עריכת הדף "
בית דין צדק קראון הייטס
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==התייחסויות הרבי== לאחר מינוי ה[[רבנים]] הוחלט לערוך עוד בחירות ובהם להחליף את חברי ועד הקהל שהתנגדו נחרצות לבחירת הרבנים וניסו כל העת להתנכל במהלך זה. כשראו זאת חברי ועד הקהל, החלו להתנגד לבחירות תוך כדי שגייסו את ועד אגו"ח שפרסמו מכתב התנגדות בכתבם שבחירות ב[[חב"ד]] זו המצאה שלא הייתה עד היום. הרבי התייחס לכך באריכות ובחריפות: {{ציטוטון|1=ישנם כאלו שהחליטו, משום מה, שהם הבעלי בתים בשכונה זו, והם אלו שצריכים למשול ולשלוט על הציבור כולו.{{ש}}ולדוגמה: כשצריכים לבחור רב לשכונה – הרי הוא ביחד עם חבריו, הם אלו שיקבעו ויחליטו מיהו המתאים לכהן בתור רב, והם ימנוהו לרב. לא נשמע דבר כזה בישראל – ש"עסקן" או כמה "עסקנים" יחליטו על דעת עצמם על בחירת רב. ועל אחת כמה וכמה כאשר אותו "עסקן" מכריז בגלוי – שאם יבחרו לרב את המועמד שלו, אזי יתן כסף וכו', ואם לאו, לא יתן… ועל ידי זה רוצה לכפות את דעתו על הציבור כולו – הרי אין לך שוחד גדול מזה!{{ש}}כשהתחילו לדבר אודות בחירות לרבנים – קיבלתי מהם מכתב: היתכן שאינני דואג לכך שיהיה רב בשכונה? כוונתם הייתה שבוודאי אמנה אותם להחליט מי יהיה הרב…{{ש}}שנה שלימה מתנהלת הקהילה ללא רב – לא אכפת להם מאומה. ולפתע, כשמתחילים לדבר אודות בחירות לרבנים, ויש תקוה שיהיה מצב מתוקן, אזי מתעוררים שצריכים למנוע זאת בכל מחיר, כי אם שיקבלו כולם את מרותם שהם יחליטו וימנו את הרב שהם רוצים בו – היפך הדין ש"אין דן יחידי אלא אחד"!{{ש}}ומאותה סיבה החרימו את הבחירות לרבנים ולא השתתפו בהם. ולא עוד אלא שניסו להפריע ולקלקל, לעורר ריב ומחלוקת וכו' – איסור גמור מן התורה.{{ש}}כשראיתי את מצב הדברים, לא הייתה לי ברירה אלא להתפנות מכל עיסוקיי, ולדאוג לכך שיסיימו את בחירת ומינוי הרבנים בהקדם האפשרי . . ולכן יש צורך להכריז שכל מי שינסה להפריע לבחירות – "איז א רחמנות אויף אים" [= רחמנות עליו]… יותר מזה איני רוצה לפרש.}} כשנה לאחר הבחירות בשבת [[פרשת יתרו]] [[תשמ"ז]], כאשר הגיעה העלייה של [[עשרת הדברות]] במקום להעלות כנהוג לתורה את רב השכונה החליט הגבאי להעלות רב אחר מארץ הקודש. מעשה זה היה התנכלות מכוונת של כמה [[גבאים]] ועסקנים שלא הסכימו לקבל את רבני השכונה. תושבי השכונה החליטו לקיים אסיפת מחאה ב[[זאל הגדול]] של [[770]], אך למרבה ההפתעה הגבאים (בהוראה של אחד מחברי אגו"ח) סירבו לתת רשות לקיום האסיפה ואף נעלו את 770. כמובן שהדבר עורר רעש גדול בכל השכונה ואחד הגבאים כתב מכתב לרבי בו "הסביר" למה סגר את [[בית הכנסת]], הרבי ענה לו על המכתב במענה חריף ביותר: {{ציטוטון|שגבאים יסגרו הבית כנסת בפני רובם ככולם דהמתפללים בו – לפי ידיעותי רק ב[[מוסקבה|מוסקבא]] וחברותיה – הגבאים עושים זה. שלא ליתן העלייה הרבנית לה[[מרא דאתרא|מארי דאתרא]] גם במוסקבא לא עשו זה עד עתה!!}} ב[[שבת]] שלאחר מכן, פרשת משפטים, הקדיש [[הרבי]] שיחה שלימה לנושא. תחילה דיבר הרבי על תפקידם של ה[[רבנים]] בכל הדורות, ולאחר מכן עבר לדבר על ייחודיותם של רבני שכונת [[קראון הייטס]], שהם מהרבנים היחידים בעולם שנבחרו על ידי רובא דרובא של תושבי קהילתם, ולכן אין אף אחד שיכול לומר שה[[רב]] לא מוצא חן בעיניו. הרבי המשיך וציטט את לשון ה[[גמרא]]{{הערה|ראש השנה כה עמוד ב}} על כך ש"ירובעל בדורו כמשה בדורו . . יפתח בדורו כשמואל בדורו . . נתמנה פרנסה על הציבור הרי הוא כ'''אביר שבאבירים'''". בעקבות ה[[שיחה]] החריפה, החליט מיד אחד מ[[גבאי בית הכנסת 770]] להתפטר מתפקידו, [[גבאי]] נוסף התמהמה בבקשת הסליחה מהרבנים במשך מספר חודשים ו[[הרבי]] התעלם ממנו באותה תקופה לחלוטין עד לאחר שביקש סליחה ברבים. הרבי המשיך בכל אותה העת לפעול לחיזוק מעמדם של הרבנים, והבהיר שבכל שאלה יש לפנות אל ה[[רבנים]], בין שהמדובר הוא במוסדות מקומיים הפועלים בשכונה ובין כשהמדובר במוסדות כלל חב"דיים. כך למשל ענה [[הרבי]] למנהלות [[בית רבקה (ארצות הברית)|בית רבקה]] בשכונה, בקשר למצב הכספי הקשה של המוסד שהיה באותה תקופה תחת הנהלת ה[[מרכז לעניני חינוך]]: {{ציטוטון|מכאן ולהבא בכל ענינים כהנ"ל לפי פסק דין רבני השכונה.}} באותו סגנון ענה גם כאשר התעוררה בעיה בין מרחיבי ה[[ספרית אגו"ח|ספריה]] ובין הנהלת [[ישיבת תות"ל המרכזית]], ואף בין ארגונים שונים מוציאי לאור של שיחות הרבי. ===ניסיון להקמת ועד שיעקוף את רבני השכונה=== בתחילת [[חודש חשון]] [[תש"נ]] התעוררו שוב כמה מבעלי ה[[מחלוקת]] והחליטו לחזור להילחם ב[[רבנים]]. טענתם הייתה ש[[הרבי]] כביכול לא מרוצה מרבני השכונה, ולכן יש לבחור רבנים אחרים שתחתם יהיו ה[[שלוחים]] ומוסדות [[ליובאוויטש]] והם יהיו כמו "רב ראשי" של [[חב"ד]]. לצורך כך ביקשו לפרסם מודעה בעיתון [[אלגעמיינער זשורנאל]] אודות הקמת הועד שהוא יהיה הפוסק בכל עניני [[חב"ד]]. עורך העיתון הרב [[גרשון בער ג'יקובסון]] חשש לפרסם את המודעה ולכן הכניס אותה אל [[הרבי]] לקבל את אישורו. מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כפשוט הנני שבע רצון מועד הרבנים דהשכונה שליט"א ויאריכו ימים ושנים על ממלכתם. כפשוט '''אין רב ראשי בחב"ד (לא בשכונה ולא בעולם) ומעולם לא היה'''}}. בפתיחת [[כינוס השלוחים העולמי|כינוס השלוחים]] באותה שנה, נעמד בליל [[שבת]] בסעודה המרכזית אחד מאותם עסקנים ודיבר נגד הרבנים חברי ה[[בית דין צדק קראון הייטס|בד"צ]], וגילה את התכניות להקים ועד רבנים חדש. למחרת, ב[[התוועדות]] שבת, מחה הרבי בחריפות גדולה נגד ניצול הכינוס לענינים של מחלוקת נגד ה[[רבנים]]. עוד פעמים רבות ניסו לעקוף את רבני השכונה על ידי ועדות רבנים שונות ועל כולם הרבי הגיב בחריפות שהשתיקה אותם (זמנית). גם לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הנסיונות לקעקע את מוסד הרבנות ב[[קראון הייטס]] לא פסקו, ונמשכו בדרכים שונות עד לפניה ל[[ערכאות]] הגויים כנגד ה[[רבנים]]. ===בחירות תשס"ג ותש"ע=== בשנת [[תש"ס]] נפטר הרב מארלו, ובאותה שנה מונה הרב [[אהרן יעקב שווי]] (ששימש כר"מ בליובאוויטשער ישיבה) כמורה צדק מטעם בית הדין. שלוש שנים מאוחר יותר בשנת [[תשס"ג]] התקיימה מערכת בחירות דמוקרטית למשרת רב שלישי בבית הדין בה התמודד הרב שווי לבדו וזכה בניצחון טכני. [[קובץ:בוררות קראון הייטס.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חברי בית הדין המיוחד]] בשנים שלאחר מכן הרב הלר פרש מתפקידו כחבר בית הדין, כאשר במהלך השנים [[תשס"ג]] - [[תש"ע]] התגלעו חילוקי דעות בין הרב אזדאבא לרב שווי, סביב ניהול השכונה ובעיקר סביב האחריות למערכת הכשרות של הבית דין. בעקבות כך נוצר צורך להרחבת בית הדין, אך הרבנים לא הגיעו להסכמה באשר למועמדים אפשריים נוספים. הרב אזדבא מצידו הכריז, בשנת [[תשס"ו]], על בחירות שאורגנו על ידי ועד הקהל שכיהן באותה עת. הרב שווי הודיע כי מבחינתו אין לבחירות כל תוקף. בסופו של דבר חתמו הרבנים על בוררות בבית דין רבני במונסי, אצל הדיין הרב אברהם ברוך רוזנברג. בהרכב הבית דין נבחרו; הרב [[ברוך בועז יורקוביץ']] והרב [[יוסף הכט]] - על ידי הרב שווי. הרב [[משה הבלין]] והרב [[בנימין קופרמן]] - על ידי הרב אזדאבא. כאב"ד נבחר הרב אברהם ברוך רוזנברג מ[[מונסי]]. בחודש [[ניסן]] [[תש"ע]] ניתן פסק הדין, לפיו בראש בית הדין עומדים הרב אזדאבא והרב שווי, וכמו"צים משמשים גם הרבנים רייטפורט וסגל. בכ"ו [[אלול]] תש"ע נערכו בחירות לרב שלישי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 חב"ד אינפו].}} - המועמדים שהתמודדו היו הרב [[משה בוגמילסקי]], הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] והרב [[עמנואל חביב]]. הרב שנבחר ברוב קולות הוא הרב ברוין{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56900 השכונה בחרה: הרב יוסף ישעי' ברוין שליט"א] {{אינפו}}}}, כאשר למעלה מאלף תושבים הצביעו עבורו{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56933 בתום בדיקה חוזרת: הרב ברוין קיבל 1,004 קולות] {{אינפו}}}}. מפני חיכוכים שונים לאחר בחירת הרב ברוין לאחד מרבני השכונה הקימו הוא והרב שווי גם הם מערכת כשרות של בד"ץ השכונה דומה לזו של הרב אזדבא שניתנה למספר מסעדות בשכונה. בכשרות שתחת הרבנים שוויי וברוין נוספה המילה מהדרין מלמטה, ובדרך כלל הוזכרו בה שמות הרבנים. ב[[חודש תמוז]] [[תשע"ט]] סיכמו שלושת חברי בית הדין להשאיר את כל חיכוכי העבר מאחוריהם ולפעול יחד במסגרת בית הדין{{הערה|1=[http://chabad.info/special/שהחיינו-אחדות-מלאה-בין-רבני-השכונה/ רבני השכונה מתאחדים] {{אינפו}}}}. ביום שישי [[ט"ז תמוז]] [[תשע"ט]] החלו הצעדים לאחדות בתוך בית הדין, כשבצעד ראשון יצא מכתב מהבית דין החתום על ידי שלשת הרבנים. לאחר מכן התפרסם ווידאו של יו"ר [[וועד הקהל (קראון הייטס)|וועד הקהל]] ר' זקי תמיר, בו הוא מבשר על האחדות. ב[[ל' ניסן]] [[תש"פ]] נפטר חבר הבד"ץ הרב [[אהרן יעקב שוויי]] מ[[נגיף הקורונה]] ופועלים בו הרבנים אזדבא וברוין כבית דין שקול.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף