לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
נותר
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
== פירוש תיבת "נותר" == תיבת "נותר" נושאת בתוכה שני פירושים עיקריים, כשהם מתקיימים יחד ומחוברים זה לזה. ===== פירוש ראשון: מותרות ושיריים ===== הפירוש הראשון של "נותר" הוא מלשון "מותרות" או "שיריים". הכוונה כאן היא לחלקים שנותרו לאחר משהו שהיה מלא או שלם, ובפועל מדובר בחלקים שלא היו הכרחיים או חשובים במובן הישיר. דוגמה לכך השמן שנשפך ומלא את החבית עד שיצא ממנה, מייצג את ה"שיריים" או ה"מותרות" שנשפכו ממנה. הם אינם החלק העיקרי, אך נשארו כעודפים לאחר השימוש. ===== פירוש שני: "והותר" ===== הפירוש השני הוא מהמילה "והותר", שמשמעה יותר מהעיקר, משהו שנשאר מעבר למה שהיה מצופה או דרוש. בהקשר הזה, "נותר" לא רק מציין מה שנשאר כשארית או שיריים, אלא גם משהו שמוסיף יותר ממה שהיה בהתחלה, כלומר יש בו תוספת או גדלות מעבר למה שהיה בכמות הראשונית. זאת אומרת, יש כאן משהו שמגיע מהמקום שמעל לגבולות המדוד. ===== הקשר בין שני הפירושים ===== הפירושים הללו קשורים זה לזה, כי דווקא על ידי השיריים והמותרות (החלקים הנותרים) מגיעים ל[[בלי גבול]]. כמו למשל בחבית המלאה עד גדותיה, שממנה נשפך השמן החוצה, מראה על פעולה שמתרחשת בגלל הגבלת הכלי (החבית). כאשר החבית מתמלאת מעבר לגבולותיה, השמן שנשפך ויוצא הוא ה"נותר", שהוא שיריים ומותרות – הם לא החלק העיקרי, אך הם באים ממקום שמעל ומעבר למידה ולהגבלה. נקודה זו רואים בקשר לסיפור של אלישע הנביא עם אישה השונמית, שאמר לה למלאות כלים רקים מפך קטן של שמן, ואז העיקר רק שילם לחובות שהיתה חייבה לשלם, אבל מכל שיריים של השמן - "את ובניך תחיי בנותר", כי כאשר מדובר בשמן שנשאר, הוא לא רק שיריים ומותרות, אלא הוא מכיל בתוכו תוספת מיוחדת, אשר מביאה לעילוי או חיים חדשים, "תחיי בנותר, וכמו שפירשו חז"ל "עד שיחיו המתים". החלק שנותר הוא גם בעל עוצמה והשפעה מעבר למה שהיה קודם לכן. ===== בעבודה רוחנית ===== בהקשר הרוחני, "נותר" מייצג את העבודה של התשובה – לא תיקון ישיר של החטא, אלא משהו שנשאר אחרי החטא, ששייך לחלקים הרוחניים העמוקים של הנשמה. החטא והפגם לא שייכים בעצם לנשמה, אלא הם משפיעים על האור שלה, שהוא כמו ה"מותרות" או השיריים. אבל דווקא על ידי התשובה, שמביאה את הנשמה למדרגה גבוהה יותר, יש לא רק תיקון, אלא גם עלייה רוחנית שהיא מעבר למה שהיה קודם. בזמן הגלות, כשהגילוי הוא בהשוואה לזמן הבית, הוא נתפס כשיריים בלבד, אך דווקא בתקופה זו, על ידי תיקון ובירור "הניצוצות" שירדו למקום של קליפות, יש עילוי רוחני שמוביל לתוצאה גבוהה יותר{{הערה|פינחס תשכ"ד, תו"מ ע' 280.}}. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מצוות]] [[קטגוריה:קרבנות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)