פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
הכל הוא אלוקות
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
ההבנה וההתבוננות בכך ש'''הכל הוא אלוקות''' (במקור: "דער אויבערשטער איז אלץ"), הוא אחד מיסודות שיטת [[הבעל שם טוב]], והיסוד של כל ביאורי החסידות ודרכיה. בזה עצמו ישנו האופן ש'הכל הוא אלוקות' והאופן ש'אלוקות הוא הכל', עם כל החילוקים הנובעים מהשינוי בין ב' אופנים אלו. ==הרחבה== אחד מיסודות שיטתו של [[הבעל שם טוב]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/bsht/kst/3/395.htm כתר שם טוב הוספות, שצה].}} הוא האמונה המוחלטת ב[[אחדות השם]], ש'[[אין עוד מלבדו]]' כפשוטו, וגם ה[[צמצום]] באור האלוקי הוא רק כלפינו הנבראים, ו[[צמצום לאו כפשוטו|אינו כפשוטו]], ולגבי הקב"ה שזוהי המציאות האמיתית אין שום הבדל בין המצב כפי שהיה קודם הבריאה למצב העולם כפי שהוא לאחר שנברא, וגם כעת - הכל הוא אלוקות. "על יסוד זה הולך וסובב כל עניני התורה והמצוה בביאורים והסברים שונים על פי דרכי הבנת תורת החסידות בכל חיי האדם על פני האדמה{{הערה| רשימת המאסר – לקוטי דיבורים ח"ד תרסא, ב. ספר השיחות תרפ"ז ע' 229.}}. עבור ביאור יסוד זה בהרחבה, מקדיש אדמו"ר הזקן את החלק השני של התניא, הנקרא בשם [[שער היחוד והאמונה]], כאשר בתחילה רצה אדמו"ר הזקן שהוא יהיה החלק הראשון, כי הוא היסוד לכללות עבודת השם{{הערה|לקוטי שיחות כ"ה עמוד 200. וראו ספר "הרב", תשע"ה, עמוד שסא. (בנוגע לזה שבפועל שינה אדמו"ר הזקן מתכניתו המקורית "מפני טעמים כמוסים", ראו אגרות קודש כ"ב עמוד שצט. "הלקח והלבוב", עמוד ר; "נר למשיחי" עמוד לח; "הרב", עמוד שעד והערה 29.}}. כפי שניתן לראות במוחש, רעיון בסיסי זה שזור בכל מאמרי החסידות, ובא לידי ביטוי אף בחלק מהניגונים החסידיים. ==הכל הוא אלוקות, ואלוקות הוא הכל== ברעיון זה עצמו, מובאים בשם הבעל שם טוב 2 נוסחאות, שיש ביניהם חילוקים בדרכי עבודת השם{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק י"ז אגרת ו'שמא עמוד צ.}}. *'''הכל הוא אלוקות''' - ההבנה שלכל העולמות אין למעשה מציאות עצמאית (כמו שאור השמש נעלם ברגע שהשמש שוקעת ומפסיקה להאיר), מתחילה את ההתבוננות 'מלמטה' ("'''הכל'''"), קודם כל ברור לנו שיש את המציאות של העולמות, ועל ידי התבוננות אנחנו מגיעים למסקנא שהם בטלים לקב"ה. הבנה זו מכונה במקומות אחרים בשם [[דעת תחתון]], ובהבנה הזו המציאות של העולמות היא הדבר היציב והברור, טזה שהכל בטל לקב"ה זה החידוש. *'''אלוקות הוא הכל''' - לעומת זאת ההבנה הנעלית יותר היא [[דעת עליון]], האופן שבו מסתכלים על העולם כפי שהקב"ה (ה'אויבערשטער' = העליון) מסתכל עליו, שקודם כל ברור ופשוט שיש את המציאות של הקב"ה, ומזה מגיעים להבנה ומסקנא שגם העולמות שהוא ברא – הם גם חלק מאותה מציאות אלוקית. בהבנה הזו, המציאות של הקב"ה היא הדבר הפשוט, וזה שיש עולמות שבטלים אליו – זה החידוש. ==הכל הוא הקב"ה== ב[[ספר המאמרים אידיש]]{{הערה|בתרגום ללה"ק עמוד 23.}} מדייק אדמו"ר הריי"צ שלמעשה התרגום המדוייק הוא "'''הקב"ה''' הוא הכל" ולא ''''אלוקות''' הוא הכל' (למרות שהתרגום הזה נפוץ בכתבי רבותינו נשיאינו), כיון שתיבת 'אלוקות' כוונתה לאור האלוקי, ואילו משמעות הפתגם היא שעל פי שיטת הבעל שם טוב גם לאור האלוקי הנעלה ביותר אין שום מציאות משל עצמו, וגם הוא חלק מהקב"ה עצמו, [[עצמותו ומהותו יתברך]]. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:אחדות השם]] [[קטגוריה:הבעל שם טוב]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)