עריכת הדף "בית המוקד"
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''בית המוקד''', הוא השער השלישי של העזרה מצד צפון. | |||
'''בית המוקד''', הוא | |||
== צורת בית המוקד == | == צורת בית המוקד == | ||
שורה 8: | שורה 7: | ||
רובדין היא דבר הבולט מן החומה, הם היו עשוין למטרה שעל ידי הרובדין היו עולין על מטותיהן שהיו בתוך החומה. | רובדין היא דבר הבולט מן החומה, הם היו עשוין למטרה שעל ידי הרובדין היו עולין על מטותיהן שהיו בתוך החומה. | ||
== | == שינה בלשכת בית המוקד == | ||
זקני בית האב שהיו צריכים לעבוד ביום המחרת היו ישנים בתוך המטות הנ"ל, שם לא | זקני בית האב שהיו צריכים לעבוד ביום המחרת היו ישנים בתוך המטות הנ"ל, שם לא היתה קדושת בית המקדש חלה, אבל על הרובדין אין לישון כיון שהם בתוך היקף בית המקדש. | ||
בלשכת בית המוקד היו שומרים את מפתחות בית המקדש. בור היה שם אמה על אמה בלשכת בית המוקד, וטבלא של שיש מעל אותו מקום, וטבעת | בלשכת בית המוקד היו שומרים את מפתחות בית המקדש. בור היה שם אמה על אמה בלשכת בית המוקד, וטבלא של שיש מעל אותו מקום, וטבעת היתה קבועה בטבלא כדי להגביהה. | ||
כאשר הגיע זמן הנעילה הגביה את הטבלא על ידי הטבעת, נוטל את המפתחות מן השלשלת | כאשר הגיע זמן הנעילה הגביה את הטבלא על ידי הטבעת, נוטל את המפתחות מן השלשלת שהיתה קבועה בטבלא מצידה התחתון בתוך הבור, הכהן נעל מפבנים את שערי [[העזרה]]. כאשר גמר לנעול החזיר את המפתחות למקומם תחת הטבלא ונותן עליו את כסותו, וישן על גבי הטבלא. | ||
אם אירע לאחד בתוך שינתו מקרה אשר הוא מחויב טבילה, יוצא הוא ב"מסיבה" (עמוד של בנין שעולים ויורדים בו דרך גלגול) תחת [[הבירה]], ונרות דולקין לו מכאן ומכאן, עד שהגיע לבית הטבילה. | אם אירע לאחד בתוך שינתו מקרה אשר הוא מחויב טבילה, יוצא הוא ב"מסיבה" (עמוד של בנין שעולים ויורדים בו דרך גלגול) תחת [[הבירה]], ונרות דולקין לו מכאן ומכאן, עד שהגיע לבית הטבילה. | ||
כמו כן היה שם "בית הכסא של כבוד", שהיה מכונה כך מפני | כמו כן היה שם "בית הכסא של כבוד", שהיה מכונה כך מפני שהיתה בו הנהגה מכובדת ומיוחדת: כדי שלא יאלץ הנכנס לשאול "האם מישהו שם", וכך יאלץ השוהה בפנים - במקרה שיש שם אדם - להשיב ולדבר בבית הכסא, דבר שאינו ראוי, על כן עשו בו סימן: מצאו נעול - יודע שיש שם אדם. מצאו פתוח - בידוע שאין שם אדם. | ||
על אף שאינו טהור עד שיאיר היום, ויש איסור מדרבנן | על אף שאינו טהור עד שיאיר היום, ויש איסור מדרבנן<REF>כך מפרש המפרש במסכת תמיד שם, וכדעת התוס' ביבמות ז, ב, אך לרש,י שם שס,ל שזה מדאורייתא קשה.</REF> ש"טבול יום אל יכנס למחנה לויה", לא הטריחוהו חכמים ללכת ולצאת משם, הואיל ולילה הוא, ולכן עד שיאיר היום מותר לו לחזור לאחיו הכהנים עד פתיחת השערים לפני אור היום ואז הולך לו.</REF>כ"ז ממסכת תמיד, פ"א מ"א.</REF> | ||
== לשכות בית המוקד == | == לשכות בית המוקד == | ||
שורה 26: | שורה 25: | ||
ארבע לשכות היו בבית המוקד. הם היו בשיטת "קיטון פתוח לטרקלין", כלומר - מעבר צר למקום גדול. | ארבע לשכות היו בבית המוקד. הם היו בשיטת "קיטון פתוח לטרקלין", כלומר - מעבר צר למקום גדול. | ||
שתים מהלשכות - הפנימיות יותר - היו בקודש - בתוך שטח העזרה, ושתים מהם - החיצוניות יותר - היו בחול, בשטח שלא היה קדוש בקדושת העזרה. | שתים מהלשכות - הפנימיות יותר - היו בקודש - בתוך שטח העזרה, ושתים מהם - החיצוניות יותר - היו בחול, בשטח שלא היה קדוש בקדושת העזרה. | ||
=== הפנימיות: === | |||
מערבית דרומית: לשכת הקרבן, שם היו מכינים [[קרבנות]] להקרבה, תמימים וכשרים. | |||
דרומית מזרחית: לשכת לחם הפנים, שם היו אופים את [[לחם הפנים]], כדי לשימה אחר כך על ה[[שולחן]]. | |||
=== החיצוניות: === | === החיצוניות: === | ||
מזרחית צפונית: בה גנזו בני חשמונאי את אבני המזבח ששקצום מלכי יון. | |||
צפונית מערבית: בה יורדים לבית הטבילה. | |||
== שערי בית המוקד == | == שערי בית המוקד == | ||
שני שערים היו לבית המוקד, אחד פתוח לחול ואחד פתוח לעזרה. | שני שערים היו לבית המוקד, אחד פתוח לחול ואחד פתוח לעזרה. לדעת רבי יהודה, שער זה שהיה פתוח לעזרה, היה לו פשפש קטן משם היו נכנסים לבלוש את העזרה.<REF>כל זה ממסכת מדות פ"א.</REF> | ||
לדעת רבי יהודה, שער זה שהיה פתוח לעזרה, היה לו פשפש קטן משם היו נכנסים לבלוש את העזרה. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:הר הבית]] | [[קטגוריה:הר הבית]] | ||