עריכת הדף "
תשובה תתאה ותשובה עילאה
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==היחס ביניהן== "תשובה" סתם - היא תשובה תתאה. ולכן קרוב לכל יהודי לעשות תשובה, כיון שנדרשת ממנו בעיקר תשובה תתאה, ודי בה על מנת לשבור את המחיצה המפסיקה בינו לאביו שבשמים, כך שיוכל לעבוד את ה'; גם אם לא עשה תשובה עילאה{{הערה|ראה ביאור הרבי על אגרת התשובה פרק ד' - "וגם מ"ש בזוה"ק" ([https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/8/7/201.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט ע' 201] ואילך).}}. אמנם, על מנת שתשובה תהיה בשלימות, מן ההכרח שתכלול גם תשובה עילאה. והסיבה לכך: תשובה תתאה מתקנת את החטא, שסיבתו היא פריקת עול מלכות שמים, ובתשובה תתאה מקבל על עצמו עול מלכות שמים כך שלא ישוב לעשות את החטא. אמנם, הטעם לכך שנכשל בחטא, היא מפני שלא האירה אצלו נקודת ההתקשרות עם הקב"ה כנדרש, שאם היה מרגיש התקשרות זו, לא היה פורק עול. ולכן הפגם שעל ידי החטא מגיע (לא רק בה' תתאה, שענינה ספירת המלכות - היינו קבלת עול מלכות שמים; אלא גם בשלושת האותיות יה"ו, היינו) בנקודת ההתקשרות, ותיקונו צריך להיות על ידי התעוררות נקודה זו - תשובה עילאה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/8/3/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט אגרת התשובה - הוספות ב'].}}. יותר מכך: הדרגות בתשובה קשורות זו לזו, וגם בתשובה תתאה גופא, קבלת עול מלכות שמים, ישנה בפנימיות התשובה עילאה. וענין זה צריך להיות נרגש בתשובה בפועל - שההחלטה לשוב ולקבל עול מלכות שמים ולא לשוב ולחטוא, אינה רק כעבד המציית לאדונו, אלא תוצאה מנשמתו המאוחדת בשרשה עם הקב"ה בתכלית. זו הסיבה שתשובה עילאה באה בהמשך לתשובה תתאה (והיא נקראת בשם "'''תשובה'''" ולא כעבודה בפני עצמה), כי על ידה מתחזקת עזיבת החטא{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ט שם. [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/7/10/index.htm אגרת התשובה י']. ביאור הרבי הנ"ל (ע' 202).}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף