עריכת הדף "מכת כינים"
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | |||
[[מכת כינים]] היא המכה השלישית מ[[עשרת המכות]] ש[[ה']] הביא על [[מצרים]] קודם [[יציאת מצרים]]. במכה זו ארץ מצרים התמלאה בכינים. מכה זו מתוארת ב[[תורה]] [[פרשת השבוע|בפרשת]] [[וארא]]. | |||
== בתורה == | == בתורה == | ||
במכה הזאת השם לא אמר למשה להתרות ב[[פרעה]]. כי אם ישר שלח לבצע את [[משה]] ו[[אהרן]] לבצע את המכה: | |||
במכה הזאת השם לא אמר למשה להתרות ב[[פרעה]]. כי אם ישר שלח לבצע את [[משה]] ו[[אהרן]] לבצע את המכה: | |||
{{ציטוט|תוכן= וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן נְטֵה אֶת מַטְּךָ וְהַךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ וְהָיָה לְכִנִּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם. | {{ציטוט|תוכן= וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן נְטֵה אֶת מַטְּךָ וְהַךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ וְהָיָה לְכִנִּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם. | ||
שורה 14: | שורה 16: | ||
== תוכנה == | == תוכנה == | ||
אחרי [[מכת צפרדע]] אמר | אחרי[[ מכת צפרדע]] השם אמר למשה לאמור לאהרן להכות עם [[מטה אהרן| המטה]] (של אהרן) את אדמת מצרים {{הערה|משה לא היכה כי האדמה הצילה אותו. [[רש"י]] פרק ח' פסוק י"ב. (את הסיפור המלא ראה [[פרשת שמות]] פרק ב' פסוקים י"א-ט"ז.)}}, ועל ידי זה יהיה כינים בכל ארץ [[מצרים]]. אהרן היכה את האדמה והיה כינים בכל ארץ מצרים. החרטומים ניסו לברוא גם הם כינים ולא הצליחו {{הערה|כי אי אפשר לשלוט על בריאה שהיא פחות משעורה. [[רש"י]] פרק ח' פסוק י"ד.}}. הם אמרו לפרעה ש'אצבע אלוקים היא', במכות הקודמות הם הצליחו גם כן ליצור גם הם מכה, אבל במכה זו לא עלתה בידם, והם הודו לפרעה שיש דבר שנקרא כח עליון ושאנשים רגילים ואפילו מכשפים לא יכולים לעשות כמוהו. פרעה הקשה את לבו ולא שמע אליהם. | ||
== במפרשים == | == במפרשים == | ||
למה נאמר הַכִּנָּם ולא הַכִנִּים? האבן עזרא מסביר{{הערה|שם, פסוק י"ג.}} שזה כמו שנאמר: 'ותעל הצפרדע', ביחיד ולא ברבים, והכוונה ותהי הכינה. מלשון שם השורש. ה[[רשב"ם]] סובר גם כן ככה, רק שהוא מוסיף שהמם שבמקום ההא היא כמו המילה ריקם ולא ריקה. | למה נאמר הַכִּנָּם ולא הַכִנִּים? האבן עזרא מסביר{{הערה|שם, פסוק י"ג.}} שזה כמו שנאמר: 'ותעל הצפרדע', ביחיד ולא ברבים, והכוונה ותהי הכינה. מלשון שם השורש. ה[[רשב"ם]] סובר גם כן ככה, רק שהוא מוסיף שהמם שבמקום ההא היא כמו המילה ריקם ולא ריקה. | ||
הסיפורנו מסביר{{הערה|שם פסוק י"ב.}} שברוב המכות ה' ציוה ל[[משה]] להזהיר קודם המכה את פרעה, ובמכה הזאת (וגם ב[[מכת שחין]] וב[[מכת חושך]]) לא. הוא מסביר כי שתי מכות משה התריע ומכה אחת לא, ככה שלוש פעמים. כי פעם ראשונה ושניה צריך התראה, אבל פעם שלישית לא צריך, כך היא דרכו של העולם. | הסיפורנו מסביר {{הערה|שם פסוק י"ב.}} שברוב המכות ה' ציוה ל[[משה]] להזהיר קודם המכה את פרעה, ובמכה הזאת (וגם ב[[מכת שחין]] וב[[מכת חושך]]) לא. הוא מסביר כי שתי מכות משה התריע ומכה אחת לא, ככה שלוש פעמים. כי פעם ראשונה ושניה צריך התראה, אבל פעם שלישית לא צריך, כך היא דרכו של העולם. | ||
== בחסידות == | == בחסידות == | ||
== הערות == | |||