פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
תהלים קמ"ה
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{חלונית |כותרת=תהלים קמה{{ש}}תְּהִלָּה לְדָוִד |רוחב=30% |תוכן= <poem> '''א:''' תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱ-לוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:{{ש}}'''ב:''' בְּכָל יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:{{ש}}'''ג:''' גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר:{{ש}}'''ד:''' דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ:{{ש}}'''ה:''' הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:{{ש}}'''ו:''' וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה:{{ש}}'''ז:''' זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ:{{ש}}'''ח:''' חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד:{{ש}}'''ט:''' טוֹב ה' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו:{{ש}}'''י:''' יוֹדוּךָ ה' כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרֲכוּכָה:{{ש}}'''יא:''' כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ:{{ש}}'''יב:''' לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ:{{ש}}'''יג:''' מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשֶׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:{{ש}}'''יד:''' סוֹמֵךְ ה' לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים:{{ש}}'''טו:''' עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:{{ש}}'''טז:''' פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן:{{ש}}'''יז:''' צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו:{{ש}}'''יח:''' קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:{{ש}}'''יט:''' רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:{{ש}}'''כ:''' שׁוֹמֵר ה' אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:{{ש}}'''כא:''' תְּהִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:{{ש}} </poem> |מקור= |ניקוד=כן}} '''"תְּהִלָּה לְדָוִד"''' הוא מזמור קמ"ה (הפרק ה-[[גימטריא|145]]) ב[[ספר התהלים]]. מזמור זה, הוא תהילה גדולה ל[[קב"ה]] ולכן מחובר על פי [[אותיות האל"ף-בי"ת]]. ==תכנו== {{להשלים|}} מזמור זה הוא (בשונה משאר מזמורים שיש בהם גם בקשות ותחינות), כולו תהילה לה', ולכן מתחיל ב"תהילה", ופסוקיו הם [[תהלים קמ"ה#סידורו על פי אותיות האל"ף בי"ת|לפי סדר האלף בית]]. ==אמירתו וסגולותיו== את מזמור זה אומרים [[שלוש]] פעמים ביום: *ב[[תפילת שחרית]], אחרי [[ברוך שאמר]]. *בתפילת שחרית, אחרי אמירת ה[[תחנון]]. *ב[[תפילת מנחה]], לפני [[שמונה עשרה (תפילה)|שמונה עשרה]]. ונאמר ב[[גמרא]]{{הערה|שם=ברכות|ברכות ד ב}}:{{ציטוטון|כָּל הָאוֹמֵר "תְּהִלָּה לְדָוִד" בְּכָל יוֹם שָׁלֹשׁ פְּעָמִים מוּבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן הָ[[עולם הבא|עוֹלָם הַבָּא]]}}. והטעם{{הערה|שדוקא הוא נאמר ולא קיט או קלו}}: כי יש בו שני מעלות: א. הוא מסודר על פי אותיות האל"ף בי"ת. ב. כי נאמר בו {{ציטוטון|פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ}}. באמירת מזמור זה ב[[תפילה]] צריכים לכוין באמירת הפסוק {{ציטוטון|פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ}}, ש[[הקב"ה]] הוא משגיח על בריותיו לפרנס, ואם לא כיון יחזור ויאמרנו בכוונה{{הערה|[[שו"ע אדה"ז]] או"ח נ"א ח}}. כשאומרים{{הערה|רא"ש על ברכות א ו א}} מזמור זה בסדר התפילה, אומרים לפניו את הפסוקים {{ציטוטון|אשרי יושבי ביתך{{הערה|[[תהלים]] פד ה}}}} ו{{ציטוטון|אשרי העם שככה לו{{הערה|שם קמד טו}}}}, כי מפסוקים אלו למדים שצריך לשהות קצת לפני תפילת שמונה עשרה, שלכן אומרים את המזמור {{ציטוטון|תהילה לדוד}}{{הערה|ראה גם הפירוש בזה ע"פ חסידות ב[[פירוש המילות (ספר)|פירוש המילות]] קז ב}}. וכן אומרים לאחריו את הפסוק{{הערה|שם קטו יח}}: {{ציטוטון|ואנחנו נברך י-ה}}. בשביל לסיים מזמור זה (כבשאר המזמורים שעד סוף הספר) ב{{ציטוטון|הללוי-ה}}. ==סידורו על פי [[אותיות האל"ף בי"ת]]== מזמור זה נתקן פי אותיות האל"ף בי"ת חוץ מהאות [[נ]]. והטעם מבואר ב[[גמרא]]{{הערה|שם=ברכות}}: {{ציטוטון|מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל}} (דהיינו, מפלתן של ישראל, ב[[לשון סגי נהור]]) דכתיב{{הערה|עמוס ה ב}} {{ציטוטון|'''נ'''פלה לא תוסיף קום בתולת ישראל}}. ולמרות זאת [[דוד]] התייחס ו'הרים' נפילה זו ב[[רוח הקודש]] בפסוק הבא, שנאמר{{הערה|תהלים קמה יד}}: {{ציטוטון|סומך ה' לכל הנופלים}}. ==ביאור [[תורת החסידות]]== *'''תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ''' בחסידות{{הערה|שם=יהל אור|[[יהל אור]] להצ"צ קמה תקלז}}מבואר: ש'תהלה' מתיחס ל[[כתר]] בחינת [[עתיקא קדישא]]. כמו שכתוב{{הערה|שמות טו יא}}:{{ציטוטון|נורא תהלות}} שתהילה הוא בחינת "נורא" שהוא בחינת הכתר. וזהו שכתוב{{הערה|ישעיה מח ט}}: {{ציטוטון|תהלתי אחטם לך}} שתהלה הוא החוטם (אף) שהוא מורה על ה[[ריח]] שהוא ענין ה[[הארה]] וההמשכה מבחינת [[כתר דאצילות]] בחינת [[עתיקא קדישא]], ל[[מלכות]] שהוא בחינת [[דוד]]. וזהו "תהילה לדוד" המשכה (תהלה) מכתר למלכות (דוד). עוד פירוש{{הערה|שם}}: שתהלה לדוד הוא מה ש[[מלכות]] (דוד) מהללת ומשבחת ל[[אור אין סוף]] שב[[ז"א דאצילות]], (דהיינו{{הערה|אור התורה במדבר כרך א "שאו את ראש" ו}} [[בני ישראל]] ב[[תפילה]]) ועל ידי זה ממשיכה מ[[עצמות אין סוף]] המשכה, כפי ש[[צמצום|מצתמצמת]] בכתר{{הערה|שם=יהל אור}}. *'''מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים''' בחסידות מובא רבות מפסוק זה, שכל התהוות ה[[עולמות (בחסידות)|עולמות]], הם מ[[ספירת המלכות]] שהוא צמצום וההגבלה, בכדי שה[[אור]] ירד לדרגה נחותה, ויוכל להוות עולמות גשמיים. {{מזמורי ספר התהלים}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תהלים|ק]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:חלונית
(
עריכה
)
תבנית:להשלים
(
עריכה
)
תבנית:מזמורי ספר התהלים
(
עריכה
)
תבנית:ניווט
(
עריכה
)
תבנית:ציטוטון
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)