עריכת הדף "
מצות מכונה
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==הפולמוס על הגדרת מצות מכונה בקרב רבני חב"ד== בשנת [[תשס"ט]] התעורר פולמוס בקרב [[רב]]ני [[חב"ד]] סביב הגדרת מצות שנמכרו תחת השגחתו של רב קהילת חב"ד ב[[מגדל העמק]], הרב [[ישראל יוסף הנדל]]. המצות מרודדות באופן ידני בין שני גלילים המחוברים למערכת גלגלי שיניים המונעית בעזרת ידית, והמחלוקת שהתעוררה הייתה האם 'מכונה' היא דוקא אוטומטית או שכל מה שאינו עבודת יד ישירה - דינו כמצת מכונה. הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]], רבו של [[כפר חב"ד]], ומזכיר [[בית דין רבני חב"ד]] - הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]], כתבו מכתב חריף המזהיר מפני מצות מכונה הנמכרות תחת המותג 'עבודת יד'. הפולמוס נמשך גם בשנים הבאות. בשנת [[תשע"א]] הוציא הרב [[מנחם מענדל נחשון]], ראש ישיבות חב"ד בנצרת עלית, קונטרס ארוך המבאר את שיטתו כי מצות אלו הנן מצות מכונה לכל דבר, וכי אלו בדיוק המצות שדובר עליהן בכל הדורות. בין הרב נחשון לרב הנדל התקיימה חליפת תגובות הדדית{{הערה|ראה פירוט הפולמוס ב'קישורים חיצוניים'}}. הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]] הפיץ מכתב בו תמך ברב הנדל. הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] והרב [[גדליה אקסלרוד]] הוציאו מכתבים ובהם צידדו במסקנות הקונטרס של הרב נחשון שהמצות הנן מצות מכונה. ===תוכן מכתבו של הרב אשכנזי משנת תש"ע=== לאור הפולמוס בנוגע ל"מצות המכונה" של הרב הנדל, ידוע שמצות המכונה המקוריות היו בדיוק כפי שהם כיום במאפיית בהכשר הרב הנדל. [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|1=ב[[אגרות קודש]] חלק ד' עמוד רכ"ו. ובעוד מקומות.}} מצטט את דברי השדי חמד שמתאר בדיוק כיצד נעשו מצות מכונה, והרי הם בדיוק כפי שהם נעשים כיום באותה מאפיה. וכך מתוארת המכונה דאז (מ[[ברלין]] בשנת [[תרי"ח]]) בשדי-חמד{{הערה|1=אסיפת דינים מערכת חמץ ומצה יג, יב.}} לאחר הבאת דברי האוסרים את מצות המכונה וביניהם הרבי הרש"ב: "במכונה הזאת הלא עינינו רואות כי הכל נעשה על ידי אדם. ואנשים העושים במלאכה - אחד לש העיסה על ידי העץ המוכן לזה, ואחר כך מושיט בידו לבין הואלצין (קנים מרדדים), ואחד או שניים מעגלין בגלגל. ואחר כך כשיוצא כמו מצה ארוכה כפי אורך השלחן הסמוך להואלצין ומחופה בטס מתכת (בלעך), לוקח ביד כמו שבעה או שמונה רעדליך מחוברים יחד קרובים זה לזה, ועובר על המצה הארוכה מלמעלה למטה ומלמטה למעלה, ונמצאת כולה מנוקבת. ואחר כך חותך בכלי עגול כמידת המצה. ואחר כך נותן בתנור שיש בו שני פיות - אחד נותן המצה מצד מזרח, דרך משל, והשני רודה מן התנור מצד דרום. ואם אחד יסלק ידו אף רגע, לא נעשית מלאכתו בידו. והכל במהירות ונקיות מופלאה. שיערתי בדעתי, כי בין הכל ישתהה ערך חמשה או ששה מינוט". מי שקורא את התיאור על מצות המכונה האורגנליות שאותם אסר הרש"ב, מבין שהבעיה היא לא ה'כח גברא', שגם במצות מכונה המקוריות הכל היה כח גברא, אלא עניין שברובו זה על פי סוד, ואין לנו אלא דברי בן עמרם. בטוחני שדברים אלו יעורר את [[אנ"ש]] לא לסטות כמלוא הנימה מדבריו הק' של הרבי. ===תגובתו של הרב הנדל=== הרב הנדל השיב במכתב ארוך ובו כותב כי הרב אשכנזי נוגע בדבר ולכן אינו יכול לפסוק בענין על פי ההלכה: לגופו של ענין משיב הרב: אותה "מכונה" שמשתמשים בה במאפיית המצות שבהשגחתי, היא בדיוק כמו הפינרים שמשתמשים בהם לצורך הכנת המצות בכפר חב"ד. כל מי שיראה את הפינרים (מוטות ה[[ברזל]] הארוכות שבעזרתן לשים את הבצק ומרדדים אותו) יראה שזה פשוט אותו דבר: יש אדם שמסובב ידית עם שני גלגלים, כאשר מפאת הכח שהאדם הפעיל על המוט, נוצרה המצה. אם זו "מכונה", גם בכפר חב"ד המצות הן מצות מכונה". מלבד זאת טוען הרב הנדל, שאף אחד מהרבנים שחתמו לא ביקר במאפייה ולא ראה מעולם במו עיניו כיצד מתבצעים הדברים, כי אם אכן היה רואה, לא היה מסוגל לכתוב כך. הדבר דומה לסיפור שסיפרו לגר"א שהחסידים אוכלים בתשעה באב, אלא שלא סיפרו לו שהיה מדובר בשבת". הרב טוען, במכתבו עוד: כל המושג "ריחיים של יד" עובדים בדיוק באופן כזה. אם ההגדרה "מכונה" נופלת על המצות שבהשגחתי, הרי שמוכרחים לבטל את כל המושג "ריחיים של יד". כמו כן לפי שיטה זו אין מושג של עבודת גברא בציצית, [[תפילין]] ועוד מצוות רבות, כי גם ה[[ציצית]] נעשית בסיוע מכונה. אני מדגיש: לפי הגישה של הרב אשכנזי, אין מצב של [[ציצית]] שלא נעשית באמצעות מכונה". דבר נוסף: המקום היחיד שנאמר בש"ס ובפוסקים שצריך להיות כח גברא הוא בנושא שחיטה, ושם יש הלכה שאם שמים סכין על גלגל והוא הולך ומסתובב ושוחט בכח גברא, השחיטה כשרה. כל שכן וקל וחומר במצות, שבה אין חיוב בש"ס ופוסקים על כח גברא אלא רק שיהיה לשמה. הרב הנדל אומר, כי לפני שהחל לעסוק בעניין, התייעץ עם אביו, הרב [[יצחק הענדל]], ואמר לי שמדובר במפורש ב"כח גברא" למהדרין, על אף שאין צורך בכך בעניין זה של מצה. ===תגובת הרב אשכנזי=== בעקבות טענת הרב הענדל כי הרבנים האוסרים לא ראו מעולם את המאפייה, הוציאו הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי|אשכנזי]] והרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי|ירוסלבסקי]] מכתב נוסף בו הם מבהירים כי שלחו צלם מיוחד שצילם את כל התהליך ורק אחרי כך אסרו את המצות.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף