עריכת הדף "גלגולי נשמות"
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 4: | שורה 4: | ||
למעשה, רוב הנשמות הם גלגולים, למעט הופעות נדירות של [[נשמה חדשה|נשמות חדשות]]. | למעשה, רוב הנשמות הם גלגולים, למעט הופעות נדירות של [[נשמה חדשה|נשמות חדשות]]. | ||
==באוצר הספרים היהודי== | ==באוצר הספרים היהודי== | ||
שורה 9: | שורה 10: | ||
מלבד [[ספר הזוהר]] (שהתגלה בדורות מאוחרים יותר), עד לתקופת [[הגאונים]] לא מופיע ענין גלגול הנשמות לא בתורה שבכתב, ולא בדברי חז"ל. | מלבד [[ספר הזוהר]] (שהתגלה בדורות מאוחרים יותר), עד לתקופת [[הגאונים]] לא מופיע ענין גלגול הנשמות לא בתורה שבכתב, ולא בדברי חז"ל. | ||
הראשון שהזכיר נושא זה כשהוא שולל אותו{{הערה|אם כי יש הטוענים ששלל זאת רק כדי לדחות בקש את האפיקורסים שניסו לנגח באמצעות נושא זה את כללות אמונת ישראל.}}, היה [[רב סעדיה גאון]] | הראשון שהזכיר נושא זה כשהוא שולל אותו{{הערה|אם כי יש הטוענים ששלל זאת רק כדי לדחות בקש את האפיקורסים שניסו לנגח באמצעות נושא זה את כללות אמונת ישראל.}}, היה [[רב סעדיה גאון]] שכתב {{ציטוטון|אנשים ממי שנקראים יהודים, מצאתים אומרים בהשנות, וקוראים אותו ההעתקה (גלגול נשמות), ועניינו אצלם שרוח ראובן תשוב אל שמעון, ואחר כן בלוי, ואחר כן ביהודה, ויש מהם רבים שאומרים, יש פעמים שתהיה רוח האדם בבהמה, ורוח הבהמה באדם, ודברים רבים מזה השגעון והערבוב}}{{הערה|אמונות ודעות, מאמר ו', [https://www.sefaria.org.il/HaEmunot_veHaDeot%2C_%5BTreatise_VI%5D_The_Soul_and_Death.7?lang=he אות ח'].}}. | ||
גדולי ישראל נוספים ששללו את הנושא היו 'בעל העיקרים' רבי יוסף אלבו, ר' ידעיה הפניני{{הערה|מובא בתשובות הרשב"א א, תיח.}}, ועוד. | גדולי ישראל נוספים ששללו את הנושא היו 'בעל העיקרים' רבי יוסף אלבו, ר' ידעיה הפניני{{הערה|מובא בתשובות הרשב"א א, תיח.}}, ועוד. | ||
שורה 18: | שורה 19: | ||
===בקבלה ובחסידות=== | ===בקבלה ובחסידות=== | ||
המקור הקדום ביותר | המקור הקדום ביותר לגלולי נשמות מופיע ב[[ספר הזוהר]] ובעקבותיו ב[[כתבי האריז"ל]], המבארים מהות הגלגול וכוונתו, וכן מפרטים נשמות שונות שהתגלגלו ונתקנו. למעשה, על פי המבואר בזוהר רוב האנשים שנולדים בעולם הם גלגולי נשמות, ורק נשמות מעטות הן [[נשמה חדשה|נשמות חדשות]]. | ||
באמצעות ענין הגלגול, מוסבר על פי הסוד שאלות שונות אודות [[שכר ועונש]], כאשר גם אדם שלא חטא כלל, ואפילו תינוקות שאינם בני עונשין, עלולים להיקלע למצבים שונים שלא נובעים מצד מעשיהם אלא רק כתיקון עבור הנשמה על מה שאירע עמה בגלגול קודם. | באמצעות ענין הגלגול, מוסבר על פי הסוד שאלות שונות אודות [[שכר ועונש]], כאשר גם אדם שלא חטא כלל, ואפילו תינוקות שאינם בני עונשין, עלולים להיקלע למצבים שונים שלא נובעים מצד מעשיהם אלא רק כתיקון עבור הנשמה על מה שאירע עמה בגלגול קודם. | ||
שורה 26: | שורה 27: | ||
[[אדמו"ר הזקן]] מסביר ב[[ספר התניא]]{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק ל"ט|פרק ל"ט]].}} באמצעות ענין זה את הפסוק "כי לא ידע ממנו נידח"{{הערה|שמואל ב' יד, יד, ושם "לבלתי ידח".}}, שכל נשמות ישראל יזכו לתשובה ועל ידי זה לגאולה, כי גם נשמה שנפטרה מהעולם בלא תשובה, תחזור ותתגלגל עד שתעשה תשובה. | [[אדמו"ר הזקן]] מסביר ב[[ספר התניא]]{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק ל"ט|פרק ל"ט]].}} באמצעות ענין זה את הפסוק "כי לא ידע ממנו נידח"{{הערה|שמואל ב' יד, יד, ושם "לבלתי ידח".}}, שכל נשמות ישראל יזכו לתשובה ועל ידי זה לגאולה, כי גם נשמה שנפטרה מהעולם בלא תשובה, תחזור ותתגלגל עד שתעשה תשובה. | ||
בנוסף, מביא אדמו"ר הזקן את דברי האריז"ל שכל אדם מוכרח להתגלגל עד שיקיים את כל ה[[תרי"ג מצוות]] בפועל ממש{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן י"ט|אגרת הקודש סימן י"ט]], [[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן כ"ט|סימן כ"ט]].}}, ומבאר שבכל פעם שהנשמה באה לעולם יש מצווה מיוחדת שבאמצעותה היא מאירה ובה האדם צריך להיזהר במיוחד, 'זהיר טפי'{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן ז'|אגרת הקודש סימן ז' | בנוסף, מביא אדמו"ר הזקן את דברי האריז"ל שכל אדם מוכרח להתגלגל עד שיקיים את כל ה[[תרי"ג מצוות]] בפועל ממש{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן י"ט|אגרת הקודש סימן י"ט]], [[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן כ"ט|סימן כ"ט]].}}, ומבאר שבכל פעם שהנשמה באה לעולם יש מצווה מיוחדת שבאמצעותה היא מאירה ובה האדם צריך להיזהר במיוחד, 'זהיר טפי'{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן ז'|אגרת הקודש סימן ז'.}}. | ||
==גלגולי נשמות== | ==גלגולי נשמות== | ||
*[[עשרת הרוגי מלכות]] - היו גלגול הנשמות של עשרת בני יעקב שמכרו את אחיהם יוסף לישמעאלים{{הערה|ראו בפיוט אודות עשרת הרוגי מלכות ב[[סדר עבודה]] במוסף של [[יום כיפור]].}}. | *[[עשרת הרוגי מלכות]] - היו גלגול הנשמות של עשרת בני יעקב שמכרו את אחיהם יוסף לישמעאלים{{הערה|ראו בפיוט אודות עשרת הרוגי מלכות ב[[סדר עבודה]] במוסף של [[יום כיפור]].}}. | ||
*[[רבי עקיבא]] - גלגול נשמתו של [[יעקב אבינו]]{{הערה|כשם שיעקב רעה את עדרי לבן חותנו לעתיד, כך רועה רבי עקיבא את עדרי חמיו לעתיד. כלבא שבוע (סדר הדורות).}}. | *[[רבי עקיבא]] - גלגול נשמתו של [[יעקב אבינו]]{{הערה|כשם שיעקב רעה את עדרי לבן חותנו לעתיד, כך רועה רבי עקיבא את עדרי חמיו לעתיד. כלבא שבוע (סדר הדורות).}}. | ||
שורה 41: | שורה 37: | ||
*האריז"ל - גלגולו של [[משיח בן יוסף]]. | *האריז"ל - גלגולו של [[משיח בן יוסף]]. | ||
*תלמיד חכם מזמן [[הבעל שם טוב]] - גלגול נשמתו של ראש הסנהדרין בזמן [[זכריה הנביא]]{{הערה|ב[[שבחי הבעל שם טוב]] מסופר שתלמידיו שאלו אותו על תלמיד חכם גדול שנהרג על ידי גויים, והוא גילה להם שאותו יהודי היה ראש ה[[סנהדרין]] בתקופת [[זכריה הנביא]], וכאשר זכריה ניבא על פורענות, הוא הכה אותו על הלחי, ואמר לו: "[[עם הארץ]], מי הרשה לך להתנבא?" ולאחר מעשה זה קם ההמון והרג את זכריה, ובתור עונש נגזר עליו שיתגלגל שוב ושוב וייהרג כל פעם מחדש, בגלל גרימת מותו של הנביא.}}. | *תלמיד חכם מזמן [[הבעל שם טוב]] - גלגול נשמתו של ראש הסנהדרין בזמן [[זכריה הנביא]]{{הערה|ב[[שבחי הבעל שם טוב]] מסופר שתלמידיו שאלו אותו על תלמיד חכם גדול שנהרג על ידי גויים, והוא גילה להם שאותו יהודי היה ראש ה[[סנהדרין]] בתקופת [[זכריה הנביא]], וכאשר זכריה ניבא על פורענות, הוא הכה אותו על הלחי, ואמר לו: "[[עם הארץ]], מי הרשה לך להתנבא?" ולאחר מעשה זה קם ההמון והרג את זכריה, ובתור עונש נגזר עליו שיתגלגל שוב ושוב וייהרג כל פעם מחדש, בגלל גרימת מותו של הנביא.}}. | ||
*24,000 תלמידי | *24,000 תלמידי רבי עקיבא - 'גלגול' נשמותיהם של 24,000 ההרוגים במגיפה של בנות מדין{{הערה|ספר 'גלגולי נשמות' להרמ"ע מפאנו, ערך כזבי, ובמקורות המצוינים בפירוש 'מאיר עין' שם.}}. | ||
==בזמן הגאולה== | ==בזמן הגאולה== | ||
בזוהר מבואר שב[[תחיית המתים]], הנשמות שבאו | בזוהר מבואר שב[[תחיית המתים]], הנשמות שבאו ב[[גלגול]] בעולם הזה כמה פעמים, יקבל כל [[גוף]] את חלק ה[[נשמה]] שתוקן על ידו{{הערה|זוהר ח"א קלא, א. [[תיקוני זוהר]] תיקון מ'. [[האריז"ל]] בשער הגלגולים הקדמה ד. אמנם אין הכוונה שלכל אחד יהיה רק "חלק" פרטי, כיוון שכל חלק כלול מכל החלקים. (לדוגמא: אדם שתקן את מידת אהבת ה' בנפשו. יהי' גם ירא מה' אבל בגלל שירא להיפרד מהאהוב וזו הסיבה שיהיה לו גם ידיעת ה' - כי רוצה לדעת על האהוב וכו'}}. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== |