פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
בישול ישראל
" (פסקה)
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==באיזה מאכלים יש בעיה== *קרביים, קורקבן ובני מעיים, אפילו שנאמר עליהם ש"אוכליהון לאו בר אינש", בכל זאת הם אסורים{{הערה|ש"ך ס"ק ב.}}. *כמהין ופטריות – נחשבים כעולים על שולחן מלכים משום פרפראות, ואסור{{הערה|ש"ך ס"ק ב.}}. *אפונים וארבעס קלוים – מותר לאוכלם, כיוון שאינם עולים על שולחן מלכים (וזאת בתנאי שלא היה חלב על בקלייתם){{הערה|רמ"א בס"ב.}}. *פובידל"א – ריבת פירות – מותר, כיוון שאוכלים את הפירות חיים{{הערה|רמ"א בס"ב.}}. *אגוזים שלימים (שטעכל נוסן) – נהגו היתר בק"ק קראקא, כיוון שאינם עולים על שולחן מלכים{{הערה|ש"ך ס"ק ג.}}. *חבושים וערמונים (קעסטין) – ה'איסור והיתר' כותב שהם נאכלים חיים רק בדוחק, ולכן יש בהם משום בישול עכו"ם. אבל הש"ך כותב, שבמדינות אלו רוב אכילתם היא חיים, ולכן זה לא נראה{{הערה|ש"ך ס"ק יז.}}. *ביצים – אפילו שאפשר לגומעה חיה, אם בישלה גוי – אסורה{{הערה|סי"ד.}}, כי זה נחשב אכילה על ידי הדחק{{הערה|ש"ך ס"ק יד.}}. *תמרים – אם הם מרים קצת, באופן שאפשר לאוכלם על ידי הדחק, אם בישלם גוי (ונמתקו בבישול) – אסורים{{הערה|סט"ו. ש"ך ס"ק יד.}}. *אגסים ותפוחים – אף שמבשלים אותם הרבה, אך כיוון שנאכלים חיים, ועיקר אכילתם היא חיים – זה מותר{{הערה|ש"ך ס"ק יט.}}. ===ב"עין"=== פאנאד"א – פשטידה שיש בה שומן של דגים, ואפאה גוי, אף אם נהגו להקל בפת עכו"ם, מכיוון שהשומן ב"עין" הוא נאסר בבישול, ואחר כך כשנבלע בפת הוא אוסר אותה (כי הוא ניכר בעין בפת{{הערה|רעק"א.}}). ובשומן של אווז או בהמה, בדרך כלל אין בעיה, כיוון שכבר התיכו אותו (ואין בישול אחר בישול), אבל אם הוא חי – יש את אותה בעיה{{הערה|ס"ג. ט"ז ס"ק ב. ש"ך ס"ק ה.}}. [דבר זה ייתכן רק בפשטידה השייכת לגוי לפי כולם, או בשייכת ליהודי, וזרק קיסם לאש לדעת המחבר (שמועיל רק בפת){{הערה|ש"ך ס"ק ו.}}]. וכן הדין גם באם בישל בשר עם ירקות הנאכלים חיים, שהם נאסרים מפני שומן הבשר שנבלע בהם{{הערה|ס"ג.}}. ===דגים קטנים=== הגמרא אומרת{{הערה|ע"ז לח, א.}}: דגים קטנים מלוחים שצלאם גוי – אין בהם משום בישולי עכו"ם. ויש כמה אופנים, באיזה קטנים מדובר: *שנשארים כל ימיהם קטנים: לפי הב"ח הם עולים על שולחן מלכים{{הערה|ט"ז ס"ק יב. ש"ך ס"ק טז.}}, אבל מכיוון שלאחר שנמלחו הם כבר ראויים לאכילה, זה מותר (כי בישול הגוי לא פעל את כל הכשרת המאכל){{הערה|סי"ב.}}. *שעתידים לגדול: לפי הב"ח הם כלל לא עולים על שולחן מלכים כל זמן שהם קטנים{{הערה|ט"ז ס"ק יב. ש"ך ס"ק טז.}}. אבל לפי הבית יוסף הם עולים אחר המליחה (ואז אינם אסורים, כנ"ל){{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}. *שהם קצת גדולים: לפי התוספות ושאר הפוסקים, וכן הרש"ל – דגים אלו עולים לפעמים על שולחן מלכים, והיתרם הוא כנ"ל (מכיוון שהם נמלחו); אבל הקטנים ממש (כב' האופנים הקודמים) – לא עולים על שולחן מלכים כלל{{הערה|ט"ז ס"ק יב. ש"ך ס"ק טז.}}. ===דגים גדולים=== דגים גדולים שנמלחו, מכיוון שכך הם נאכלים רק על ידי הדחק, הם נחשבים כאינם מבושלים ואסור. אבל יש מתירים{{הערה|סי"ב.}}. והיתר זה הוא גם בדגים מעושנים שבישלם{{הערה|ש"ך ס"ק יח.}}. ===בשר מלוח=== בשר שנמלח, אינו נאכל כך, כמו שאינו נאכל בהיותו חי, ולכן אסור אם בישלו גוי{{הערה|רמ"א בסי"ב.}}. אבל אם שהה במלחו משך זמן, עד שנעשה ראוי לאכילה – זה מותר{{הערה|ט"ז ס"ק יג.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:חב"דפדיה: עריכה - כל הערכים