עריכת הדף "מלאכת סותר"
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מלאכת סותר''' היא אחת מל"ט מלאכות שבת שאיסורה הוא משום איסור [[מלאכת בונה]]. מה[[תורה]] חייב רק הסותר על מנת לבנות אך באם אחר כך לא בנה חייב רק לפי [[חכמים]]. | |||
'''מלאכת סותר''' היא אחת מל"ט מלאכות שבת שאיסורה הוא משום איסור [[מלאכת בונה]]. מה[[תורה]] חייב רק הסותר על מנת לבנות אך באם אחר כך לא בנה חייב רק לפי [[חכמים]] | |||
==המלאכה== | ==המלאכה== | ||
כל דבר שאסור לבנות מכיוון שנחשב לבניין אסור לסתור, ובלבד שתהיה בכך תועלת, וכגון כדי לאפשר לבנות. | כל דבר שאסור לבנות מכיוון שנחשב לבניין אסור לסתור, ובלבד שתהיה בכך תועלת, וכגון כדי לאפשר לבנות. הבנייה בכלים גם היא אסורה{{הערה|ראה [[מסכת שבת]] דף קב עמוד ב תוספות ד"ה 'האי'. [[רמב"ם]] הלכות שבת פרק י' הלכה י"ג}}. ה[[משנה]]{{הערה|מסכת שבת שם.}} קובעת כי הבונה "כל שהוא" ב[[שבת]] חייב, וזאת דוגמת ה[[משכן]], שכאשר אחד מקרשי המשכן היה מתליע, היו סותמים אותו בעופרת, וכשם שבמשכן הייתה בנייה באופן זעיר, כך גם ב[[מלאכות שבת]]. גם הגורר בסיד חייב משום סותר. | ||
גם הגורר בסיד חייב משום סותר. | |||
==סתירה בכלים== | ==סתירה בכלים== | ||
קיים כלל האומר כי אין בנייה וסתירה בכלים, כלומר, שבכלים שאינם מחוברים לקרקע. אבל ה[[ראשונים]] מוכיחים כי כלל זה קיים דווקא כאשר הבנייה איננה בנייה גמורה, כלומר הוא אינו מחדש או סותר כליל דבר של ממש, וכן התיקון אינו מצריך מעשה אומנות או לתקוע דבר חזק{{הערה|מסכת שבת | קיים כלל האומר כי אין בנייה וסתירה בכלים, כלומר, שבכלים שאינם מחוברים לקרקע. אבל ה[[ראשונים]] מוכיחים כי כלל זה קיים דווקא כאשר הבנייה איננה בנייה גמורה, כלומר הוא אינו מחדש או סותר כליל דבר של ממש, וכן התיקון אינו מצריך מעשה אומנות או לתקוע דבר חזק{{הערה|מסכת שבת בתוס' שם}}. לדוגמה, חבית של עץ שנשברה והדביק את שבריה בזפת, וגודלה גם אינה בשיעור חשוב של ארבעים סאה, מותר לשבור אותה בשבת{{הערה|ולפי ה[[רשב"א]] (מובא בביאור הלכה), מותר לשבור אותה גם אם יש בה ארבעים סאה, מכיוון שגם אז אין מעשה זה נחשב לסתירה, כיון שהחבית רעועה כל כך.}}. אבל אסור מן ה[[תורה]] לשבור חבית שלימה וראויה. כך גם אדם התוקע בפטיש את ידית העץ שבה אוחזים את הפטיש, הרי מעשה זה נחשב לבנייה גמורה שאסורה, וזאת למרות שהפטיש הוא רק כלי ולא בניין המחובר לקרקע{{הערה|מסכת שבת שם. ומובא גם ב[[שולחן ערוך]] סימן שי"ד סעיף ט'.}}. | ||
{{הערות שוליים}} | |||
{{לט מלאכות}} | {{לט מלאכות}} | ||
[[קטגוריה:מלאכות שבת]] | [[קטגוריה:מלאכות שבת]] |