פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
עקשנות
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''עקשנות''' או '''עיקשות''' (בתורה שבכתב מכונה הנהגה זו בשם '''קשיות [[עורף]]'''), היא התנהגות המתאפיינת בעמידה על עקרונות או דברים בצורה עקבית ובהתמדה מבלי לוותר או להשתכנע ומבלי להתפשר במאומה. בלשון המורגלת עקשנות מוגדרת כמידה רעה, בשונה מנחישות העשויה להישבר במקום הצורך ומוגדרת כמידה טובה. בתורת החסידות מבואר שמידה זו עצמה, יכולה להיות המידה הקשה ביותר בצד הקליפה, ויכולה גם להיות המעלה הנפלאה ביותר בצד הקדושה כשהיא מבטאת את ההתקשרות העצמית של יהודי באלוקות ששום דבר לא יכול לבטל אותה או להסתיר עליה. == בלשון הקודש== {{ציטוט צף|לא להתייאש אם הניסיון הראשון או גם השני אינו מצליח, כי כך הוטבע בטבע הבריאה, שאפשר שכמה פעמים לא יבוא לפועל, אבל תוקף הרצון מצליח סוף סוף|אגרות קודש חלק יד, אגרת ה'ד}} בתורה שבכתב, השורש עק"ש מורה על עיקום ועיוות, כך לדוגמא משה רבינו מכנה את בני ישראל "דור עיקש ופתלתול"{{הערה|דברים לב, ה.}}, והנביא מיכה אומר "את כל הישרה יעקשו"{{הערה|מיכה ג, ט.}}, ובלשונו של דוד המלך: "עם עקש תתפתל"{{הערה|תהילים יח, כז.}}. עקשנות במשמעות המקובלת כיום{{הערה|וראה בבעל הטורים על שמות ז, ג (בנוגע לפרעה, "ואני אקשה את לב פרעה") שעל קשיות לב זו נאמר "עם עקש תתפתל - עקש בגימטריא 'מלך מצרים'".}}, מכונה בתורה בלשון 'קשה עורף', כפי שנאמר בדברי הסנגוריה של משה רבינו על בני ישראל, שאומר לקב"ה שהטבע שלהם הוא "עם קשה עורף"{{הערה|תשא לד, ט.}}. על פי הפשט פשטני המקרא מבארים את הלשון 'קשה עורף' שהאדם לא מסובב את פניו לקבל את התוכחה, אלא ממשיך במעשיו 'מבלי להביט לאחור'{{הערה|רש"י: "קשה עורף - מחזירין קשי ערפם לנגד מוכיחיהם וממאנים לשמוע". אבן עזרא: "טעם קשה עורף שלא ישמע מה שצוה, משל לאדם הולך לדרכו במרוצה ולא ישיב עורף לקורא אליו" (שמות לב ט).}}. הרבי מבאר את הלשון שנאמרה בנוגע לפרעה "כבד לב פרעה", שאף שמבואר במקומות רבים שהוא ענין העקשנות וקשיות העורף (ולכן 'פרעה' אותיות 'הערף'), הפסוק מדייק ואומר 'כבד '''לב''' פרעה', כיון שבאופן כללי ענין העקשות שייך לכח המעשה דווקא, ואילו פרעה היא עקשן בעצם, שלא רק שההנהגה שלו בפועל היתה באופן של עקשות, אלא שהיה עיקש בעצם{{הערה|שם=לב|1=[https://chabadlibrary.org/books/1301470100 לקוטי שיחות חלק לב שיחה ב' לפרשת וארא, עמוד 32].}}. ==בצד השלילה== בתורת החסידות מבואר הביטוי 'קשה עורף' על פי לשון התרגום אונקלוס 'קשי קדל', שבדומה לקושי הגסות וה'עביות' של הגוף הגשמי בעורף, כך גם האדם קשה וגס רוח ועומד בתוקף על דעתו ואינו נכנס ואינו מתפעל משום דבר שיראה או שיבין, לא בצורה של בקשה ובמענה רך, לא בטענות שכליות, ולא באם יבטשו אותו - הוא נשאר בעקשנות בדעתו ולא נכנע, מצד זה שהוא עז פנים וליבו קשה כברזל. הטעם לטבע זה אצל אנשים עקשנים, הוא מצד שורש הנשמה שלהם שהוא בבחינת עורף{{הערה|שם=תוח|1=[https://chabadlibrary.org/books/2300540811 תורת חיים שמות חלק א' פרשת וארא פב, ג].}}. במכתב הדרכה של הרבי לאחד מתלמידי התמימים מתבטא שימשיך בלימודיו בישיבה ויספוג בנפשו רוח חסידות "ותוקף הדעת, תוקף אמיתי '''בלי עקשנות חס ושלום''', הדרוש כל כך לאיש הישראלי בכל עת בכלל, ובפרט בימינו אלה"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/1200800086 אגרות קודש חלק ו' אגרת א'תריג].}}. ==במשמעות החיובית== {{ציטוט צף|ויהי רצון שסוף כל סוף ימצאו עשרה מישראל ש"יתעקשו" שהם מוכרחים לפעול אצל הקב"ה, ובודאי יפעלו אצל הקב"ה – כמו שנאמר "כי עם קשה עורף הוא (למעליותא, ולכן) וסלחת לעווננו ולחטאתנו ונחלתנו"|[[השיחה הידועה|שיחת כ"ח ניסן ה'תנש"א]]}} כבר בחז"ל דרשו את המשמעות של 'קשה עורף' למעליותא{{הערה|שמות רבה מב,ט: "והנה עם קשה עורף הוא' ... חצוף באומות – ישראל ... אתה סבור שהוא לגנאי ואינו אלא לשבח".}}. בעוד וב[[מצח]] הוא הארת הרצון, העורף עומד לנגדו כיון שבעורף הוא תוקף הכח של הרצון כנגד המנגד אליו, שלא לסבול דבר המנגד לרצונו, ובעבודת השם הוא התוקף שלמעלה מהדעת שלא למרוד ברצונו יתברך{{הערה|תורה אור מגילת אסתר קכג, ב.}}. אף שטבע זה יכול לבוא באופן שלילי, כאשר מנתבים אותו לעבודת השם יש בו מעלה יתירה, שאם מוסכם אצלו דבר מסויים, אף אם לא מאיר בו רגש של אהבת ה' או יראת השם, יעמוד בהחלטתו בתוקף ולא יפול מזה לעולם, וכל עיקר היסוד של עבודת השם בתורה ומצוות תלוי בזה{{הערה|שם=תוח}}. בעבודת השם{{הערה|1=ראו גם [https://chabadlibrary.org/books/1200750080 אגרות קודש חלק א' אגרת עט, ביאור ענין המליקה בעבודת השם שהוא אותו העניין ממש].}} ענין העקשות הוא ה[[קבלת עול]], שאדם מקבל על עצמו עול מלכות שמים למעלה מטעם ודעת ולמעלה מרגש{{הערה|שם=לב}}, והכח לבחינת ביטול זה לאלוקות שלמעלה מן השכל, הוא משם הוי' שחקוק בכל אחד מישראל, כמו שכתוב "כי חלק ה' עמו", ובחינת [[קוצו של יו"ד]] היא הביטול שלמעלה מהשכל, ומעוררים זאת על ידי ההתבוננות השכלית, ובאמצעותה מגיעים לביטול שלמעלה מהשכל, והזמן המסוגל לזה ביותר הוא חודש תשרי שמכונה בשם 'ירח האיתנים', שאיתן משמעותו קשה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/2000500213 תורת שמואל תרל"ה חלק ב' עמוד תנט].}}. בשונה מהעקשנות של הלעומת זה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/3901370549 התבארה באריכות בתורה אור הוספות מגילת אסתר קכג, ג].}}, העקשנות דקדושה נמצאת בצד הקדושה בלבד, והיא בחינת האהבה שבפנימיות הלב שלמעלה מטעם ודעת, ומגיעה מלמעלה בבחינת מתנה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/4001380589 לקוטי תורה פרשת בלק סז, ד]. התבאר גם בהאזינו עג, רע"ב. וראה גם תו"א תצוה פה, סע"א. פה, ג-ד. הוספות לתו"א מג"א קכג, ב-ג. לקו"ת בלק עא, ב. סה"מ תרל"ג ח"ב ע' שלו. תער"ב-ע"ו ע' קכב. [https://chabadlibrary.org/books/2000460324 תורת שמואל תרל"ט חלק א' עמוד רכה], ושם מקשר זה עם ענין 'עז כנמר'.}}, ותוקף זה הוא בעצם הנפש ממש{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/2300550766 תורת חיים שמות חלק ב' פרשת תצוה שעט, ד]. וראו שם כי מה שעומד לנגד זה מצד הסטרא אחרא, הוא העזות מצח, וזהו הטעם לציווי ה' להניח את הציץ על המצח דווקא.}}. ב[[אגרת הקודש - סימן כ"ב]] תובע אדמו"ר הזקן להשתמש בתכונה זו לצורך התחזקות בתפילה בקול רם, אדמו"ר הריי"צ התבטא בשיחה הידועה בעת שיצא ל[[קאסטרמה]] ב[[מאסר וגאולת אדמו"ר הריי"צ|מאסרו הידוע]] שמוכרחים לומר לשלוחי היבסקציה "בעקשנות היהודית הגדולה והחזקה ביותר" עם אלפי שנות מסירות הנפש היהודית: "אל תגעו במשיחי ובנביאי אל תרעו"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/4301580256 שיחת ג' תמוז תרפ"ז].}}, והרבי התבטא באחת השיחות בנוגע ליהודי [[גרוזיה]] שאצלם רואים בתוקף גדול יותר את ענין העקשנות{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/11200017122 שיחת אחרון של פסח תשל"ב].}}, וכן אצל בעלי תשובה, שלא מתחשבים במה שאומרים אלא הולכים בתוקף עם האמת הפנימית שלהם, כפי שבא לידי ביטוי בתנועות הניגון של 'אתה בחרתנו'{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/1402730092 שיחת יום שמחת תורה תשכ"ד].}}. הרבי הזכיר את העקשנות בנוגע לעניני [[גאולה ומשיח]], הן בנוגע לעצמו שלמרות שלא רואה כיצד דבריו בענין זה פועלים על החסידים, ממשיך בכך בעקשנות מתוך בטחון שבסופו של דבר הדברים יפעלו את פעולתם{{הערה|שיחת ויקהל פקודי שבת מברכים החודש ניסן תשמ"ז.}}, והן בנוגע לחסידים, שדרושים 'עשרה עקשנים' שיתעקשו לפעול אצל הקב"ה את הגאולה השלימה{{הערה|[[השיחה הידועה]], שיחת כ"ח ניסן ה'תנש"א בסופה. בהמשך לכך בשנת [[תשנ"ב]] בחלוקת ה[[לעקאח]] ב[[הושענא רבה]], עברה לפני הרבי קבוצה [[נשי ובנות חב"ד|נשות חב"ד]], שהגישו לרבי מעטפה המכילה חתימות של נשים [[קבלת המלכות|המקבלות עליהן את מלכותו של הרבי]] ואמרו "אנחנו כאן, מניין נשים "עם [[קשה עורף]]" מבקשות מהרבי שיתגלה לעין כל כמלך המשיח ויוציאנו מהגלות מיד".}}. ==ראו גם== *[[עורף]] *[[עמלק]] *[[רצון]] *[[מסירות נפש]] *[[מידת העזות]] *[[גורל]] *[[ביטול]] *[[איתן]] *[[אבן השתיה]] *[[אבן (איתן שבנפש)]] *[[התמדה]] ==קישורים חיצוניים== *רבי יומי, '''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/1081928/ עקשנות חיובית] {{*}} [https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/927828/ עקשנות ראויה]''' {{וידפו}} *שניאור אשכנזי, '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5365783 עקשנים וטוב להם: אל תשברו את המידות, תמצאו להן אפיק בריא]''', השיעור השבועי לפרשת תשא תשפ"ב {{וידאו}}{{בית חבד}} *'''[https://mbakodesh.org.il/wp-content/uploads/2021/01/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%94-%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%90%D7%A8%D7%90-%D7%9E%D7%A6%D7%92%D7%AA.pdf עקשנות לקדושה]''', הפרשה לחייים מבית 'אביטה', פרשת וארא {{PDF}} *'''[https://www.chabad.org.il/ParashotArticles/Item.asp?CategoryID=78&ArticleID=434 לשבור את העקשנות]''', עיבוד של שיחת הרבי מלקוטי שיחות חלק לא, עמוד 28 *קלמן ויינפלד, '''[https://col.org.il/news/134701 עקשנות בעיתוי ובמקום הנכון]''' {{וידאו}}{{COL}} *'''[https://chabad.info/video/kids/tzh/478612/ "רבי, מבטיח שאהיה עקשן!" • השיר המרגש של מקהלת צ"ה]''' {{וידפו}} *מנחם דברוסקין, '''[https://sinun770.org/%D7%A2%D7%A7%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%99%D7%95%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8-%D7%9C%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%A8-%D7%9E%D7%A4%D7%99-%D7%94%D7%A8/ עקשנות חיובית]''', שיעור לפרשת זכור {{וידאו}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מידות ורגשות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:COL
(
עריכה
)
תבנית:Col
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:PDF
(
עריכה
)
תבנית:בית חבד
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:וידאו
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:וידפו
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:ציטוט-צף
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט צף
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)