עריכת הדף "
מגדל בבל
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==הסיפור בתורה ובמפרשים== ב[[פרשת נח]] מפרטת התורה את סיפור לידת האומות לאחר [[המבול]]. ביניהם, כצאצא של שֵׁם בן [[נח]] מופיעה לידתו של פלג שאביו, עבר, קראו בשם זה "כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ"{{הערה|בראשית י, כה. ובפרש"י: נפלגה. התבלבלו הלשונות, ונפוצו מן הבקעה, ונתפלגו בכל העולם, למדנו שהיה עבר נביא, שקרא שם בנו על שם העתיד.}}. בסיום הפרשה מופיע סיפורו של מגדל בבל: {{ציטוט|תוכן=וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים: וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם: וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר: וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ: וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם: וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת: הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ: וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר: עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ|מקור=בראשית פרק יא א'-ט'|מרכאות=כן}} לאחר המבול הייתה האנושות קהילה מאוחדת הדוברת את [[לשון הקודש]]{{הערה|שבלשון זו נברא העולם. בנוסף, המפרשים מביאים שהגמטריה של "שפה אחת" היא לשון הקודש. בירושלמי (מגילה פ"א ה"ט) מובאת מחלוקת בדבר בין רבי אליעזר לרבי יוחנן האם דיברו בשבעים לשון או שדברו בלשון הקודש.}}. הקהילה הייתה מורכבת מאומות בודדות כמו מצרים כוש פוט וכנען{{הערה|פרש"י בראשית יא, ג.}}. תחילה נדדו אנשיה, ולאחר מכן השתקעו באזור מישורי גדול בארץ שנער שיכל לאכלס את כולם ברחבות. בעצת [[נמרוד]]{{הערה|"הוא החל להיות גבור" (בראשית י, ח) פרש"י להמריד כל העולם על הקדוש ברוך הוא בעצת דור הפלגה.}} הם החליטו לבנות שם עיר גדולה ובה מגדל שיתנשא לגובה רב. בניין העיר והמגדל נתפס בעיני בני האדם כמפעל שיאפשר את המשך קיומם המלוכד וימנע את פיזורם ברחבי העולם. הבניה התאפשרה בכח האחדות שהייתה ביניהם. התורה מציינת שהבניה נעשתה באמצעות לבנים וחמר, משום שבארץ שנער לא היו מצויות אבני בניין. בורא העולם ראה במעשה זה חטא. הוא נמלך בבית דינו והחליט להפר את עצתם ולהענישם. הוא בלבל (בלל) את לשונותיהם של בוני העיר והמגדל כך שלא יבינו איש את דברי רעהו, וגרם לפיזורם בכל ארצות תבל. לכן המקום בו התרחש המאורע נקרא [[בבל]], על שם בלילת השפות. ===מהות החטא=== התורה לא מפרטת במה התבטא חטאם של דור הפלגה בוני העיר והמגדל ומדוע נענשו, ועל כך מובאים כמה הסברים בדברי המפרשים. פירוש אחד אומר כי כוונתם של אנשי דור הפלגה היה לבנות מגדל גבוה, לשים בראש המגדל פסל ובידי הפסל לשים חרב, כאילו הם מכריזים מלחמה בבורא העולם{{הערה|שם=בראשית רבה|בראשית רבה לח, ו. הובא ברש"י.}}. לפירוש נוסף, אנשי אותו הדור עשו לעצמם חשבון שאחת ל-1656 שנים הרקיע מתמוטט ובא מבול לעולם, ולכן אמרו בואו ונעשה לו סמוכות בארבעת צדדי העולם, כשמגדל בבל יסמכנו מן המזרח וכך יוכלו למנוע מה' להביא מבול על הארץ{{הערה|שם=בראשית רבה}}. פרשנים אחרים הסבירו כי בעוד האלוקים ציווה עליהם "פרו ורבו ומלאו את הארץ", להתפשט בארץ ולהתיישב בה, "לשבת יצרה", הם בחרו להתרכז רק במקום אחד ובכך התבטא חטאם{{הערה|הרשב"ם, הרד"ק, העמק דבר.}}. עוד מבואר, שאנשי דור הפלגה חששו שיתרבו בארץ ויתפזרו, ויבאו לידי מלחמות. ולכן רצו לבנות מגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם, "כי בנוהג שבעולם שכל אדם יש לו חשק ורצון לבא לדור בעיר גדולה מקום קבוץ אנשים רבים ואז נהיה לעם אחד ולא נפוץ איש מעל אחיו. ובאמת אילו לא היו אומרים ונעשה לנו שם, הטיבו את אשר דברו והיו באים עד תכלית השלום מצד מגדל זה, אמנם באמרם ונעשה לנו שם, גלו כל מזימות לבבם כי כוונתם שיצא שמם בעולם ויקראו בשמותם עלי אדמות אנשי המעלה, והיה גלוי לפני השם יתברך שעל ידי שהם מבקשים לקנות שם בעולם יבואו אל ההפך אשר חשבו"{{הערה|כלי יקר. נתבאר בלקוטי שיחות ח"ג עמ' 750.}}. ===העונש=== ה' נמלך בבית דינו והחליט להפר את עצת אנשי דור המבול ולהענישם. הוא בלבל (בלל) את לשונותיהם של בוני העיר והמגדל כך שלא יבינו איש את דברי רעהו, "זה שואל לבינה וזה מביא טיט, וזה עומד עליו ופוצע את מוחו"{{הערה|רש"י בראשית יא, ז.}}. הדבר גרם לכך שאת אשר חששו ממנו, בא להם, והם נפוצו על פני כל הארץ. במדרש מובא שאנשי דור הפלגה חטאם היה גדול מאוד שרצו להילחם בה', ועונשם הוא שאין להם חלק ל[[עולם הבא]]. אך בעולם הזה עונשם לא היה גדול כל כך כמו שנענשו אנשי דור המבול, וזאת משום האחווה ששררה ביניהם{{הערה|שם=בראשית רבה}}. ===המגדל=== מגדל בבל מכונה בגמרא "בית נמרוד"{{הערה|עבודה זרה נג, ב. וברש"י שם: בית נמרוד - מגדל שבנו דור הפלגה לעבודת כוכבים ונמרוד היה מלך עליהם.}}. הגמרא אומרת שלמרות שעשאוהו עבודה זרה, דינו כעבודת כוכבים שהניחוה עובדיה בשעת שלום ומותרת בהנאה. ולמרות שבשעה שה' הפיץ את בוני המגדל הייתה נחשבת כשעת מלחמה, אך בוני המגדל יכלו לחזור ולעבדו, ומשלא חזרו משמע שביטלוהו. במדרש מובא, שבסופו של דבר, לאחר שה' הפיץ את בוני המגדל, הארץ פתחה את פיה ובלעה שליש מן המגדל. אש ירדה מן השמים ושרפה את השליש האחר, והשליש הנותר נשאר עד היום הזה{{הערה|ספר הישר נח י"ד.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף