פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
משא ההתקשרות (פיוט)
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{בעבודה מתמשכת}} [[קובץ:משא ההתקשרות.jpg|ממוזער|תצלום העמוד הראשון מתוך כתב יד של הפיוט השייך לארכיון ספריית ליובאוויטש ומצוי בשבי במדינת רוסיה]] '''משא ה[[התקשרות]]''' הוא פיוט פרי עטו של הרב [[מנחם מענדל שניאורסון (בן אדמו"ר המהר"ש)|מנחם מענדל שניאורסון]] בשפה ה[[ארמית]], אותו כתב לאביו, [[אדמו"ר המהר"ש]], בסמיכות ל[[בר מצווה]] שלו. ==אודות הפיוט== שמחת הבר מצווה של רבי מנחם מענדל נערכה ב[[ו' אדר]] [[תר"מ]]. על אף גילו הצעיר, הפיוט נכתב בשפה ארמית ברמה גבוהה מאוד, הדומה יותר לשפת הארמית הארץ-ישראלית שנמצאת בשימוש מועט יותר ובשל כך נחשבת לקשה יותר. הפיוט מבטא הערצה עצומה של הבן לאביו, ואת גודל אהבתו. האקרוסטיכון של שלשת הפיסקאות הראשונות יוצרות את ראשית התיבות: אדמו"ר רשכב"ה שליט"א [= אדוננו מורנו ורבינו, ראש כל בני הגולה שיזכה לאורך ימים טובים ארוכים], ובהמשך כל אחת מהפסקאות פותחת באחת מאותיות ה[[אל"ף-בי"ת]] לפי הסדר, ולאחר מכן חתם את שמו בשורות המשלימות של הפיוט: מנחם מענדול. הפיוט מודפס ב[[ספר התולדות אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|עמוד 241 במהדורה החדשה והמורחבת שנערכה על ידי הרב [[אברהם חנוך גליצנשטיין]], וכן פורסמה קודם לכן על ידי הרב [[יהושע מונדשיין]] בספרו מגדל עז, ובקבצים נוספים, אך לא נכלל במהדורה המקורית של הספר שנערכה על ידי [[הרבי]].}}. ==מילות הפיוט== {{טורים|רוחב=27em| ::{{קו תחתון|''המקור בארמית''}} ::'''א'''בא מארי בוצינא דנהיר ::'''ד'''ברן דעלמא מחשוכא לנהור ::'''מ'''מרירו למיתקו מסומק למחוור ::'''ו'''בהדין תבר מינה דייקנא מסובר ::'''ר'''עיא מהימנא כמשה נהיר ::'''ר'''איה דמיא לבר א-להין ::'''ש'''ופריה כשמשא דחלפן אוורידין ::'''כ'''שושביניה דמטרוניתא במיפק כופין ::'''ב'''נוהי כוותיה מרגגין ושפירין ::'''ה'''ילולא וחינגא לדחמי ותהוין ::'''ש'''רותיה ישמין בתריה פתורין ::'''ל'''עגלא וחמי דמורח ודאין ::'''י'''יתונוהו בצלותא ובזכותא דאהבין ::'''ט'''הירו דמקדשא ישכלל בחינגין ::'''א'''בא מארי יחמינן בעיינין ::'''א'''בא רחימאי חביבא כנפשאי ::דרחימנא יתו מגרמאי ::הא קרבינא לצלאה גדפאי ::ולבררן אתוון דקיקין ושפירין ::דמרגג ויאי דנפקא מתבנא דליבאי ::למיבעי בעיתן מן קדמך. ::'''ב'''לבא תבירא ורוחא מרירא ::אנא בעי מן קדם בוצינא קדישא שרגא דנהורא ::דיכון אודניה אבא מארי ::ויושיט ידיה לקבל ברך זעירא ::לעאלעא יתיה תחות גדפין דשכינתא ::כדעבד לך אבוך. ::'''ג'''עגועין דהוין לי עלך כד הוינא טליא ::לא יהוין לי למדמך ::בגין דכדבעי לא הוינא מעליא ::השתא דסיכנא זעיר נהורא דנשמתא כגופא ::שריאת לאנהרא ובליבאי אתגלי' ::למיחד בתוקפא דקרנבושך. :{{קו תחתון|''תרגום לעברית''}} :אבא אדוני, הנר המאיר :מנהיג העולם מחושך לאור :ממרירות למתיקות, מאדמימות ללובן :ובזה נשברה דמות-דיוקנו של המקיז דם :הרועה הנאמן, כמשה מאיר :מראהו דומה למלאך :יופיו כשמש החולפת על הוורדים :כשושבין המלכה ביציאתה מהכוכים :בניו כמותו, נחמדים ויפים :שמחה וחגיגה למסתופפים בצילו :סעודתו עשירה בשולחנות ערוכים :במהרה נראה שמריח ודן :יביאוהו בתפילה ובזכות אהבתם :טוהר המקדש יבנה בחדווה :את אדונינו אבא נראה בעיננו :אבא אהובי, חביבי כנפשי, :אשר אני אוהב אותו יותר מאשר את עצמי :הריני קרב לעלות בכנפי :ולמצוא אותיות דקות ויפות :שנחמד ויאה להוציא משפת הלב :לבקש בקשות מלפניך :בלב שבור ורוח מרירה :אני מבקש מלפני המאור הקדוש הנר המאיר, :שיכוונו אוזניו של אבי מורי :ויושיט ידיו אל מול בנך הקטן, :להכניס אותו תחת כנפי השכינה, :כפי שעשה לך אביך :הגעגועים שהיו לי עליך בהיותי צעיר :לא יהיו לי לשינה :בגלל שלא הייתי מעולה כמו שצריך :כעת כשגדלתי, קטן אור הנשמה בגוף :מתחיל להאיר ובליבי מתגלה :לאחוז בעוצמת כתרך{{הערה|על פי טענת הלשונאי רוביק רוזנטל ועיון בכתב היד המקורי, נראה כי כוונת המקור היא "דקרנדושך", דבר המבוסס על המטבע הקרוי בשם זה, כמו שמצינו בתשובות הרא"ש ק"ג "ועל המטבע ששאלת שכתוב בשטר '''קורונאדוש''' אם יפרע לו קורנאדוש או מטבע היוצא". מטבע שנקרא בשם זה על שם ה'כתר' (קורונה).}}}} {{טורים|רוחב=25em| :'''ד'''דרתא ותרעא לדרתא רעותא דליבאי למזכי מנך מפתחין דבתי גוואי ובתי בראי במטמונך מבועין דבירא דאתסני לך אבהתך בגין דלא למיעל בכיסופא קדם מחצדי חקלא בבעי מינך. :'''ה'''דא בעלתא דאנא בעי בשלהובין דאור יקדון בליבאי משמשיא אנהירו לעיינא זכאה חילקא דאחויואו לימלעילא מעיינא כלילא כדבושא כנביעו די מעדן לגינתא נפק מפומך. :'''ו'''ורידין דגינתא דעדן מירא דכיא ובאעי וכוסמין אנא חמי דמבדאין קדמך ובנהרין דאפרסומא דכיא ודבור לבושך ורוחא קדישא שארי בגויך מדחזינא יקרא דידך אמינא זכאה חילקאי דאנא ברך. :'''ז'''קוקין דאור אנא חמי מפומך נפקין מסייפי עלמא עד סייפי' מנהרין ומנצצין ונהורא דידך כהדין אבנא דמקבל פרזלא נגדין ומתנגדין אמינא מן יהיב דאזכי לעגלא למיקט רוחא מינך. :'''ח'''בל על דלא הוינא עד השתא מנבזבזין רברבין דלי מרגל אין הווין מתנגדין כאספתא ארמתא דיני הווא במכנישתא עד דאויאו לי קושטא מלעילא ומאן אתער בלבאי שלהוביתא דרחימותא אינון דאתוין לותך. :'''ט'''ליין חזינא אתיין עם מארי דדיקנא עולין ורויקין מרגלאין למיקנא עזקין וכלילין קישוטין לתקנא באבנין – בין בזבני אש גחנא ודיקנא ובכילולין וקישוטיהון לחדא לדיקנא אמינא חדאי נפשאי לך דהא כל אלין מאבוך. :'''י'''תגנדרון ממנדח שימשא ולרוואה צחיתא ודאתון ממערבא בלביהון לחדא יקוד שלהובא ומארעא דרומא בדחילו ורחימו נגדין ומתנגדרין כעכנא מארעא צפונא לווית יקרך אתיין רזין טמירין עמיקין וסתימין למשמע מפומך. :'''כ'''ד שריאן למיעל בהיכלא דידך שלהובין דרחימותא בלביהון יקיד ולא שכיך בקל נעימותא מרחשין ובניגונא מכטשין והכי ממלין אלה דשמיא בריך דאחזן בהדא אורחא למהך למשמע רזין דרזין מפומא דאריך. :'''ל'''עידן רמשא מתכנפין לקדם אסיפא דאידרא קדישא בכיסופא ועלין אינון במכתר סגורתהון באתגליא ישכחון אסוותא ויתסי גשמיהון ורוחיהון לעגלא וגברא פוינא דלא ארגיש חובוליו וחכים יחכים מכתשי לנורא דממלל פומך. :'''מ'''דהמין גשמיהון דאתמליל מכתשין ונשמתא דילהון אסתחדאת בפדעאון ידיהון וארכבותיהן דין לדין נקשין וסיג – בצוותין רברבין ומרירין תיהב למכתשיהון אתיין יקירן לא נטשין במטלוניהון עד דיתהדר חילהון מאטווין דידך. :'''נ'''הורא דידך כד נהיר לעמא לא שביק להון למידמך בחיזו דהאי עלמא מחזיית לטעמך ומשווית לשבתה גמרא יתיבון למפלח למארי עלמא על חד תרין מקדמתא במילפא דאורייתא ותוקפא דצלותא בפקודא דידך. :'''ס'''בירנא בדעתאי כל הדא טיבותא אמינא לליבאי סגי למיתא בטעותא כל הדא יקירא כודאי נהורא בהידו ונעימותא גשמי כודאי שוינא למיתי בבעותא ממיין מתיקין לרוואה צחותא ממיין צלילין דנבעין ממעינא דידך. :'''ע'''יינין בידין נבעין מיא ולא פסקין היסמא בידאי דין ודיל נקשין מטול דעד השתא לא הוינא ידעי מה – מבזבזין השתא דטעימנא זעיר ממילין מתיקין דאחסני' לן אבהתנא אחסנת עלן וכען מעיינא אתמסר בידך. :'''פ'''תיחנא פומאי למשתי מיין מתיקין אבא דרחמאי חביבא דנפשאי בלי חצבין מעומקין ואשקין מיא לרוואה – שביקנא דהא קריבא זימנאי למיפק לקרבא בכל מאני זייני קרבא למקטר שידון וכלילין ברישא ואדראיי כוותך. :'''צ'''לותאי מיומא דנן ישרא למהוי כעידן קרבא מולפאי אוף הכי ילקוט כשלהוביתא במלעי דאורייתא במס' חולין מתיקו וחביבא בצוותא עם כל בני אמוראי דקיימין סוחרנא בדהא לא גער קלא באבובא יתיר מדין-בעינא מינך. :'''ק'''דם תרין אחין דקשישין מינאי לא מעלינני בכסופא נהורא דישתמהון אנא חמא דנהיר בהון כגופא יתבבן בקתדרת איהון ברכת יקרך ומן קדמיהון יתבעי אולפן דנפקא ביומא דעינג וחסוה כלילה דמקשטא פומך. :'''ר'''ברבין וזעירין טליין וקשישין כד נפיק ביומא דעינגא וחדוה כלילא דמקשטא מפומך דאבנין טבין וקטורין דמרגלאין יקירין באבני בורלא ואבני אשלמותא אסתחרת כיומא בטיהרא אנהרת מנהרין בחשוכא כד מרחשין שפוותך. :'''ש'''מעין קל נעימותא במפקהון מפומך אמשין לרוחצין הא כלילא קדמנא והא קשוטאה סחרין ותהא מרגלאין ואבנין טבין הא מנהרין ומנצצין ושביבין דאור לכל עובר זרקין רועע תהא מנהון כללא דאתי מינך וסגיאו בחדוותא לחדא חדין ובחד רגעא פרחן מנהון כלילא דאתי מינך. :'''ת'''ייבין להיכלא דרבות יקרך למיבעי בעותא מנפקי חרצך בקלא דרחימותא למיהדר קישוטך סחור סחור כלילותך וכד אזלין למהר תרין ותלתא לישמע ממלל פומך וסגיאו בחדוותא מזמרין ומנגנין דזכא למזכי בעבודתך. :'''מ'''מרירו דליבאי תקיף לחדא בייא לינא כהדא סהדא בעיינא אבא מארי בשעתא הדא דיהיב לי חילא ותוקפך למהווי כוותהון בצוותא חדא כתרין אחין דקשישין מינאי דארכין יומין למיהדר כוותהון רזין דרזין דנצצין מנהורא דידך. :'''נ'''בזבזין רברבין אחמתין יקידין כתרין אחיי דקשישין מינאי מהדרין מכמה שנין ארזין דאורייתא עמיקין סתימין וטמירין אוף אנא רגיגנא למכוי כחד מנהון דלא למיעל בכסופא קדמיהון אין תקובל בעותי ולא תהדר יתי ריקם מן קדמך. :'''ח'''ידו סגי ועינגין כד יתבון בגינתא דעדן ומטר לנא בתרין עלמין כדאתי ובעלמא הדין היכדון דאוקמוה מארי מתניתין ומארי תלמודא בדוכתאי סיאין אגרא דימטי לדמקרבא עמא תחות גדפא דשכינתא בעבודין דידך. :'''מ'''לכא משיחא כד ייתי ביומנאי ממרירו דגלותא למפרק יתנא תלת מאה ארבעין ותלת זמנין טהירו דיומא בטיהרא ונהיר שימשא וסיהרא כחדא בכיסופין מיעלין ובאתרין טמירין יתטמרון מנהורא כהירו דנהר ארישא דידך. :'''מ'''ילין '''ע'''מיקין '''נ'''הורין '''ד'''עיקין '''ו'''אין '''ל'''מקריהון, סדר קדמך ברך זעירא}}. ==ראו גם== *[[אקדמות]] ==קישורים חיצוניים== *'''[https://s3.wasabisys.com/chabadlibrary/ms/3284-6568170-247/3284-6568170-247_page_297.pdf תצלום כתב היד של הפיוט כפי שנמצא בארכיון ספריית ליובאוויטש המצוי בשבי במדינת רוסיה]''' *'''[https://drive.google.com/file/d/1wE8mJmWJZvc_oQ3zevSqoGTUQeH05Tzx/view?usp=drive_link הערות וביאורים (אהלי תורה) י"א ניסן ה'תשס"ח (עמ' 15-27)]''' גירסא שונה למשא ההתקשרות שנעתקה מפנקסו של ר' [[שלמה זלמן הבלין]] ע"ה{{הערה|לדעת המעתיק, משא ההתקשרות נפוץ אז בין החסידים ולכן יש ממנו העתקות שונות.}}. לדעת המעתיק גירסא זו מדוייקת יותר. *'''[https://media.chabad.info/chabadinfoheb/wp-content/uploads/2019/05/28-05-2019-17-35-20-%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%9E-web.pdf תולדות הרב מנחם מענדל (ע' 30-46)]''' סקירה רחבה על משא ההתקשרות וגירסא שלישית שנמצאה באוסף שניאורסאהן שבמוסקבה. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:פיוטים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:Border-radius
(
עריכה
)
תבנית:בעבודה מתמשכת
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:טורים
(
עריכה
)
תבנית:קו תחתון
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:תיבה
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)