עריכת הדף "
עצמות ומהות
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==כינוי== הסיבה לכינוי זה, תובן בהקדים המבואר בחסידות, שכל מושג ומציאות הקיימים בסדר השתלשלות, יש להם 'גדר', הגדרה מסוימת בה הם מוגדרים. למשל,דבר גשמי - מוגדר ומוגבל במקום מסוים, בזמן מסוים, ובציור מסוים. הגדרה זו, מבטאת את אי אמתיותו ונכונותו של הדבר הגשמי, וזאת מכיון ש'אמת' פירושה דבר 'נכון', ואי אמת, שקר, דבר שאינו נכון. ואם-כן: כאשר מדובר על דבר מוגדר - הגדר שבו מבטא את אי נכונותו, כיון שקיומו נתון ונכון לגדרים מסוימים. לעומת זאת, כאשר מדובר אודות הקב'ה,עצמותו ית', המושלל מכל גדר והגבלה, על כך נאמר "ה' אלוקים אמת" ואומר ע"כ הרמב"ם שאין לך אמת כאמיתתו. ומבואר ע"כ, שיכולה להיות מציאות אמיתית, שאינה אמת לאמיתתה, כמבואר לעיל. דבר גשמי, מציאותו אכן נכונה, אך אך ורק בהסתכלות שטחית. בהסתכלות מעמיקה יותר - הוא אינו אמת, הוא נכון למעמד ומצב מסוים. תכונה זו אצל הקב"ה, אם אפשר לכנות זאת כ"תכונה" - נקראת "הפשטה". זה הכוונה דבר 'מופשט', כאדם המופשט מלבוש, כך שם זה מבטא הפשטה מגדרים והגדרות כל-שהם. זהו פירושו של המושג 'עצם'. דבר עצמי פירושו שזה העצם של הדבר, לא כפי שהוא מתייחס למשהו, ללא גדרים מסויימים. וזהו, במילים ספורות ובתמציתיות, פירוש המילה "עצמות". מציאותו של הבורא היא המציאות הראשונה בעולם ("[[קדמון]]") ולא קדם אותו שום סוג מציאות. לכן מציאותו היא גם מוכרחת מצד עצמה ולא מצד גורם חיצוני. בשונה משאר הנבראים, שיתכן והם נמצאים ויתכן שלא ("אפשרי המציאות") מציאותו של הבורא היא מוכרחת מצד עצמו ("מחוייב המציאות"){{הערה|ראש אמנה להאברבנאל, פרק ו'}} לגבי מהותו ועצמותו של הבורא נאמר כי "אני הוי"ה לא שניתי", שכשם שהוא יתברך מצוי בעליונים כך הוא מצוי ממש בשוה בתחתונים. שלגבי עצמותו ומהותו כל הגילויים בעולמות, ואפילו ב[[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]], אינם תופסים מקום ח"ו, ואפילו לא כערך טיפה מן הים כנגד האוקיינוס כולו. שכן לטיפה מן האוקיינוס יש איזה ערך בייחס לים הגדול, שכן שניהם מים וההבדל ביניהם הוא בכמות, אבל באיכות שניהם שווים. משא"כ לגביו ית' והעולמות, הוא אין ערוך כלל, שכן מדובר אודות '''סוג''' אחר לגמרי, צד אחד של רוחניות ועד שגם הרוחניות לא תופסת מקום כלל לגביו ית' וצד של גשמיות, נמצא שמלבד האין ערוך בכמות קיים גם אין ערוך באיכות, הסוג הוא אחר לגמרי. הזהירות בכינוי הזה הוא שיא השיאים בכל הקשור ל[[הפשטה|הפשטת]] המושגים בתורת [[הקבלה]] והחסידות, אין עוד כינוי מופשט כמו זה. מסופר פעם על ה[[משפיע]] ר' [[זלמן משה היצחקי]] שדחק באחד מגדולי חסידי חב"ד ב[[תל אביב]] הרב [[משה גוראריה]] שיסביר לו "מה זה עצמות". ההוא כמובן טען חזור וטעון ש"עצמות - אי אפשר להסביר!". אך הוא הפציר בו ללא הרף שבכל זאת יגיד משהו. לבסוף נענה וניסה להסביר. כשרק פתח הוא את פיו, סטר לו בפניו ואמר לו "אתה רוצה להסביר מה זה עצמות?!"...{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=46990&lang=he חסידים בוערים בנחלת בנימין] {{אינפו}}, להעיר שישנו סיפור מקביל בדיוק על ר' [[הלל מפאריטש]] שסטר לר' [[אייזיק מהומיל]]}}. אנקדוטה זו מתארת את הקונפליקט הקלאסי של הכינוי; מצד אחד הכינוי הינו בעל משמעות מסויימת כשבעצם היא בו זמנית גם '''מופשטת בעליל'''.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף