פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
תהלים כ"ו
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{חלונית | ניקוד = כן | כותרת = לְדָוִד שָׁפְטֵנִי ה' | רוחב = 370px | תוכן = '''א:''' לְדָוִד שָׁפְטֵנִי ה' כִּי אֲנִי בְּתֻמִּי הָלַכְתִּי וּבַה' בָּטַחְתִּי לֹא אֶמְעָד:{{ש}} '''ב:''' בְּחָנֵנִי ה' וְנַסֵּנִי צָרְפָה כִלְיוֹתַי וְלִבִּי:{{ש}} '''ג:''' כִּי חַסְדְּךָ לְנֶגֶד עֵינָי וְהִתְהַלַּכְתִּי בַּאֲמִתֶּךָ:{{ש}} '''ד:''' לֹא יָשַׁבְתִּי עִם מְתֵי שָׁוְא וְעִם נַעֲלָמִים לֹא אָבוֹא:{{ש}} '''ה:''' שָׂנֵאתִי קְהַל מְרֵעִים וְעִם רְשָׁעִים לֹא אֵשֵׁב:{{ש}} '''ו:''' אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי וַאֲסֹבְבָה אֶת מִזְבַּחֲךָ ה':{{ש}} '''ז:''' לַשְׁמִעַ בְּקוֹל תּוֹדָה וּלְסַפֵּר כָּל נִפְלְאוֹתֶיךָ:{{ש}} '''ח:''' ה' אָהַבְתִּי מְעוֹן בֵּיתֶךָ וּמְקוֹם מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ:{{ש}} '''ט:''' אַל תֶּאֱסֹף עִם חַטָּאִים נַפְשִׁי וְעִם אַנְשֵׁי דָמִים חַיָּי:{{ש}} '''י:''' אֲשֶׁר בִּידֵיהֶם זִמָּה וִימִינָם מָלְאָה שֹּׁחַד:{{ש}} '''יא:''' וַאֲנִי בְּתֻמִּי אֵלֵךְ פְּדֵנִי וְחָנֵּנִי:{{ש}} '''יב:''' רַגְלִי עָמְדָה בְמִישׁוֹר בְּמַקְהֵלִים אֲבָרֵךְ ה'. | מקור = }} '''"לְדָוִד שָׁפְטֵנִי ה'"''' הוא המשפט הפותח ב'''פרק כ"ו''' שב[[תהלים]], מזמור שחיבר [[דוד המלך]]{{הערה|מתוך כל 150 פרקי התהילים, רק 14 פרקים בלבד (כמנין ה[[גימטריא]] של 'דוד') פותחים בכותרת 'לדוד', וזהו השלישי מביניהם. שאר הפרקים: [[תהילים כ"ד|כ"ד]], [[תהילים כ"ה|כ"ה]], [[תהילים כ"ז|כ"ז]], [[תהילים כ"ח|כ"ח]], [[תהילים ל"ב|ל"ב]], [[תהילים ל"ד|ל"ד]], [[תהילים ל"ה|ל"ה]], [[תהילים ל"ז|ל"ז]], [[תהילים ק"א|ק"א]], [[תהילים ק"ג|ק"ג]], [[תהילים ק"י|ק"י]], [[תהילים קל"ח|קל"ח]], [[תהילים קמ"ד|קמ"ד]].}} המסודר באקרוסטיכון לפי סדר ה[[אל"ף בי"ת]], והתוכן שלו קשור עם [[חזרה בתשובה]]. על פי תקנת [[הבעל שם טוב]] לומר [[פרק אישי (מנהג)|פרק אישי]] בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מכניסה לשנת הכ"ו ב[[יום הולדת|יום ההולדת]] ה-25, ועד ליום ההולדת ה-26. ==תוכן המזמור== ב[[תהילים אוהל יוסף יצחק]] מופיע בכותרת המזמור: "היאך דוד המלך מתחזק בתפילות ובחסידות נגד הקדוש ברוך הוא שהיה מקנא למי שהיה במעלה וביראה יותר ממנו ואמר מי ייתן והייתי כמוהו בחסידות ובמעלות". במזמור זה, בקשת דוד היא שהקב"ה ישפוט את מעשיו לא רק ביחס לעצמו, אלא גם לעומת עשרי הרשעים, כי לפי מעשיהם - הוא בוודאי נחשב לצדיק כיון שהולך בתום לב, ועל כך אומר 'בחנני' ו'נסני'. ==בדברי [[חז"ל]]== ה[[גמרא]]{{הערה|סנהדרין קז, א.}} לומדת מהמזמור שאסור לאדם להביא את עצמו לידי [[עבודת הנסיונות|ניסיון]], כיון שדוד ביקש 'בחנני ה' ונסני', ולפועל הקב"ה העמיד אותו בנסיון עם [[בת שבע]] ודוד לא עמד בנסיון (ובשל כך ב[[תפילת שמונה עשרה]] הקב"ה נקרא אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב' ולא 'אלוקי דוד'). פסוק ו' של המזמור משמש ב[[תלמוד בבלי|תלמוד הבבלי]] מקור לחשיבות [[נטילת ידיים]] כהכנה ל[[תפילה]].{{הערה|{{בבלי|ברכות|טו|א}}.}} ==בתפילה== 'סדר נטילת ידיים העולם במקום [[מקווה]]' מהאריז"ל, עוסק בפסוק זה ובמשמעות הפנימית שלו{{הערה|נדפס בין השאר בסידור [[שי למורא (בית הוצאה לאור)|שי למורא]] חלק ראשון עמוד א'קיג.}}, מובא ש[[גבורה|מידת ה'''גבורה''']] היא ב[[גימטריא]] רי"ו (216), כמנין '''נקיו"ן''' ("ארחץ ב'''נקיון'''"), ומה ש'מנקה' ו'רוחץ' אותה הוא [[רחמים|מידת ה'''רחמים''']] בגימטריא 299 כמנין '''ארחץ'''. (למנהג ספרד, פותחים את סדר [[הושענות]] בחג הסוכות בפסוק מתוך פרק זה, שנאמר בו '''ואסובבה את מזבחך ה'''', כפי המנהג המקורי של ההושענות שהיו מסובבים את המזבח בבית המקדש עם בדי הערבה). הבן איש חי מוצא רמז בפרק זה לקערת ליל הסדר: "ואסובבה את '''מזבחך'''", ראשי תיבות ''מ'''צה ו'''מ'''רור, '''ז'''רוע, '''ב'''יצה, '''ח'''זרת ו'''ח'''רוסת, ו'''כ'''רפס. ==בתורת החסידות== *'''ארחץ בנקיון כפי''' - המידות הבהמיות נאחזים במידות דקדושת הנפש האלוקית, והמידות המגונות הללו נקראות 'צואה' של מדות דקדושה, הצריכות רחיצה ונקיון תמידי, ועיקר ה'רחיצה' היא בימי [[ספירת העומר]], עליהם נאמר 'הלוך ונסוע '''הנגבה'''' לשון ניגוב, שמסירים את לחלוחית החיות של מידות אלו{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/2300550134 תורת חיים שמות ח"ב פרשת פקודי תמט, א].}}. *'''רגלי עמדה במישור''' - אם הרגילות שלי היא במישור, כראוי, אזי על ידי זה אברך את ה' גם בגלוי. כי הרגילות בזה תפעל בי שאכן כך יהיה{{הערה|1=לקוטי הגהות ע' קי. הובא ב[https://abc770.org/article_node_5309/#_ftn212 פניני התניא פרק מ"ד].}}. *'''רגלי עמדה במישור''' - אף שהנשמות נקראים מהלכים, נקראים כאן שני הרגליים כאילו הם רגל אחת, דוגמת המלאכים, היות ומדובר כאן על ביטול הרצון, שמעמיד את עצמו מהרצונות הזרים המבלבלים אותו מעבודת השם{{הערה|1=[https://col.org.il/files/uploads/original/2019/03/5ca05af1e18e1_1554012913.pdf לקוטי תורה תורת שמואל תרל"ה ב, עמוד שסד].}}. ==קישורים חיצוניים== *'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=32 תצלום המזמור מתוך תהלים אהל יוסף יצחק]''' {{הערות שוליים}} {{מזמורי ספר התהלים}} [[קטגוריה:תהלים|כו]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:בבלי
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:חלונית
(
עריכה
)
תבנית:מזמורי ספר התהלים
(
עריכה
)
תבנית:ניווט
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)