עריכת הדף "
אליעזר עבד אברהם
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:שידוך יצחק ורבקה.PNG|ממוזער|שידוך [[יצחק]] ו[[רבקה]]. משמאל למטה: אליעזר ורבקה ליד באר המים. מימין: אליעזר נותן כסף ללבן הארמי. משמאל למעלה: רבקה באוהל לאחר שנשאה ליצחק.]] '''אליעזר עבד אברהם''' (מכונה גם '''דמשק אליעזר''') היה [[עבד|עבדו]] של [[אברהם אבינו]], שנשלח למצוא כלה ל[[יצחק]]. היה מהתשעה שנכנסו בחייהם ל[[גן עדן]]. ==תולדות חיים== ===מוצאו=== משפחתו של אליעזר הייתה מ[[דמשק]], ומצאצאי [[כנען (בן נח)|כנען]]{{הערה|בראשית, י, י"ח.}}. בפרקי דרבי אליעזר{{הערה|פט"ז.}} מובא שהוא היה עבדו של [[נמרוד]]{{הערה|בתרגום יונתן מוזכר שהוא היה בנו.}}, ולאחר שאברהם יצא מאור כשדים, הביא לו נמרוד את אליעזר כעבד, ולאחר מכן שחררו אברהם והוא התמנה למלך הבשן וכונה "עוג"{{הערה|בדעת זקנים מבעלי התוספות, פרשת לך לך, הובא שלא מדובר בעוג מלך הבשן שמשה הרגו, אלא בעוג אחר.}}. ===כעבד אברהם=== בתורה מסופר שאברהם יצא ל[[מלחמת ארבעת המלכים את החמישה]], יחד עם 318 עבדיו{{הערה|בראשית, י"ד, י"ד.}}, על פי אחד הדעות במדרש, הכוונה היא לאליעזר שהיה שקול כ318 איש{{הערה|בראשית רבה, פרשה מ"ג, פסקה ב'.}}. בדרך ל[[עקידת יצחק]] התלוו לאברהם אליעזר ו[[ישמעאל]]{{הערה|מדרש זוטא קהלת, פרשה ט.}}. כאשר אברהם התחיל לחפש ליצחק [[שידוך יצחק ורבקה|כלה]], הוא שלח את אליעזר לחרן לחפש, שם הוא מוצא את [[רבקה אמנו]] ולוקח אותה לכלה ליצחק. [[חז"ל]] אמרו על האריכות הגדולה בסיפור שידוך יצחק ורבקה, ועל כך שהסיפור מסופר פעמיים (פעם נוספת כשאליעזר מספר בשינויים קלים, למשפחת רבקה) ש"יפה שיחתן של עבדי בית אבות, מתורתן של בנים"{{הערה|שם=מכילתא|מכליתא על הפסוק "ויהי מקץ שלושים שנה וארבע מאות שנה".}}, שהדיבורים של העבדים של שלושת האבות, חשובים יותר מהלימוד תורה של הבנים בגמרא מובא שהוא היה מפרסם את תורתו של אברהם ברבים{{הערה|יומא, כ"ח, ב.}}. ==גדולתו וצדקותו== אליעזר היה [[צדיק]] גדול, ושלט ביצרו כמו אברהם{{הערה|בראשית רבה פרשה נט.}}. היה מהתשעה שנכנסו בחייהם ל[[גן עדן]]{{הערה|מסכת דרך ארץ זוטא.}}. ==משפחתו== לאליעזר הייתה בת, אותה רצה להשיא ל[[יצחק]], כאשר אמר זאת לאברהם, ענה לו אברהם ש:" אתה ארור ובני ברוך, ואין ארור מתדבק בברוך"{{הערה|בראשית רבה פרשה נט.}}. ==בתורת החסידות== [[הרבי]] הסביר שהצלחתו של אליעזר במציאת כלה ליצחק היה משום שהלך בכוחו של המשלח - אברהם{{הערה|תורת מנחם, תשכ"ג, ח"א, עמ' 211 ואילך.}}. על אמרת חז"ל ש"יפה שיחתן של עבדי בית אבות, מתורתן של בנים"{{הערה|שם=מכילתא}}, ביאר הרבי ש"[[עבד]]" ענינו [[ביטול]] ו[[קבלת עול]], וכוונת האימרה היא ש"עבדי אבות" - שהעבודה של האבות בקבלת עול, חשובה יותר וממהוה בסיס לתורתן של בנים{{הערה|ליקוטי שיחות, חלק א' פרשת חיי שרה.}}. במהלך שנות הנשיאות הסביר [[הרבי]] פעמים רבות את ההגדרה המדויקת של אליעזר כשליח וזאת על בסיס החקירה המפורסמת של [[הרשב"א]] מהו הגדר המדויק של "שלוחו של אדם כמותו" וזאת בשלושה אופנים: א. התוצאה שנובעת מהפעולה היא מתייחסת למשלח ב. עצם הפעולה עצמה היא זו שנחשבת שהמשלח עשה אותה ג. היד הפועלת את הפעולה היא מתייחסת כיד המשלח עצמו. אליעזר היה השליח באופן הגבוה ביותר. הרבי בשיחה משנת [[תשנ"ב]]{{הערה|[[דבר מלכות חיי שרה]].}} הסביר את שליחותו של אליעזר באופן עמוק יותר כפי שלא הוסבר בכל השנים שלפנ"ז, וזאת שאליעזר היה שליח של [[אברהם אבינו]] באופן הגבוה ביותר מכל הדרגות של שליח, ולא סתם אלא "עד כמותו דהמשלח ממש" עד כדי שמה שמומבא בפירש"י שאליעזר היה מחזר אחר עילה להשיא את ביתו לאברהם - אף זה היה חלק מן השליחות. שליחות זו מסביר הרבי לא היתה שליחות לשידוך בין יצחק ורבקה גרידא אלא פעולת [[יחוד מ"ה וב"נ]] יחוד [[הנשמה]] עם [[הגוף]] ואת השליחות הזו יכל לקיים רק אליעזר במעמד ומצב של שליח, כיון שההתכנות ליצור שליח כמותו דהמשלח הוא רק במצב שמוצאים מכנה משותף וענין אחד בשניהם ("השתוות"), ועל ידו אני יכול לטעון מה לי כי ידו הטכנית של ההוא פועל את הפעולה ומה לי כי ידו של השני, הלא לפועל שניהם מבטאים מציאות אחת שרק ההתבטאות הטכנית מתבצעת בשניהם? וא"כ ככל שהשליח יותר מאיר בו המציאות המאוחדת בינו ובין המשלח כך דרגתו כשליח עולה בג' הדרגות הנ"ל.{{הערה|וכמובן שהעניין הזה צריך להשתקף בפעולה שלמענה ממנים את השליח, וכמ"ש ברמב"ם הל' אישות ובטור שאין שליח עושה שליח בקידושין לפי שאינו בר הכי (עיין הערה 18 שבשיחה)}} ולכן כיון שאליעזר היה בטל ביותר עד כדי הדרגא הכי גבוהה בשליח, כיון שהאיר בו שהוא ואברהם נועדו לבטא את השי"ת בעולם לכן יכל הוא ליישם את יחוד מ"ה וב"נ -נשמה וגוף, שהם גם שטחית סותרים זת את זה שהנשמה מאיר בה גילוי אלוקות משא"כ בגוף, וע"י שמתגלה בשניהם [[העצם]] כלומר המכנה המשותף ביניהם ששניהם ביטוי של הקב"ה ונועדו לפעול דירה לו ית' עי"ז נוצר הייחוד הלזה. ואליעזר שענין המכנה המשותף בינו לבין אברהם האיר בו התגלתה אליו חזרה המציאות הזו בעולם בנישואי יצחק ורבקה{{הערה|זאת על בסיס מה שמוסבר בריבוי ספרי חסידות אודות "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם העליון"}}. ויחוד זה צריך להתגלות בעולם ע"י מעשנו ועבודתנו שאנו כולנו שלוחיו של נשיא הדור אנו צריכים לבטא את מציאות השי"ת בעולם "לעשות לו ית' [[דירה בתחתונים]]" בעצמו ובחלקו בעולם, ובימינו העבודה צריכה להיות חדורה בשליחות הכי עיקרית "קבלת פני משיח צדקנו", וכך עי"ז יבוא משיח צדקנו עצמו שהוא גם שליח (כמ"ש "שלח נא ביד תשלח"{{הערה|כמוסבר במדרש לקח טוב על אתר}}) ויהיה שלימות יחוד מ"ה וב"נ שהתחילו להיפעל אז -בנישואי יצחק ורבקה. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:חומש בראשית]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף