פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
שבת תשובה
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:פתח דבר שבת תשובה.jpg|ממוזער|'''[[גוף כתב יד קודש]] של הרבי ל[[פתח דבר]] לקונטרס שיצא לאור ב[[עשרת ימי תשובה]] תשי"ב:''' בזה הננו מו"ל הקונטרס לשבת תשובה - מוצאי יוהכ"פ הבע"ל, הכולל שני מאמרים, שיחה וקטעים משיחה - מכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע. המאמרים הם משנת ה'תש"ט, ובאים בהמשך למאמרי דקונטרס ר"ה. השיחה היא מערב יוהכ"פ שנת תש"ט בחדרו, אחרי כיסוי הדם של ה"כפרה". בקטעים הנ"ל נתבאר מנהג בית הנשיאים להעריך נר לשבת תשובה והחילוקים שבינו לנר דערב יהוכ"פ. והם מר"ה תש"ד ומשבת תשובה תש"ה" {{ש}}***{{ש}} ולחביבותי' דמילתא, ודבר בעתו מה טוב, הנני חותם בהעתקת ברכת כ"ק מו"ח אדמו"ר אשר בה הי' מברך את הנכנסים אליו בערב יוהכ"פ אחר חצות לבקש ברכה. וזה לשונו: דער . . וברוחניות. (להעתיק מהקדמת קונ' ש"ת ה'תיש"א) וכן החתימה והזמן]] '''שבת תשובה''' היא השבת שחלה ב[[עשרת ימי תשובה|עשרת ימי '''תשובה''']], בין [[ראש השנה]] ל[[יום הכיפורים]], שבת זו מכונה גם בשם '''שַׁבַּת שׁוּבָה''' על שם ההפטרה שקוראים בשבת זו, הפותחת במילים "'''שובה''' ישראל עד ה' אלוקיך". שבת זו היא במדריגת [[תשובה עילאה]], ונוהגים שרב הקהילה דורש בשבת זו בפני הציבור ומעורר את הקהל לתשובה. ==מעלת שבת זו== ===מדרגת תשובה עילאה=== בעשרת הימים שבין ראש השנה ליום כיפור, ("בין כסה לעשור") יש תמיד שבת אחת הנקראת שַׁבַּת שׁוּבָה על שם המילה הראשונה בהפטרה המיוחדת שקוראים ב[[שבת]] זו, המתחילה במילים: "שובה ישראל עד ה' אלוהיך כי כשלת בעווניך" (הושע י"ד, ב). ב[[תורת החסידות]] מוסבר ששבת זו היא במדריגת [[תשובה עילאה]]. אדמו"ר הריי"צ סיפר{{הערה|שיחת יום ב' דראש השנה תש"ד סעיף ב', ספר השיחות עמוד 8.}}, בשם אמו זקנתו, שכאשר אביו, [[אדמו"ר הרש"ב]] היה בן ארבע או חמש שנים, שאל את זקנו [[אדמו"ר הצמח-צדק]], מהו ענין "שבת תשובה"? והשיב לו: תשובה של שבת ("אַ שבת'דיקע תשובה"){{הערה|1=התבאר ב[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/29/6/index.htm#_ftn_91 שיחת שבת פרשת האזינו שבת שובה תשכ"א].}}. ===מעלה את כל ימי השנה=== בכל שנה יש שבעה ימים בין ראש השנה ליום הכיפורים, וממילא מוכרח שיהיה בימים אלו יום אחד מכל ימי השבוע. בתורת החסידות מוסבר שכל אחד מימים אלו כולל ומעלה לקדושה את כל ימות השבוע שכנגדו לאורך השנה: יום ראשון שחל בעשרת ימי תשובה מעלה את כל ימי ראשון שהיו לאורך השנה, יום שני שחל בעשרת ימי תשובה מעלה את כל ימי שני שהיו לאורך השנה וכן הלאה. מבחינה זו לשבת שובה יש מעלה מיוחדת, היות וכמו ששבת רגילה כוללת ומעלה את עבודת השם של כל ימות החול, שבת שובה כוללת ומעלה את כל ימות השבוע של עשרת ימי תשובה, וממילא כוללת ומעלה את כל עבודת השם של כל השנה כולה{{הערה|שיחת שבת תשובה תשנ"ב.}}. ==מנהגי חב"ד לשבת זו== *נוסח התפילה ב[[שבת]] זו זהה לשאר שבתות השנה, למעט שינויי התפילה הנוהגים בשאר עשרת ימי תשובה, כמו כן, ב[[תפילת ערבית]] בברכת מעין שבע אומרים '[[המלך הקדוש]] שאין כמוהו', במקום הנוסח הקבוע 'הא-ל הקדוש שאין כמוהו'. *נוהגים, שהרב דורש ב[[שבת]] זו בפני הציבור וקורא לתשובה{{הערה|שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן תכט סעיף ב'. נתבאר בלקוטי-שיחות חלק ג' עמוד 953 (בלה"ק עם הוספות ב'תורת מנחם – התוועדויות' (כד) תשי"ט ח"א עמ' 25).}}. *בסעודת שבת טובלים את פרוסת 'המוציא' בדבש ולא במלח. *הרבי התבטא ש"מנהג חב"ד להדליק שלושה נרות תשובה"{{הערה|שיחת ו' תשרי תשמ"ב סעיף ל"ג, התוועדויות חלק א' עמוד 67.}}. *בשבת שובה יש להחליט החלטות טובות: להוסיף בכל ענייני העבודה בתורה, עבודה וגמילות-חסדים (כולל גם צדקה בשבת – על ידי הכנסת אורחים בסבר-פנים-יפות וכיוצא בזה){{הערה|התוועדויות תנש"א חלק א' עמוד 24. התוועדויות תשמ"ח חלק ד' עמוד 376, וספר השיחות תשמ"ט חלק א' עמוד 222.}}. *גם כששבת חלה לאחר שבעה ימים מהמולד, לא עורכים קידוש לבנה עד מוצאי יום כיפור. ==תשובה ליכט== {{ערך מורחב|תשובה ליכט}} מנהג בית הרב להדליק לשבת תשובה '[[תשובה ליכט]]' (='נר של תשובה'){{הערה|ספר המנהגים עמוד 58.}}. נר זה היו קולעים מפתילות, פתילה לכל אחד ואחד מבני הבית{{הערה|בספר השיחות תש"ד עמוד 7 מעיד אדמו"ר מוהריי"צ, שהניחו גם עבורו פתילה בילדותו. וראו אוצר מנהגי חב"ד עמוד קסז.}}. דייקו לעשותם משעווה. כשהתקינו את הפתילות בנר, היו קוראים בשם מי שעבורו מכינים את הפתילה{{הערה|ספר השיחות תש"ה עמוד 14.}}. [[הרבי]] התבטא בשיחותיו שמנהג חב"ד הוא להדליק שלושה נרות בשבת תשובה כנגד שלושת ענייני ה[[תשובה]] "סור מרע" "ועשה טוב" "בקש שלום"{{הערה|שיחת ו' תשרי תשמ"ב ועוד}}. ==במחיצת הרבי== משנת [[תשי"ח]] ואילך, החל הרבי להתוועד בקביעות בשבת תשובה, גם בשנים בהן לא התוועד בקביעות בשבת. בשנת [[תשכ"ה]] נפטרה [[הרבנית חנה]] בעיצומה של 'שבת שובה'. ==קישורים חיצוניים== *[https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_moad/shabbos_teshuva לקוטי שיחות מועדים - שבת תשובה] {{מפתח}} *'''[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1991&CategoryID=21 תשובה מתוך שמחה]''', עיבוד של שיחת הרבי על מהותה של שבת זו, בתוך [[שיחת השבוע (עלון)|שיחת השבוע]] *'''[http://chabad-il.org/hit/hit374.htm 'שבת תשובה' או 'שבת שובה'?!...]''', שיחת הרבי על המשמעות ההפוכה של השמות, וההוראה מכך לעבודת האדם {{חגים וזמנים}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:ימים נוראים]] [[קטגוריה:חגים וזמנים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:חגים וזמנים
(
עריכה
)
תבנית:מפתח
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)