פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
מתיבתא דרקיעא
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''מתיבתא דרקיעא''' היא הישיבה שזוכים להיכנס אליה רק ה[[נשמה|נשמות]] שב[[גן עדן]] העליון. בישיבה זו לומדים את אותה [[תורה]], אלא שהמושגים שבה הם רוחניים. ==שמה== שמה של הישיבה הוא "מתיבתא ד'''רקיעא'''" (רקיע - בארמית), והטעם לזה הוא: הפסוק אומר{{הערה|יחזקאל א, כב.}}: "ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח". חיות אלו מחולקות לשתי קטגוריות: חיות עליונות ותחתונות. התחתונות - ה[[מרכבה]] דבי"ע, מחנה מיכאל ומחנה גבריאל; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[מלכות דאצילות]]. והעליונות - [[האבות]] אברהם יצחק ויעקב, שהם [[חג"ת]] דאצילות; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[ספירת הבינה]]. [[ספירת הבינה]] מכונה "רקיע", מכיוון שהכינוי לשלושת הספירות כתר, [[חכמה]] ובינה; הוא: אור, [[מים]] ורקיע. או באופן אחר, שלושת מצבי הצבירה האפשריים: גז, נוזל וקרח. והרקיע הוא "מיא אגלידו"{{הערה|תוספתא לזהר פרשת בשלח (נ, ב). וראה אור התורה קרח ע' תרצז.}} - קיפאון של מים. וההסברה בזה: הכתר והחכמה - האור והמים, אינם ניתפסים באופן מוגדר בידי האדם, ועל כן הם יכולים להיות מוטים לכאן ולכאן (שהמים ניידי); אבל הבינה - הקרח, הוא מוצק, ולכן אי אפשר לשנותו ולהטותו. אך מצד שני, דווקא כך ניתן לתופסו באופן מורגש וברור. ולכן נאמר "ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן", כיוון שדווקא לאחר שהאור (כתר וחכמה) נמשך בבינה שייך שהוא יאיר ויתקבל אצל ה[[נשמה|נשמות]] שבגן עדן. ולכן [[גן עדן העליון]] נקרא "מתיבתא דרקיע", כיוון שהרקיע - בינה, הוא זה שיכול להמשיך את האור באופן שה[[נשמה|נשמות]] יהיו נהנים מ"[[זיו השכינה]]", באופן של השגה ממשית. הרקיע שנמשך לגן עדן, הוא לא ה"רקיע העליון" - [[בינה]] המאירה על ה"חיות" שבעולם האצילות, אלא ה"רקיע התחתון" - ההמשכה של הבינה באמצעות הספירות [[חסד]] ו[[גבורה]], וההתפשטות שלהן נמתחת כרקיע על ה[[נשמה|נשמות]] שבגן עדן{{הערה|[[שער היחוד והאמונה - פרק ה']].}}. ==הנכנסים למתיבתא== הזוכים להיכנס למתיבתא, הם רק הצדיקים שעסקו בעולם הזה בתורה לשמה. והם זוכים לגילוי מה"רקיע" אשר נקרא "{{מונחון|רזא דאורייתא|סוד התורה}}", דהיינו, שמרקיע זה נוטף טל שהוא [[מזון]] הנשמות, אשר עניינו הוא - ידיעת סודם של כ"ב [[אותיות]] התורה{{הערה|[[שער היחוד והאמונה - פרק ה']]. וראה גם [[תניא - פרק ה']].}}. מכיוון שבגן עדן מאירה [[ספירת הבינה]], לכן גם ה[[קדוש ברוך הוא]] מגיע להשתעשע עם הצדיקים בגן עדן, מכיוון ש"קב"ה" זהו כינוי ל"[[ספירת התפארת]]" (או [[ז"א]]), והגילוי שם הוא הארה מכתר וחכמה דאצילות (דרך ספירת הבינה). במקומות אחרים{{הערה|ראה ספר הליקוטים - צמח צדק, ערך גן עדן סעיף י.}} מבואר, ש[[הקב"ה]] זה [[אור אין סוף]] ממש, והסיבה שהוא משתעשע, זה על דרך האמור ש"יותר ממה שהעגל רוצה לינק, הפרה רוצה להניק"{{הערה|פסחים קיב, א.}}, ש[[הקב"ה]] נהנה מהשפעתו לצדיקים. הסיבה שדווקא הם זוכים להיכנס לשם, היא מכיוון שעל ידי העסק והלימוד בתורה לשמה ממשיכים תוספת של גילוי אור בגן עדן, וכמו שכתוב{{הערה|משלי ג, יז.}} "דרכיה דרכי נועם" - שעל ידי התורה מגיעים ל"נועם", התענוג שבתורה שמתגלה. ==התורה שלומדים בה== במתיבתא דרקיע, לומדים את אותה התורה שניתנה לנו, אלא שהם לומדים אותה באופן אחר, בנוגע לעניינים רוחניים. ;מצוות ציצית: ה[[ציצית]] נעשית מצמר של כבשים, ועניין זה באצילות הוא על דרך העניין של הפסוק "והכשבים הפריד יעקב"{{הערה|ויצא ל, מ.}}, וכן "ושער רישיה כעמר נקא"{{הערה|דניאל ז, ט.}}. דהיינו, שה"שער" הוא [[י"ג תיקוני דיקנא]], וצריך להפריד אותם שלא יתערבו{{הערה|ראה לקוטי תורה אמור לט, א. אור התורה ויקרא ח"ב ע' תקצא.}}. ;מצוות תפילין: *בתפילין ישנם ארבע פרשיות, שהם ארבעת המוחין שבאצילות - חכמה, [[בינה]] ודעת שכלול מחסד וגבורה. *במלכות דתבונה יש שלוש עורות - פנימי, אמצעי וחיצוני: כאשר הוא חושב בדבר [[חכמה]] אלקית, זהו הלבוש הפנימי; וכאשר חושב בחכמות אחרות הנצרכות ללימוד התורה, זהו הלבוש האמצעי{{הערה|ראה גם לקו"ש חלק ז ע' 310.}}; וכאשר חושב בעניינים גשמיים, שאלו הם הלבושים היותר גסים ונחותים שבמחשבה. והיינו, שיש שלושה סוגי לבושים לאור הבינה (כמו שב[[מחשבה]] עצמה יש מחשבה, דיבור ומעשה). וזהו החילוק בין הרצועות והקשר של [[תפילין]] - האות ד', שהיא חיצוניות מלכות דתבונה, כמו שהרצועות נעשות מהעור החיצוני של הבהמה. מה שאין כן הקלף עצמו - שעליו כותבים את הפרשיות, זה נעשה על ידי שגוררים ומתקנים את העור, וממילא הוא יותר פנימי. ==לקריאה נוספת== *[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/7/22b.htm מאמר ד"ה קא מפלגי במתיבתא דרקיעא - לקוטי תורה פרשת תזריע]. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:גן עדן]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:מונחון
(
עריכה
)
תבנית:קידוד
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:String
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
הדף הזה כלול ב־3 קטגוריות מוסתרות:
קטגוריה:שגיאות פרמטריות
קטגוריה:שגיאות פרמטריות אין templatedata תקין
קטגוריה:שגיאות פרמטריות בתבנית מונחון