עריכת הדף "
הכנעה והכרעה (שכלית)
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==הכרעת השכל== אסרה התורה לקחת שוחד "כי השחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקם"{{הערה|דברים ט"ז י"ט.}}. ומאחר והתורה קוראת כאן לדייני ישראל בלשון שבח – שקוראת להם '''חכמים וצדיקים''' ברור שאין כוונתה חס ושלום לחשוד שיטו את משפט התורה בזדון מזכאי לחייב ומחייב לזכאי, שהרי זה עובר על דין תורה ממש - ומה תלוי זה בלקיחת שוחד? אך הענין הוא שע"י לקיחת שוחד נקטן בעיניו מאד החוב ועד שאינו רואהו כלל, ומדוע? כי לקיחת השוחד יוצרת קשר בין הדיין לבעל הדין, ויכולים הדברים להגיע עד כדי כך שהדיין מעמיד עצמו במקום בעל הדין. ומאחר ו"אין אדם רואה חוב לעצמו"{{הערה|על פי המשנה{{הערה|נגעים ב' ה'.}} "כל הנגעים אדם רואה, חוץ מנגעי עצמו".}} גם הדיין לא מרגיש בחוב של בעל הדין. ואין הפירוש שיודע שהוא חוב ובמזיד אינו רוצה לראותו, אלא שמצד אהבתו את עצמו '''אינו רואה''' את החוב כלל. כי מצד הקשר הנ"ל יקטן בעיניו כל חוב שעליו מטעמים ושכליים '''נכונים''' שאין זה חוב כלל. ולכך אין זה נחשב עובר על דין תורה ממש שהרי פוסק את הדין על פי הטעמים השכליים שהם מצד עצמם נכונים '''ואמיתיים'''. והנה הטיית השכל הזו היא מצד הרצון, שהרצון '''מהפך''' את השכל ממש - והוא הנקרא '''הכרעת השכל''' מחוב לזכות. והיינו, כשמכריע הרצון את השכל הרי זה באופן שמתהפך מהותו ממש - שאותו השכל והטעם עצמו שהיה מראה לרוב מראה כעת לזכות, וכמו שמצינו במבול: שבתחילה גרם "כי רבה רעת האדם"{{הערה|בראשית ו' ה'.}} ל"נחמתי כי עשיתים"{{הערה|בראשית ו' ז'.}}. ואחר כך (ע"י שהקריב נח קרבן שעלה לריח ניחוח לה') כתיב "לא אוסיף עוד וגו'"{{הערה|בראשית ח' כ"א.}} מטעם "כי יצר לב האדם רע מנעוריו"{{הערה|שם.}}. והרי הוא אותו הטעם בעצמו שמחמתו הביא המבול - ומה חידוש נתחדש שמחמת זה לא אוסיף עוד כו'? והיינו שע"י הקרבת קרבן נח וירח ריח מנחתו נהייתה הטיית רצונו יתברך אליו, וע"י זה נתהפך ממש להיות אותו הטעם עצמו של חוב יהיה טעם לזכות!
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף