לבוא]] מכיון שאז יהיה [[ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ]], יהיה אז מקל נועם, שענינו הוא (לא לשבור, כי אם) למשוך ולרומם{{הערה|שם=לקוטי|1=[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14927&st=&pgnum=325&hilite= לקו"ש ח"ד ע' 1326]. וש"נ.}}. == מתנת כ"ק אדמו"ר הרש"ב לבנו יחידו == [[רבי שלום דובער שניאורסון (אדמו"ר הרש"ב)|כ"ק אדמו"ר הרש"ב]] פעם כשהוא היה בחוץ לארץ, הוא קנה מתנה בשביל בנו [[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)|כ"ק אדמו"ר הריי"צ]] מקל יפה ומהודר עם ראש של כסף, אף על פי שהמצב הכלכלי בבית היה מאוד דחוק. כשהביא את המתנה לבית, ה[[שטערנא שרה שניאורסון (אשת אדמו"ר הרש"ב)|רבנית שטערנא]], שאלה אותו נכון שהוא בן יחיד, אבל במצב כל כך קשה ודחוק הוא קנה כזה מתנה יקרה כל כך. כבוד קדושת אדמו"ר הרש"ב ענה לה, שהוא פגש אדם אחר עם בנו, וכראה את החילוק שבין בן שלו לבנינו, נתעורר לתת לו את המתנה. כל הדברים הם ב[[השגחה פרטית]] ובפרט דברים שקרו אצל [[רבותינו נשאינו]], הם מהווים לימוד ויש להם הוראה מיוחדת ב[[עבודת ה']]. מקל ב[[לעומת זה]] מורה על רדיה וממשלה (כנ"ל). וב[[קדושה]] המקל מורה על נשיאות ומלוכה שהוא ברצון - "ומלכותו, ברצון קיבלו עליהם". כמו מקל משה (כנ"ל). ולכן אדמו"ר הרש"ב נתן לבנו מקל, שבזה הוא רמז לו את עניין הנשיאות. בזה עצמו יש שני סוגי מקלות. מקל חובלים ומקל נועם (כנ"ל), ונתן לו מקל יפה ומהודר עם ראש של כסף לרמז לו, שהנשיאות צריך להיות בדרכי נועם ואהבה, [[כסף]] מלשון "נכסוף נכספת". וכמו כן אכן ראינו שכך גם היה הנהגת הנשיאות של כבוד קדושת אדמו"ר הריי"צ, שמנהגו היה לקרב את כל ישראל, לרומם אותם, ולמשוך אותם, לרומם אותם ולקרב אותם לאביהם שבשמים. וזהו גם ההוראה לכל תלמידיו ולכל אלה שהולכים באורחותיו, שהעבודה צריכה להיות בדרכי נועם, לא לשבור את השני, כי אם לרומם ולמשוך, ולקרב אותו באהבה{{הערה|שם=לקוטי}}. == ראו גם == * [[מטה]] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:כלי מלחמה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)