פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
כרובים
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{לשכתב}} [[קובץ:קודש הקודשים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור של הכרובים]] '''כרובים''' הם שני דמויות שהיו עשויות במקשה אחת עם ה[[כפורת]] על [[ארון הברית]]. הכרובים היו ב[[משכן]] במדבר וב[[בית המקדש הראשון]]. בסוף תקופת בית המקדש הראשון, בימי יאשיהו המלך, נטמן [[ארון הברית]] עם הכרובים, ובכל תקופת [[בית המקדש השני]] לא היו הארון והכרובים מונחים בבית [[קודש הקדשים]]. לפי דיעה אחת בתלמוד, היו מעין הכרובים בבית שני כצורות בכותל{{הערה|"רב אחא בר יעקב אמר לעולם במקדש שני וכרובים דצורתא הוו קיימי דכתיב (מלכים א ו, כט) ואת כל קירות הבית מסב קלע (מלכים א ו, לה) כרובים ותמרות ופטורי ציצים וצפה זהב מישר על המחוקה". ומסביר על כך [[רש"י]]: '''כרובים דצורתא''' - מצויירין בכותל במיני סממנים או חקוקין בקירות העץ מלפנים מכותלי האבנים. תלמוד בבלי, מסכת יומא, סוף דף נא עמוד א'}}. ב[[קבלה]] וב[[חסידות]] מבואר כי הכרובים מורים על [[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]]. ==ענינם== בתחילת פרשה תרומה, מצווה משה על בנין [[ארון הברית]], ושם נאמר (שמות כ"ה, י"ח-י"ט): "ועשית שנים כרבים [[זהב]] מקשה תעשה אתם משני קצות הכפרת: ועשה כרוב אחד מקצה מזה וכרוב אחד מקצה מזה מן הכפרת תעשו את הכרבים על שני קצותיו". ב[[אצילות]] נקראים הכרובים אדם הגדול ואנפי רברבי כיוון ש[[אור אין סוף]] מלובש גם ב[[כלים]] ולזאת [[איהו וגרמוהי חד]]. ועל ידי ה[[משכן]] ו[[בית המקדש]] שצמצם [[הקדוש ברוך הוא]] [[שכינה|שכינתו]] מבין בדי ארון בעשיה אזי נקרא [[זכר ונקבה]] אנפי זוטרי בגמרא והן הן הכרובים. ==בבחינת זעיר ונוקבא של עולם האצילות== שני הכרובים רומזים לבחינת [[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]]. ומבואר ש[[זעיר אנפין]] של [[עולם האצילות]] הוא תכלית ירידות [[אור אין סוף]] מלמעלה מלטה, בכדי להאיר ב[[עולמות בי"ע]] על ידי ה[[נוקבא]], שהיא מקור בי"ע. וזהו ענין הכתוב "כרוב אחד מקצה מזה" הוא קצה [[אור אין סוף]] שב[[זעיר אנפין]] "וכרוב אחד מקצה מזה" הוא נוקבא, [[מלכות דאצילות]], מקור עולמות [[בי"ע]]. והכרובים נעשים מקשה אחת מה[[כפורת]] שהוא בחינת [[כתר]] לשניהם וגם בחינת [[מקיף]] על הלוחות שבארון שהן בחינת [[יסוד אבא]] שנתלבשו ב[[עשיה]] בזמן ה[[משכן]] וה[[מקדש]]. ובזמן עליית הכרובים הם מעלים גם הכפורת והלוחות לאצילות וזהו שכתוב "סוככים בכנפיהם על הכפורת" שהכפורת עולה עמהם. ואחר החורבן נסתלקו זעיר ונוקבא שב[[אצילות]] למקומם ולא חזרו להתלבש עוד בעשיה [[גשמיות]] אף בבית שני כי נגנזו הכרובים. אלא רק בבחינת פנימית העולמות על ידי עסק התורה של התנאים שבימי בית שני ואחריו בהלכות שהן פנימית רצה"ע שלא נתגלה בחכמה עילאה הוא [[תורה שבכתב]]. ==בבחינת מט"ט וסנד"ל== שני הכרובים מורים גם על [[מט"ט]] ו[[סנד"ל]], שהם בבחינת [[יצירה]] ו[[עשיה]]. ש[[מט"ט]] הוא בבחינת [[ו' קצוות]] של [[עולם היצירה]], ו[[סנד"ל]] הוא בבחינת [[ו' קצוות]] של עולם העשייה. והענין כי צריך להיות יחוד מט"ט וסנד"ל ולכן שני הכרובים היו פניהם איש אל אחיו{{הבהרה}}. {{הר הבית}} [[קטגוריה:כלי המקדש]] [[קטגוריה:תורת החסידות]] {{הערות שוליים}}
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:Border-radius
(
עריכה
)
תבנית:בית המקדש
(
עריכה
)
תבנית:הבהרה
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הר הבית
(
עריכה
)
תבנית:לשכתב
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:שכתוב
(
עריכה
)
תבנית:תיבה
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:String
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)