עריכת הדף "
הגבהת התחתון
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
ב[[תורת החסידות]] מובאים שני [[משל|משלים]] בנושא '''הגבהת התחתון''', המבארים איך ייתכן שבדברים ה[[תחתונים]] יותר תהיה מעלה, ולא זו בלבד אלא שעל ידם יתעלו הדברים ה[[עליון|עליונים]] יותר. ==משל המנוף== משל המנוף (ב[[אידיש]] "ליווער") מובא ב[[תורה אור]] [[פרשת בראשית]]{{הערה|1=ד"ה להבין הטעם שנשתנה יצירת גוף האדם, [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/toraor/1/4a ד, א].}}: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= ועל-דרך-משל כשצריכים להגביה איזה דבר מן הארץ על ידי כלי ההגבהה הנקרא ליווע"ר [=מנוף], צריכים לאחוז בחלקים התחתונים שבו דוקא, כמו בהגבהת כותלי בית - שצריכים להתחיל להגביה הקורה התחתון דוקא, ואז ממילא יוגבהו גם העליונים הימנו. מה שאין כן אם היה מתחיל מאמצע הכותל, לא היה מגביה התחתונים}} באמצעות המשל מבאר [[אדמו"ר הזקן]] את הסיבה לכך ש[[גוף]] ה[[אדם (מין)|אדם]] הוא ממין ה[[דומם]], המין הנחות ביותר בבריאה, כיון שעל ידי העלאתו מתעלים במילא כל פרטי הבריאה. ===מקורו=== בתורה אור מובא המשל באופן סתמי, אך [[אדמו"ר הצמח צדק]] מביא{{הערה|שם=אוהת|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15942&st=&pgnum=332&hilite= אור התורה ענינים ע' א'שכו].}} שמקור המשל הוא מהרב [[המגיד ממזריטש]]: {{ציטוטון|על-דרך-משל מהמגיד ז"ל כשמגביהין עץ התחתון מהבנין אזי נתעלה כל הבנין כולו}}. המשל לא נמצא בספרי המגיד שלפנינו, אך מובא בכמה מספרי תלמידיו{{הערה|מאור עיניים לרבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]], פרשת בראשית; עבודת ישראל ל[[המגיד מקוזניץ']], סוף עניני ט"ו באב.}}. ===בהקשרים נוספים=== בנוסף לביאור על מעלת גוף האדם המופיע בתורה אור, מופיע המשל ב[[תורת החסידות]] בהקשרים נוספים. ומהם: * [[עליית העולמות|עליית כל העולמות]] על ידי התעלותה של [[ספירת המלכות]] הנמצאת בתחתית כל ה[[ספירות]]{{הערה|שם=אוהת}}. * מעלת העבודה באופן של [[קבלת עול]] למרות שאין האדם מרגיש בכך טעם{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/13/32/323 שיחת פורים תשט"ו].}}, וכן מעלת העבודה בכח ה[[מעשה]] שהוא הנחות ב[[כוחות הנפש]]{{הערה|שם=מו|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/2/23 ד"ה ביום השמיני תשמ"ו].}}. * המעלה בכך שבני ישראל [[יציאת מצרים|נגאלו ממצרים]] דווקא מהמצב הכי נמוך ("מתחלה עובדי [[עבודה זרה]] היו אבותינו"), המבטאת את מעלת [[עבודת הבירורים]] דוקא מהתחתון ביותר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/14/3/11 שיחת חג הפסח תשט"ו].}}. ==משל המאזניים== משל המאזניים מובא ב[[לקוטי תורה]] [[פרשת נצבים]]{{הערה|1= ד"ה אתם נצבים, [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/32/45a מה, א].}}: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= והם הם כמשל כף מאזנים ששוקלין בכף זו ונותנים משא בכף השניה להכריע}} באמצעות המשל מבאר אדמו"ר הזקן איך על ידי ההוספה ב[[לימוד התורה]] ו[[קיום המצוות]] (כף המאזניים היורדת), מעלים ומוסיפים ב[[אהבת ה']] הנמשכת ל[[נפש]]. ===בהקשרים נוספים=== בנוסף לביאור על לימוד התורה וקיום המצוות המופיע בלקוטי תורה, מופיע המשל ב[[תורת החסידות]] בהקשרים נוספים. ומהם: * מעלת העבודה ב[[גוף]] האדם דוקא{{הערה|1=[[דבר מלכות]] שיחת [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAZ0RxdnM1Rmt1WTg ש"פ עקב תנש"א] סעיף ז' (והיינו, אותו הסבר שלביאורו מובא בתורה אור משל המנוף. ראה לקמן בפסקה 'הקשר וההבדל בין המשלים').}}. * מעלת העבודה בכח ה[[מעשה]] שהוא הנחות ב[[כוחות הנפש]]{{הערה|שם=מו}}. ==הקשר וההבדל בין המשלים== אף ששני המשלים, באופן כללי, דומים זה לזה ומבארים את אותו ענין - כיצד ההתעלות בדרגות הנמוכות פועלת התעלות בדרגות הגבוהות - עם זאת, מדגיש הרבי שיש הבדל בין השניים וכל אחד מחדש פרט נוסף בהבנת הענין{{הערה|ד"ה ביום השמיני הנ"ל הערה 19. דבר מלכות עקב הנ"ל הערה 83, ושם נסמן.}}: במשל המנוף, רואים אמנם שדוקא בעליית החלק התחתון נפעלת השלימות, כיון שרק אז מתעלים '''כל''' החלקים; אמנם יש בו חסרון, כי בעיקרון אפשר להעלות את החלקים העליונים כשלעצמם גם ללא התחתון, והתחתון רק פועל בהם '''שלימות'''. ולכן מדגיש משל המאזניים שעליית התחתון אינה דבר '''נוסף''' על עליית העליון, אלא הם כרוכים זה בזה. עם זאת, כיון שאכן ישנה אפשרות לעליית התחתונים ללא עליית העליונים, מגיע משל המנוף ומדגיש שעליה זו חסרה שלימות כל עוד התחתון איננו מתעלה. ==ראו גם== *[[תחתונים|תחתון]] *[[עליון]] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:משלים בחסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:ציטוטון
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף