עריכת הדף "
קריאת שמע קטנה
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==היסטוריה== נוסח התפילה מופיע בחלקו כבר ב[[תנא דבי אליהו רבא]]{{הערה|פרק כ"א.}}, ובפירוט יותר בסידור רב עמרם גאון, וכך מופיע גם בסדר התפילות של [[הרמב"ם]]. במשך הדורות היו מגדולי ישראל שכתבו להשמיט את המשפט הפותח 'לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר', כיון שעל האדם להיות ירא שמים גם בגלוי{{הערה|שבלי הלקט פרק ו', שכך הנהיג רש"י. ובאופן אחר קצת כתב בעל סדר היום, שיוסיף ויאימר 'לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ובגלוי'.}}, ולהתחיל את הקטע מ'רבון כל העולמים', אך למנהגנו אומרים את הקטע כולו, החל מ'לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר'. המשכה של התפילה, 'רבון כל העולמים לא על צדקותינו...' לקוחה מתפילת רבי יוחנן שנהג לאומרה לאחר תפילתו ביום הכיפורים{{הערה|יומא פז, ב וברש"י שם.}}. ===הטעם לאמירת קריאת שמע קטנה=== בטעם שנקע לומר קריאת שמע קטנה, ובטעם הנוהגים לומר את קריאת שמע כולה, מופיעים בספרי ההלכה והמנהג מספר הסברים שונים: *בשעת השמד היתה גזירה שלא יקראו קריאת שמע בציבור, ולכן קבעו לומר זאת ביחיד קודם התפילה{{הערה|שבלי הלקט ענין תפלה סימן ו.}}. *באם חושש שמא יאחר את זמן קריאת שמע בתפילתו{{הערה|טור ורמ"א שם סו"ס מו. [[שולחן ערוך (אדמו"ר הזקן)|שולחן ערוך הרב]] סימן מ"ו ס"ט. ועל דרך זה בלוח 'היום יום' יז אייר, ספר המנהגים עמ' 6, שערי הלכה ומנהג ח"א עמ' קמח, שיחת ש"פ שלח תשי"ב תורת מנחם ח"ג עמ' 15.}}. *אם רוצה לאכול ולשתות קודם התפילה, שיקבל עליו קודם עול מלכות שמים ויקיים מצוות קריאת שמע{{הערה|המשנה-ברורה סימן פ"ט ס"ק כ"ב, קצות-השולחן סי' י"א ס"ב (ובס"ק ה מציין שכן משמע גם מדברי אדמו"ר הזקן בקו"א סי' ע ס"ק ב.}}. *מנהג חסידים, להוסיף בקבלת עול, שזהו תוכן ענינה של קריאת שמע{{הערה|התבאר בהרחבה בשערי ישיבה צפת חלק י"א עמוד 292.}}. ===מנהגים=== ב[[לקוטי שיחות]]{{הערה| חי"ח עמ' 494 הערה 70 ובכ"מ.}} מובא דברי [[הרבי]]{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=3048&CategoryID=858 שיחת פרשת שלח שבת מברכים תמוז תשי"ב].}}, אשר [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לקרוא קריאת שמע זו עם תפילין, ולאחר מכן היה חולץ אותם, מתכונן לתפילה, ומניח שוב תפילין לצורך התפילה. עם זאת, ביאר הרבי את העובדה שבפועל אנו רואים כי מנהגם של חסידים שקורין קריאת שמע קטנה בלא תפילין, כיון שהפירוש של הקורא ק"ש בלא תפילין שנחשב כעדות שקר{{הערה|[[מסכת ברכות]] יד, סע"ב.}}, הוא למי שאינו מניח תפילין כלל, אך כאשר אינו מניח תפילין בשעת קריאת שמע, אלא לאחרי זה ודאי לא חשיב עדות שקר. הנוהגים לומר את כל שלושת הפרשיות בקריאת שמע קטנה, כופלים גם ג' התיבות "ה' אלקיכם אמת"{{הערה|1=[[היום יום]], [[תבנית:היום יום/י"ז אייר|י"ז אייר]].}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף