פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
דעת עליון ודעת תחתון
" (פסקה)
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==מקור המושג== ===בזוהר=== על הפסוק "אל דעות ה'"{{הערה|שם=שמואל א}} שואל הזוהר{{הערה|ח"ג דף רצא א' באדרא זוטא.}} כיצד יתכן לומר לשון רבים על דעת ה'{{הערה|שלכאורה ה' הוא אחד הפשוט (יחיד ומיוחד), וכך גם מידותיו שמיוחדות איתו בתכלית היחוד.}}? ועונה, ששתי הדיעות הן שני הגוונים שבדעת – נטייתו לחסד ונטייתו לגבורה. ===בכתבי האר"י=== בכתבי האר"י מובא עניינם של דעת עליון ותחתון במקומות רבים{{הערה|ע"ח שער כט פרק א, שער כ' פרק ז, שער כ"ה דרוש א', בשער הכוונות ועוד.}}, אך מבאר באופן שונה (לכאורה) מאשר בזוהר: שדעת עליון הוא המחבר חכמה ובינה, ודעת תחתון הוא המוחין המתפשטים במידות{{הערה|ליתר דיוק: מלכות דחכמה ומלכות דבינה שכללות שתיהן נעשה מוחין למידות.}}. ===חידושו של אדמו"ר הזקן=== פירושו של אדמו"ר הזקן{{הערה|תו"א בראשית ד"ה ארדה נא ואראה, ומובא בחסידות במקומות רבים מספור.}} מבוסס על דרשת הזוהר{{הערה|אדרא זוטא האזינו, רצא-רצב.}} (השואל על הפסוק "א-ל דיעות ה'"{{הערה|שם=שמואל א}} מה הפירוש שלקב"ה יש ריבוי (שתי) דיעות), אבל "תופס" דוקא את הסברו של האר"י{{הערה|ולא בתירוץ הזוהר. יתר על כן, תירוץ הזוהר לא מובא בשום מקום בחסידות.}}, אלא שמעמיק במשמעותו עד כדי כך ש'עבודת הלוי'{{הערה|בביאורו לאגה"ק [[אגרת הקודש - כ' |כ' - איהו וחיוהי]].}} מתבטא על זה "כמבואר '''ברוח קדשו''' נ"נ על פסוק "כי א-ל דעות ה'": היינו, שדעת עליון ותחתון [אינם רק ה"חיבור" בין שמאל וימין כפי שהם למעלה (במוחין) ולמטה (במידות), אלא] '''כיצד נרגש''' העולם מצד המוחין (שהם למעלה מהעולם) ומצד המידות (שהן שורש העולם).
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)