פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
תריס
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''תריס''' הוא מגן, שמשתמשים בו להגן את עצמו במלחמה. == שלושה סוגי תריסים == ישנם שלושה סוגי תריסים (מגינים): === תריס הכפוף === הוא תריס גדול שמקיף את האדם ושלוש רוחות. תריס זה גם משתמש לשימושים אחרים כמו לשכב עליו. === שמשחקים בו בקומפיון === הוא תריס קטן, שמחזיקים בו ביד שמאלית להגן על האדם שלא יכה אותו חבירו. תריס זה, אפשרי להשתמש בו גם בשימושים אחרים, כמו צלחת לאכילה, וכיוצא בזה. === דיצת הערביים === תריס עוד יותר קטן שלא משתמשים בו לשום שימוש אחר, חוץ ממלחמה שעושים בכדי לשמח את המלך. == בהלכה == יש חילוק בין שלוש תריסים אלה כשזה בא להלכות [[טומאה]] ו[[טהרה]], כי, יש חילוק בהלכות קבלת טומאה בין סוגי כלים, לפי איזה סוג שימוש הכלים משתמשים: א. כלים שמשתמשים בהם לצורך שכיבה, הם מקבלים טומאה יותר חמורה, טומאת "מדרס", וכל שכן טומאת מת. בקטיגוריא זו יכנס "תריס הכפוף". ב. כלים העשויים רק לצורך האדם הם נטמאים בטומאת מת. בקטיגוריא זו יכנס התריס "שמשחקים בו בקומפיון". ג. וכלים שאין להם שום צורך לאדם אינם מקבלים טומאה כלל. בקטיגוריא זו יכנס התריס של "דיצת הערביים". == בעבודת האדם == התריסים המגינים הם עניני תורה ומצוות המגינים על ה[[נשמה]] בירידתה למטה ל[[עולם הזה]] במלחמה עם ה[[גוף]] ועניני עולם הזה ל[[עבודת הבירורים|בררם]]. כמו שה[[משנה]] אומרת ש[[תשובה]] ומעשים טובים הם כמו תריס בפני הפורענות. ובזה עצמו יש חילוקים, כל מה שיותר האדם יורד ונותן מקום לענייני העולם הזה, ומשתמש בהם לצורכו, אז יש יותר אפשרות לטומאה. === תריס הכפוף === מורה על האדם שירוד ומושקע לתוך ענייני העולם הזה, ובמילא עבודתו ב[[קיום המצוות|קיום התורה והמצוות]] הם כמו תריס, שמשתמש בו להגן עליו במלחמת ה[[יצר הרע|יצר]]. [[עבודת השם]] שלו היא באופן שהוא [[התבוננות|מתבונן]], אבל רק בדרגת אלוקות [[אור הממלא כל עלמין|המתלבש בעולם]], ומתבונן איך שהחיות האלוקי הוא העיקר, ועניני עולם הזה הם מוות ו[[רע]]. אבל עבודה שלו היא לא עבודת המוחין, כי אם מצד [[אהבה ויראה]] הטבעיים. במצב כזה, יש נתינת מקום לכל ענייני טומאה, גם לטומאות הכי חמורות. === שמשחקים בו בקומפיון === מורה על אדם שענייני עולם הזה אינם תופסים אצלו מקום, כי הוא מתבונן בדרגת ה[[אור הסובב כל עלמין|אלוקות שלמעלה מהעולם]] - איך ש"[[כולא קמיה כלא חשיב]]". אך אין הוא בתכלית ה[[ביטול]], ונרגש עדיין מציאותו, הוא בבחינת "יש מי שאוהב", והוא משתמש בענייני התורה ומצוות לצורכו, כדי להגן עליו (מחזיק את המגן בידו השמאלית, מורה שהוא יודע שכל הקשיים בעולם הזה הם רק בשבילו, כדי שהוא יתגבר עליהם). ולכן יש נתינת מקום לענייני טומאה (שמצד הטבע). === דיצת הערביים === מורה על אדם שאינו מחשיב את עצמו כלל, הוא בתכלית הביטול לאלוקות, ולא נוגע אצלו שהוא יהיה זה שינצח, רק העיקר אצלו הוא תענוג המלך - שיהיה [[דירה בתחתונים|דירה לו יתברך בתחתונים]]. ולכן אין נתינת מקום בכלל לענייני טומאה וטהרה - טהורה מכלום<ref>[https://drive.google.com/file/d/1TDdiL1p7XPtwe6I82JWZJTTCWQZ8WQcN/view סה"מ מלוקט ח"ד ע' קסא, בהוס' לסה"ש תש"נ ח"ב, תו"מ התוועדויות תש"נ ח"ב (ע' 290) (הדרן על סדר הלימוד ליארצייט (פכ"ד דכלים ופ"ז דמקוואות))]. וש"נ.</ref>. == בעבודת התפילה == [[שעת צלותא שעת קרבא]], וכמו שבשעת המלחמה צריכים למגן ותריס להגן את עצמו הממנגד, כמו כן בשעת ה[[תפילה]] יש ללבוש [[טלית]] ו[[תפילין]] להגן את עצמו מהחיצים ואבני בליסטראות של ה[[יצר הרע]] שהם ה[[מחשבות זרות]]<ref>[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58846&st=&pgnum=180 ד"ה ת"ר נר חנוכה תרנ"ט].</ref>. == הערות שוליים == <references /> [[קטגוריה:כלי מלחמה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)