עריכת הדף "אור ושפע"
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לעריכה}} | {{לעריכה}} | ||
'''אור ושפע''' הן שתי דרגות בהשפעה האלקית בעולמות. '''אור''' זו דרגה אלוקית | '''אור ושפע''' הן שתי דרגות בהשפעה האלקית בעולמות. '''אור''' זו דרגה אלוקית שהתוצאות שלה אינן משנות אותה. '''שפע''' היא דרגה המשתנה על ידי השפעתה{{הערה|זהו נושא יסודי מאוד בחסידות, שע"י הבנתו כדבעי, והבנת החילוק בין שניהם אפשר להבין ריבוי חידושים המובאים בחסידות בנושאים שונים.}}. | ||
==הגדרתם== | ==הגדרתם== | ||
בספרי הקבלה, | בספרי הקבלה, נמצא בדרך כלל שימוש במונח 'אור' כדי לתאר את האנרגיה והחיות האלוקית שמחיה את העולמות. | ||
לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, | לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, משתמשים בעיקר במונח 'שפע'. | ||
החילוק בין אור לשפע. אור מבטא | כדי להבין זאת יש להקדים החילוק בין אור לשפע. אור מבטא דרך שהאדם, למשל, יוצא מעצמו ומתגלה לזולת, באופן שהזולת לא תופס את פנימיותו ומהותו, אלא רק את חיצוניותו. כמו למשל [[אור השמש]] שמתפשט מה[[שמש]], ע"י האור אי אפשר לתפוס את מהותה של השמש עצמה. | ||
אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. ע"י האור של השמש יודעים שהשמש זה גוף חם ומאיר, וזה כי התכונות החיצוניות של המאור עוברות לאור בגלל שהאור [[דבוק במאור.]] כלומר כשרואים אור רואים שהוא מגיע ממאור מסוים, ורואים גם את התכונות של המאור. | אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. למשל ע"י האור של השמש יודעים שהשמש זה גוף חם ומאיר, וזה כי התכונות החיצוניות של המאור עוברות לאור בגלל שהאור [[דבוק במאור.]] כלומר כשרואים אור רואים שהוא מגיע ממאור מסוים, ורואים גם את התכונות של המאור. | ||
לעומת זאת 'שפע' מבטא צורת ביטוי אחרת. המשפיע יוצא מעצמו ומתגלה, אך הדבר שהוא יוצר לא מגלה את המשפיע. כשרואים השפעה לא רואים שהיא מושפעת מאיפשהו. היא נראית קיימת בפני עצמה. | |||
אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם{{הערה|וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו}}. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו. | אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם{{הערה|וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו}}. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו. | ||
שורה 62: | שורה 62: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/08/6106758b8f7ad_1627813259.pdf מחלוקת המקובלים והחוקרים בענין אור ושפע]''', בתוך קובץ פלפולים ישיבת תות"ל קרית אתא תשפ"א, עמוד 213 {{PDF}}{{COL}} | *'''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/08/6106758b8f7ad_1627813259.pdf מחלוקת המקובלים והחוקרים בענין אור ושפע]''', בתוך קובץ פלפולים ישיבת תות"ל קרית אתא תשפ"א, עמוד 213 {{PDF}}{{COL}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | [[קטגוריה:תורת החסידות]] | ||
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]] | [[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]] | ||