גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{תניא}} | | {{תניא}} |
| '''אגרת הקודש ה' - ויעש דוד שם''' | | '''פרק ה''' של [[אגרת הקודש]] מסביר הענין של הדיבור והאותיות עם נקודותיהן שהוא למעלה מהשכל. |
| | ==מבוא לפרק== |
| | ==גוף הפרק== |
| | {{קטע תניא|קטע=אגרת ה'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק ה'}}}} |
|
| |
|
| ==מבוא== | | ==סיכום הפרק== |
| באגרת הראשונה [[אגרת הקודש - סימן ג'|"לבש צדקה כשריון"]] מבואר שנתינת צדקה נותנת '''גשמיות''', בשניה [[אגרת הקודש - סימן ד'|"אין ישראל נגאלין"]] שהיא נותנת '''רוחניות''', והנוכחית מוסיפה שצדקה איננה עניין פרטי בלבד, אלא בה תלוי '''קיום העולם הגשמי'''.
| |
|
| |
|
| ==גוף האגרת==
| |
| {{קטע תניא|קטע=אגרת ה'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן ה'}}}}
| |
|
| |
|
| ==סיכום==
| |
| '''תוכן כללי'''
| |
| כדי להבין כיצד תלוי קיומו הגשמי של העולם בצדקה, מקדים [[אדמו"ר הזקן]] שישנו הבדל '''מהותי'''{{הערה|ולא רק כמותי.}} בין העולמות הרוחניים לעולם הזה:
| |
| *אמנם '''כל''' הבריאה (1) נבראת מאותיות הדיבור האלוקי ו(2) תלויה בעבודת האדם. אבל העולמות הרוחניים נבראים '''מפנימיות''' האותיות והעולם הזה '''מחיצוניותן'''.
| |
| *ומכיוון שבריאת גשמיות היא ירידה עצומה{{הערה|לעומת הרוחניות.}}, לא מספיקה עבודה רוחנית{{הערה|לימוד תורה, הבונה עולמות רוחניים.}} אלא צריך גם גשמית - '''ודווקא צדקה'''{{הערה|דהיינו, שכנגד נתינת חייו לעני נמשכים (מדה כנגד מדה) חיים לעולם.}}.
| |
|
| |
|
| {{ש}}
| | ==מושגים יסודיים בפרק== |
|
| |
|
| '''תוכן מפורט'''
| |
| (להבין מדוע תלוי קיום העולם בצדקה ולא בתורה) יש להקדים ולהבין את '''מהות''' ההבדל בין העולמות הרוחניים לעולם הזה:
| |
| * הכוחות האלוקיים שמהווים את העולם נקראים בשם "דיבור" ו-"אותיות" .
| |
| * האותיות מורכבות '''מחומר''' (גוף האותיות, האויר, הקול ששומעים) ו-'''צורה''' (הנשמה, התוכן, מה שהנפש רוצה לבטא באות זו).
| |
| * ההבדל בין העולמות הרוחניים לעולם הזה הוא, שבהם מורגשת "צורת" האותיות - ובו נראה "חומר" האותיות בלבד{{הערה| הוא ה' השניה שבשם הוי', שהיא מקור כל שאר האותיות.}}.
| |
| * על פי הנ"ל יובן מדוע '''דווקא צדקה''' ממשיכה אלוקות לברוא את העולם: כשם שאין לחכם גדול 'אינטרס' לצמצם את שכלו לחשוב באות אחת, כך כביכול אין לקב"ה 'אינטרס' לברוא את העולם.
| |
|
| |
|
| {{ש}}
| | {{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק ד'|פרק ד']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק ו'|פרק ו']]}} |
| :נמצא, שבריאת העולם היא חסד עצום - ורק צדקה היא מידה כנגד מידה המעוררת חסד זה.
| |
| :ובזה יובנו דברי [[הזהר]] הקדוש בתחילת האגרת (שצדקה "עביד", '''עושה''' את שמו של הקב"ה): המשכת אלוקות לעולם '''העשיה''' תלויה בעבודה '''מעשית''' - והיינו, צדקה{{הערה|ולא מספיקה תורה - הממשיכה אלוקות רק בעולמות הרוחניים.}}.
| |
| | |
| ==מושגים יסודיים==
| |
| *[[חומר וצורה]]
| |
| *[[ה"א תתאה]]
| |
| | |
| ==קישורים חיצוניים==
| |
| *[https://abc770.org/article_node_4690/ תניא לעם] באתר חב"ד - אור אין סף
| |
| {{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - סימן ד'|פרק ד']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - סימן ו'|פרק ו']]}} | |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] | | [[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] |