עריכת הדף "
דירה בתחתונים
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''דירה בתחתונים''', הוא רצון ה[[הקדוש ברוך הוא|בורא]], שה[[נבראים]] יעשו מה[[עולם]] הזה, התחתון לעומת העולמות העליונים, [[משכן]] שיתאים לשמש כבית לה'. רעיון זה מוזכר לראשונה במדרש תנחומא{{הערה|1=פרשת נשא סימן ט"ז}}, ה[[אדמו"ר הזקן]] מצטטו בספר התניא{{הערה|פרק ל"ו}}, והוא הסיבה העיקרית שבגינה ברא ה' את העולם{{הערה|ראה באריכות מאמר יום טוב של ראש השנה תרס"ו}}, '''וזהו בעצם תכלית בריאת העולם, ותכלית ירידת הנשמה למטה'''. ==משמעות הדירה בתחתונים== דירה - משמעותה מקום שבו האדם שדר בדירה מגלה את הפנימיות והעצמיות שלו. כמובן בפשטות - שבהיות האדם בביתו הוא הרבה יותר אמיתי מכפי כשהוא יוצא החוצה. האדם מתנהג בצורה חופשית, ללא 'מסכים' אותם עוטה האדם על עצמו מחוץ לביתו. אם כן - משמעות הדירה היא - שבה הקב"ה '''מתגלה''' בכל '''עצמיותו''' ומהותו - כל כולו, ללא כל הסתר. הקב"ה רצה - שיעשו לו דירה פה, ב[[עולם הזה]], התחתון מבחינה רוחנית{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}, שבו לא מורגשת במוחש מציאותו של הבורא, ועד שניתן לחשוב שהוא לא קיים (ח"ו), כיוון, שהמציאות ה[[אלוקות|אלוקית]] שנמצאת ב[[עולם]] נסתרת, עד שהעולם נראה כמתנהל לבד ללא יד מכוונת. ודווקא פה - על ידי עבודת האדם (כדלקמן) - מגלים את הבורא. ==העבודה ליצירת הדירה בתחתונים== תפקידו של ה[[יהודי]] לגלות בעולם את האמת ש[[אלוקים]] נמצא ומנהל את העולם. פעולה זו נעשית על ידי היהודי המביא את אור ה' לעולם החומרי שיאיר את חשכתו{{הערה|1=שם פרק ל"ז.}}, באמצעות ניצול באפשרויות הקיימות בעולם - באופן המותר בשימוש{{הערה|1=[[תניא]] שם.}} - לצורך קיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]]. למשל, מעור ה[[בהמה]] ניתן ליצור נעל או תיק, אך במצב זה העור נשאר מנותק מ[[רוחניות]]. אולם כאשר היהודי יוצר מהעור הזה [[תפילין]] הוא מכניס אור רוחני בעור ועושה אותו קדוש כשהעור עובר מין [[גאולה]] פרטית, שמגלה בו את המשמעות הרוחנית להימצאותו ב[[עולם]] ובכך העור נעשה כעין דירה לה'{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}. כך כל מצווה היא נקודת אור רוחנית, שבסך הכל הנקודות אור הללו מצטרפות לאור אחד גדול שמאיר את כל העולם ומקדשו ומכשירו להיעשות 'בית' המתאים וראוי לה'. כן, הדירה נעשית (לא רק עם מצוות אלא גם) על ידי שיהודי מגלה בחיי היום יום שלו שהם קשורים לאלוקות, כאמור "[[בכל דרכיך דעהו]]"{{הערה|משלי ג', ו'}}. אלא שכיום אין רואים את התוצאה של פעולות אלו, רק ב[[ביאת המשיח]] - כשתושלם המטרה יתגלה האור ה[[רוחני]] בעולם{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}. == הרחבה בעניין העבודה ליצירת דירה בתחתונים == כאמור, הדירה של הבורא חייבת להיות דווקא בתחתונים, ומזה מובן שגם העבודה הנדרשת מיהודי היא עבודה שקשורה בתחתונים. לא עבודה רוחנית ששייכת גם בעולמות גבוהים, אלא עבודה פשוטה. מהי? כתוב בזוהר שעל ידי "[[אתכפיא]]" ו"[[אתהפכא]]" מגלים את הבורא בכל העולמות. אתכפיא משמעה - למרות הרצון הבהמי והאגוצנטרי של ה[[נפש הבהמית]], היהודי כופה את עצמו ומקיים את רצון הבורא. אתהפכא משמעה עבודה יותר גבוהה. יהודי לא צריך לכפות את עצמו, אלא הוא מרצונו הטוב חפץ בקיום רצון הבורא. הוא הפך לגמרי את נפש הבהמית שלו, כך שתחפוץ בטוב. שני סוגי עבודה אלו מתאימים '''דווקא''' בתחתונים, במצב שיש יצר הרע. (לאמיתו של דבר הדגש בעשיית דירה בתחתונים היא על אתכפיא, שממש מדגישה את פעולת ה'מטה'{{הערה|ראה באתי לגני תש"י. תשל"א}}). ==יצירת 'דירה מוארת'== עד כאן הוסבר שהדגש ביצירת 'דירה בתחתונים', הוא על התחתונים. עבודת היהודי צריכה להיות בדברים פשוטים, השייכים לעולם הנמוך שלנו. אמנם - ישנה עוד הדגשה בדירה בתחתונים, (כאמור לעיל שבדירה מי שמתגורר שם מתגלה בכל עצמותו) והיא לפעול שהבורא '''יתגלה''' בעולם. שהעולם '''יחוש''' בגילוי הבורא. ליצור דירה 'מוארת'. בשביל זה היהודי צריך לעבוד על עצמו, לזכך את עצמו. להוסיף בגילוי הקשר שלו עם הבורא. וכן להפיץ אור בכל העולם שמסביבו, עד שהעולם יהיה מוכן לגאולה - שבה נזכה לייעוד 'ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר<ref>ישעי' מ, ה.</ref>', זאת אומרת שכל העולם הגשמי יהיה מואר באור אלוקי לחלוטין. וככתוב 'ומלאה הארץ דעה את ה', כמים לים מכסים<ref>ישעי' יא, ט.</ref>' - כלומר שהעולם יהיה 'מוצף' באלוקות, כמו אוקיינוס שמלא במים. == דווקא בתחתונים == מכיוון שבריאתם של עולמות העליונים לא נוגעת למהותו ועצמותו של הבורא - (בריאתם היא רק מ'ה[[גילויים]]', האורות האלוקיים שלו ולא מעצמותו), לכן אי אפשר לומר שהמטרה שלמענה כל העולמות נבראו היא איפשהו בעולמות האלה. המושג 'דירה' נעלה מכדי להתייחס לעולמות חיצוניים. דווקא בריאת העולם שלנו, שמרגיש את מציאותו ולא בטל לאלוקות, היא מהכח העצמי והפנימי של הבורא (עי' ערך [[יש מאין]]. [[נעוץ תחילתן בסופן]]). ולכן מוכרח לומר שדווקא בעולם הזה גלומה מטרת בריאת העולמות ובו נעשית דירה לעצמותו. ==דווקא תאווה== ישנם כמה הסברים לסיבת ה[[בריאה]], אחד מהם; הוא שה' רוצה להראות את היכולת שלו ואת כוחותיו, שלכן ברא [[נבראים]] ש (כביכול)נפרדים ממנו, שהם יכירו בגדולתו. אולם, כל הסברים אלו הם חיצוניים. הסיבה האמיתית שבשבילה נברא העולם היא: כי כך הוא נתאווה. בלי שום הסבר. אין כל הסבר מתקבל על הדעת בצורך של הבורא לברוא [[עולם]] החשוך מבחינה רוחנית, רק אם היא תאוה שמשמעותה רצון כמוס שלא ניתן להבינו. כיון, שכל הסבר אחר מחייב שיש לו איזה חיסרון שהעולם משלים אותו. ומכיוון שהבורא מושלם בעצם, אינו זקוק לשום דבר. תאוותו של הבורא שהאור ה[[אלוקות|אלוקי]] יפרוץ ויתגלה מתוך החושך ה[[רוחני]] דווקא, היא כמו ההנאה שיש לאדם מדבר לא צפוי ולא הגיוני. ==דירה בתחתונים בדור השביעי== במאמרו הראשון: "[[באתי לגני]]" - מבאר [[הרבי]] כי תפקיד דורנו - [[דור השביעי]], הוא לגמור את עשיית הדירה בתחתונים ולהביא את ה[[משיח]]. על מרכזיות העניין ניתן ללמוד מהעובדה שהרבי קבע שני ציטוטים מה[[תניא]] על דירה בתחתונים - כחלק מ[[שנים עשר הפסוקים]] אותם אומרים ילדי ישראל בכל הזדמנות. == דירה נאה בתחתונים - שליחות הנשים == בנוסף על השליחות של כל יהודי לעשות דירה לבורא בתחתונים, יש לנשי ובנות ישראל שליחות מיוחדת לעשות "דירה נאה" עם "כלים נאים". בדירה רגילה, עיקר נוי ויופי הדירה - בגשמיות וברוחניות - תלוי באשה, כידוע שהעניין של נאה (והכח לעשות נאה) קיים במיוחד באשה. הדבר משתלשל מרוחניות, שבעבודה לעשות לבורא דירה בתחתונים, חלק עיקרי מהעבודה - עשיית דירה שתהיה "דירה נאה" עם "כלים נאים" תלוי בנשי ובנות ישראל{{הערה|[http://www.torah4blind.org/hebrew/dm43.pdf שיחת שבת פרשת יתרו כ' שבט, וליל ויום ב' פרשת משפטים, כ"ב שבט] {{PDF}} - torah4blind.org}}. ==ראו גם== *[[תכלית הבריאה]] ==לקריאה נוספת== *[[אדמו"ר הזקן]], [[תבנית:ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק ל"ו|פרק ל"ו]] בליקוטי אמרים - [[ספר התניא]] * [[אדמו"ר הרש"ב]], מאמר '''יום טוב של ראש השנה''' - [[המשך תרס"ו]]. * [[אדמו"ר הריי"צ]], [[באתי לגני]] [[תש"י]] * [[הרבי]], [[לקוטי שיחות]] חלק ו' - שיחה ב' ל[[פרשת שמות]] * [[הרבי]], [https://drive.google.com/file/d/1dcUlOogSCT2_fZXgGTQb9nzaMsZLaO9n/view באתי לגני תשי"א] * [[הרבי]], [https://drive.google.com/file/d/1ycEq36ENlCNtkgCddvFOaAeO2pFldWv5/view באתי לגני תשל"א] ==קישורים חיצוניים== *[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62986 ניסיון בארמון - "בן המלך ודירה בתחתונים"]{{וידאו}} - בהפקת [[קעמפ אורו של משיח]] * [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/60128_he_5.pdf דירה בתחתונים] בתורת [[הרבי|נשיא דורנו]] קובץ בהוצאת [[את"ה המרכזי - 770]]{{PDF}} {{אינפו}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגי יסוד]] [[קטגוריה:עבודת ה']] [[קטגוריה:תורת החסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:PDF
(
עריכה
)
תבנית:אינפו
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:וידאו
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף