עריכת הדף "
זיווג שני
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
לא ניתן היה לבטל את העריכה עקב התנגשות עם עריכות מאוחרות יותר.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''זיווג שני''' היא חתונה של אלמן או גרוש הנושא אלמנה או גרושה{{הערה|זו ההגדרה ההלכתית, וברוב ההלכות גם בחור הנושא אלמנה או גרושה, אך הנושא בתולה, אפילו אם הוא אלמן או גרוש - אין זה נחשב לזיווג שני.}}. ==בהלכה ומנהג== אין נוהגים לעשות [[שטר תנאים]], אלא מסתפקים בעשיית קנין על עצם ההתחייבות להינשא. עם זאת, במידה ובני הזוג רוצים לערוך שטר תנאים, יכולים לעשות זאת{{הערה|נטעי גבריאל שידוכין פרק כ"ו סעיף ח', שהביא בהערות שם מכמה גדולי ישראל שנישאו בזיווג שני וכתבו שטר תנאים גם בזיווג זה.}}. ועל דרך זה בנוגע ל[[קבלת פנים]]{{הערה|בתים לבדים סימן ח' סעיף א'.}}. בשונה מחתונה בזיווג ראשון שמקפידים לקדש דווקא תחת כיפת השמיים, בזיווג שני מעמידים את החופה בתוך הבית{{הערה|עזר מקודש סימן נה, א. שולחן העזר חלק ב' כט, ד סק"ט. פתחי תשובה סימן סב סק"א. ליקוטי מהרי"ח סדר נישואין.}}. בזיווג שני יש להקפיד שהכלה תהיה טהורה בדווקא{{הערה|שולחן ערוך אורח חיים סימן שלט, ח. שולחן ערוך אבן העזר סימן סד סעיף ה'.}}. מברכים שבע ברכות רק בסעודה הראשונה הנערכת ביום הראשון. זוג הנשוי בזיווג שני, נוהגים שלא ילוו כשושבינים את החתן והכלה המתחתנים בזיווג ראשון. ==במשנת הרבי== הרבי עודד את מי שהתאלמן להתחתן בזיווג שני, על פי מאמר חז"ל שולערב זרע זרעך', ובפרט בדורנו זה שמי שכוחו במותניו להביא להוספת נשמות בישראל ולחנך אותך בדרך התורה והמצוות, לאחר השמדות והגזירות שאירעו לבני ישראל בדור האחרון{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/5/1337.htm אגרות קודש חלק ה' אגרת א'שלז].}}, ואף שעל פי הלכה כדאי להמתין י"ב חודשים, יש להתחיל בבירור וחיפוש מייד, כיון שבדרך הטבע לוקח זמן עד שמוצאים ומסכמים על פרטי החתונה וכו', כבר עובר הזמן ומתאפשר לקיים את החתונה{{הערה|חלק י"ז עמוד פח.}}, ומכיון שדרושה לכך סייעתא דשמיא, יש להוסיף ולהתחזק בלימוד תורה וקיום המצוות{{הערה|אגרות קודש חלק י"ב עמוד מו.}}. במידה ומדובר בגירושין, על האדם להשתדל לקבל מחילה גמורה מהמגורשת שלו לפני הנישואין{{הערה|אגרות קודש חלק ח' עמוד שטו. חלק טו עמוד שנה.}}. הרבי הוסיף, שחשיבות החתונה בזיווג שני נוגעת במיוחד למי שעדיין יש לו ילדים קטנים, כיון שחלק מהמחוייבות שלו לגדל אותם בסביבה נורמלית, דורשת לדאוג להתחתן{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 515.}}. דעת הרבי היא שאף שבעבר נמנעו מזיווג שני וחששו מכך, בדורנו זה באם המדובר באשה כשרה, אין להימנע מזה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/9/2846.htm אגרות קודש חלק א' אגרת ב'תתמו]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/427.htm חלק ג' אגרת תכז].}}. הרבי מוסיף שהצלחת חיי הנישואין של הזיווג השני תלויים הרבה יותר במעשי הבעל מאשר בזיווג הראשון שאמנם יש למעשי הבעל השפעה אך אין זו ההשפעה הבלעדית{{הערה|אגרות קודש חלק ג' עמוד תלט.}}. ==בחסידות== ההבדל בין זיווג ראשון לזיווג שני הוא משל בחסידות להקדמת האתערותא דלעילא לאתערותא דלתתא, כיון שהזיווג הראשון מכריזים עליו מלמעלה, ב[[אתערותא דלעילא]] מבלי שהאדם יעשה מצידו מאומה, ואילו הזיווג השני הוא לפי מעשיו ב[[אתערותא דלתתא]], ורק בהתאם למעשיו נמשך לו מלמעלה{{הערה|ספר המאמרים אערת"א עמוד עז, ועוד.}}. ===הקב"ה ובני ישראל=== על פי דברי חז"ל שמתן תורה הוא מעין 'נישואין' בין הקב"ה ובני ישראל, מובא בחסידות ששבירת הלוחות וחטא העגל הם כעין גירושין, והלוחות השניות הם כעין 'זיווג שני', ועל דרך מה שכתוב במסכת סוטה שעוד קודם יצירת הוולד נגזר בשמים מה יהיה הזיווג ראשון של האדם, אך הזיווג השני הוא על פי מעשיו, על דרך זה גם לוחות שניות הם 'על פי מעשיו', על ידי כח התשובה. על פי זה, כל זמן הגלות, ואפילו בזמן בית המקדש - הוא זיווג שני, והכל תלוי לפי מעשינו ועבודתינו, ודווקא השלימות של הזיווג שני הוא "יום שמחת ליבו", שלימות השמחה של הקב"ה עוד יותר מאשר בזיווג ראשון{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58825&pgnum=75 ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק דא"ח צמח צדק ערך זיווג עמוד סט].}}. ==אצל רבותינו נשיאינו== כש[[אדמו"ר המהר"ש]] היה בן 14, התחתן עם האחיינית שלו, [[הרבנית שטערנא שניאורסון (אשת אדמו"ר המהר"ש)| שטערנא שניאורסון]], בת אחיו המבוגר רבי [[חיים שניאור זלמן (בן אדמו"ר הצמח צדק)|חיים שניאור זלמן]], ובתוך ימי ה[[שבע ברכות]] חלתה הכלה וכעבור שלושה חודשים נפטרה. שנה לאחר מכן, פנתה הסבתא [[הרבנית שיינא]], אלמנת [[אדמו"ר האמצעי]], לחתנה, אדמו"ר הצמח צדק, והציעה לשדך את הרבי מהר"ש עם אחת משתי נכדותיה היתומות גיטל ורבקה, בנות בתה שרה וחתנה ר' [[אהרן משקלאב]]. אדמו"ר הצמח צדק בחר בבת הצעירה [[הרבנית רבקה]] והאחות הבכירה מחלה לאחותה הצעירה שתינשא לפניה. {{חתונה}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:חתונה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:חתונה
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף