לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
מליחת קרבנות
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
המצווה '''על כל קורבנך תקריב מלח'''{{הערה|שם=ויקרא|ויקרא ב, יג.}} מצוות את המקריב להוסיף מלח על כל [[קרבנות|קרבן]] - בין קרבנות בשר ובין מנחות הקמח. המשמעות היא כי כל קרבן המובא על המזבח צריך לכלול [[מלח]], שכן המלח יש לו תפקיד רוחני ומשמעות פנימית במעשה הקרבן. ==מקור המצוה== התורה מצווה אודות קרבן מנחה יש להקריב הקרבן עם [[מלח]], ואסור להקריב ללא מלח, ואחר כך התורה מוסיפה שכן צריך להקריב מלח בכל הקרבנות: {{ציטוט|תוכן=וְכָל קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח, וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ מֵעַל מִנְחָתֶךָ, עַל כָּל קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח|מקור=ויקרא ב, יג}} ==מטעמי המצווה== המצווה להקריב מלח עם הקרבנות נובעת מהמטרה העמוקה של קרבנות – לא רק לתקן את המעשה החומרי, אלא גם להכשיר ולזכך את נפשו של המקריב. הקרבן הוא תהליך רוחני שבו המקריב מביא את עצמו לידי חיבור רוחני עם השם, ולכן נדרש להוסיף אליו את הדברים שהכי טובים וערבים לו. המלח, שמוסיף טעם לכל מאכל, מסמל את ההשפעה הרוחנית שמביאה לתהליך שלם ומלא. כאשר אדם מקריב קרבן עם מלח, הדבר גורם לו להרגיש שהמעשה הרוחני של הקרבן נעשה בצורה המושלמת ביותר, כי כמו שאי אפשר לאכול בשר או לחם בלי מלח – כך גם המעשים הרוחניים אינם שלמים ללא החיבור הנכון והערב. מלבד זאת, המלח רומז גם לשמירה על הדברים, שכן המלח שומר על מאכלים ומונע מהם להירקב. כך גם הקרבן – הוא מביא לתיקון ולשמירה על נפש האדם ומונע ממנה "רקבון" רוחני. המלח מציל את המקריב מהפסד רוחני ומביא לתקווה שימשיך לשרת את ה' בדרכים שלמות. ==מדיני המצווה== ההלכה קובעת כי כל הקרבנות, למעט ה[[נסכים]], הדם והעצים, נמלחים לפני שהם מועלים על המזבח. מדובר בקביעה מפי חכמים{{הערה|מנחות כ.}} שמרמזת על הצורך להוסיף מלח לקרבנות כאות למלאות את השלמות הרוחנית של הקרבן. אם קרב אדם קרבן או מנחה מבלי להוסיף מלח – הקרבן עדיין כשר ונרצה, רק בקרבן מנחה – המלח מעכב את הקרבתה, כפי שנאמר בפירוש בקרבן מנחה "ולא תשבית מלח ברית אלהיך מעל מנחתך"{{הערה|שם=ויקרא}}. המצווה נוהגת בזמן הבית ובזכרי כהונה, והעובר עליה, כלומר, המקריב מנחה או קרבן בלא מלח – עובר על ביטול עשה, ומעבר על לאו, כפי שנאמר: "ולא תשבית מלח ברית אלהיך"{{הערה|[[ספר החינוך]] מצוות עשה קיט.}}. ==בחסידות== ה[[מלח]] מוסיף טעם למאכלים כמו [[בשר]]. בלי מלח, המאכל יהיה חסר טעם{{הערה|ברכות ה, א. ומנחות כא, א.}}, ובתוך כך המלח עצמו, שאין בו טעם, דווקא פועל את הטעם בכל מאכל. [[פנימיות התורה]], נמשלה למלח, כי, אינה מושגת בטעמה כמו ה[[נגלה דתורה|תורה הנגלית]], אך היא נותנת טעם. התורה הנגלית (כמו הלחם או הבשר) היא ברורה, ניכרת ועם "טעם" מיידי, בעוד שהתורה הפנימית (כמו המלח) נסתרת. גם כשלא ניתן לתפוס את פנימיות התורה בטעמים ישירים, היא משדרגת את כל ההבנה הרוחנית שלנו – היא לא ניתנת להשגה מוחלטת, אך היא הפועל שמעניק טעם לבשר - נגלה דתורה. ===מלח כגורם לביטול היש=== בחסידות מבואר, הקרבנות לא נחשבים רק כפעולה חומרית של העלאת בעלי חיים על המזבח, אלא הם מסמלים את בירור הנפש הבהמית והעלאתה לרוחניות גבוהה. המלח, שבא לידי ביטוי בכל הקרבנות, מסמל את התקשרות הנפש הבהמית עם הנפש האלוקית. המלח מסייע בהפיכת החומר לנשגב, ובתוך כך המקריב נדרש למדרגה של ביטול היש (השלב שבו נפש הבהמית נכנעת לנפש האלוקית). ההבנה החסידית מבארת כי המלח שנדרשים להקריב יחד עם כל הקרבנות רומז גם לכך שהנפש הבהמית, שהיא נלקחת מהעולמות הגלויים (כמובן לעומת הנפש האלוקית הנלקחת מהפנימיות), צריכה לעבור את הפנימיות של התורה, שהיא כמו המלח, כדי שתוכל להתעלות ולהגיע למדרגת [[ביטול היש]]. המלח, כמסמן של פנימיות התורה, מאפשר לנפש הבהמית להגיע להשלמתה ולקיום הברית עם אלוקים – ברית הנכרת על ידי האור של חכמת הקבלה, שהיא התמצית של פנימיות התורה{{הערה|לקוטי תורה ד"ה ביאור ולא תשבית.}}. == ראו גם == * [[מלח]] ==קישורים חיצוניים== * הרב מנחם רייצס, '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3631271 מדוע טובלים את הלחם במלח 3 פעמים? ועוד רמזים וגימטריאות לפרשת ויקרא]''' באתר 'בית חב"ד' {{בית חבד}} *[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4242428 למה טובלים את החלה במלח?] {{בית חבד}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מצוות]] [[קטגוריה:קרבנות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:בית חבד
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)