פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
עירוב תבשילין
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''עירוב תבשילין''' היא תקנה [[הלכה|הלכתית]] לערב יום טוב הסמוך לשבת{{הערה|אם החג חל ביום שישי ומייד בצמוד אליו למחרת תחול השבת, או בחו"ל, כשהחג חל בימים חמישי-שישי.}}, שנועדה לאפשר בישול והכנת אוכל ב[[יום טוב]] לצורך השבת. אף שמדין תורה כל מלאכת אוכל נפש מותרת ביום טוב{{הערה|פסחים מו, ב. או מטעם שייתכן ולבסוף יצטרכו אוכל זה לצורך אוכל יום טוב עצמו אם יבואו אורחים וכדומה. או מטעם שלא הגיוני שהתורה תאסור דבר זה ותאמר לאדם שיתענג ויאכל ביום טוב, ויתענה בשבת.}}, חכמים אסרו להכין מיום טוב לשבת אם האדם לא הניח עירוב תבשילין. ==מקור התקנה== חז"ל מספרים{{הערה|יומא כח, ב.}} שאברהם אבינו קיים את כל התורה כולה, ואפילו עירובי תבשילין. בטעם ההדגשה של מצווה זו דווקא, מסביר רש"י כיון שאינה הלכה אלא 'תקנת סופרים'{{הערה|ויש הטוענים שנתקנה על ידי שלמה המלך, על פי דברי הגמרא במסכת עירובין כא, ב: "אמר רב יהודה אמר שמואל בשעה שתיקן שלמה אעירובין ונטילת ידים יצתה בת קול ואמרה (משלי כג, טו) בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני" (אף שבפשטות עיקר דברי הגמרא שם על עירובי חצרות).}}. ==טעם התקנה== בטעם התקנה מופיעים בחז"ל 2 סיבות{{הערה|ביצה טו, ב.}}: א) היות שחכמים חששו שמכיון והתורה התירה מלאכת אוכל נפש אנשים יבואו לטעות ולבשל מיום טוב ליום חול (שזהו איסור מהתורה), גזרו חכמים והרחיקו שאסור לבשל אפילו מיום טוב לשבת ללא ההיכר של 'עירוב תבשילין'. לפי הטעם הזה, לא צריך להניח עירוב דוקא בערב יו"ט, ואפשר אפילו לערב לכמה ימים טובים. ב) כדי שיזכרו להניח מנה יפה לשבת. לפי טעם זה, יש להניח עירוב דווקא בערב החג (כי אם לא, שמא ישכח לברור מנה יפה). להלכה, נוקטים מלכתחילה כשני הדעות, ומערבים בערב כל חג. אבל בדיעבד אפשר לסמוך על עירוב שנעשתה אפילו לפני זמן רב, כל עוד שזה קיים וראוי לאכילה{{הערה|ראה בכ"ז שו"ע אדה"ז סי' תקכז ס"ב}}. == טעם השם== הטעם לקריאת הפעולה בשם 'עירוב תבשילין' היא מצד הדמיון של הפעולה לפעולת של 'עירוב חצרות', שנועדה לעשות היכר וזיכרון - כדי שלא יחשבו שמותר לאפות בחג דברים שאינם נאכלים בו{{הערה|רמב"ם הלכות שביתת יום טוב פרק ו' הלכה ב'.}}. הסבר נוסף הוא, שפעולת העירוב 'מערבת' ומצרפת את המאכלים שהתבשלו טרם החג למאכלים שבושלו בחג עצמו, וכמו שמותר לאכול בשבת את המאכלים שבושלו טרם החג, מותר לאכול גם המאכלים שבושלו בחג עצמו. הריטב"א כותב{{הערה|ביצה טו, ב. וכן הרשב"א בעבודת הקודש חלק ב' בית ומועד השער הרביעי.}} שקריאת השם הם מפני "שהוא כמערב יום טוב ושבת לעשותם כיום אחד וקדושת אחת לענין בישול, כאילו מה שמכין לשבת הוא ליום טוב". ==דיני העירוב== יש לקחת בערב החג פת בשיעור כביצה לכל הפחות הראויה לשבת (ועדיף שתהיה שלימה) יחד עם תבשיל חשוב כמו בשר או דג שיש בו שיעור כזית, ולתת ביד אחר{{הערה|ואדם יכול לתת ביד אשתו, ראו בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן שם, סעיף יז.}} לזכות על ידו לכל מי שירצה, והאדם שקיבל את העירוב מגביה את העירוב טפח, והאדם העושה את העירוב חוזר ונוטל אותו מידיו ומברך{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/piskey/31.htm אדמו"ר הזקן פסקי הסידור, סדר עירוב תבשילין].}}: {{ציטוטון|'''בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלוקינוּ מֶלֶך הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ עַל מִצְוַת עֵרוּב'''}}. ולאחר מכן מוסיף ואומר{{הערה|1=ראו [http://shulchanharav.com/text.asp?index=128712&arc_id=131536 הערת הרב אלאשווילי] האם אמירת הנוסח מעכבת.}}: {{ציטוטון|'''בְּדֵין יְהֵא שָׁרָא לָנָא לַאֲפוּיֵי וּלְבַשּׁוּלֵי וּלְאַטְמוּנֵי וּלְאַדְלוּקֵי שְׁרַגָּא{{הערה|ראו בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן שם סעיף ז', בטעם הדבר שמציינים דווקא ארבע מלאכות אלו.}} וּלְתַקַּנַא וּלְמֶעֱבַד כָּל צָּרְכָנָא מִיּוֹמָא טָבָא לְשַבַּתָּא לָנָא וּלְכָל יִשְׂרָאֵל הַדָּרִים בָּעִיר הזאת'''}}. ובאם אינו מבין ארמית יאמר בלשון שמבין: בזה יהא מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין (חמין) ולהדליק נר ולתקן ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת, לנו ולכל ישראל הדרים בעיר הזאת. ===דינים נוספים=== *בדיעבד אם לא הספיק לערב לפני השקיעה, יכול לערב בין השמשות. *כשיש יומיים חג (בארץ - בראש השנה, או בחו"ל - כשהקביעות של ימי החג הם חמישי-שישי), אף שערכו עירוב תבשילין אסור לבשל מיום חמישי לשבת, אלא רק מערב שבת לשבת. *יש לסיים את הכנת האוכל מבעוד יום, באופן כזה שאם יבואו אורחים ביום טוב יספיקו לאכול. ==אכילת העירוב== המנהג המופיע בהלכה{{הערה|מהרי"ל הלכות עירובי תבשילין בסופן, באר היטב סוף סימן תקכ"ז, מגן אברהם שם סעיף קטן טו, שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סעיף כ"ה.}} שיש לשמור על העירוב שלם עד סיום הכנת כל צרכי השבת, ומצווה מן המובחר להשתמש בלחם שהניחו כעירוב תבשילין עבור לחם משנה לסעודות השבת, ומצווה מן המובחר שלא לבצוע אותו עד ל[[סעודה שלישית]], היות שנעשתה בו מצווה אחת, לעשות בו מצוות נוספות. ==ראה גם== [[עירוב רשויות (תחומים, חצירות)|עירוב תחומים]] ==קישורים חיצוניים== *'''[https://drive.google.com/file/d/1hd-XZSSdM9WKSecCB4-mbHCL85D4KgXc/view הטעמים לעירוב תבשילין, והנפקא מינה מהם למעשה בפועל]''', לקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 183, שיחה רביעית לפרשת בשלח{{הערה|1=[http://www.likras.org/files/7217_5957.pdf עיבוד של השיחה על ידי מערכת 'לקראת שבת'].}} *'''[https://s3.wasabisys.com/chabadlibrary/pdf/shiurei.pdf צילום נדיר מסידור אדמו"ר הזקן מהדורת תקס"ג]''', עמוד 26 *שניאור זלמן צבי הירש העכט, '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2024/07/66a8be416ede1_1722334785.pdf בדיני עירוב תבשילין]''', מגדל דוד חלק י"ז ג' תמוז תשפ"ד עמוד 422 {{חגים וזמנים}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:חגים וזמנים]] [[קטגוריה:תקנות חז"ל]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:חגים וזמנים
(
עריכה
)
תבנית:ציטוטון
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)