עריכת הדף "
קרעפלאך
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==מקור המנהג, טעמים ורמזים== מקור המנהג הוא בקהילות אשכנז, כאשר הטעם הפשוט לכך הוא שימים אלו בהן נהוג לאכול כרעפלאך, הם ימים שנוהגים בהם רק חלק ממנהגי יום טוב, ולכן אוכלים בשר שמרבה בשמחה, כמו המנהג ביום טוב - אך הוא מכוסה בבצק{{הערה|טעמי המנהגים. נטעי גבריאל פרק ע"א סימן י'.}}. [[אדמו"ר הזקן]] מבאר{{הערה|מאה שערים. מאמרי אדמו"ר הזקן - ענינים, עמוד רמא.}}, שהבשר רומז למידות, והוא מכוסה בקמח העשוי מחיטה - שרומזת לתורה. וכיון שבימים אלו מתגלים 'החסדים המכוסים' אוכלים 'בשר-חסדים' המכוסים 'בבצק-תורה'. עוד מבאר אדמו"ר הזקן מובא שכשם שבחג השבועות שניתנה התורה ציוותה התורה להקריב את הלחם על גבי שני הכבשים, כך גם ב[[יום הכיפורים]] שאז ניתנו לוחות שניות, אוכלים בשר ש'עליו' יש לחם, וכן בפורים שאז קיימו היהודים את אשר החלו לעשות{{הערה|מאה שערים.}}. במקומות אחרים מובא שיש לעשות את הכיסנים בצורה משולשת דווקא, הרומזים לתורה המורכבת משלושה חלקים (תורה-נביאים-כתובים), שניתנה לעם משולש (כוהנים-לוויים-ישראלים) בחודש השלישי (סיון), לאחר 'שלושת ימי הגבלה', על ידי משה רבינו שהוא הילד השלישי במשפחתו (וכן דברים נוספים בתורה קשורים במספר שלוש). בנוסף לכך, כשם שבכיסנים יש פנימיות שלא רואים במבט שטחי - כך בתורה יש רזים ופנימיות{{הערה|חגי ומועדי ישראל, עמוד 856.}}. הפתגם החסידי אומר, שב[[ליובאוויטש]] היו אוכלים קרעפלך בכל פעם שהיו מכים: בערב יום-כיפור, בהושענא-רבה, ובפורים. היו שמצאו לכך רמז בלשון התורה "הכה תכה"{{הערה|דברים יג, יז.}}, שהם ראשי-תיבות "'''ה'''ושענה (רבא) '''כ'''יפור '''ה'''מן" "'''ת'''אכל '''כ'''רעפלאך '''ה'''רבה", בימים שבהם נוהגים להכות: 'על חטא' בערב יום כיפור, ערבות ההושענות בהושענא רבה, ובחג הפורים - כשמכים את המן. ===מנהג הרבי=== הרבי הקפיד לאכול קרעפלאך בכל שלושת המועדים, כפי המופיע בספר המנהגים. באחת השנים שכחו לקנות קרעפלאך בבית הרבי, וכאשר המשמש בקודש רצה לרוץ ולקנות, לקח הרבי חתיכת בשר מתוך המרק וכיסה אותו בחתיכת חלה, הידק מהצדדים ואמר שאין צורך להתרוצץ היות וכבר יש קרעפכין{{הערה|מעשה מלך עמוד 324.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף