עריכת הדף "
שלום בית
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==עצות רבותינו נשיאינו== ===תלוי בכל אחד מבני הזוג=== בכל מכתב שהגיע לרבי בנוגע לשלום בית, השיב הרבי לכותב המכתב שהדבר תלוי בו, הן כאשר כותב המכתב היה הבעל, והן כאשר האשה היא זו שפנתה אל הרבי. כאשר הבעל היה זה שכתב, הסביר הרבי שהיות ועל פי דברי חז"ל "נשים דעתן קלה" ודמעתה של האשה מצויה, כאשר יש חילוקי דעות – ובפרט בענינים של שייכים ישירות לעבודת השם – הבעל צריך להיות זה שמוותר{{הערה|שם=חלק ד|1=[ https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/4/1154.htm אגרות קודש חלק ד' אגרת א'קנד].}}, כפי שגם רואים שעל פי הלכה אחריות וחובת הדלקת [[נר שבת]] שמטרתה להוסיף בשלום בית – מוטלת על הבעל דווקא (למרות שהאשה היא זו שמדליקה בשליחותו){{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21386&st=&pgnum=140 עולת שבת סימן רס"ג סעיף א] וקונטרס אחרון שם.}}, ובפרט שלשון חז"ל היא שהברכה לאדם היא בשביל אשתו, ולא להיפך{{הערה|שם=חה}}, וכן ההתבוננות בכך שחז"ל מדריכים שהבעל יהיה "מכבדה יותר מגופו", ובפרט כשמתקרבים לזמן שבו 'נקבה תסובב גבר' – דבר המגביר את רגש הכבוד והזהירות ביחס לאשה, וכאשר הבעל הוא בבחינת 'חבר' גם האשה תתנהג כ'אשת חבר', וכאשר הוא יתנהג כמו ליסטים, היא תהיה 'אשת ליסטים'...{{הערה|1=אגרות קודש חלק ו' אגרת א'תשיח ([https://col.org.il/files/uploads/original/2018/11/15420327205be98d50e4bd8101429.pdf תרגום לעברית בעמוד 344]).}}. כאשר האשה היא זו שפנתה, כתב הרבי שזה תלוי בעיקר באשה, כמו שכתוב "חכמת נשים בנתה ביתה", והיא "עקרת הבית" ויש לה תכונות מיוחדות המסייעות לה להיות זו שמשכינה שלום בבית. ===יסודות ועקרונות מנחים=== חיי משפחה נכונים על פי התורה דורשים הבנה, מאמץ, מסירות, סבלנות, טוב לב, נקיון, נינוחות, הופעה מסודרת, מצב רוח שמח, הסברת פנים והנהגה ידידותית, וכן הערכה נכונה לחשיבות הגדולה של חיי משפחה מתוך שלום בית, היות ודווקא כאשר מייחסים לזה את החשיבות, מוכנים להשקיע בזה ונמנעים מלעשות דברים שעלולים לפגוע בשלום בית{{הערה|שם=אדהרייצ שלום}}. ההפנמה שחילוקי דעות הן דבר טבעי, כפי דברי חז"ל שאין דעותיהם של בני האדם שוות כשם שאין פרצופיהם דומים – מרככת את הקושי בניהול הבית בצורה משותפת למרות נקודות המבט השונות. בנוסף, יש לחדד ולזכור שלכל אחד יש חסרונות, וכשם שצד אחד לא רוצה שידגישו את החסרונות שלו, כך צריך להתייחס לחסרונות של בן הזוג, ולדעת שמצב זה של חוסר התאמה וקושי בשלום בית נמצא אצל כולם, והמצב בין בני הזוג אינו יוצא מן הכלל ואינו גרוע ביחס לזוגות אחרים{{הערה|אגרות קודש חלק ה' עמוד סא.}}. בכל פעולה צריכים הצדדים לזכור שהפעולה משפיעה לטובה או לרעה לא רק על בן הזוג, אלא גם עליהם עצמם, ולפעמים התוצאה השלילית משפיעה לרעה עוד יותר על מי שעשה אותה מאשר על בן הזוג{{הערה|1=[ http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=49&cPartLetter=B&nPageNumber=96 אגרות קודש חלק י"ד עמוד צו].}}. לא נכון שצד אחד יוותר על הכל – כיון שזהו ויתור בלי גבול, הוא לא יוכל לעמוד בזה לאורך זמן, וממילא זה רק יחריף את המצב בהמשך{{הערה|1=[ http://www.teshura.com/mBais%20haMalchus%20%282%29%20-%20Paris%20-%20Iyar%202%2C%205776.pdf קובץ 'מבית המלכות' עמוד 50], ועוד.}}. כאשר מגיע מצב של חוסר הסכמה, יש להתאזר בסבלנות ולהימנע מלהיכנס בוויכוח, וכאשר הצד השני רואה שאין לו עם מי להילחם – הרגש שגורם לו לרצות ולהוכיח ולהתווכח הולך ופוחת ועד שנעלם כליל, והוא מתחיל לראות את הדברים בצורה שכלית ואובייקטיבית יותר ואז קל לגשר על הפערים{{הערה|1=[ http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=12&cPartLetter=b&nPageNumber=58 אגרות קודש חלק ח' עמוד נח].}}. לקרובי המשפחה אסור להתערב בחיכוכים, והדבר רק גורם לפירוד גדול יותר{{הערה|1=[ http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=9&cPartLetter=b&nPageNumber=289 אגרות קודש חלק ה' עמוד רפט]. [http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=14&cPartLetter=b&nPageNumber=57 חלק י' עמוד נח].}}, וההשפעה צריכה להיות על ידי ידידים, וכביכול שזה יהיה נראה כאילו הם עושים זאת על דעת עצמם ולא בשליחות הקרובים או אחד הצדדים{{הערה|1=[ http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=b&nPageNumber=169 אגרות קודש חלק יח עמוד קסט], [http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=b&nPageNumber=119 ועמוד קיט], [http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=b&nPageNumber=373 ועמוד שעג].}}. ===עצות והדרכות=== על יסוד דברי חז"ל "איש ואשה זכו – שכינה שרויה ביניהם", כאשר הבעל והאשה (בנפרד ולחוד) מחזקים את הקשר שלהם עם הקב"ה לימוד תורה ושמירת המצוות – זה מסייע להשכנת השכינה ביניהם שפועלת שלום בית, וכאשר יש 'שלום בית' בין הנשמה והגוף - זה מוסיף לשלום בית בין הבעל והאשה{{הערה|אגרות קודש חלק ה' עמוד רכד.}}, ויש להתבונן בכך שהשידוך בין בני הזוג נקבע מלמעלה, וממילא גם כשיש קושי הפתרון הוא לא להכאיב על עצמו, אלא לחפש דרכים חיוביות לתקן זאת, כאשר הדרך החיובית עצמה בכוחה להביא לרוגע ולאווירה טובה והיא כדאית הרבה יותר מהמאמץ שצריך להשקיע בוויתור{{הערה|אגרות קודש חלק ט' עמוד קיט.}}. אם צד אחד הוא האשם, בוודאי צריך להיות קל לתקן את זה; לעומת זאת, אם צד זה הוא הצודק, גם צריך להיות קל להיות מבין ואציל נפש, על מנת להבטיח שהשכינה העליונה תשכון בבית{{הערה|שם=שיקגו}}. כאשר יש טענות – יש לברר אותם בפני רב מורה הוראה, בנוכחות הבעל והאשה יחד{{הערה|שם=חיח|1=[http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=B&nPageNumber=225 אגרות קודש חלק יח עמוד רכה].}}, ובמקרים אחרים הציע הרבי שצריך להיות מזמן לזמן התייעצות ותיווך של ידידים מבינים{{הערה|1=לקוטי שיחות חל"ח עמוד 189.}}, ובמקומות אחרים כתב הרבי שבכלל הידידים מבינים נכלל גם הבעל{{הערה|1=בתבונה בונה ביתה עמוד 91.}}. פיוס דעת האשה צריך להיות על ידי שגורמים לה קירוב הדעת בענינים אחרים, ולא להסתפק בשכנוע ע"י טענות שכליות של המוח בלבד.{{הערה|1=[ http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=B&nPageNumber=526 אגרות קודש חלק י"ח עמוד תקכו].}}. פעמים רבות, הריחוק בין הבעל והאשה נגרם מקירוב בלתי-רצוי שנעשה שלא על פי תורה, ולכן התיקון לזה הוא לימוד ההלכות והזהירות בשמירה על דיני טהרת המשפחה, צניעות, וכו'{{הערה|1=[http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=55&cPartLetter=b&nPageNumber=108 אגרות קודש חלק כ' אגרת ז'תקלט]. [http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=b&nPageNumber=235 חלק י"ח עמוד רלה].}}, ובמקרה של פער דתי בין הבעל והאשה בעקבות [[חזרה בתשובה]] של אחד מבני הזוג, יש לנקוט בגישה ידידותית ועקבית שתגרום גם לבן הזוג לרצות להיות שותף לתהליך ולא להרגיש שהוא צריך להתנגד ל'השתלטות' של הצד השני{{הערה|תרגום מספר מכתבי הרבי באנגלית של הרב מינדל עמודים 412 ואילך.}}, וכן על ידי [[דוגמה חיה]]{{הערה|אגרות קודש חלק יד עמוד עה.}}. יש לוודא שלא פגעו במישהו קודם הנישואין{{הערה|1=[ http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=14&cPartLetter=b&nPageNumber=110 אגרות קודש חלק י' עמוד קי].}}, ובמידה ומדובר בזיווג שני – שהגט מנישואין הראשונים היה ברצון שלם של האשה{{הערה|1=[ http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=10&cPartLetter=b&nPageNumber=143 אגרות קודש חלק ו' עמוד קמג].}}. אחד שעבר בחלוקת דולרים שאל את הרבי בנוגע לסגולה של קיפול הטלית מיד במוצאי שבת כסגולה לשלום בית, והרבי השיב שסגולה בדוקה יותר לקפל את השרוולים ולעזור לאישה{{הערה|"אור הבית" חלק ב' עמוד 372.}}, ובמקרים אחרים הציע הרבי את [[בדיקת התפילין והמזוזות]] התחזקות ב[[שיעורי החת"ת]], והקפדה על נתינת פרוטות ל[[צדקה]] קודם התפילה, ולהוסיף בשלום בלי גבול{{הערה|אגרות קודש חלק יא עמוד כט.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף