לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
הפטרת חנה
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==== בכייתה של חנה ==== [[פנינה]] , צרתה של חנה שהכעסתה על ידי התפארותה בילדיה שלה, רומזת ל[[סטרא אחרא]]{{הערה|אור המאיר פרשת לך לך בשם הבעל שם טוב, על פי דברי הגמרא במסכת בבא בתרא "שטן ופנינה לשם שמים נתכוונו"".}}, ו[[חנה]] רומזת ל[[שכינה]], וכפי שהדבר בא לידי ביטוי בשמותיהם: השם 'חנה' מורה על ''''חן ה'''שם', ואילו פנינה רומזת על העשירות הגשמית, וכהשוואת הפסוק, שהתורה 'יקרה מפנינים'{{הערה|אור התורה משפטים א'רסה. תורת מנחם חלק לח עמוד קיג.}}. והבכי והצער של חנה על עקרותה מורה ברוחניות על זה שאין לאדם קיום והמשכה בעבודת ה' שלו, בקדושה (הוא 'חי', אך אין לזה המשכיות ותולדות בעולם הזה), ואילו למעשיו הקשורים לסטרא אחרא יש תולדות וקיום{{הערה|תורת מנחם חלק כא עמוד י'.}}. חנה ופניניה סותרים זו לזו, היות ואהבת ה' והסטרא אחרא לא יכולים לשכון יחד בלב היהודי, כפי שבא לידי ביטוי גם בגשמיות המעשה, כמובא במדרש שעם כל ילד שנולד לחנה, נפטר אחד הילדים של פנינה{{הערה|אור התורה משפטים עמוד א'רסה.}}, שהוספה בצד אחד גורעת בצד השני. ולכן מסופר בהפטרה שחנה שמחה על כך בשירתה, כיון שעל פי תורה צריך לשמוע עם 'כריתת' הבנים - תולדות ומעשי האדם, מהשייכות שלהם לסטרא אחרא, ולפעול להעבירם אל צד הקדושה{{הערה|תורת מנחם חלק לח, עמוד קיד.}}. בכייתה של חנה מורה על כך שאדם שרוצה שיהיה לו 'בית ולד' ועבודת השם שלו תועיל במשהו, צריך לעשות מעצמו כלי קיבול, כלומר להתבטל לאלוקות כדי ששפע ואור ה' יוכל לשכון בקרבו, והבכי הוא ביטוי של תנועת הנפש והתעוררות האדם בעצמו [[ביטול|לביטול]]{{הערה|תורה אור משפטים עט, א.}}. כאשר אלקנה ניסה לרצות את חנה, אמר לה 'הלא אנכי טוב לך מעשרה בנים', כלומר הסביר לה שבמקום שיש גילוי של בחינת 'אנכי', אין מקום לצרכים האישיים, אך חנה לא קיבלה את התנחומים כי היא הייתה מחוברת לתכלית של בריאת העולם, שהוא לעשות [[דירה בתחתונים|דירה בתחתונים,]] ושזה יהיה באופן של 'זרע אנשים' דווקא{{הערה|תורת מנחם חלק סב עמוד נז.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)